2018-03-20, 00:13
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Lite starkare argumentationer får du allt presentera för att övertyga mig. Den typen av samband kan man sålla fram kring det mesta.
Om inte annat så är det ett spår PU skulle kunna följa upp för att se om där finns någon bäring: det är fullt spårbart bland annat via arkiv på Göteborgs universitet.

Om AE var "kompis" med rektorn vid universitetet 1972-82, Georg Lundgren, med ett förflutet från FOA så är oddsen goda att även Olof Frånstedt ingick i kamratkretsen.

OF som till OP lämnade honom info om kommunister som stödde gruvarbetarstrejken i dec 1969 i Svappavaara - med cash ur partikassan - kom förstås från någon inom KFML(r) med en kamratskapskrets även utanför de revolutionära leden.

OP var tacksam för den informationen. Vi vet fortsättningen: de vilda strejkerna spred sig i landet efter 1969 och hotade freden på arbetsmarknaden.

Jag tror inte man ska förringa rollen av figurer som är så mångsidiga att de behärskar såväl fysik, matematik som den marxist-leninistiska teorin.

Precis som att det finns mer i min ryggsäck - jag spar det till sen - kan andra ha mer i sin
Citera
2018-03-20, 00:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
När det gäller den storyn så skulle det ju bekräfta min uppgift att Delsborn snappat upp olika saker från vittnena som han faktiskt inte sett själv. Kan vara viktigt för utredarna att kartlägga hur vittnen påverkat varandra för att kunna bedöma utsagorna.

Helt klart är ju att de diskuterat med varandra redan på mordplatsen.

Av offentliggjorda vittnen på mordplatsen är det bara Anders Björkman och Anders Delsborn som nämner kontakt mellan paret Palme och mördaren före skotten. AB är chockad och håller sig i bakgrunden och snackar inte med pressen, finns inte heller någon uppgift att han pratat med AD. Karin Johansson och Anna Hage har aldrig talat om kontakt med mellan GM och OP. Något annat vittne som talar om liknande kontakt finns inte heller vilket får mig att tro att AD berättar vad han sett.

Cecilia Anderstedt säger att hon ser tre personer snedda in från reklampelaren mot dekorimahörnan . Men hon hörs inte förrän 880627 och med tanke på den tidsrymd som förflutit måste det vittnesmålet tas med en nypa salt . Risken för yttre påverkan är uppenbar.
Citera
2018-03-20, 00:49
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Vad sa han när han försade sig?
Du frågade inte mig, men det var Donald Forsberg som placerade Barbrogruppen i närheten av Sveavägen med wt. Han hade retat upp sig på Olof Frånstedt, som hade hävdat att Barbrogruppen var potentiella Palmemördare. För att visa hur absurt han tyckte att Frånstedts påstående var så berättade han sin historia och berättade om Barbro som var en resurs inom totalförsvaret och hade en grupp som ingick i Stay-behind och som tillsammans med Föräldrasamverkan mot Narkotika faktiskt brukade spana på knarklangare i City på fredagskvällarna.

Min åsikt är att han trodde att Barbrogruppen stod över alla misstankar och att han ville gå i god för dem.
Citera
2018-03-20, 00:54
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Av offentliggjorda vittnen på mordplatsen är det bara Anders Björkman och Anders Delsborn som nämner kontakt mellan paret Palme och mördaren före skotten. AB är chockad och håller sig i bakgrunden och snackar inte med pressen, finns inte heller någon uppgift att han pratat med AD. Karin Johansson och Anna Hage har aldrig talat om kontakt med mellan GM och OP. Något annat vittne som talar om liknande kontakt finns inte heller vilket får mig att tro att AD berättar vad han sett.

