2018-03-21, 18:24
Medlem
Vad PostNord borde ha är ett system för att kunden kan deponera pengar i förhand, som de sedan drar momsen från dagen då paketet anländer till deras terminal. Ingen lagring krävs.
Citera
2018-03-21, 18:31
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
nej hon kommer inte att få en ofrankerad försändelse i sin brevlåda,

Om avsändare saknas får mottagaren betala. I det fallet är avgiften det felande portot plus 14 kr i expeditionsavgift.

Du som mottagare får ett meddelande, en talong om att försändelsen är otillräckligt frankerad och att brevet saknar uppgifter om avsändare.

För att få brevet utdelat måste portot och en administrationsavgift betalas.

Belopp och hur du betalar står på talongen.

men jag håller med om att hon har varit den minister som kostat skattebetalarna mest pengar
hon var även lite girig hon tog ut lön från partiet och sin ministerlön samtidigt
när Fälldin var minister så avstod han lönen från partiet
t
Ah my bad men det är en win win iaf. Maud får ett meddelande och PN får sitta med skiten. Vore intressant att se när de öppnar försändelsen för att leta efter en avsändare, skitsnopet. Även om Maud är lite eljest så måste nyfikenheten väga över någon gång ibland och hon cashar ut från sin feta försnillade pension. Trägen vinner. Vid svenska högtider ska jag bekosta portot ur egen ficka, bara för att glädja Maud.
Citera
2018-03-21, 18:33
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mowglino
Ren lögn, har varit i kontakt flera gånger med det argumentet, och dom har sagt varje gång att det spelar ingen roll när varan är skickat, det ända dom kollar är ankomstdatum till Sverige.
Givetvis säger dom så det är ju inget dom gått ut med officiellt... Har paketet momsbelagts ändras det inte pga det argumentet det är dom på bandet som inofficiellt fått instruktionen att hellre fria än fälla paket innan den 16/2
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-21 kl. 18:41.
Citera
2018-03-21, 18:35
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det finns en lag med namnet: "Lag (1990:291) om obeställbara postförsändelser"
"3. den har återsänts till postverket av en utländsk postförvaltning."
"7 § En öppnad försändelse som inte har kunnat lämnas ut tillfaller staten vid förvaringstidens utgång....Annan egendom än pengar och frimärken skall säljas"
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1990291-om-obestallbara-postforsandelser_sfs-1990-291

Kan Kina tänkas ha en liknande lag?

Edit: Lagen är upphävd, text om obeställbara postförsändelser har tillförts Postlagen
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/postlag-19931684_sfs-1993-1684
Jag kanske skulle skriva, avsändare konstitutionsutskottet. Det borde få Maud att reagera eller utlösa någon hjärnblödning.

Edit. kom precis på att jag har en kompis som har hästar. Luktar hästskit mer än hundskit?
Senast redigerad av DirtyBertie 2018-03-21 kl. 18:41.
Citera
2018-03-21, 18:42
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det är staten som har bestämt att vi skall vara med i UPU (Universal Postal Union) och subventionera China Post, inte medborgarna.
Läs på!

Vad spelar det för roll?
Det är ju oavsett medborgarna som betalar med sin skatt när dessa varor subventioneras.
Citera
2018-03-21, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Du gillar att förminska andra eller hur?
Uttryck som "så kanske polletten trillar ner.", är helt onödiga i en diskussion, speciellt när du redan har lagt fram dina argument för din sak. Det gör bara att du ser ut som en mobbare och hade slut på ytterligare argument för din sak.

Jag har inte sagt att postslagen inte skulle gälla för en postoperatör däremot så ligger tystnadsplikten som ett skyddande lager runt om personalen som hanterar informationen om försändelserna. Flyttas den informationen utanför denna sfär så har ett sekretessbrott skett enligt tystnadsplikten, där har du rätt. Utnyttja har undermeningen att man som person på något vis skulle tjäna på att sprida informationen vidare eller använda den på ett sett som skadar personen som informationen tillhör eller använda denna på ett sett som inte tillhör hanteringens art. Att man hanterar informationen tillsammans med andra som också lyder under tystnadsplikt betyder inte att man automatiskt har röjt informationen. För att röja någon/något krävs en motpart som inte själv har tillgång eller tillåtelse att ta del av denna information.

