2018-03-20, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag håller med. Om Oskar hittats hängd borde åtminstone hans dödsorsak vara fastslagen, såvida det inte rör sig om hårklyverier huruvida han dog av hängningen eller av giftet han tagit strax före.

Eftersom det inte finns i tråden rör det sig nog om ett rykte bland grannar. Kanske någon sett en vit budbil där (t.ex. ett pizzabud eller vad som helst) och fått för sig att det var anticimex (om de nu har vita bilar). Eller så har ryktet uppstått efter att de läst här i tråden att elen var avstängd den 6 januari. De har då dragit slutsatsen att familjen var borta då och kommit fram till, att anledningen måste vara att anticimex skulle dit. De har kanske själva problem med vägglöss i sina hem?

Jag kommer att tänka på poeten Dan Andersson som dog endast 32 år gammal på ett hotell i Stockholm, efter att rummet han fick hade sanerats för vägglöss och man inte vädrat ut koloxidgaserna tillräckligt. Jag misstänker att ryktesspridarna har något sådant i åtanke.

Ryktet har kanske varit att någon/några i familjen har legat döda några dagar, och att Anticimex har kommit dit för att ta hand om eventuella likmaskar.
Citera
2018-03-20, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Precis.
Håller med dej Tey44
Att morden skulle vara jobb-relaterat tror jag absolut inte.
Professuren klarade han väll med största rekommendationer.
(inte för att han hann bli professor, men om han levt så hade han nog blivit det)
Eller minns jag fel.

Ja, du minns fel!

Professuren var allt ifrån avklarad.

Vi vet inte ens när han ansökte. Enligt Elli09 "var Oskar på tal för flera år sedan”. I början av juni gjorde i alla fall hans vän på UU ett försök att få hans professorskompetens bedömd där. Något jag tror man gör för att sätta press på sitt eget lärosäte men ännu, 7 månader senare, vid Oskars död, hade inget hänt. Den 24 november begärde Oskar nedsatt arbetstid med 10% fram till nyårsafton 2018, dvs mer än ett år framåt för oss som kan läsa almanackan. Kanske han gett upp hoppet om en professur?

Att det så omedelbart efter Oskars död kom in ett godkännande (behövs det två eller tre?) från en kollega i Örebro är ett märkligt sammanträffande men att hon även skriver ett offentligt uttalande på linkedin är kanske mera märkligt. Var det en knäpp på näsan till övriga som sölat med sina rekommendationer? En uppmaning till att kollegorna att bara minnas bara de ljusa stunderna?

Generellt så verkar Lunds Universitet ha en stor broms på interna befordringar. Mats Alvesson, även han på Ekonomihögskolan i Lund, debatterade i dagsmedia 2016 om att Sverige har allt för många professorer och att det gått inflation i befordringarna. Han blev ju själv en gång internt befordrad så han kanske vet vad han talar om? Rektor på Lunds Universitet införde dessutom en ny regel samma år att han kan stoppa pågående befordringar med målet att kvotera in kvinnor. Två käppar i hjulet för Oskars befordran.