Cecilia Anderstedt säger att hon ser tre personer snedda in från reklampelaren mot dekorimahörnan . Men hon hörs inte förrän 880627 och med tanke på den tidsrymd som förflutit måste det vittnesmålet tas med en nypa salt . Risken för yttre påverkan är uppenbar.
AB hävdade att han gick från reklampelaren mot Dekorimas ingång (där han enligt vittnen oberörd klev in strax efter att skjutandet börjar) och han skulle ha kunnat gått närmare än vad han uppgett.
Citera
2018-03-20, 00:55
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Det var Rikard Wide jag menade. I förhöret nämns ingen taxi av honom. Någon minns uppenbarligen fel. Kanske Anna Hage som ju skriver ned sin historia 30 år efteråt. Vore dåligt polisarbete att låta vittnen åka tillsammans i en bil med möjlighet att påverka varandras utsagor. Både RW med kollega och de båda livvakterna var måna om att få in vittnena på förhör innan de pratat med pressen.

Hittade faktiskt en bild på nätet så sent som söndags där Hage och KJ är på väg att sätta sig i en bil. Ser inte ut som en polisbil. Men är svårt att säga om det är Delsborns. Står en man, möjligen Schönstedt, framför bilen så den är svår att se.

Ja det är ju oerhört märkligt. OERHÖRT.

Måste ju vara tjänstefel att se detta och inte göra något åt det.
Citera
2018-03-20, 01:04
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Englund&Lantz i 1120 som är med i bevakningen. Snackade med en av dom för några år sen och han bekräftade att så var fallet.

Har du koll på vilket märke Dalsgaard o Ekesäters bil 1520 var?

Är frustrerande då det knappt på en enda bild går att se både reg nummer och anropsnummer. Vad jag minns är det endast bussen i gamla stan.

Vet du om de då nya vita bilarna ens var märkta med anropsnummer? Kan inte se det på en enda av de 240:s man kan se på bild och film.
Citera
2018-03-20, 01:07
Medlem
ieshos avatar
Det här finns i kommentarsfältet på Jallais blogg:
"Eminensen i Moskva" (som faktiskt var den som avslöjade Wenneströms göranden i Moskva) vad än "fabror Otto" på Mallorca påstod, hade ju sedan 1950-talet haft "Tanten" under uppsikt. "Tanten" som hade en fablesse och fotograferades med småpojkar i en lgh i sthlm och senare i en småstad söder om Stockholm. Denna fabless för småpojkar höll han på med ända fram till 1976 vilket jag själv kan vittna om v id min närvaro vid ett sådant tillfälle. Nå "Eminensen" som ofta träffade Per Vinge hemma hos en tredje betrodd person hade dessa uttalade diskusser om "Tantens" förehavanden i Moskva. En journalist som arbetade som korre i Moskva och som var mycket mot Sovjet var även han meddelande till PG Vinge hemma hos denne tredje person. Jag diskuterade detta med Tore Forsberg vid hans sista tid innan hans död och han sade att detta var en av de mest tysta delarna som man ännu inte har informerat andra om. Endast de inblandade känner till detta och så skulle det förbli.

Vad som däremot konfirmerades var att det var "Tanten" som lade ut flera falska spår om påhittade moskva-spioner däribland den genom-patriotiske och helt hederliga KrimKom.Sture Hazard som falskt utpekades av "Tant" efter ett frisörbesök på Kungsholmen. Hazard som kommer av en av Sveriges mest patriotiska släkter sedan 1500-talet led svårt av det falska utpekandet och på sin dödsbädd bedyrade att han falskt utpekats av denne "tant" som han var i spåren på genom "Tants" (Sverker Å.)"högtflygande" vän (Wennerström)
SÄPO avslöjade dock aldrig detta och den erkänt absolut omutlige och eminente Krim.Kom.Sture Hazard i Vimmerby fick gå i graven helt utan upprättelse. SÄPO ansåg att man inte ville avslöja vad man visste om "Tanten" som han av "Eminensen i Moskva" kallades.

Men klart är att att "Tanten" var i samröre med Sovjetiska spionhandledare samt:
1.) homosexuell pedofil
2.) bisexuell med fablesse för plattbröstade undergivna kvinnor, som han agade.
3.) blev "skrämd av några i Moskva" och ville plötsligt åka hem till Sverige, vid ett tillfälle.
4.) blev approcherad av en diplomat från Valhallavägen och fick åka bil ett stycke !!
5.) blev fotograferad i Trosa av SÄPO där han rörde sig och tafsade på en mörkhårig ung pojke 14 år gammal.
6.) höll på att åka på ett kok stryk av en familj med marin anknytning på flaggmansnivå. "Tanten" hade ofredat en ung pojke och togs in flagranti med detta pojke hade nämligen givit honom en rak höger och låg med öppen gylf och organet i vädret !