Inom postverksamhet skulle det exempelvis vara att kolla upp en person som man inte har något försändelse till (och därmed inte har anledning att kolla upp denna för att göra sitt jobb) för att man är nyfiken (eget vinnande) eller tänker sprida vidare informationen. Sprida känslig information till utomstående som exempelvis skvallerpressen (mot ersättning/eller för att skada personen), som att person x fått försändelse y av företag z. Om företag z är inte moraliskt accepterad av samhället så skulle informationen möjligtvis skada person x:s anseende.

En maskin som sorterar post enligt mitt förlag, baserat på informationen som avsändaren angett och som bara postoperatörens personal har tillgång till inom verksamheten, skulle inte tolkas som otillbörlig användning i min mening. Skulle man sprida denna information till en extern part som inte har tillstånd att utföra postverksamhet skulle det däremot vara ett brott mot tystnadsplikten. Det är dessutom endast tullpersonal som får ifrågasätta om det verkligen är en gåva så flaggade försändelser skickas tillbaka till tullen enligt förslaget jag tog upp. Eller anser du att, om postoperatören misstänker att avsändaren angett falska uppgifter, att operatörer därmed skulle bryta mot tystnadsplikt om denna skickar försändelsen vidare till ansvarig myndighet för utredning? Eller är det själva hanteringen att matcha avsändare automatiskt som skickar många gåvor och flagga dessa (utan inblandning av en anställd) som du anser bryter mot avsändarens integritet?

Skulle jag jämföra med sjukvården så skulle det vara som att en sjuksköterska inte skulle kunna meddela doktorn att patient x som har sjukdom y är redo för undersökningen. Eller en doktor som inte får utnyttja informationen som denna fått från en magnetröntgenmaskin. Då skulle all verksamhet med sekretess avstanna helt. Däremot får inte doktorn skicka ut ett pressmeddelande om att personlighet x har diagnostiserats med hjälp av magnetröntgenmaskinen med sjukdom y utan att begå ett sekretessbrott.

Hoppas jag fick med allt jag ville ta upp och jag hoppas du har en trevligare framtoning i framtiden. Kommer du med bra argument om varför jag har fel eller har missuppfattat något får du gärna presentera dessa, så tar jag ställning till dem, detta var trots allt ett tankeexperiment om machine learning. Det är möjligt att vissa lagar kommer behöva uppdateras för att hänga med i framtiden. Exempelvis anger lagen endast "han" eller "hon" som kan bryta mot tystnadsplikt. Om maskinen bryter mot tystnadsplikten automatiskt utan inblandning av personal är det programmeraren som är ansvarig eller är det personen som inhandlat maskinen?
Tysnadsplikten är individuell och gäller enskilda relationer. Du har rätt som sjukvårdpersonal att ta del av information endast om det är relaterat med ditt arbetet med patienten. Information är inte allmänt tillgänglig för att ta del av inom organisationen.

Massor av sjukvårdspersonal har dömts för att ha läst journaler som de inte har rätt att läsa.

Exempelvis: "Det är bara de som vårdar dig som patient som får prata med varandra om ditt hälsotillstånd eller personliga förhållanden. Det betyder till exempel att din läkare bara får diskutera din behandling med en kollega enbart om de båda är inblandade i din vård."
https://www.1177.se/Regler-och-rattigheter/Tystnadsplikt-och-sekretess/

Liknande gäller brev - så länge det gäller det enskilda brevets frakt.

Du hävdade bland annat detta "Alltså är det tillåtet att hantera uppgifterna så länge du är tillsammans med andra som också har tystnadsplikt"
(FB) Postnords nya administrationsavgift på paket från Kina/Red Mod

Vilket är totalt fel.

Här är din ursprunliga post:
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
De nya sorteringsmaskinerna ska ju ha "machine learning", så då borde det inte vara särskilt svårt att upptäcka "privatpersoner" i Kina som skickar "Gift" till flera olika mottagare. Efter 10 packet från samma "privatperson" kan de hamna på en observationslista, och efter xx antal paket så hamnar de på en lista över misstänkta förtäckta e-handelspaket som automatiskt skickas till tullverket.

Kineserna kan rotera anställda, men efter ett tag så har maskinen identifierat även fabrikens adress som potentiell källa av fejkade gåvor.

Enstaka gåvor är okej, men upprepade gåvor = verksamhet.

Din post uttrycker rent galimatias, detta säger Postlagen:

"... får inte obehörigen röja eller utnyttja vad han eller hon därigenom har fått veta...
1. uppgifter som rör ett särskilt brev ....
2. andra uppgifter som rör en enskild persons förbindelse....."
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/postlag-20101045_sfs-2010-1045#K1

Notera "uppgifter som rör ett särskilt brev".
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-21 kl. 19:18.
Citera
2018-03-21, 18:46
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Anledningen till att jag började handla på Wish var att de hade en sak jag letat efter men inte hittat i Sverige. På Wish kunde hitta precis allt och priserna var helt förträffliga.

