2018-03-21, 14:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Absolut så länge ingen lösning presenteras för säljarna så kommer de inte vilja riskera att få tillbaka en hög procent av det som skickas. Det är mycket enklare att bara slippa hantera skiten än att sätta upp ett system som löser problemet för de flesta mindre säljarna.
Sverige är ju så liten marknad att dom inte bryr sig.

Om hela Sveriges befolkning skulle flytta in i någon av Kinas "ghost towns" så skulle det knappt märkas http://nordic.businessinsider.com/these-chinese-cities-are-ghost-towns-2017-4?r=US&IR=T
Citera
2018-03-21, 14:16
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det konstiga med li-ion batterier är att man kan inte skicka dom med vanligt flyg om man köper dom lösa men om man samtidigt köper en ficklampa och ber dom stoppa batterierna i den så då är det inga problem längre :-)

Har ditt batteri lyckats ta sig till Örebro så är det inga problem då är det på väg till dig brevbäraren bryr sig inte om det han kör ju ändå runt med sin elmoppe med 5 kWh li-ion batteri under sadeln :-)

De har nog med deras slappa tulldeklareringsprocesser att göra.
Svårt att skriva annat än batteri om de kommer solo, däremot om batteriet kommer gömt så kan man vara mer hemlig. Exempelvis, gadget, electronic toy, flashlight som vanligtvis kommer tomma, men det är svårt att kontrollera detta.
Citera
2018-03-21, 14:19
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Sverige är ju så liten marknad att dom inte bryr sig. Om hela Sveriges befolkning skulle flytta in i någon av Kinas "ghost towns" så skulle det knappt märkas http://nordic.businessinsider.com/these-chinese-cities-are-ghost-towns-2017-4?r=US&IR=T

Precis så det är lättare att bara bocka av Sverige i listan tills någon annan fixar en lösning.

De med större volymer däremot har lättare att exempelvis fixa transitlager eller hyra in någon som har det. Jag tror inte att alla kommer sluta, utan bara de som saknas incitament.
Citera
2018-03-21, 14:21
Medlem
Citat:
Absolut så länge ingen lösning presenteras för säljarna så kommer de inte vilja riskera att få tillbaka en hög procent av det som skickas. Det är mycket enklare att bara slippa hantera skiten än att sätta upp ett system som löser problemet för de flesta mindre säljarna.

Du skall veta att hos plattformar som eBay eller Aliexpress svarar Sverige för max någon promille av omsättningen.
Kan aldrig tänka mig man skulle ha en särhantering bara för Sverige, utan det blir likadant som idag "Does not ship to Sweden ".
Citera
2018-03-21, 14:23
Medlem
Citat:
Sverige är ju så liten marknad att dom inte bryr sig.

Om hela Sveriges befolkning skulle flytta in i någon av Kinas "ghost towns" så skulle det knappt märkas http://nordic.businessinsider.com/these-chinese-cities-are-ghost-towns-2017-4?r=US&IR=T

Nu får du bestämma dig. I ena inlägget du skriver kommer trafiken öka till nya nivåer så man måste investera enormt i nya scanners för att hänga med., i nästa inlägg är vi så små att man skiter i oss och helt enkelt kommer sluta leverera hit.
Citera
2018-03-21, 14:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Nu får du bestämma dig. I ena inlägget du skriver kommer trafiken öka till nya nivåer så man måste investera enormt i nya scanners för att hänga med., i nästa inlägg är vi så små att man skiter i oss och helt enkelt kommer sluta leverera hit.
När skrev jag att jag trodde det, jag skrev att Postnord trodde det...
Citera
2018-03-21, 15:04
Medlem
Citat:
De nya sorteringsmaskinerna ska ju ha "machine learning", så då borde det inte vara särskilt svårt att upptäcka "privatpersoner" i Kina som skickar "Gift" till flera olika mottagare. Efter 10 packet från samma "privatperson" kan de hamna på en observationslista, och efter xx antal paket så hamnar de på en lista över misstänkta förtäckta e-handelspaket som automatiskt skickas till tullverket.

Kineserna kan rotera anställda, men efter ett tag så har maskinen identifierat även fabrikens adress som potentiell källa av fejkade gåvor.

Enstaka gåvor är okej, men upprepade gåvor = verksamhet.
PostNord versamhet regleras av Postlagen:
Därigenom har man tystnadsplikt inom verksamheten.
"... får inte obehörigen röja eller utnyttja vad han eller hon därigenom har fått veta...
1. uppgifter som rör ett särskilt brev ....
2. andra uppgifter som rör en enskild persons förbindelse....."
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-21 kl. 15:16.
Citera
2018-03-21, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 252life
Det står ett datum på order detail sidan när du tidigast kan öppna disspute. Men så länge som posten håller paketet gisslan så är det ingen idé. Då kan du välja extend buyer protection då lägger säljare på mer tid på ordern.

Asså jag ska hämta ut ett paket nu, men grejen är ju att tracking numret som man får av kina inte stämmer överens med smset man får av tullverket om att betala för att kunna hämta det. Och nu har jag typ fem sms med olika ”tracking” nummer. Så hur vet man vilket det är man ska betala? Blir fan galen på det här
Citera
2018-03-21, 15:13
Medlem
[quote=Hultabultan|63564237]Hos massor av säljare på t.ex. eBay möts man av budskapet, "Does not ship to Sweden ".
Så kommer det med största säkerhet även se ut i framtiden![/QUOTE
Kan inte komma på en enda Kinasäljare som har uteslutit just Sverige som destination ,varken på eBay men framförallt på Aliexpress.
De flesta som inte skickar till Sverige på eBay är ju europeiska eller Amerikanska säljare, och det har ju inte något med postens nya regler att göra ,dem skickade inte innan heller.
Citera
2018-03-21, 15:17
Medlem
Noobodlarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystalwhite
Asså jag ska hämta ut ett paket nu, men grejen är ju att tracking numret som man får av kina inte stämmer överens med smset man får av tullverket om att betala för att kunna hämta det. Och nu har jag typ fem sms med olika ”tracking” nummer. Så hur vet man vilket det är man ska betala? Blir fan galen på det här
.
Citera
2018-03-21, 15:18
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystalwhite
Spelar det någon roll menar du, du ser ju vad det är i paketet när du får det?

På betalsidan finns även en funktion där du kan skicka in ditt paket-id och mejladress så får du svar på vad det är i det paketet inom 24 timmar.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-21 kl. 15:21.
Citera
2018-03-21, 15:20
Medlem
[quote=givemeyourmoney|63564642]
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Hos massor av säljare på t.ex. eBay möts man av budskapet, "Does not ship to Sweden ".
Så kommer det med största säkerhet även se ut i framtiden![/QUOTE
Kan inte komma på en enda Kinasäljare som har uteslutit just Sverige som destination ,varken på eBay men framförallt på Aliexpress.
De flesta som inte skickar till Sverige på eBay är ju europeiska eller Amerikanska säljare, och det har ju inte något med postens nya regler att göra ,dem skickade inte innan heller.

Tog några exempel på grejer beställt på sistone.

https://www.ebay.com/itm/E27-5W-7W-9W-LED-PIR-Motion-Sensor-Auto-Energy-Saving-Light-Lamp-Bulb-Infrared/292021669593?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=591 015502217&_trksid=p2060353.m2749.l2649
https://www.ebay.com/itm/Unisex-Rimmed-Reading-Eye-Glasses-Eyeglasses-Spectacle-With-LED-Light-For-Older/222675757313?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=521 528989856&_trksid=p2060353.m2749.l2649
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in