"Pojken"
Skvaller kan man tycka, men inte värre skvaller än annat i tråden. Jag tror att pedofiligrupperingar har stor betydelse inom världspolitiken och deras gemensamma hemlighet kanske är en sorts "glue force" som håller ihop grupper av multipelspioner där ingen egentligen vet eller bryr sig om andra lojaliteter än hängivenhet åt pedofilernas sak.

En annan "glue force" finns hos dem som rituellt lustmördar barn tillsammans. Vad spelar det för roll för dem vilka som är lojala mot vilka?
Senast redigerad av iesho 2018-03-20 kl. 01:25.
Citera
2018-03-20, 01:33
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
AB hävdade att han gick från reklampelaren mot Dekorimas ingång (där han enligt vittnen oberörd klev in strax efter att skjutandet börjar) och han skulle ha kunnat gått närmare än vad han uppgett.

Jan Andersson är passagerare i Chevan och det vittne som mer än någon annan riktar uppmärksamheten mot Anders Björkman. JA säger i förhören dagen efter MOP att AB såg förvirrad ut, antingen chockad eller påverkad, kanske båda.

Finns inget vittne som har bättre koll på AB. Vilka vittnen säger att han var oberörd?
Citera
2018-03-20, 01:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jan Andersson är passagerare i Chevan och det vittne som mer än någon annan riktar uppmärksamheten mot Anders Björkman. JA säger i förhören dagen efter MOP att AB såg förvirrad ut, antingen chockad eller påverkad, kanske båda.

Finns inget vittne som har bättre koll på AB. Vilka vittnen säger att han var oberörd?
Christina Wallin, syster till Per Wallin:

http://www.itdemokrati.nu/36ad/mpv412.png
Citera
2018-03-20, 02:03
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ur förhöret med Per Wallin den 27 mars 1986:
F: Ja. Men direkt när du hör dom där smällarna, så fångar du tydligen in den här gruppen, eftersom du säger att det är action där. Hur många personer ser du ursprungligen där?

W: Ja, det enda jag ser då är en man, jag antar att det är en man i varje fall, som springer upp alltså, för jag ser den där jackan fladdra upp och sådär och det är mörkt.

F: Och kvar på den plats där han har sprungit ifrån, hur många personer är där?

W: Ja, det enda jag ser sedan är Palme själv liggande på trottoaren.

F: Och hur många fler personer är det bredvid honom just då?

W: Ja, sen när jag kommer fram då - man kollar ju på gatan när man springer över, så man koncentrerar sig ju på det också delvis då, men det enda jag riktigt kan komma ihåg, innan det börjar komma fler och fler så här, det är Lisbeth, en tjej som jag upplevde som flinande, och jag sa åt henne, det här är väl ingenting att flina åt, så då vart hon lite stött på mig. Sedan var det någon kille i 20-25 årsåldern - jag vet inte riktigt - som stod bakom henne, ljushårig. Det var det som jag liksom först koncentrerade mig på att lägga märke till.
Det kan mycket väl ha varit Anna Hage och Stefan Glantz som Per Wallin såg. Det verkar så.
Också Christina Wallins bror gjorde en besynnerlig iakttagelse.
Citera
2018-03-20, 02:50
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
A*ant Elzing* (*=a)

Född i Nederländerna 1937 där han växte upp gick i en elementär skola till 1947, Elementary School Bolsward, Netherlands. Föräldrarna flyttade till Kanada där AE efter skolgången fick en omfattande militär utbildning.

