2018-03-20, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Ursäkta, men jag förstår inte den fetade satsen. Menar du före rättegångens start, och varför skulle man inte kunna göra den under de många dagar som ligger mellan rättsmöte 1 och 2? Hellre lite sent än aldrig.

Jag menar naturligtvis i motorn och förstår du inte innebörden av vad det leder till så är du ju inte en så djup tänkare som du låtsas vara.
Citera
2018-03-20, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Ja, håller med. Är ruskigt irriterande med alla dessa som tycks ha bilden klar vad det gäller PM:s mor. Förutom att vissa påstår att hon var lössläppt har vi också fått veta av låtsaskunskapsmaffian att hon troligen var psykopat. Vi vet inget. Vi vet inget om hur hon kanske har kämpat för att rädda sina barn från den empatilöse, elake guppstrutten. Det vi vet, det är att hon gjorde det enda rätta - hon drog därifrån. Förmodligen är det en anledning till att PM:s halvbröder klarat sig bra, de slapp att vara kvar i PM:s pappas empatilösa träsk, i hans skräckvälde.

Helt självklart är det att hon drog från den elake, misshandlande, dominerande knasgubben. Det handlade ju om att rädda barnen och sig själv. PM tvingades välja att stanna hos knäppgubben, annars var han aldrig mer välkommen dit. Och där fick han pyssla med det han ville och slapp känna känslor som saknad och tomhet. Byggde bort detta med sina experiment, miniraketer o.dyl.

Halvbröderna som vuxit upp med mamman verkar det inte ha gått någon nöd på, de verkar högst normala men har också tidigt upptäckt att PM hade ett avvikande beteende, även om de försökte umgås ibland.

Jag tror hon blev misshandlad just för att hon försökte skydda sina barn från misshandel av den gamle Carl. Alla utgjorde dom ett hot mot hans lille Peter, hans avbild.
Citera
2018-03-20, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag läste kommentaren om professorn du nämnde och förstår inte riktigt detta med AS ihop med psykopati?

"Den erfarne professor i psykologi Jørn Beckmann, der i mange år har beskæftiget sig med at finde frem til gerningsmænd for politiet, siger, at han aldrig har set en lignende karakteristik.

»Den mentalerklæring er det skrappeste, jeg nogensinde har set. Og jeg har set mere end 100 mentalerklæringer. Specielt konklusionerne omkring hans psykopati og hans manglende empati viser, at vi her har at gøre med en meget afvigende personlighed,« siger Jørn Beckmann til BT."
https://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/20052119
RPU är ju sekretessbelagd. Men i Danmark gör de så, att om något är av relevans för fallet så får allmänheten veta det. (Det finns ett tidigare danskt fall med en sjuksköterska som mördade pga en personlighetsstörning och då togs det upp i rätten som motiv.) Så vad exakt Madsen lider av kommer vi nog aldrig att få veta. Om han även har en släng av AS eller ADHD, kanske inte har någon betydelse för gärningen? (De har inte heller sagt Sexualsadist ,utan bara en starkt avvikande sexualitet.(?) obs.ej ordagrant).
Men det här att han är lite socialt fumlig, inte går efter klockan, det energiska, hyperaktiva
mm. är väldigt likt någon NPD-funktionsnedsättning iallafall. Som jag minns det kom det från början från hans vänner (eller så har vi hittat på det här på FB ).
Citera
2018-03-20, 01:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag fick för mig att PMs pappa dog hemma eller var det på ett hem? Kommer bara ihåg att PM tittade på fadern via en glasruta och sedan gick? Alla faderns tillhörigheter såldes på auktion, bortsett från ngt verktyg PM tog med sig.
Det vore intressant att veta varför just dessa tre verktyg sparades av alla saker - det är ju inte direkt märkvärdiga verktyg.
Affektionsvärde?

When Carl Madsen dies Peter keeps a hammer, a chisel and a hacksaw from his belongings, the rest he sells in a flea market.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/the-news-that-shook-the-world-here-is-the-story-about-kim-wall/
Citera
2018-03-20, 01:15
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Tycker du är lite krass mot dom här männen Magica. Tror kanske det kan vara lite svårt för en kvinna att setta seg inn i hur mäns umgängesätt i värkligheten är. Alla är vel inte några alpha males häller. Priset för att vara med att leka var helt enkelt att hålla käften när Madsen fick sina utbrott. Detta blir som att håna alla kvinnor som lever med en våldsam man äller alla som blir mobbade av sin chef på jobbet, men endå ställer upp för att dom behöver pengarna. Jag skulle dock aldrig bugat för en sån som Madsen, då hadde det blivit käftsmell.(kanske lite derför att jag är egenföretagare)
När det gäller det fetade: Kom ihåg att detta er en mycket spesiell situation. Om man befinner sig på en nedykt ubåt, på et skepp, gör lumpen etc då håller man käften och lyssnar på kaptenen.
Så är det bara.
Snälla, kloka norske gutt.
Jag gillar ditt sätt att skriva och du har ofta egna, intressanta infallsvinklar som få andra har.
Jag tror att du lite nitiskt övertolkar det jag skrev om killarna som jobbade med Madsen.
Ibland blir det lite så att jag kanske generaliserar en smula och kanske överdriver lite, det var ej meningen.
Det viktiga jag ville få fram var just att jag tror att det var många "tekniknördar" som inspirerades mycket av Madsen och hans idéer, som såg honom som en förebild och en idol. Han vågade satsa på sånt som ingen annan vågade satsa på med så knappa resurser. Det blir som en dröm, ett äventyr och en ynnest att få arbeta med honom och få vara en del av detta.
Det jag skrev om filmen från ubåten där han håller låda och de andra ser mer ut som utfyllnad och rekvisita, lite undergivna - det är inte så roligt att se. Och, det är inte heller den enda filmsnutten jag sett samma beteende i. Ok, att priset för att vara med och leka var att hålla käften, så var det nog.
Men det tycker jag är ett alldeles för högt pris att betala.

