2018-03-20, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men hur rimmar det med psykopati?
ADHD vore begripligt, men jag har komorbititet i åtanke.
Så här menar jag om tex empati. Psykopater har ju avsaknad av empati, skiter blankt i den andres väl och ve medan en AS inte förstår empati men skulle bry sig om de bara förstår?
Hahahahaha - det lät snurrigt men jag tycker det är diametral skillnad.
Hur menar du nu? Det ena behöver inte utesluta det andra ju. Men om han har psykopatiska drag så överskuggar,dominerar det ju. Jag gav bara lite olika alternativ till att en person kan bete sig udda i en situation. Tex när de inser att en anhörig gått bort. Om det var det du tänkte på?

Jag tror att även AS kan drabbas av både cancer, brusten blindtarm,depression,personlighetsstörning,
sockersjuka,blindhet och en bruten stortå. Allt på en och samma gång. Åtminstone olycksalige PM. Men det som har relevans för gärningen är enbart -Patologisk lögnare,Narcissist med psykopatiska drag och väldigt avvikande sexualitet.
Citera
2018-03-20, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Min första tanke är att han är så känslokall så han skiter i allt som kan ha något affektionsvärde, något minne av pappan etc och istället bara tänker rent praktiskt - vad kan jag ha praktisk användning av och så tar han dessa verktyg.

Men, tänker också en läskig tanke och det är om han använt något/några av verktygen till mordet.
Att han haft dem undanlagda för de påminner honom om hemsheter i barndomen. Kanske t.o.m pappan har använt hammaren när han misshandlat halvbröderna och kanske frun.
Hammare, mejsel och hacksåg....hm?
Jag har faktisk funderat på om Carl Madsen är skyldig till ett sexualsadistiskt mord i Malmö och haft lille PM med sig vid tillfället. Skulle inte förvåna mig om Carl anlitade prostituerade på gamla dar.
(Det var nämligen ett PM-mord men PM var nog bara 7 år så då började jag att fundera på päronet.)
Citera
2018-03-20, 01:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Min första tanke är att han är så känslokall så han skiter i allt som kan ha något affektionsvärde, något minne av pappan etc och istället bara tänker rent praktiskt - vad kan jag ha praktisk användning av och så tar han dessa verktyg.

Men, tänker också en läskig tanke och det är om han använt något/några av verktygen till mordet.
Att han haft dem undanlagda för de påminner honom om hemsheter i barndomen. Kanske t.o.m pappan har använt hammaren när han misshandlat halvbröderna och kanske frun.
Det är för det första klena verktyg med tanke på det han lär ha sålt av om nu gubben var så engagerad i hans raketbyggande. Typ som min patetiska verktygslåda.
Men i vissa lägen är han minnenas mästare, han pratar så melodramatiskt att han snudd på gråter av sina egna ord när han talar om en viss del på en maskin - så därav funderingen. Skulle tippa att vissa verktyg likaväl kan ses så där.
Gubben som sådan verkade han inte bry sig om värst. Död. Over and out.

"he describes the death of his father as when part of a rocket falls to the sea: no more contact."
Citera
2018-03-20, 01:59
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag har faktisk funderat på om Carl Madsen är skyldig till ett sexualsadistiskt mord i Malmö och haft lille PM med sig vid tillfället. Skulle inte förvåna mig om Carl anlitade prostituerade på gamla dar.
(Det var nämligen ett PM-mord men PM var nog bara 7 år så då började jag att fundera på päronet.)
Vad vet du mer om det mordet? Hur gick det till, användes verktyg? Och, det är olöst förmodar jag?
Citera
2018-03-20, 02:00
Medlem
Citat:

Det första. Var exakt min första tanke. Det skulle stämma med det synsätt Peter hade på t.ex. kunskap. Vad behöver jag veta Just Nu? När han får reda på det så hoppar han av kursen.

Alltid här och nu. Samma var det nog när pappan dog. Han tog det han behövde, där och då.

Det andra. Lite motsägelsefullt mot det ovan nämnda. Därför tror jag inte på det.
Citera
2018-03-20, 02:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Hur menar du nu? Det ena behöver inte utesluta det andra ju. Men om han har psykopatiska drag så överskuggar,dominerar det ju. Jag gav bara lite olika alternativ till att en person kan bete sig udda i en situation. Tex när de inser att en anhörig gått bort. Om det var det du tänkte på?

Jag tror att även AS kan drabbas av både cancer, brusten blindtarm,depression,personlighetsstörning,
sockersjuka,blindhet och en bruten stortå. Allt på en och samma gång. Åtminstone olycksalige PM. Men det som har relevans för gärningen är enbart -Patologisk lögnare,Narcissist med psykopatiska drag och väldigt avvikande sexualitet.
Stopp, stopp stopp. Dra inte in medicin eller kirurgi i detta. Det är inte i närheten att jämföra med den samsjuklighet kring det jag frågar. Möjligen ur synvinkeln att en blindtarm inte är det samma som en bruten stortå.

