Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-18, 23:37
Medlem
FORTS

DEL 3

5. Han ställer sig positiv till en konstruktiv lösning på Israel/Palestina-problemet och boer-problemet i Sydafrika. 150 miljarder kr bör räcka för att köpa ut boerna. Men de måste också få invandra till västländerna. För att få palestinierna att ge sig och för att få grannländerna att acceptera dem som permanent befolkning skulle jag gissa att ett paket på typ 5000 miljarder skulle behövas. Några få palestinier som inte vill ge sig mot betalning från västländerna skulle kunna få en liten snutt på Gaza resp Västbanken och fortsätta kriga med Israel därifrån. Hittills har det i debatten inte förekommit några som helst diskussioner om att köpa ut boerna resp palestinierna. Ändå borde detta förefalla som den mest praktiska och mest anständiga lösningen för västländerna. Det närmaste man kan komma är väl Morgan Tsvangirais förslag i Zimbabwe, efter att han bildat koalitionsregering med Mugabe, att den brittiska regeringen borde kompensera de vita farmare som fått sin mark konfiskerad. Att köpa ut boerna resp palestinierna med biståndsmedel är inte alls en orealistisk idé. Kapar Sverige ner biståndet med 2/3, alltså OECD-snittet, och behåller katastrof-biståndet finns ändå runt 10 miljarder kvar. På 10 år skulle man kunna få ihop 100 miljarder. Med 90 miljarder till palestinierna och 10 till boerna skulle Sverige ha pröjsat 1,8 % av ersättningen till palestinierna och 6,67 % av stödet till boerna. Genom dylika summor skulle Sverige i förhållande till befolkningsmängd bidra med mer än andra västländer. Israel-vänner borde rimligen bli väldigt glada om Sverige bränner 90 miljarder på att blidka Israels ovänner och minska problemet med palestinierna. Rynkar man på näsan åt dylika förslag tycker jag att det är något suspekt. Jag är än vän av boerna och tycker att det vore jättebra om man kunde köpa ut dem.

6. Han accepterar att man återinför de regler för arbetskraftsinvandring som gällde 1971-2008 (med undantag för EU/EES fr o m 1994). Han medger problemet att Kina på ett år spottar ut ett tillräckligt överskott av ingenjörer för att ersätta så gott som hela den svenska ingenjörskadern och att svennarna inte tjänar något på att kineser ersätter svennar på de stora exportbolagen. Speciellt då andra invandrare i så fall ser att de klarar sig utan ”svennar” som utan kineser och import från Indiens elitskikt är landets ”breadwinners” som håller områden som Rosengård och Rinkeby flytande och gör det möjligt för diverse förortsgangsters och pizzaknådare att köra omkring i importerade Mercedes- och BMW-bilar i stället för att åka trampcykel som i hemlandet. Ser invandrarna att de klarar sig utan svennar som ”breadwinners” och i stället kan importera kineser ser invandrarbefolkningen än mindre värde i svennarna, i alla fall männen. (Kvinnorna kan kanske ha ett visst värde som villiga leksaker så länge de finns kvar, och tar de slut är det bara att plocka hit andra knulldockor från Ryssland, Vitryssland och Ukraina som ser ungefär likadana ut.)

