Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-18, 17:50
  #1
Medlem
SecundusSilents avatar
Mest visuellt, Jesus torterad på korset, lidandet - uppoffrandet, självutplåningen.

Dessutom offerlamm..

Alltid dessa offer, denna underkastelse, denna blinda tro på en HERRE, som kan ge oss befrielse, förlösning – en Herre som har full kontroll, men låter dig välja och om du väljer fel så straffas du – och du kommer att välja fel och du kommer att straffas därför att du är en syndig människa, liksom du kommer att straffas av Sadisten därför att du gjort något som inte behagar och ditt straff är rättvist, för du är syndig eller du har inte levt upp till kraven som din mästare krävt – och du ber om förlåtelse och du kommer att renas av piskrappen eller av guds straff och det är alltid genom Herren som du kommer att få din belöning i form av frälsning och rening och förlåtelse och evigt liv – liksom Slaven alltid får sin belöning genom mästarens piskrapp, blir renad och förlöst, rent lekamligt, men också psykologiskt, djupt psykologiskt.

Och alltid LYDA, lyda och lyda eller så straffas du - lyd Herren, följ Herren - som antingen belönar dig med evig frälsning, tröstar dig efter att du helt överlämnat dig till honom, ger dig syndernas förlåtelse, eller straffar dig. Hur skiljer sig detta från mästare-slav relation, där mästaren kan erbjuda dig befrielse genom lidandet?

I bägge fallen: ge upp dig själv, visa blind tro och tillit, överlämna ditt liv till Herren eller till Sadisten och gör du detta kommer du att få din belöning, din katharisis.

Sökte på Google och fann för och mot på detta tema, ganska intressant - se länk nedan.
Så vad säger panelen: är kristendomen sado-masochistisk till sina fundament och om den är det, finns det något att invända mot det?

Ex på argument.
Pro:
"Christianity is so preoccupied with the idea of reward and punishment"
"Christianity's main object of worship (the crucifixion) is a man being tortured to death, nailed to a cross!"
"Self-flagellating Christian monks and customers of kinky dominatrix prostitutes aren't so very different in their impulses or in their behavior."
Kontra:
"Sadomasochism is giving or receiving pleasure often of a sexual act. The Christianity belief is that Christians should refrain and do quite the opposite of the definition of sadomasochism."
"Christianity is about love, ultimately. Not a sexual kind of love, but selfless love"
http://www.debate.org/opinions/is-ch...-sadomasochism
__________________
Senast redigerad av SecundusSilent 2018-03-18 kl. 18:22.
Citera
2018-03-18, 18:41
  #2
Medlem
Knucklehugss avatar
Absolut! Det ska piskas och agas till vår herres njutning för att visa att vi kan minsann lida som Jesus gjorde...

https://youtu.be/af59U2BRRAU
Citera
2018-03-18, 19:09
  #3
Medlem
Roger-pundares avatar
Jag tycker du svarar bra på din egen fråga. Kristendomen är grundläggande att ge upp sitt eget liv för att följa Kristus och hans exempel på hur man ska leva, dvs ta ditt kors (lidande, förföljelse etc) och förneka ditt eget liv ( alltså att leva för sitt eget bästa). Istället ska man ge upp allt, till och med sin egen familj och närmaste vänner, för att följa Jesus i hans missionerande och utgivande för andra människors frälsnings skull. Kristendomen var från början en sekt rakt igenom och många som vill tillbaka till grunderna i läran har en tendens att sluta som extrema sekter, bestående av osäkra och självförnekande individer och manipulativa ledare.

Kristendomen i västvärlden idag är väldigt förvanskad för att passa tidsandan. Nu handlar det snarare om att vinna fördelar med det kristna livet, inte bara löftet om ett evigt liv i nästa liv, utan dessutom att få en massa välsignelser i form av framgång, hälsa och rikedomar som utlovas här och nu. Inget av det funkar såklart men om man kan komma långt på att tro att saker funkar.
Citera
2018-03-18, 21:36
  #4
Medlem
PiusXIIIs avatar
Jesus på korset kan ses som världens mest berömde fakir.
Citera
2018-03-19, 13:33
  #5
Medlem
proconsuls avatar
Bygger inte all religion på underkastelse? "Islam" betyder ju till och med underkastelse.
Citera
2018-03-19, 22:47
  #6
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Mest visuellt, Jesus torterad på korset, lidandet - uppoffrandet, självutplåningen.

