2018-03-19, 18:43
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nä. Nu skulle väl ingen av oss åka ut och mörda och dessutom ha vår egen mobil med sig.
Nej precis, då är man dum i huvudet fullständigt. Vilket Edvin inte är.
Detta får mig att tvivla på att han visste, vad som egentligen skulle hända.

Citat:
Nu tror jag ju inte på den där kontantkortstelefonen. För även den måste ju koppla upp sig mot en mast.
Men om man har en kontanttelefon har mobilen ett IMEI nummer som man kan kopplas till i värsta fall. Eller du kan bli kopplad till köpet av mobilkortet via ditt kontokort och/eller övervakningskameror vid köpet. Om du fixa det här vid ett såpass grovt brott som det här, då måste du verkligen veta vad du gör:

https://www.flashback.org/sp62941534
Nja, fast min poäng var att de kunde haft kontakt med varandra, utanför Östergötland.
Citat:
Jo, visst. Du kan bestämma en tid för upphämtning.
Men vilken risk tar du inte med det? Du kanske inte är klar i tid, upphämtaren riskerar blir upptäckt när han cirkulerar omkring.
Men ännu värre; det kommer någon besökare och du behöver fly.
Poäng till dig. Men att Edvin tig den risken som ensam gärningsman, har jag tvivel om.
Citat:
Helt hundra kan man kanske inte vara på att en mintgrön amerikanare inte varit i området 10 juni, men har svårt att tro att man är supersmart på det ena sättet (lyckas undvika att bli spårad, inte lämna minsta lilla spår efter sig på mordplatsen), sen väldigt osmart; åka runt i den mest uppseendeväckande bil man kan hitta.
Fast nu lämnade Edvin spår av misstag, DNA:t i tejpningen var rent oflyt. Fotspåret var så klantigt att man blir mörkrädd.

Själva bilen har ju varit där, om den hade att göra med mordet låter jag vara osagt. Skulle själv ringa polisen direkt om det varit min bil.

Citat:
Det och Edvins historia som inte håller för att synas närmare i sömmarna, gör att jag inte tror på att bilen har med det hela att göra.
Det låter rimligt och logiskt, men samtidigt så har du bara åklagarkvinnans utredning framför dig, när du drar dina slutsatser.
Citat:
Och det till synes oberoende vittnena. Är de verkligen så oberoende som de verkar? Tänk själv hur snacket skulle gå om några blev mördade på det bestialiska sätt som Lekanders i närheten av där du bor. Alla pratar med alla om det.
Visst går det rykten. Varför skulle de inte vara oberoende menar du?

Citat:
Men jag kan hålla med, lite konstigt är det med bilen.
Mycket konstigt dessutom.
Citera
2018-03-19, 18:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Om man besitter en hög IQ borde man väl inte åka fast alls tycker man .
I E****:s fall är det bevisligen ganska så skralt med IQ:n eftersom han
har funderat i många år på hur han skulle begå det perfekta mordet .
Sen att sitta i förhör och berätta hur han hade tänkt sig det hela inklusive att hälla
ut västskor på graven (offret) för att "dölja lukten" var ju bara för jävla dumt .
Må så vara att det finns en och annan som är lite smartare men E****
hör definitivt inte till den minimala skaran av brottslingar .

Nu vet jag inte hur det var med Edvin, men får för mig att det blev ganska hastigt beslutat att han skulle sticka?
Han har visserligen både tittat på filmer om mord och fantiserat om det perfekta mordet.

Edvin har ju uppenbarligen inte planerat ordentligt och inte heller läst på. Tror att som jag tidigare sagt, att han snöat helt in på mordet och lite på mordplatsen och inte alls på det andra. Sen är han en riktig slarver. Det går igenom allt; från egna kroppen, hemmet, bilen till mordplatsen.

Men jag tror inte att han är så dum som han verkar faktiskt. En del av hans tabbar kan nog förklaras ovanstående. Men också okunskap, (orkar inte sätta sig in i allt? lat?) opportunist (van att komma undan, övertro på sig själv), relativt ung (saknar nödvändig erfarenhet).

Men det finns något som du påpekar med Edvins tänk. Helt klart avvikande i vissa situationer.

När det gäller seriemördare är bilden en annan. De kan vara försiktiga i början. Om de lyckas under en längre tid, blir de mer våghalsiga och slarvar mer och mer ju mer självförtroende de får. Det gällde även Kemper, som hade en IQ på 136 sägs det.

Men där är väl inte Edvin.
Citera
2018-03-19, 19:00
Medlem
Det faktum att polisen är litet laidback i sin förhörsmetodik, i det här fallet, beror naturligtvis på att de räknar med att den tekniska delen av bevisningen kommer att räcka för att fälla MGM i TR.

Vilket de ju hade alldeles rätt i.
Citera
2018-03-19, 19:05
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Nu är du ute och cyklar och pratar i nattmössan. Igen.

Cruising är inte att åka omkring planlöst, inte heller att parkera bilen hemma hos okända människor.

I detta mordfall, så föranleder bevisligen en främmande bil vidare utredning.

Jag pratar om raggarbilar generellt. Det är du som snöat in på det där crusing-eventet.
Citera
2018-03-19, 19:12
Medlem
Citat:
Bra tack. Hur upplever du AC som person?