OM en utebliven professorstjänst bidragit till tragedin i Bjärred vet vi inte men jag tror att Eleonor K hade rätt i att att Oskars insats var värd den.
Citera
2018-03-20, 09:08
Medlem
Efter en låååång tråds läsning är min teori den att H hade någon form av Munschen by proxy -någon skrev i tråden att hon hade väldigt speciella åsikter när det gällde barnuppfostran. Genom åren tror jag att hon varit den drivande i barnens sjukdomar(letat symtom) och inget blev bättre av när dom fick Gadasilet då H läste in sig på alla symtom o biverkningar man kan drabbas av. Kanske fick hon därför heller inget gehör hos sjukvården ang sina misstankar om sjukdomar hos barnen då alla utredningar som gjordes inte ledde till att läkarna hittat några fel. Kan tänka mig att detta har varit otroligt frustrerande för H och det har säkert lett till många diskussioner i villan mellan henne och O. Kanske även detta var anledningen till att man sökt vård utomlands? O har väl försökt, för husfridens skull, att ligga H till lags och därför även drivit på med hemundervisning då H varit övertygad om att barnen blir ännu sämre av att gå i skolan. Barnen har kanske mer eller mindre dagligen hört hur sjuka dom varit och det har nog påverkat barnen att tro det. Frustrationen och Hs dåliga mående psykiskt förvärras och kanske har hon i slutet pratat med O flera gånger om att avsluta barnens och sitt eget liv. O mår också dåligt över situationen hemma och samtidigt kanske börjar bli rädd att hon faktiskt skall göra slag i saken då han öppnar sig för sina kollegor i förtvivlan om råd och rädsla över vad H kan göra. -Därav kollegans ord,det som inte fick hända... Kanske valde han att försöka vara hemma så mycket han orkade just för att ha lite koll och inte litade på H. Som så ofta med självmordsbenägna är att man visar upp en "friskare" sida då man väl bestämt sig och H kanske visade en sida av att må bättre under ledigheten och O kanske började känna att ,va skönt nu mår hon bättre och började våga lämna hemmet stundtals igen. Kanske var han iväg en stund den dagen och H passade då på att sätta sin plan i verket. Kom O hem och hittade familjen döda, samt självmordsbrevet som H skrivit? O syntes på parkeringen i väldigt dåligt skick o i ren förtvivlan skriver han också under då hans familj var allt för honom och nu var allt över. Han valde att hänga sig. Kan inte hjälpa det men tror att det största problemet med psykisk ohälsa låg hos Hanna.
Citera
2018-03-20, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att hitta dödsorsaken. Nån som är lite insatt i rättsmedicin här? Jag får känslan av att alla familjemedlemmar både fått i sig något lugnande/sövande och utsatts för något annat - kvävning, knivhuggning och/eller hängning. Ev för att föräldrarna inte ville riskera att någon skulle vakna upp. Det kanske också var så att föräldrarna ville dö så tätt inpå barnen som möjligt? Är ju makabert (allt kring detta är ju det iofs) att tänka sig att föräldrarna satt och väntade på att medicinen/giftet skulle verka. Att detta då försvårar polisens försök att fastställa dödsorsak. Det tycks inte bara vara formaliteter, att polisen vet men vill få det bekräftat? (Ryktet om Antisimex - var har det florerat??)
Det finns ju en del gift/preparat som är otroligt svårt att hitta i blodet om man inte letar efter just den substansen, kanske är detta något H och O tagit reda på innan och på något sätt skaffat sig.
Citera
2018-03-20, 09:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det här med att fastställa i vilken tidsmässig ordning som olika personer avlidit har jag förstått är närmast ogörligt om det skiljer mindre än 1-2 timmar? Huruvida det är viktigt/aktuellt här vet jag inte.

Det lär ju behöva avsättas lite felmarginal vid kroppstemperaturmätningar. Men det kan ju alltid finnas andra typer av spår.
Citera
2018-03-20, 10:49
Medlem
Rodjas avatar
Jag har förmånen att vara ledig på dagarna då jag har nattarbete, ser en del på tv på förmiddagen innan jag somnar.
Ser på Malou Efter tio en del, (även om jag inte gillar henne helt för hon avbryter rätt duktigt sina gäster).

Men det skulle inte förvåna mig framöver om hon redan nu har någon som kommer att vara gäst i studion som kanske är släkt med Oscar eller Hanna, och när allt eller det som polisen kommer att gå ut med, så kommer denne att sitta där i studion och beskriva hur situationen var där hemma hos dem.

Malou har haft så mycket folk som både är kända och okända, som gått igenom så mycket som kommer dit och berättar. Det avsnittet tänker jag se. Om det finns något forum att tala ut i dag, så är det i det programmet.

Hoppas att jag har rätt i min önskan....
Citera
2018-03-20, 11:42
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Jag har förmånen att vara ledig på dagarna då jag har nattarbete, ser en del på tv på förmiddagen innan jag somnar.
Ser på Malou Efter tio en del, (även om jag inte gillar henne helt för hon avbryter rätt duktigt sina gäster).

Men det skulle inte förvåna mig framöver om hon redan nu har någon som kommer att vara gäst i studion som kanske är släkt med Oscar eller Hanna, och när allt eller det som polisen kommer att gå ut med, så kommer denne att sitta där i studion och beskriva hur situationen var där hemma hos dem.

Malou har haft så mycket folk som både är kända och okända, som gått igenom så mycket som kommer dit och berättar. Det avsnittet tänker jag se. Om det finns något forum att tala ut i dag, så är det i det programmet.