Dessutom offerlamm..

Alltid dessa offer, denna underkastelse, denna blinda tro på en HERRE, som kan ge oss befrielse, förlösning – en Herre som har full kontroll, men låter dig välja och om du väljer fel så straffas du – och du kommer att välja fel och du kommer att straffas därför att du är en syndig människa, liksom du kommer att straffas av Sadisten därför att du gjort något som inte behagar och ditt straff är rättvist, för du är syndig eller du har inte levt upp till kraven som din mästare krävt – och du ber om förlåtelse och du kommer att renas av piskrappen eller av guds straff och det är alltid genom Herren som du kommer att få din belöning i form av frälsning och rening och förlåtelse och evigt liv – liksom Slaven alltid får sin belöning genom mästarens piskrapp, blir renad och förlöst, rent lekamligt, men också psykologiskt, djupt psykologiskt.

Och alltid LYDA, lyda och lyda eller så straffas du - lyd Herren, följ Herren - som antingen belönar dig med evig frälsning, tröstar dig efter att du helt överlämnat dig till honom, ger dig syndernas förlåtelse, eller straffar dig. Hur skiljer sig detta från mästare-slav relation, där mästaren kan erbjuda dig befrielse genom lidandet?

I bägge fallen: ge upp dig själv, visa blind tro och tillit, överlämna ditt liv till Herren eller till Sadisten och gör du detta kommer du att få din belöning, din katharisis.

Sökte på Google och fann för och mot på detta tema, ganska intressant - se länk nedan.
Så vad säger panelen: är kristendomen sado-masochistisk till sina fundament och om den är det, finns det något att invända mot det?

Ex på argument.
Pro:
"Christianity is so preoccupied with the idea of reward and punishment"
"Christianity's main object of worship (the crucifixion) is a man being tortured to death, nailed to a cross!"
"Self-flagellating Christian monks and customers of kinky dominatrix prostitutes aren't so very different in their impulses or in their behavior."
Kontra:
"Sadomasochism is giving or receiving pleasure often of a sexual act. The Christianity belief is that Christians should refrain and do quite the opposite of the definition of sadomasochism."
"Christianity is about love, ultimately. Not a sexual kind of love, but selfless love"
http://www.debate.org/opinions/is-ch...-sadomasochism


Det låter mer som ditt sätt att beskriva något du inte förstår i termer du själv förstår.
Citera
2018-03-20, 12:24
  #7
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det låter mer som ditt sätt att beskriva något du inte förstår i termer du själv förstår.

Är det inte alltid så?
Jag måste börja med att använda den kunskap och de begrepp jag äger för att förstå något annat – ett grundläggande hermeneutiskt koncept.

Jag startade denna tråd därför att jag ser likheter mellan kristendomen och sado-masochismens – likheter i termer av Herre – Människa, Mästare - Slav, men jag nämner ju även att det finns dem som avvisar denna likhet. Men jag finner inte att de senare har speciellt tunga argument och undrar vad andra tänker.

Jag undrar dessutom om dessa likheter är något fördömligt eller någon som kristna kan acceptera, ja t.o.m. bejaka? Fördömer gud sado-masochism? Inte vad jag har funnit, men jag har ju inte detaljläst Bibeln och känner inte till olika kristna doktriner i frågan.

Det borde vara fullständigt naturligt att vara kristen och sado-masochistisk - är en initial slutsats jag omfamnar. Omvänt kanske det är lite märkligt att avvisa sado-masochismen om man är kristen?
Citera
2018-03-20, 20:37
  #8
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Är det inte alltid så?
Jag måste börja med att använda den kunskap och de begrepp jag äger för att förstå något annat – ett grundläggande hermeneutiskt koncept.

Jag startade denna tråd därför att jag ser likheter mellan kristendomen och sado-masochismens – likheter i termer av Herre – Människa, Mästare - Slav, men jag nämner ju även att det finns dem som avvisar denna likhet. Men jag finner inte att de senare har speciellt tunga argument och undrar vad andra tänker.