7. Han förordar en riksdagslista utan Frimodig Kyrka-anhängare och andra dispensationalister som har absolut noll lojalitet mot svenska folket även om de kanske säger detta. Den som tycker att det är okej att sparka ut kristna från Palestina utan någon ekonomisk kompensation kan man helt enkelt inte lita på när det gäller lojaliteten mot andra folkgrupper som enligt Nya Testamentet snarast bör ha litet lägre status som ”inympade grenar” i stammen än de som utgör stammen (ättlingar till kristna judar 2000 år tillbaka i tiden). Bajsar man den kristna kärngruppen rakt i ansiktet (bläärp, prutt, charakaramassakaramaramassa, halleluja osv) som Livets Ordarna, pingstvännerna och Frimodig Kyrka-anhängarna gör så kan man bara inte lita på dem när det gäller mer perifera grupper som t ex ättlingar till svear och götar som för 2000 år sedan tillbad gudar som Tor, Oden, Frej och Njord. En rimlig slutsats är att sena inympningar som ättlingar till svear och götar står längre ner i hierarkin än de som enligt Paulus utgör ”stammen” i kristenheten. De mest störda hjärnorna inom kristenheten utgörs av dispensationalisterna., speciellt de inom de karismatiska samfunden. Det är nog ingen tillfällighet att pingstkyrkan i Knutby var en pingstkyrka och att Jim Jones samfund i Guyana där 1000 pers begick massjälvmord 1978 var en pingstkyrka som blandat denna goja med litet kommunism och ”antirasism”. Sadé går också med på att byta ut de som Gustav Kasselstrand betraktar som opålitliga i invandringsfrågor mot personer som Kasselstrand själv godkänt. Men gör man så kan det antagligen bli svårt att få tag i folk. I alla fall om man skall göra som jag vill. Och det är att personer som ställt sig bakom AfS krav på retroaktiv lagstiftning när det gäller uppehållstillstånden inte får stå på MED:s riksdagslista. Detta inkluderar Kasselstrand själv samtidigt som han förbinder sig att bomma igen AfS. Möjligen skulle man kunna göra ett undantag för Olle Felten eftersom det framstår som om han mest gick över för att han förlorat sin plats på SD:s riksdagslista och kanske inte läst valplattformen. Den där flygläkaren som hoppade av SD häromåret skulle kanske också vara en lämplig riksdagskandidat. Den ende eventuellt opålitlige kandidat Kasselstrand skulle tvingas acceptera skulle förslagsvis vara Ilan Sadé själv.

Frågan är dock om Kasselstrand skulle gå med på något typ punkt 7. Jag tror i och för sig inte det. Men det skulle vara intressant att se hans svar. Jag noterar att AfS numera är totalt rökt rumsrenhetsmässigt tack vare kraven på retroaktiv lagstiftning och att det därför inte gick att påstå att det var ren lögn att AfS var mer ”extremt” än SD. AfS partistyrelse är på samma sätt rökt.

Med ett ärligt uppsåt från Sadés sida accepterar han AfS partistyrelse som medlemmar med vetorätt mot uteslutning mot att de avstår ifrån möjligheter att vara kandidater på riksdagslistan. Detsamma gäller övriga f d SDU:are. Som politiska tjänstemän skulle de dock vara okej tycker jag.

De pengar AfS dragit ihop skulle sannolikt också kunna hjälpa MED en smula om de får dessa pengar. Fler medlemmar likaså. Får MED in alla SDU:s f d 5000 medlemmar innebär detta ett fantastiskt tillskott.

Gissar dock ändå att utskickskostnaden skulle bli tung. Den bussreklam o dyl som MED tänkt satsa är förmodligen bortkastade pengar. Är litet Joakim Wallerstein-stuk på denna satsning (d v s pengarna i spisen). Man skulle behöva dela utskickskostnaden med någon. Mitt förslag är därför att man uppfinner ett nytt parti som får köra med oregistrerad partibeteckning som får dela samma utskickskuvert men som får pengar från andra väljarkategorier än de som hittills skänkt pengar. Med tunt papper blir utskickskostnaden i princip densamma. Man bör också notera att om man skapar en gemensam, separat insamlingsorganisation för hushållsutskicket, som alltså inte blir en partiorganisation, så får större bidragsgivare sannolikt vara anonyma, trots den nya lagstiftningen på området. Detta är en betydande fördel. Ett ”super pac” för marknadsföring skulle kunna vara ett annat alternativ för att ge större bidragsgivare anonymitet.