Jag jobbar också natt.🙂
Visst undrar man hur det kunde gå så här illa men jag har väldigt svårt att tro att någon nära släkting till familjen skulle tala ut om händelsen i tv. Jag kanske är fördomsfull men jag tror inte dom är den typen av människor som skulle göra det.
Citera
2018-03-20, 11:50
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag jobbar också natt.🙂
Visst undrar man hur det kunde gå så här illa men jag har väldigt svårt att tro att någon nära släkting till familjen skulle tala ut om händelsen i tv. Jag kanske är fördomsfull men jag tror inte dom är den typen av människor som skulle göra det.

Nä, det är kanske så, man outar ju sig väldigt, och så ska man bo i det lilla samhället och få folks kommentarer, så du kan ha rätt.
Citera
2018-03-20, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Har hängt här i några veckors tid och det stämmer som du säger

Tack för bekräftelsen
Citera
2018-03-20, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
Det finns ju en del gift/preparat som är otroligt svårt att hitta i blodet om man inte letar efter just den substansen, kanske är detta något H och O tagit reda på innan och på något sätt skaffat sig.

Enligt ett pm som skribenten Avd.9 fått och lagt ut tidigare - hade O hamstrat Propavan och Imovane som han fått på utskrivet på grund av sina sömnproblem. Enligt samma pm skulle det finnas mycket tunga mediciner tillgängliga i hemmet med tanke på på allas tillstånd. Dessa preparat bör då ha skrivits ut av de läkare som behandlade O och H/döttrarna. När man då vet vilka preparat/substanser man skall leta efter vid obduktionen, provtagning blodet, urinen, hårstrån etc, bör det inte vara speciellt svårt att hitta de läkemedel som var utskrivna till föräldrarna och flickorna. Att flickorna skulle stå på "tunga mediciner", tvivlar jag dock på.

Återstår då att någon av föräldrarna själva beställt (illegala?) preparat på nätet (vilket inte lär vara så svårt enligt ett nick här i tråden, har själv inga kunskaper på det området), som använts vid utplånandet av familjen. Och många sådana preparat kan tydligen vara svåra att hitta.

Känns väldigt absurt att tänka sig in i att O (eller ev H) satt och googlade på nätet och letade efter det mest effektiva (och ev minst smärtsamma) preparatet att avliva hela familjen med. Men å andra sidan så är ju hela händelsen fasansfull och horribel.
Citera
2018-03-20, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja

Jag brukar också kika på Malous Efter tio på TV4, om det är med någon intressant gäst. Men stör mig också så otroligt mycket på att hon avbryter sina gäster så att de ej får tala till punkt!

Men tror du verkligen att någon släkting till O eller H kommer att ställa upp i programmet? Det skulle vara om det gått tillräckligt lång tid efter den hemska händelsen. O:s syster arbetar väl inom media (radio), kanske Malou lägger ut sina krokar och försöker få dit henne.

Tänker på lilla 11- åriga E**a som var den yngsta som omkom på Drottninggatan. Hennes pappa var med i en intervju hos Malou nu i februari, i samband med att rättegången mot Akilov startade. Mamman till E**a var då också intervjuad på SVT.

Det hade då gått 10 månader sedan attentatet. Kanske man kan tänka sig att en anhörig till O eller H ställer upp för en intervju om ett år eller så.

Eller kanske aldrig någonsin. Det skulle jag också ha full förståelse för.
Citera
2018-03-20, 16:07
Medlem
OH var en stolle. Han fick nog förhandsbesked på att han inte fick professuren, en kollega tyckte att "den sista tiden förtjänade inte du" (motgångar på jobb och hemma). OH orkade då inte ens förbereda konferensen. Väljer att ta livet av sig själv, tar familjen med sig och skyller på "livskvalitet" för att inte tappa ansiktet helt. Anledningen till det utökade självmordet är hans havererade karriär. Det enda som verkligen var viktigt för honom. Det som finns kvar av OH med familj är hans skrift om moms, som han dedikerar till döttrarna.

Det var i arbetet som OH hade de stora känslorna. Här skriver han om hur myndigheter inte så lätt blir kära i varandra. För att flickorna också skulle få uppleva den akademiska sötman var det viktigt för OH att de fick bra betyg. Barnen blev dock trötta på alla krav därhemma: Prata mindre, spela rätt, gör detta, men inte det. De utmattade och deprimerade av alla krav därhemma. Orkade ingenting till slut. OH valde ut vilka ämnen som var viktiga för att barnen skulle komma in på gymnasiet, redan när barnen var "nästan vuxna", 11 och 14 år.

Barnen klarade hemundervisningen bra. Men hans karriär gick in i väggen. Då var livet slut. OH vill dö och tar alla med sig. Snipp, snapp... en spekulation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in