Jag har erfarenhet att arbeta som ledare både i grupp med enbart kvinnor och i grupp med enbart män. Har varit elitidrottare och jobbade även som tränare/ledare för andra.
Måste då tillägga, eftersom du tog upp att jag nog inte vet hur det funkar i "manliga grupper", att det var oerhört mycket enklare att leda män i grupp. Där fick man respekt, de lydde "order" utan tjafs och detta helt utan "Macho ryggdunkningar"dem emellan. Raka rör, inget skitsnack.
Det går att få respekt på ett bra sätt pga engagemang och kunnande, utan att behöva vara lynnig, elak, inte tåla motstånd och kasta verktyg som Madsen.
Citera
2018-03-20, 01:16
Medlem
Citat:
Jag tror hon blev misshandlad just för att hon försökte skydda sina barn från misshandel av den gamle Carl. Alla utgjorde dom ett hot mot hans lille Peter, hans avbild.
Remark. Det var nog inte därför. Han var auktoritär,konservativ och med gammaldags syn på uppfostran.
Han var säkert sträng mot lille PM med och vidtog säkert disciplinära åtgärder mot PM om han inte lydde.
Men han misshandlade inte PM med bälte och tillhyggen som han gjorde med sina styvsöner
Elak styvmor eller styvfar är en klassiker. Inget nytt under solen.
Citera
2018-03-20, 01:24
Medlem
Citat:
Faktaresistens, okunskap och en spridning av sin förlegade kvinnosyn och unkna fördomar. Det är det riktiga svaret, som du inte kommer att få av den du frågar.
Önskvärt: Att man försöker sätta in en person i historien med socialt sammanhang, samhällsklimat, politik,kultur mm.
Och inte utgår från sin egen snäva horisont. Suckelisuck!
Citera
2018-03-20, 01:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
RPU är ju sekretessbelagd. Men i Danmark gör de så, att om något är av relevans för fallet så får allmänheten veta det. (Det finns ett tidigare danskt fall med en sjuksköterska som mördade pga en personlighetsstörning och då togs det upp i rätten som motiv.) Så vad exakt Madsen lider av kommer vi nog aldrig att få veta. Om han även har en släng av AS eller ADHD, kanske inte har någon betydelse för gärningen? (De har inte heller sagt Sexualsadist ,utan bara en starkt avvikande sexualitet.(?) obs.ej ordagrant).
Men det här att han är lite socialt fumlig, inte går efter klockan, det energiska, hyperaktiva
mm. är väldigt likt någon NPD-funktionsnedsättning iallafall. Som jag minns det kom det från början från hans vänner (eller så har vi hittat på det här på FB ).
Men hur rimmar det med psykopati?
ADHD vore begripligt, men jag har komorbititet i åtanke.
Så här menar jag om tex empati. Psykopater har ju avsaknad av empati, skiter blankt i den andres väl och ve medan en AS inte förstår empati men skulle bry sig om de bara förstår?
Hahahahaha - det lät snurrigt men jag tycker det är diametral skillnad.
Citera
2018-03-20, 01:27
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ja, kan ha varit så enkelt. Han hade fått det han ville ha - sin lilla avbild Peter.
Som skulle bli det han själv aldrig kunde bli.
De övriga i familjen var bara onödig rekvisita, nu när han fått sin lille guldklimp.
Inte ville han ha nån jävla familj, med ordning och reda, måltidrutiner och rena dukar.
Nej, bort med ohyran, nu skulle han fortsätta leva sitt eget liv och frun var ju förbrukad samma dag som Peter föddes. Ungefär så kan det ha varit.
Citera
2018-03-20, 01:29
Medlem
Citat:
Det vore intressant att veta varför just dessa tre verktyg sparades av alla saker - det är ju inte direkt märkvärdiga verktyg.
Affektionsvärde?

When Carl Madsen dies Peter keeps a hammer, a chisel and a hacksaw from his belongings, the rest he sells in a flea market.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/the-news-that-shook-the-world-here-is-the-story-about-kim-wall/

Han var 17 år, troligen emotionellt väldigt omogen, han kanske bara tog något han hade nytta av?
Citera
2018-03-20, 01:31
Medlem
Citat:
Ja, kan ha varit så enkelt. Han hade fått det han ville ha - sin lilla avbild Peter.
Som skulle bli det han själv aldrig kunde bli.
De övriga i familjen var bara onödig rekvisita, nu när han fått sin lille guldklimp.
Inte ville han ha nån jävla familj, med ordning och reda, måltidrutiner och rena dukar.
Nej, bort med ohyran, nu skulle han fortsätta leva sitt eget liv och frun var ju förbrukad samma dag som Peter föddes. Ungefär så kan det ha varit.

Ja, precis så krass tror jag gamle Carl var.
Citera
2018-03-20, 01:40
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Affektionsvärde?

Min första tanke är att han är så känslokall så han skiter i allt som kan ha något affektionsvärde, något minne av pappan etc och istället bara tänker rent praktiskt - vad kan jag ha praktisk användning av och så tar han dessa verktyg.

Men, tänker också en läskig tanke och det är om han använt något/några av verktygen till mordet.
Att han haft dem undanlagda för de påminner honom om hemsheter i barndomen. Kanske t.o.m pappan har använt hammaren när han misshandlat halvbröderna och kanske frun.
Hammare, mejsel och hacksåg....hm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in