Citat:
Ursprungligen postat av
Avd.9
Precis.
Håller med dej Tey44
Att morden skulle vara jobb-relaterat tror jag absolut inte.
Professuren klarade han väll med största rekommendationer.
(inte för att han hann bli professor, men om han levt så hade han nog blivit det)
Eller minns jag fel.
Ja, du minns fel!
Professuren var allt ifrån avklarad.
Vi vet inte ens när han ansökte. Enligt Elli09 "var Oskar på tal för flera år sedan”. I början av juni gjorde i alla fall hans vän på UU ett försök att få hans professorskompetens bedömd där. Något jag tror man gör för att sätta press på sitt eget lärosäte men ännu, 7 månader senare, vid Oskars död, hade inget hänt. Den 24 november begärde Oskar nedsatt arbetstid med 10% fram till nyårsafton 2018, dvs mer än ett år framåt för oss som kan läsa almanackan. Kanske han gett upp hoppet om en professur?
Att det så omedelbart efter Oskars död kom in ett godkännande (behövs det två eller tre?) från en kollega i Örebro är ett märkligt sammanträffande men att hon även skriver ett offentligt uttalande på linkedin är kanske mera märkligt. Var det en knäpp på näsan till övriga som sölat med sina rekommendationer? En uppmaning till att kollegorna att bara minnas bara de ljusa stunderna?
Generellt så verkar Lunds Universitet ha en stor broms på interna befordringar. Mats Alvesson, även han på Ekonomihögskolan i Lund, debatterade i dagsmedia 2016 om att Sverige har allt för många professorer och att det gått inflation i befordringarna. Han blev ju själv en gång internt befordrad så han kanske vet vad han talar om? Rektor på Lunds Universitet införde dessutom en ny regel samma år att han kan stoppa pågående befordringar med målet att kvotera in kvinnor. Två käppar i hjulet för Oskars befordran.
OM en utebliven professorstjänst bidragit till tragedin i Bjärred vet vi inte men jag tror att Eleonor K hade rätt i att att Oskars insats var värd den.