Citat:
Ursprungligen postat av
kugutt
Tycker du är lite krass mot dom här männen Magica. Tror kanske det kan vara lite svårt för en kvinna att setta seg inn i hur mäns umgängesätt i värkligheten är. Alla är vel inte några alpha males häller. Priset för att vara med att leka var helt enkelt att hålla käften när Madsen fick sina utbrott. Detta blir som att håna alla kvinnor som lever med en våldsam man äller alla som blir mobbade av sin chef på jobbet, men endå ställer upp för att dom behöver pengarna. Jag skulle dock aldrig bugat för en sån som Madsen, då hadde det blivit käftsmell.(kanske lite derför att jag är egenföretagare)
När det gäller det fetade: Kom ihåg att detta er en mycket spesiell situation. Om man befinner sig på en nedykt ubåt, på et skepp, gör lumpen etc då håller man käften och lyssnar på kaptenen.
Så är det bara.
Snälla, kloka norske gutt.
Jag gillar ditt sätt att skriva och du har ofta egna, intressanta infallsvinklar som få andra har.
Jag tror att du lite nitiskt övertolkar det jag skrev om killarna som jobbade med Madsen.
Ibland blir det lite så att jag kanske generaliserar en smula och kanske överdriver lite, det var ej meningen.
Det viktiga jag ville få fram var just att jag tror att det var många "tekniknördar" som inspirerades mycket av Madsen och hans idéer, som såg honom som en förebild och en idol. Han vågade satsa på sånt som ingen annan vågade satsa på med så knappa resurser. Det blir som en dröm, ett äventyr och en ynnest att få arbeta med honom och få vara en del av detta.
Det jag skrev om filmen från ubåten där han håller låda och de andra ser mer ut som utfyllnad och rekvisita, lite undergivna - det är inte så roligt att se. Och, det är inte heller den enda filmsnutten jag sett samma beteende i. Ok, att priset för att vara med och leka var att hålla käften, så var det nog.
Men det tycker jag är ett alldeles för högt pris att betala.
Jag har erfarenhet att arbeta som ledare både i grupp med enbart kvinnor och i grupp med enbart män. Har varit elitidrottare och jobbade även som tränare/ledare för andra.
Måste då tillägga, eftersom du tog upp att jag nog inte vet hur det funkar i "manliga grupper", att det var oerhört mycket enklare att leda män i grupp. Där fick man respekt, de lydde "order" utan tjafs och detta helt utan "Macho ryggdunkningar"dem emellan. Raka rör, inget skitsnack.
Det går att få respekt på ett bra sätt pga engagemang och kunnande, utan att behöva vara lynnig, elak, inte tåla motstånd och kasta verktyg som Madsen.