2018-03-20, 19:23
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Före detta KD-pressisen Johan Ingerö har förklarat hur det funkar på Twitter. Enligt honom är det långt från alltid som förmedlade intervjuer resulterar i den artikel pressisen hoppades på.

Nja. Att han förklarade att det brukar gå till så här innebär inte att det inte ska helst råda full transparens.

Det spelar liksom ingen roll om det var UD, UN, Röda Korset eller påven som tipsar något. Det ska antecknas i artikeln. Speciellt när han själv erkänner att pressekreterare kan ha en agenda - 'förmedlade intervjuer resulterar i den artikel pressisen hoppades på.'
Citera
2018-03-20, 19:24
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nja. Det var ju Chang Frick som gav materialet till Bali. Svårt för någon annan att förutse vem materialet skulle spridas av på Twitter. Så då måste Chang Frick vara med i en sådan konspiration mot Bali.
Det känns inte sannolikt.

Du har förmodligen rätt, men de facto tror jag ändå att SD tjänar mest på detta då HB säkerligen bromsat, och sannolikt även dragit tillbaka en del väljare till M från SD. Kanske även en och annan väljare från andra partier.
HB har bidragit med en rebell-känsla som annars helt saknas i M, som ju är ett i stort rätt tråkigt parti. Han har säkert varit ute på tunn is många gånger, men det har iaf varit underhållande att läsa hans tweets.
Citera
2018-03-20, 20:39
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Jag håller inte med. Det är definitivt en del av riksdagsmännens jobb att säga ifrån om de märker att UD gör något fel. Jag kan tycka det är allas jobb iofs, annars blir det alldeles för lätt för myndigheter att fortsätta vara korrumperade.

Vad du menar med att de inte begärde ut dokumenten förän de hade dem det förstår jag inte riktigt. De enda som säger det är DN och de är knappast några som är kända för att aldrig slira med sanningen om de tjänar på det.

Det var en regeringskälla som sa att tidsspannet mellan de två sakerna är så pass underligt att man misstnker avlyssning. Jag tar det på stort allvar. Är det sant så bör Chang granskas ut i sömmarna. Är det inte sant så ska de inte få skit för det. För jag litar betydligt mer på viss aspekter av staten än Changs vilja att peka på oegentligheter, speciellt när det kommer till eftertänksamhet.

Att Hanif själv väljer att lämna smörjan visar för mig att han inte öht vill försvara det. Han är knappast en syltryggav det. Han tar till sig hur oansvarligt det var att bara propaganda.
Citera
2018-03-20, 20:40
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Det är inte som jag anser, utan som det är...

Att du är hopplöst obildad är en annan sak..

Jofan, nu när du säger det så blev just grundlagen förändrad. Vi har ingen maktfördelningen öht längre. Bra där att du insåg hur viktigt det är att säga att man har rätt så att världen blir så!
Citera
2018-03-20, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Han inser också att "För den som inte kan hantverket ser detta kanske helskumt ut".

Vet inte det. Dom flesta förväntar sig nog att någon med titeln presschef ska arbeta mot pressen.
Citera
2018-03-20, 20:51
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Vet inte det. Dom flesta förväntar sig nog att någon med titeln presschef ska arbeta mot pressen.

Nice halmgubbe. Arbeta med press och arbeta med press utan någon vet hur det går till är två skilda saker.

Konstigt att många svenska journalister so tycker att det är ok här kritiserar Trump när hans pressekreterare favoriserar/"tipsar" Fox News. Då kallar samma journalister det för statspropaganda.
Citera
2018-03-20, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Det var en regeringskälla som sa att tidsspannet mellan de två sakerna är så pass underligt att man misstnker avlyssning. Jag tar det på stort allvar.
.

Det var också en sån sak som de slirade med sanningen på. Eller snarare, bara berättade en del för att det skulle låta troligare.