Jag undrar dessutom om dessa likheter är något fördömligt eller någon som kristna kan acceptera, ja t.o.m. bejaka? Fördömer gud sado-masochism? Inte vad jag har funnit, men jag har ju inte detaljläst Bibeln och känner inte till olika kristna doktriner i frågan.

Det borde vara fullständigt naturligt att vara kristen och sado-masochistisk - är en initial slutsats jag omfamnar. Omvänt kanske det är lite märkligt att avvisa sado-masochismen om man är kristen?

Det jag menar är att du har missförstått totalt vad det handlar om - rättfärdiggörelse.
Citera
2018-03-20, 21:11
  #9
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det jag menar är att du har missförstått totalt vad det handlar om - rättfärdiggörelse.
Du är minimalistisk. Så jag får söka förstå, än så länge utan din hjälp.

"Rättfärdiggörelse" - människans befrielse från synd genom guds nåd, en nåd som egentligen inte är förtjänt. Men grunden för detta är att den enskilde vänder sig till gud, varefter den oförtjänta gåvan kan skänkas.

Vilka slående paralleller!

Slaven som vänder sig till mästaren, varefter mästaren ger henne befrielse genom att slå henne och pröva henne även djupt psykologiskt - men slaven kan aldrig vara god nog, och strikt taget förtjänar hon inget helande genom piskan när mästaren ger henne det hon tiggare om - om mästaren så bestämmer i sin suveränitet, och slaven tackar efteråt för detta.

I båda fallen idealtypiskt, i verkliga livet kanske lite med komplicerat. Men oavsett, den makt som gud har att ge befrielse är samma makt som sadisten har att skänka den undergivna vad hon tigger om, bönar om och tackar för. Liksom gud kan vara hårt, är rättvis, kan uppfattas som grym, men suverän i sin visdom - är mästaren samma sak i en S/M kontext.

Nu kan man hävda att sadisten egentligen är beroende av slaven och detta är nog riktigt, men på samma sätt försvinner gud från våra medvetanden om ingen skulle tillbe honom. Dialektiken finns i bägge fallen.

Och sedan, är det inte så att rättfärdiggörelsen ges trots att människan kommer att fortsätta att synda - på samma sätt som slaven återigen kommer att vara otillräcklig eller förtjäna att straffas.

Slutligen, är det inte hedniskt att tänka sig att Mästaren kan ge denna förlösning till Slaven? Inte mer hedniskt än alla andra mänskliga aktiviteter – såvitt jag förstår. Går jag till exempel till en psykolog för terapi, lägger jag stor makt i psykologens händer som sedan skall leda mig till att bli mer fri.

Så vad har jag då missförstått? Det kan jag inte just nu själv svara på.
Citera
2018-03-20, 21:28
  #10
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Du är minimalistisk. Så jag får söka förstå, än så länge utan din hjälp.

"Rättfärdiggörelse" - människans befrielse från synd genom guds nåd, en nåd som egentligen inte är förtjänt. Men grunden för detta är att den enskilde vänder sig till gud, varefter den oförtjänta gåvan kan skänkas.

Så långt rätt.

Citat:
Vilka slående paralleller!

Nej, snarare en löjlig parodi.

Citat:
Slaven som vänder sig till mästaren, varefter mästaren ger henne befrielse genom att slå henne och pröva henne även djupt psykologiskt

Nej, inte ens nära att vara likt.

Citat:
- men slaven kan aldrig vara god nog, och strikt taget förtjänar hon inget helande genom piskan när mästaren ger henne det hon tiggare om

Det där är ju bara ett rollspel om sexuell underkastelse. Det finns inget sexuellt i relationen mellan människa och Gud. Det där är helt olikt.

Citat:
- om mästaren så bestämmer i sin suveränitet, och slaven tackar efteråt för detta.

Skillnaden är att det där sker i godtycke, medan Gud är god och vill människan väl, inte göra människan illa.

Citat:
I båda fallen idealtypiskt, i verkliga livet kanske lite med komplicerat. Men oavsett, den makt som gud har att ge befrielse är samma makt som sadisten har att skänka den undergivna vad hon tigger om, bönar om och tackar för. Liksom gud kan vara hårt, är rättvis, kan uppfattas som grym, men suverän i sin visdom - är mästaren samma sak i en S/M kontext.