Ovannämnda nyuppfunna parti bör placeras ett halvt snäpp till vänster om SD genom att säga nej till bortre parentes i sjukförsäkringen. Partiets grundidé bör vara att skydda de stora trygghetssystemen mot försämringar genom att i möjligaste mån stänga gränserna. Partiet kan påminna om att det var sossarna i Tyskland som införde Hartz IV-reglerna år 2005 som sänkte ersättningen till långtidsarbetslösa till socialbidragsnivå. Börjar invandringen kosta för mycket kan något liknande hända i Sverige. Bidragstagare tillhör väl den kategori som verkligen borde oroa sig för invandringen. Skulle faktiskt tro att det är lättare för ett invandringskritiskt parti att fiska röster i denna kategori än bland höginkomsttagare som upplever att moderaterna på allvar är ett intresseparti för dem själva. Men det är ju klart, med tillräckligt med läkare, advokater och direktörer på en riksdagslista skulle det kanske kunna vara möjligt att rycka loss väljarsjok från moderaterna. Lättast att rycka loss vore nog de moderatväljare SD skänkt tillbaka till moderaterna. Fast fortsätter SD bjäbba om att moderaterna på allvar ändrat sig så antar jag att detta kan bli knepigt. Tanken verkar vara att (m) skall plocka in SD i regeringen precis som Höyre plockat in Fremskrittspartiet i sin regering. Och då skulle ju Jimmie Åkesson få en lön på runt 200 000 :- i månaden om man inkluderar partilönen. Men med tanke på att inte ens Dansk Folkeparti får bli regeringsparti så framstår det väl rätt naivt av SD:arna att de skulle kunna få sitta med i en moderatregering. Frågan är om de verkligen är så pass dumma eller om de bara låtsas som detta i någon slags naiv förhoppning att framstå som mer rumsrena (vilket väl heller inte är så smart).

FORTSÄTTNING NEDAN
Citera
2018-03-18, 23:38
Medlem
FORTS

DEL 4

Så en liten annan fundering beträffande MED och AfS. Något som utmärker båda partiernas valplattformar eller motsvarande är att man inte utgår från befintliga partiers krav eller åsikter eller den befintliga regeringspolitiken. Man bygger i stället upp bilden av den politiska verkligheten från scratch, typ. Detta gör det svårare för väljaren att orientera sig och få svar på frågan ”varför skall jag rösta på MED?” eller ”varför skall jag rösta på AfS”. Vill man locka väljare bör de ha så lätt som möjligt att orientera sig i vad partiet står för och av vilka enkla, lättbegripliga skäl man bör rösta på partiet i fråga i stället för de andra. Därför bör man i så hög grad som möjligt använda sig av kommunikation av typen ”vi är som moderaterna med undantag för invandringen” eller ”vi är som sossarna med undantag för invandringen”. Då får väljaren lätt att orientera sig och man minimerar osäkerheten om vad partiet står för och man ger väljaren ett tydligt, lättbegripligt skäl att rösta på partiet i fråga. Men både MED och AfS verkar i hög grad i stället börja från scratch. Väljaren får själv försöka sätta sig in i vilka andra partier de liknar och vad som eventuellt skiljer. Detta ger en osäkerhet. Och väljare röstar oftast inte på ett parti för vilket de upplever osäkerhet beträffande vad partiet egentligen står för. Gynnar det här partiet mig precis som moderaterna? Gynnar det här partiet mig precis som sossarna? Liknar det här partiet det parti jag känt mig trygg med och som jag slentrianmässigt röstat på i 20 år? Funkar det här partiets förslag precis som de jättetrygga och proffsiga mainstreampartierna som nog vet vad de talar om? Säger man att man står för samma politik som moderaterna eller sossarna med vissa, distinkta undantag man redovisar blir det lättare att få väljaren att känna det som tryggt att rösta på partiet i fråga.