Om nu svenska handlare inte kan ha det sortimentet och de priserna kanske de borde ägna sig åt annat.

Vad det gäller underskottet i portot så är tariffen fastställd av UPU och följer avtalet med anslutna länder som Sverige. Nu har ju PN tvingats att ändra det tack vare tullen som vill ha momsen. Alltså är det inte portot det är fel på, det är momsen. Avgiften avser då driva in moms till Magda och jag är inte intresserad av att ge Magda mer pengar. Det har inget med snålhet att göra, det är förutom skälen ovan ett politiskt ställningstagande. Den feministiska pajasregeringen kan hoppa åt h-e.

Det har alltid varit moms på alla varor utanför EU.
Sen är det självfallet att svenska handlare inte kan konkurrera när de är tvungna att betala moms .
Och om det är priserna som är avgörande för sig så är du snål.
Citera
2018-03-21, 18:51
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Det har alltid varit moms på alla varor utanför EU.
Sen är det självfallet att svenska handlare inte kan konkurrera när de är tvungna att betala moms .
Och om det är priserna som är avgörande för sig så är du snål.
Tyckte precis jag skrev att jag fann artiklar som inte kunde hittas i Sverige som anledning. Får man selektiv läsförståelse när förhuden försvinner.
Citera
2018-03-21, 18:55
Medlem
DirtyBerties avatar
Kondoleanserna fortsätter att strömma in:

Tack för ditt tålamod och för att du kontaktar oss på Wish kundtjänst.

Jag är verkligen ledsen över att du har upplevt problem med din leverans. Jag förstår att du har väntat länge och jag ber så mycket om ursäkt för detta, jag vet själv hur det känns.

Av den information som jag kan se här verkar det tyvärr som att din beställning har kommit bort påväg hem till dig. Tyvärr har vi inte lyckats spåra ditt paket.

Jag kan dock informera att vi har gjort en återbetalning till dig. Det som är viktigt att veta är att det kan ta 7-14 arbetsdagar för att få återbetalningen via Klarna. Om fakturan inte har betalats än kommer den att annulleras.

Om du får produkten efteråt så behöver du inte oroa dig för att skicka tillbaka den till oss. Om din återbetalning inte kommit efter 14 bankdagar eller om du upplever andra problem med fakturan så ber vi dig kontakta Klarna som är mellanhanden i detta fall.

Det kan kontakta dem här:

https://klarna.se

Återigen vill jag be om ursäkt för att din beställning inte kommit fram till dig och vi beklagar ifall detta orsakat komplikationer för dig. Tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor eller funderingar.

Tack för att du handlar hos Wish!

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag
Citera
2018-03-21, 19:23
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Tyckte precis jag skrev att jag fann artiklar som inte kunde hittas i Sverige som anledning. Får man selektiv läsförståelse när förhuden försvinner.
Artiklar som man inte kan köpa i Sverige och som man vill ha kommer man väl fortsätta att köpa, att dom har blivit ca en 100 lapp dyrare gör det ju inte omöjligt... man kanske till och med måste tänka efter innan och slipper en massa skräp som man ändå inte behöver :-)
Citera
2018-03-21, 19:48
Medlem
Lyzzas avatar
Jösses 13 sidor i tråden sedan sju tiden i morse

Hett debattämne

I går gjorde jag en bra affär. Köpte två grejer på samma wish butik så nu får postnord bara betalt för ett paket. Ska minsan göra så i fortsättningen.

Trådfria hörlurar till TV, dator m.m. 98 kr och en poliskamera ( sån de har på kroppen) för 70 kr + frakten då. Kan ju inte bli billigare.
Citera
2018-03-21, 19:51
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Artiklar som man inte kan köpa i Sverige och som man vill ha kommer man väl fortsätta att köpa, att dom har blivit ca en 100 lapp dyrare gör det ju inte omöjligt... man kanske till och med måste tänka efter innan och slipper en massa skräp som man ändå inte behöver :-)
Behovet är mättat nu. Visserligen kan man köpa allsköns skit från Kina men att donera avgifter till Magda är ett principiellt no no. Iom avgiften försvann 95% av de varor som var åtråvärda. Vad som återstår är att handla skräp och proppa igen PN med skit man aldrig hämtar ut. Känns rätt skönt. Lite payback och lite fuck u.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in