Jag gav exempel på empatistörningen och undrar hur det då kan sammanfalla i en och samma person:
AS störning innebär att de inte förstår känslor, kan inte leva sig in i hur den andra känner. När de väl förstår så skiter de inte blankt i andra. Vissa kanske men jag försöker beskriva att det är en diff.
Psykopater skiter blankt i andra. De bryr sig inte, är fullkomligt avtrubbade på den fronten, vill inte ändra på sig.
Senast redigerad av develi 2018-03-20 kl. 02:13.
Citera
2018-03-20, 02:14
Medlem
Citat:
Stopp, stopp stopp. Dra inte in medicin eller kirurgi i detta. Det är inte i närheten att jämföra med den samsjuklighet kring det jag frågar.

Jag gav exempel på empatistörningen och undrar hur det då kan sammanfalla i en och samma person:
AS störning innebär att de inte förstår känslor, kan inte leva sig in i hur den andra känner. När de väl förstår så skiter de inte blankt i andra.
Psykopater skiter blankt i andra. De bryr sig inte, är fullkomligt avtrubbade på den fronten, vill inte ändra på sig.
Men en person som har AS kan ju lida av en personlighetsstörning likväl. Tex Narcissist med psykopatiska drag.
Eftersom psykopatin (empatilösheten) är det dominerande så finns ingen empati, inget samvete vad den personen än sedan lider av. Alltså en AS med även NPD psykopat störning har ingen emapati. Kostymerna empati och samvete saknas i garderoben. Men den skrattar på fel ställe ändå i sociala sammanhang.
Citera
2018-03-20, 02:15
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Det är för det första klena verktyg med tanke på det han lär ha sålt av om nu gubben var så engagerad i hans raketbyggande. Typ som min patetiska verktygslåda.
Men i vissa lägen är han minnenas mästare, han pratar så melodramatiskt att han snudd på gråter av sina egna ord när han talar om en viss del på en maskin - så därav funderingen. Skulle tippa att vissa verktyg likaväl kan ses så där.
Gubben som sådan verkade han inte bry sig om värst. Död. Over and out.

"he describes the death of his father as when part of a rocket falls to the sea: no more contact."
Det är fan som att han bygger raketer och ubåtar som en förlängning av sig själv, som om de vore en del av honom, nästan som hans barn. När han som liten avtrubbades känslomässigt utan någon känslomässig närhet till sin far och istället för att reflektera över tankar, känslor, saknad, kärlek - det fanns ju inte i hans sinnevärld - så la han istället all sin energi på sina tekniska experiment, sitt byggande av miniraketer m.m. Det blev som hans sällskap istället för att ha en familj.
Som en låtsasvärld, där varje sak han byggde blev som en ny bekantskap.
Människor har han knappt någon kontakt med, det är hans skapelser som ger trygghet och glädje.
Människor sviker, människor är svaga. Hans egna små verk är fulla av liv och sviker inte.
Människor dör, människor försvinner. Spela roll. Mina skapelser är kvar, de är en del av mig, de gör mig aldrig besviken. Det blir som att de har ett eget liv och det är HAN som ger dem livet.
Till slut känner han sig som ett med sina raketer och ubåtar.
Endast döden kan skilja dem åt.
Citera
2018-03-20, 02:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Men en person som har AS kan ju lida av en personlighetsstörning likväl. Tex Narcissist med psykopatiska drag.
Eftersom psykopatin (empatilösheten) är det dominerande så finns ingen empati, inget samvete vad den personen än sedan lider av. Alltså en AS med även NPD psykopat störning har ingen emapati. Kostymerna empati och samvete saknas i garderoben. Men den skrattar på fel ställe ändå i sociala sammanhang.
Nej, vi lägger ner, jag kanske förklarar otydligt. NPD psykopat störning vet jag inte ens vad du talar om med tanke på PCL-R och DSM så det blir bara snurrigare.
Citera
2018-03-20, 02:21
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, precis så krass tror jag gamle Carl var.
Det skulle i så fall vara den gamle kvinnohatande Carl i ett nötskal. Skaffa en kvinna som han vet är fruktsam så att hon ska föda honom HANS barn. Sen är allt avklarat och han plågar iväg den "överflödiga" familjen därifrån.
Ett empatilöst, narcissistiskt, psykopatiskt mytoman-kräk, precis som PM.
Citera
2018-03-20, 02:23
Medlem
Citat:
Det skulle i så fall vara den gamle kvinnohatande Carl i ett nötskal. Skaffa en kvinna som han vet är fruktsam så att hon ska föda honom HANS barn. Sen är allt avklarat och han plågar iväg den "överflödiga" familjen därifrån.
Ett empatilöst, narcissistiskt, psykopatiskt mytoman-kräk, precis som PM.

JA. Så tänker jag.
Citera
2018-03-20, 02:24
Medlem
Citat:
Vad vet du mer om det mordet? Hur gick det till, användes verktyg? Och, det är olöst förmodar jag?
Ett i Malmö som Peter Sutcliffe varit misstänkt för (han befann sig visst i Köpenhamn).
Ett samma månad i Göteborg. Givetvis olösta sexualmord. Ska googla lite.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-20 kl. 02:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in