Liknande principer gäller specifika sakfrågor. Andra benchmarking-principer än att titta på andra partier kan dock tillämpas. När det gäller invandring kan man i stället titta på andra länder. Varför skall vi ta emot en massa afrikaner och araber när Japan inte tar emot en enda? Eller när Israel inte heller gör det? Varför skall inte vi kunna bogsera tillbaka flyktingbåtar när Australien gör det? Den här typen av benchmarking ger enkel, lättförståelig benchmarking som enkelt legitimerar stängda gränser. När det gäller arbetskraftsinvandring hänvisar man enkelt till den lagstiftning som gällde 1971-2008. Om sossarna kunde tycka att denna vara bra under 35 år och om de borgerliga partierna från 1976 till 1994 kunde acceptera den så borde den vara legitim. Man kan också hänvisa till Japan och Sydkorea. Man uppfinner inte egen argumentation utan baserar i hög grad i stället sina ställningstaganden på andra, upplevt legitima länders och partiers ställningstaganden. ”Vi bör tillämpa samma invandringspolicy som Japan” låter klart mer legitimt än ”Stäng gränserna! Stoppa importen av araber och afrikaner!”.

Det jag säger ovan är inga nyheter för den som pysslar med kommunikation. Eller tänker rationellt. Att Kasselstrand missar sådana här aspekter är kanske inte så konstigt eftersom han går på känsla och emotioner. Kommer här osökt att tänka på när han höll på och klängde omkring på Karl XII-statyn när han intervjuades av Expo. Jag kan se Kasselstrands uppsyn framför mig. Uppspärrade ögon, röd i ansiktet av entusiasm och det röda håret på ända. Kasselstrand är väldigt skärpt och har gått på Handelshögskolan i Göteborg. Så det är inte fråga om att han för låg IQ (detta kan dock i viss mån vara ett problem när det gäller Jimmie Åkesson). Men jag skulle ändå bli väldigt förvånad om han gjorde någon mer detaljerad analys av grejer typ väljarsegment och hur väljare i regel fungerar innan man startade upp Alternativ för Sverige. Man gick i stället på känsla. Man beställde visserligen någon slags opinionsundersökning, verkar det som. Syftet verkar dock snarast ha varit att få bekräftat att det man kände var rätt. Varför MED gjort ungefär samma misstag är för mig mer dunkelt än så länge, i alla fall om de i ledningen har någon som pysslar med kommunikation eller i mer påtaglig mån läst böcker inom områden som marknadsföring, reklam och kommunikation.

När det gäller Medborgerlig Framtid får jag f ö litet vibbar av den typ Centrum-Demokraterna gav, med undantag för partiledaren Ilan Sadé. Det är litet samma stil. Medlemmarna verkar också i rätt hög grad vara liknande typer. De vill pyssla litet med politik men vill ha en litet egen variant. De jag direkt retar mig på Frimodig Kyrka-typerna. Centrum-Demokrats-typerna är i regel oförargliga. Men de har ingen vilja. Inte heller ryggrad eller ädlare drag i övrigt i någon högre grad. Inget händer eftersom ingen riktig entusiasm finns. De bygger inte upp något. Det var nog anledningen till att Sverigedemokraterna ganska snart lyckades gå om Centrum-Demokraterna trots ett katastrofalt varumärke från start och trots att medlemskap innebar en höggradig risk att få sparken. Kommer här också osökt att tänka på Kasselstrands uttalande i samband med uteslutningen från SD att man hade byggt upp ungdomsförbundet från i princip noll till 5000 medlemmar ”på ren vilja”. Han sade detta inlevelsefullt. Här förnimmer man Kasselstrands styrka och varför en del på nätet på nätet ser honom som någon slags svensk Messias. Men det är skillnad på hur den breda allmänheten fungerar och hur en – trots allt – mindre grupp entusiaster funkar.
Citera
2018-03-20, 10:27
Medlem
Alfheims avatar
Alexander Bard meddelar i dag att han gått med i Medborgerlig Samling:

https://twitter.com/Bardissimo/status/976022410775400448
Citera
2018-03-20, 13:18
Medlem
Alexander Bard känns ju inte som en stabil värvning till ett konservativt parti. Han har varit medlem i 5 olika partier under en period av 8 år, varav de tidigare 4 inte alls är konservativa. Han är dessutom känd för att driva politisk debatt i prostitutions- och drogfrågor.

Jag hade allvarligt tänkt lägga min röst på MED, inte för att jag tror att de kommer in i riksdagen, för att jag önskar ett principfast konservativt alternativ/opinionsbildare i svensk politik. Nu verkar jag få Alexander Bard istället...
Citera
2018-03-20, 14:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vinicius
Alexander Bard känns ju inte som en stabil värvning till ett konservativt parti. Han har varit medlem i 5 olika partier under en period av 8 år, varav de tidigare 4 inte alls är konservativa. Han är dessutom känd för att driva politisk debatt i prostitutions- och drogfrågor.

Jag hade allvarligt tänkt lägga min röst på MED, inte för att jag tror att de kommer in i riksdagen, för att jag önskar ett principfast konservativt alternativ/opinionsbildare i svensk politik. Nu verkar jag få Alexander Bard istället...

Högerliberala är inte samma sak som högerkonservativa. Hade MED varit högerkonservativa hade jag inte ens övervägt att rösta på dem. Tycker tvärtoma att det är toppen att Bardissimo går med.
Citera
2018-03-20, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinicius

Fast MED är ju inte ett konservativt parti ...
Citera
2018-03-20, 16:10
Medlem
Rosteres avatar
Värvningen av Alexander Bard är oerhört positiv eftersom Bard är en person som brinner för att krossa tabun och öppna upp för diskussion.

Rollen som MED potentiellt har i svensk politik är just att öppna upp debatt om invandring, integration, lag och ordning genom att säga obekväma sanningar. Då är det bra med personer som inte drar sig för kontroverser. Hanif Bali är självklart en annan person med liknande attribut. Att det behövs fler partier än SD som gör detta med lite annorlunda framtoning ser jag som självklart.
Citera
2018-03-20, 16:40
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim
Alexander Bard meddelar i dag att han gått med i Medborgerlig Samling:

https://twitter.com/Bardissimo/status/976022410775400448

Mycket tyder också på att MED kan få med sig Hanif Bali om inte Moderata ledningen skärper sig.
Citera
2018-03-20, 16:51
Medlem
OliverCromwells avatar
Oavsett vad man tycker om Alexander Bard, så vet i stort sätt alla svenskar vem han är. Även de som inte är så politiskt intresserade kollar i alla fall på Idol eller Mellon. De vet vem Bard är, och nu kommer de även att få veta vilket parti MED är.

Med lite tur kan MED kanske nå 1% i alla fall, med tanke på att de redan ligger kring 0,7% i mätningarna.
Citera
2018-03-20, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giraffstallet
Fast MED är ju inte ett konservativt parti ...

För att vara ett icke-konservativt liberalkonservativt parti så lägger de onödigt mycket textmassa på att förklara att en av partiets grundpelare är just konservatismen. De härleder till och med deras miljöpolitik till den konservativa idétraditionen...

https://www.medborgerligsamling.se/app/uploads/2017/06/ideprogram-for-medborgerlig-samling.pdf
Citera
2018-03-20, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saito
Högerliberala är inte samma sak som högerkonservativa. Hade MED varit högerkonservativa hade jag inte ens övervägt att rösta på dem. Tycker tvärtoma att det är toppen att Bardissimo går med.

Nej du har rätt. MED bör styrka delar av deras idéprogram, speciellt de delar där de poängterar att de vill lyfta fram konservativa tankar om naturrätt och dygder. Man kan ju beskylla Bard för mycket, men dygdig är han inte, passar perfekt för ett hedonistiskt parti för väljare som lever för att röka på, knulla runt och titta på Netflix.
Citera
2018-03-20, 17:55
Medlem
OliverCromwells avatar
Jag har uppfattat MED som ett klassiskt borgerligt parti. Alltså någonstans mellan liberalismen och konservatismen. Varken det ena eller det andra fullt ut, utan just borgerligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in