Nej, det är inte alls likt. Jag vill nästan spy över dina dumheter.

Citat:
Nu kan man hävda att sadisten egentligen är beroende av slaven och detta är nog riktigt, men på samma sätt försvinner gud från våra medvetanden om ingen skulle tillbe honom. Dialektiken finns i bägge fallen.

Gud är inte beroende av oss på det sättet. Igen, inte alls likt.

Citat:
Och sedan, är det inte så att rättfärdiggörelsen ges trots att människan kommer att fortsätta att synda - på samma sätt som slaven återigen kommer att vara otillräcklig eller förtjäna att straffas.

Det har ingenting med varandra att göra. Så sjukt långsökt.

Citat:
Slutligen, är det inte hedniskt att tänka sig att Mästaren kan ge denna förlösning till Slaven? Inte mer hedniskt än alla andra mänskliga aktiviteter – såvitt jag förstår. Går jag till exempel till en psykolog för terapi, lägger jag stor makt i psykologens händer som sedan skall leda mig till att bli mer fri.

En liknelse till där det inte alls är likt.

Citat:
Så vad har jag då missförstått? Det kan jag inte just nu själv svara på.

Jag säger snarare, var får du dessa knäppa idéer från?
Citera
2018-03-20, 23:50
  #11
Medlem
gabrielle2s avatar
Ja då är väl Gud Master och anhängarna undergivna 24/7 slavar.
Om man nu skall sätta Kristendomen inom det området.
Vänd andra kinden till = slå mig igen.
Korset= hjulet osv.
Citera
2018-03-23, 15:35
  #12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Mest visuellt, Jesus torterad på korset, lidandet - uppoffrandet, självutplåningen.

Dessutom offerlamm..

Alltid dessa offer, denna underkastelse, denna blinda tro på en HERRE, som kan ge oss befrielse, förlösning – en Herre som har full kontroll, men låter dig välja och om du väljer fel så straffas du – och du kommer att välja fel och du kommer att straffas därför att du är en syndig människa, liksom du kommer att straffas av Sadisten därför att du gjort något som inte behagar och ditt straff är rättvist, för du är syndig eller du har inte levt upp till kraven som din mästare krävt – och du ber om förlåtelse och du kommer att renas av piskrappen eller av guds straff och det är alltid genom Herren som du kommer att få din belöning i form av frälsning och rening och förlåtelse och evigt liv – liksom Slaven alltid får sin belöning genom mästarens piskrapp, blir renad och förlöst, rent lekamligt, men också psykologiskt, djupt psykologiskt.

Och alltid LYDA, lyda och lyda eller så straffas du - lyd Herren, följ Herren - som antingen belönar dig med evig frälsning, tröstar dig efter att du helt överlämnat dig till honom, ger dig syndernas förlåtelse, eller straffar dig. Hur skiljer sig detta från mästare-slav relation, där mästaren kan erbjuda dig befrielse genom lidandet?

I bägge fallen: ge upp dig själv, visa blind tro och tillit, överlämna ditt liv till Herren eller till Sadisten och gör du detta kommer du att få din belöning, din katharisis.

Sökte på Google och fann för och mot på detta tema, ganska intressant - se länk nedan.
Så vad säger panelen: är kristendomen sado-masochistisk till sina fundament och om den är det, finns det något att invända mot det?

Ex på argument.
Pro:
"Christianity is so preoccupied with the idea of reward and punishment"
"Christianity's main object of worship (the crucifixion) is a man being tortured to death, nailed to a cross!"
"Self-flagellating Christian monks and customers of kinky dominatrix prostitutes aren't so very different in their impulses or in their behavior."
Kontra:
"Sadomasochism is giving or receiving pleasure often of a sexual act. The Christianity belief is that Christians should refrain and do quite the opposite of the definition of sadomasochism."
"Christianity is about love, ultimately. Not a sexual kind of love, but selfless love"
http://www.debate.org/opinions/is-ch...-sadomasochism
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det låter mer som ditt sätt att beskriva något du inte förstår i termer du själv förstår.

Berätta gärna om DIN "förståelses"-metodologi.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback