2018-03-20, 17:32
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det faktum att polisen är litet laidback i sin förhörsmetodik, i det här fallet, beror naturligtvis på att de räknar med att den tekniska delen av bevisningen kommer att räcka för att fälla MGM i TR.

Vilket de ju hade alldeles rätt i.

Jag jag tror också det, men skulle önska de haft lite mer fingertoppskänsla och haft ett till förhör i närheten av första förhören där han fortfarande pratade för just de anhörigas skull.

Ett förhör som är exemplariskt (där de faktiskt hade skospår) är just detta som någon länkat till i tråden innan. Grym förhörsledare.

https://www.youtube.com/watch?v=bsLbDzkIy3A
Citera
2018-03-20, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Intressant. Det visste jag faktiskt inte. Jag trodde faktiskt att fokus var, hela sanningen. Undrar om man från polisens sida alltid nöjt sig med att det räcker, sanningen till till fällande dom. Eller om den policyn är ett resultat av besparingar inom offentliga sektorn.
Nej det har alltid varit på det sättet.
Citera
2018-03-20, 17:59
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja man måste ju bedöma helheten och analysera utifrån logik och rimligt tvivel om han haft en medbrottsling. Om man läser FUP och lyssnar på hans vittnesmål, tycker jag iallafall det står ganska klart att hans historia är ologisk och inte upplevd, och därmed kan man utesluta den möjligheten att han haft medbrottslingar.

Tycker inte du det?

Håller delvis med. Jag har som sagt vissa detaljer jag inte får ihop. Vissa saker tycker jag tyder på att han inte var ensam. Jag har skrivet dom förr, och ska för allas blodtryck inte upprepa dem.

[quote]
Jag har också försökt att få till hans historia, och mycket stämmer överens, särskilt när han läst FUP och kunna arrangera sina svar utifrån den. Om du lyssnar på hans vittnesmål, så tycker iallafall jag att den låter för inövad. När man talar sanning, måste man ibland korrigera, tänka efter, och man är inte så detaljrik som gärningsman är.
[\QUOTE]

Att man får läsa fup innan rättigången är ju bara bra. Alla har rätt att veta vad man står åtalad för, och jag i vilket fall som helst så tror jag att Matias och Elias är sprungna ur hans fantasi. Om det finns en medbrottsling så tror jag att Edvin har helt andra skäl med att skydda denna. Han kunde då inte berätta historian som den var, utan fick hitta på sina vänner.

Citat:
Jag tänker på när han sa i förhör;
Mattias och Elias var så lugna (dagen efter när de lämnade tillbaka gevär och skor), nästan harmoniska.
Jag tycker det är uppenbart att det är han själv han beskriver där, varför skulle han beskriva andras känslor. Om du är vittne beskriver du oftast inte andras känslor, utan deras handlingar. Och oftast inte så detaljrikt som gärningsman gör.

Här är vi helt överens, det är sig själv hans beskriver. Och jag tror de känslorna är sprungna ur av ett en fantasi som funnit mycket länge är förverkligad. Detta tycker jag egentligen talar för att Edvin var ensam.

Citat:
Jag hoppas dömd gärningsman faktiskt kan få hjälp på sin psykundersökning nu att komma till att erkänna.

Vi kan hoppas att han får det sen. En rättpsykiatrisk undersökning syftar inte till att få folk att erkänna sina brott, eller komma till insik med dom. Den syftar till att bedöma hans psykiatriska tillstånd. Mycket lite i den handlar om vad han sagt. Den bygger mer på observationer och kliniska tester.
Citera
2018-03-20, 18:01
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Hypotetisk sett så vet vi ju inget om Edvins syften med att inte berätta vad som hände i huset. Om han skyddar en medgärningshen behöver det ju inte vara för det finns en hotbild. Mattias och Elias var den bästa historia han kunde komma på, de det för honom är det absolut uteslutet att svika sin kumpan.

Likväl är det fortfarande inget som svarar på..
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Håller på som bäst att läsa FUP.
Måste ändå säga att det är ett enormt arbete som har utförts. Många många människor som arbetat med utredningen och många många människor förhörda.
Innan Edvin kunde kopplas till platsen och morden, hade ju arbetet pågått under lång tid redan.

Ingenstans har man funnit några bevis för att någon annan har varit inblandad i dådet.

För mig känns det väldigt svårt att tro att man inte skulle hitta något alls, inga spår/tecken/misstanke/tips/motiv på andra gärningsmän efter detta gedigna arbete.
..utan undanflykter...för vad? Att få spåna mer oavsett vad som redan framgår i FUP? Varför då utgå från inlägg och diskussioner som försöker bygga på vad som står i FUP?

Citat:
... andas Boris12, jag säger inte att det är så, jag bara spånar, och du, att nu använda ordet spånar till att jag är ett riktigt spån är Göteborgshumor, och ganska tråkig.
Andas vad?
Att somliga blir mer ifrågasatta här kanske beror på att de inte själva ifrågasätter det de skriver innan postningen, eller vad tror du?
Somliga ägnar inte bara mycket tid åt att hugga på och motsäga vad andra skriver utan hävdar även att de värsta beivrarna här är de som försöker styra vad som ska diskuteras. Nyligen var det ju somliga som ansåg det meningslöst att här göra jämförelser med seriemördare. Känns det igen?
Citera
2018-03-20, 18:03
Medlem
sannes avatar
Citat:

Vi kan hoppas att han får det sen. En rättpsykiatrisk undersökning syftar inte till att få folk att erkänna sina brott, eller komma till insik med dom. Den syftar till att bedöma hans psykiatriska tillstånd. Mycket lite i den handlar om vad han sagt. Den bygger mer på observationer och kliniska tester.

Ja jag skrev lite otydligt där. Jag vet att de mest ska betrakta honom och analysera hans tester och så. Men jag tänker att själva uppmärksamheten och tillgång till kanske fler utbildade människor kan få honom att erkänna. Jag hoppas det.
Citera
2018-03-20, 18:09
Medlem
sannes avatar
Citat:

Att man får läsa fup innan rättigången är ju bara bra. Alla har rätt att veta vad man står åtalad för, och jag i vilket fall som helst så tror jag att Matias och Elias är sprungna ur hans fantasi. Om det finns en medbrottsling så tror jag att Edvin har helt andra skäl med att skydda denna. Han kunde då inte berätta historian som den var, utan fick hitta på sina vänner.

Ja men det faller ju på sin egen orimlighet. Han utsätter ju sin familj för ännu större fara om han inte berättar vilken denna andra ska vara och istället tillför
* Mattias och Elias från ett kriminellt gäng - som har märken på sig som visar att de tillhör kriminell brottslighet.

Det mest ologiska är motivet för dessa kriminella som åker ut och dödar 2 äldre människor med 20 tkr. Säg någon kriminell organisation som skulle göra det? Nä just finns ingen.
Citera
2018-03-20, 18:27
Medlem
Citat:
Ja jag skrev lite otydligt där. Jag vet att de mest ska betrakta honom och analysera hans tester och så. Men jag tänker att själva uppmärksamheten och tillgång till kanske fler utbildade människor kan få honom att erkänna. Jag hoppas det.

Det återstår att se.
I första hand har de här tre figurerna (Edvin1, Edvin2 och Edvin3) skickats för att kolla programvaran på hårddisken. Detta för att kunna bedöma framtida placering.
Haltar programvaran något blir det livstid. Är hela hårddisken på väg att rasa blir det hispan.
Citera
2018-03-20, 18:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja man måste ju bedöma helheten och analysera utifrån logik och rimligt tvivel om han haft en medbrottsling. Om man läser FUP och lyssnar på hans vittnesmål, tycker jag iallafall det står ganska klart att hans historia är ologisk och inte upplevd, och därmed kan man utesluta den möjligheten att han haft medbrottslingar.

Tycker inte du det?

Jag har också försökt att få till hans historia, och mycket stämmer överens, särskilt när han läst FUP och kunna arrangera sina svar utifrån den. Om du lyssnar på hans vittnesmål, så tycker iallafall jag att den låter för inövad. När man talar sanning, måste man ibland korrigera, tänka efter, och man är inte så detaljrik som gärningsman är.

Jag tänker på när han sa i förhör;
Mattias och Elias var så lugna (dagen efter när de lämnade tillbaka gevär och skor), nästan harmoniska.
Jag tycker det är uppenbart att det är han själv han beskriver där, varför skulle han beskriva andras känslor. Om du är vittne beskriver du oftast inte andras känslor, utan deras handlingar. Och oftast inte så detaljrikt som gärningsman gör.

Källa: http://www.corren.se/nyheter/linkopi...om5019037.aspx

Jag bara spekulerar som sagt. Och länken fungerar inte längre, hoppas kunna lyssna senare. De har tydligen problem med sin hemsida.

Det där med "harmoniska" skrattade jag (om man nu kan göra det i en sådan här tragedi) också åt. Det är då man känner att inte inte bara har övat in vad som ska sägas, med någon slags överdriven nitiskhet (exakt VARJE fråga har exakt ETT svar), utan också ska det svängas till med lite fina ord. Ibland låter det ok, ibland blir det bara konstigt. Som här.