Det var en mailkedja mellan oksanen och UD. Det första mailet var rätt långt innan, medans det sista var precis innan begäran om utlämning. Om man ställer det i sammanhang med just det sista mailet i kedjan, då är det väldigt kort tid. Jämfört med första mailen i kedjan, not so much. De tog naturligtsvis bara upp den korta tiden(i de första artiklarna åtminstone, har ju inte läst allt), inte att det var en utdragen mailkedja.
Citera
2018-03-20, 21:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Du har förmodligen rätt, men de facto tror jag ändå att SD tjänar mest på detta då HB säkerligen bromsat, och sannolikt även dragit tillbaka en del väljare till M från SD. Kanske även en och annan väljare från andra partier.
HB har bidragit med en rebell-känsla som annars helt saknas i M, som ju är ett i stort rätt tråkigt parti. Han har säkert varit ute på tunn is många gånger, men det har iaf varit underhållande att läsa hans tweets.
Håller helt med. Bali har inte dragit en enda väljare till M. Men han har hindrat en hel del från att lämna M. Detta bedrägliga & falska incitament är nu borta.

Att någon kan ta dessa jävla knapptryckare på allvar är för mig obegripligt. Både M & C har tagits över av onda krafter. L är iallafafall galna på egna meriter.
Citera
2018-03-20, 21:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Nice halmgubbe. Arbeta med press och arbeta med press utan någon vet hur det går till är två skilda saker.

Konstigt att många svenska journalister so tycker att det är ok här kritiserar Trump när hans pressekreterare favoriserar/"tipsar" Fox News. Då kallar samma journalister det för statspropaganda.
Exakt. Hade det varit så att UD i USA hade gett en nyhet exklusivt till Fox så hade rövhålen skrikit sig hesa om att "Trump riggar media" & liknande. När det sker i Sverige så låter det tvärtom, att kritik mot förfarandet på något vis skulle vara "ryssvänligt". Vilken jävla äcklig dubbelmoral.

Agendan & propagandan börjar bli allt mer genomskinlig.
Citera
2018-03-20, 21:20
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Det var också en sån sak som de slirade med sanningen på. Eller snarare, bara berättade en del för att det skulle låta troligare.

Det var en mailkedja mellan oksanen och UD. Det första mailet var rätt långt innan, medans det sista var precis innan begäran om utlämning. Om man ställer det i sammanhang med just det sista mailet i kedjan, då är det väldigt kort tid. Jämfört med första mailen i kedjan, not so much. De tog naturligtsvis bara upp den korta tiden(i de första artiklarna åtminstone, har ju inte läst allt), inte att det var en utdragen mailkedja.

Hur fick han de tidigaste mejlen isf? För mig är det liksom inte av vikt att det finns en kontext i att han har mejl som inte är tidiga därför är inte ett tidigare mejl lika viktiga.
Citera
2018-03-20, 21:26
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden

Att någon som är ansvarig för press hos ett parti /partiledare arbetar mot pressen är inte konstigt för någon. Det man syftade på här var med all säkerhet att UD jobbar på det här sättet. Vilket ju Hanif Bali inte visste och reagerade på (liksom Chang Frick, Moi och många fler)
Citera
2018-03-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Hur fick han de tidigaste mejlen isf? För mig är det liksom inte av vikt att det finns en kontext i att han har mejl som inte är tidiga därför är inte ett tidigare mejl lika viktiga.

Den meningen är ganske förvirrad. Han fick alla mailen på en gång såklart, ber han om mailväxlingen får han ju alla mail, även om en del är nya.

Angående hur han visste att han skulle begära ut dem, hur ska jag veta det?

Eftersom han jobbade på samma tidning som Oksanen när mailkedjan började så är väl det mest sannolika att han hört något om att en intervju planerades där.

En annan möjlighet är att han fick reda på att Ukrainaiten(minns inte namnet nu) skulle hit och gissade att de skulle kontakta Oksanen om intervju eftersom det tydligen är standard att skicka ut förfrågan så.

Mindre sannolikt men möjligt är att han fick ett tips från nån anställd på UD.

Det är väl inte omöjligt att Ryssland skulle lyckas avlyssna UD så inkompetenta som våra myndigheter visar sig av och till, men att Ryssland isåfall skulle riskera att sagda avlyssning skulle bli upptäckt för att avslöja en sån här bagatell ser jag som extremt osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in