Eller så ordbajsar du och gör ditt resonemang onödigt skitnödigt och högfärdigt.

Förstår vad du menar, men vill samtidigt att du utvecklar det du skrev. Att jag vill det, beror på att själva resonemanget är intressant.
Inte samma som AC utan EG. Han var eehmm... speciell.
Citera
2018-03-19, 19:27
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Nej precis, då är man dum i huvudet fullständigt. Vilket Edvin inte är.
Detta får mig att tvivla på att han visste, vad som egentligen skulle hända.

Hur vet du det , känner du E**** utan och innan eller ?
Sa inte E**** själv i nåt förhör att han förstod att det var något kriminellt på G .
Inte dåligt med tanke på att det var han som var den kriminelle .

Citat:
Nja, fast min poäng var att de kunde haft kontakt med varandra, utanför Östergötland.
Hade det varit svårare att spåra den telefonen utanför Östergötland ?

Citat:
Poäng till dig. Men att Edvin tig den risken som ensam gärningsman, har jag tvivel om.

Fast nu lämnade Edvin spår av misstag, DNA:t i tejpningen var rent oflyt. Fotspåret var så klantigt att man blir mörkrädd.

Lämnade spår av misstag , oflyt och klantig så man blir mörkrädd .
Hur får du ihop den ekvationen egentligen ?

Citat:
Själva bilen har ju varit där, om den hade att göra med mordet låter jag vara osagt. Skulle själv ringa polisen direkt om det varit min bil.

Det vet du inget om ifall bilen var där överhuvudtaget .
Vittnena kan vara lika opålitliga som dina PM .
Jaså , du skulle också ringa direkt .

Citat:
Det låter rimligt och logiskt, men samtidigt så har du bara åklagarkvinnans utredning framför dig, när du drar dina slutsatser.

Räcker så bra med kvinnan Gestrins utredning , jämför man med din och E****:s trovärdighet så är det solklart .

Citat:
Visst går det rykten. Varför skulle de inte vara oberoende menar du?

De kanske har pratat med varann och fantasierna har tagit över .
Det verkar vara vanligt i det här fallet .

Citat:
Mycket konstigt dessutom.

Existerar bilen inte är det inte det minsta konstigt .
Citera
2018-03-19, 19:35
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det faktum att polisen är litet laidback i sin förhörsmetodik, i det här fallet, beror naturligtvis på att de räknar med att den tekniska delen av bevisningen kommer att räcka för att fälla MGM i TR.

Vilket de ju hade alldeles rätt i.
Om det stämmer, det du skriver, så är polisen och åklagarkvinnan helt värdelösa.

Uppenbarligen så är inte sanningen viktig, utan att kunna utse en syndabock.
Citera
2018-03-19, 19:40
Medlem
Citat:
Om det stämmer, det du skriver, så är polisen och åklagarkvinnan helt värdelösa.

En rättegång har inte som huvudsyfte att få fram "hela sanningen". Den ska klargöra om det som åklagaren påstår om den åtalade, är riktigt och om rätten finner att så är fallet, utmäta påföljd.

Man har ju i det här fallet ansett att det åklagaren påstår, är korrekt.
Citera
2018-03-19, 19:46
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
En rättegång har inte som huvudsyfte att få fram "hela sanningen".
Nej det är ju tydligt.
Citat:
Den ska klargöra om det som åklagaren påstår om den åtalade, är riktigt och om rätten finner att så är fallet, utmäta påföljd.
Utan att ta hänsyn till den tilltalades berättelse menar du?
Citat:
Man har ju i det här fallet ansett att det åklagaren påstår, är korrekt.
Nej så är det inte, det är politiker som gjort den bedömningen. Hur korrekta bedömningar politiker gör, det får du själv bilda dig en uppfattning om.
Citera
2018-03-19, 19:50
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

Sanningen har ju kommit fram , alltså är polisen och åklagarkvinnan helt tipptopp .
Naturligtvis är sanningen viktig . och tack vare E****:s klantigheter var den inte svår att lista ut .
Det är bara du och E**** som försöker utse andra syndabockar .
Citera
2018-03-19, 19:54
Medlem
Citat:
*klipp*

*klipp*.
Nej, naturligtvis inte. Försvaret har ju rätt att yttra sig.
Citera
2018-03-19, 20:04
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Nej det är ju tydligt.

Nu ska du inte sura för att du har fel som vanligt .
Att E**** är ensam GM har de allra flesta insett från första stund .

Citat:

Hur ska man kunna ta hänsyn till en berättelse som helt saknar trovärdighet ?
I E****:s fall så finns det ju inte en stavelse som stämmer .
Han sitter ju dessutom och läser upp sin fantasi innantill från ett papper .
Det kanske är någon härifrån som har skrivit den berättelsen ?

Citat:
Nej så är det inte, det är politiker som gjort den bedömningen. Hur korrekta bedömningar politiker gör, det får du själv bilda dig en uppfattning om.

Har det någon betydelse vilket parti politikerna kommer ifrån tro som gjort den bedömningen ?
Vad händer om det blir samma utslag i hovrätten där det inte är politiker som gör bedömningen ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in