Det är något som konstigt med Edvins sätt att tänka (nu menar jag inte mordet just) som lyser igenom. När man lyssnar på honom känner man det instinktivt, att det är något som inte riktigt stämmer med hur han tänker. Det känns som om det enbart är uppbyggt för att vara logiskt, men det fattas en dimension. Tror inte att det bara är att han ljuger......
Citera
2018-03-20, 18:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det där med "harmoniska" skrattade jag (om man nu kan göra det i en sådan här tragedi) också åt. Det är då man känner att inte inte bara har övat in vad som ska sägas, med någon slags överdriven nitiskhet (exakt VARJE fråga har exakt ETT svar), utan också ska det svängas till med lite fina ord. Ibland låter det ok, ibland blir det bara konstigt. Som här.

Det är något som konstigt med Edvins sätt att tänka (nu menar jag inte mordet just) som lyser igenom. När man lyssnar på honom känner man det instinktivt, att det är något som inte riktigt stämmer med hur han tänker. Det känns som om det enbart är uppbyggt för att vara logiskt, men det fattas en dimension. Tror inte att det bara är att han ljuger......

En fantasi, som han redan levt med länge?
Citera
2018-03-20, 18:59
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Håller delvis med. Jag har som sagt vissa detaljer jag inte får ihop. Vissa saker tycker jag tyder på att han inte var ensam. Jag har skrivet dom förr, och ska för allas blodtryck inte upprepa dem.

Det har ingen betydelse vad du tror , det viktiga är vad domstolarna kommer fram till .
Jo , ta dom en gång till så ingen missar vilka detaljer som tyder på att E**** inte var ensam .
Kan det vara att kvinnan Gestrin inte har lyckats motbevisa E****:s uppgifter tro ?

Citat:

I E****:s fall visste han ju vad han har gjort redan innan han läste FUP .
Det kan ju inte komma som en nyhet vad han anklagas för att ha gjort .
Han visste också redan innan att det inte fanns några mer personer på plats
så att tjata om eventuella medbrottslingar är helt meningslöst .

Citat:
Här är vi helt överens, det är sig själv hans beskriver. Och jag tror de känslorna är sprungna ur av ett en fantasi som funnit mycket länge är förverkligad. Detta tycker jag egentligen talar för att Edvin var ensam.

Jaha , om detta nu talar för att E**** var ensam GM borde då inte dina tvivel om
att E**** var ensam minska i styrka eller hur faan tänker du egentligen ?

Citat:

Jo , vi vet att du är expert på psykiatriska undersökningar vid det här laget .
Ta och berätta nu vad E**** går igenom för kliniska tester I Huddinge .
Vi som inte är så insatta i ämnet är så nyfikna på vad som händer med E**** .
Vem gör dessa observationer och vilka kriterier är det man tar hänsyn till ?
Senast redigerad av boidis12 2018-03-20 kl. 19:03.
Citera
2018-03-20, 19:06
Medlem
Citat:
Jag jag tror också det, men skulle önska de haft lite mer fingertoppskänsla och haft ett till förhör i närheten av första förhören där han fortfarande pratade för just de anhörigas skull.

Ett förhör som är exemplariskt (där de faktiskt hade skospår) är just detta som någon länkat till i tråden innan. Grym förhörsledare.

https://www.youtube.com/watch?v=bsLbDzkIy3A
Ja. För Svenska förhållanden är det väl mest bara i sådana fall där MGM kvittrar fullt ut, som vi får hela historien.

Som Jonna I Askersundsfallet eller liknande, där vi får en mer fullständig berättelse. (Även om Jonna inte var helt sanningsenlig heller.)
Citera
2018-03-20, 21:53
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ja men det faller ju på sin egen orimlighet. Han utsätter ju sin familj för ännu större fara om han inte berättar vilken denna andra ska vara och istället tillför
* Mattias och Elias från ett kriminellt gäng - som har märken på sig som visar att de tillhör kriminell brottslighet.

Det mest ologiska är motivet för dessa kriminella som åker ut och dödar 2 äldre människor med 20 tkr. Säg någon kriminell organisation som skulle göra det? Nä just finns ingen.

Så sant och precis vad jag menade, om det finna medgärningshen så tror jag att Edvin håller tyst av andra anledningar än hot. Så, i så fall skulle han ha hittat på aldles själv. Och ja, de är lite dåliga. Men han hade väl inte bättre fantasi än så.

Nu säger jag inte att medgärningshenen vare sig finns eller är en kvinna. Men kommer ni i håg att GW sa det en gång. Att det fanns saker som tydde på att det var flera gärningsmän och att han tyckte att vissa detaljer tydde på att det var en kvinna. Så här med fup i handen funderar jag på vad GW tyckte var kvinnligt i detta brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in