Army signals training certificate, Camp Borden summer 1954, Banff national camp summer 1955.
BA, Hon. Applied Maths & Phys, Univ W Ont, Canada, June 4th 1960.
University Naval Training Division 1956-1959, naval cadet Halifax summer 1957, air training ...summer 1957. (Chipmunk plane - flying certificate), Trenton summer 1958 (Harvad plane).
Res stud. at National Resarch Council, Div. Building research, Snow & Ice sec. Ottawa, Canada summer 1959.
Scientific programme IBM 7050 computer, Toronto, Canada summer 1960.
MSc, Hist & Philos of Sci, UC London, UK 24 July 1964. (Masterexamen i England)

Han gifte sig med en svensk känd vänsterkvinna som han träffade på en liftarresa i Europa under 60-talet, enligt egen utsago. Han kom sen Sverige och Göteborgs universitet där han blev fil dr 1971. Utnämnd till Assoc. Prof. Univ of Gothenburg 1972. 1986 - 2002 var han professor i Vetenskapsteori vid Göteborgs universitet.

I Sverige har AE varit känd som en av frontalfigurerna i organisationen KFML (r) i Göteborg, där han varit flitig som skribent och redaktör för bl.a. Klasskampen. En av hans alster hade rubriken Kina är en garant för världsfreden. AE är alltså känd som maoist långt ut på vänsterkanten och var det långt upp i åren, idag är han professor emeritus.

Man kan fråga sig vad som gjorde en flottans man i ett Nato-land till maoist under andra hälften av 1960-talet.

Var det intrycket från den militära utbildningen i Kanada plus en gedigen masterexamen i England som fick honom att gå med i KFML (r) i Sverige? KFML formerades av marxist-leninisterna inom Skp, Clartéförbundet och ungdomar ur Vietnamrörelsen. R:arna var mer revolutionära än de andra och såg i den kinesiska kulturrevolution klasskampen som det viktigaste att bedriva: de ville ha medlemmar som var icke-akademiker förankrade ute i arbetslivet.

AE skojade för eleverna på universitetet i Göteborg mitten av 90-talet, fortfarande lierad med KFML (r) där de unga såg upp till honom som en sann revolutionär, om att Kina aldrig beviljade honom visum att besöka landet. Han skakade på huvudet, skrattade och sa sig inte förstå att Kina nekat honom visum. Som bekant fick däremot Frank Baude visum och träffade några verkliga höjdare i Kina.

Är inte detta Olof Frånstedts CIA-kontakt i Göteborg som gav honom och Persson sådan huvudbry då OP bad om en lista på alla CIA-agenter i Sverige? Lösningen blev som bekant att lille Olof fick se en lista på alla agenter i Stockholm och lämnade mötet fly förbannad.

Bäring på MOP?

Om Sydafrikanska hitmen mördade OP så tror jag inte detta skedde utan USA:s medgivande. AE har sannolikt i sådant fall haft en samordnande roll mellan CIA och SA.

Citat:
Hmm ser inga bevis på att han skulle vara Cia och än mindre SA.

Vad konkret indikerar det? Minns 70 talet och grupperingarna till vänster i Göteborg och på Universitetet då jag var studentpolitislt aktiv. Spännande om Cia hade infiltratörer men tveksam om en liten sekt i Sverige med centrum i Göteborg var något de spillde akademiker på. Med coverstorys etc. För övrigt vill jag minnas att skp och r stred kring kina och mao. Skp var maoister och r leninister.

Det är något löst som skramlar i den här berättelsen om AE. Skaka lite på den och lyssna. Hör ni?

Att en som var maoist på 60-talet skulle kunna hänga med i r-arnas utbrytning är fullt möjligt. Men att efter 1970 fortsätta med allmänt vänstrande och röra sig fritt mellan Clarté, KFML/SKP ha politisk hemvist i KFML(r) och fortsätta att hylla Kina är en anakronism. Det gick bara inte!

Berättelsen känns copy-paste. Den stora skiljelinjen i svensk avgrundsvänster gick inte - i kontrast mot stora delar av väst - mellan tredje och fjärde internationalen (Stalin/Trotskij) utan mellan maoister och övrig extremvänster. Vidare hade KFML(r) förvisso ML i namnet, men de kom att visa sig som de facto-stalinister de var när 60-talets mjuka diffusion övergick i 70-talets karga realpolitik - ute på kanten liksom i mitten.

Berättelsen lider brist på historicitet. KFML(r) såg SKP som revisionister som byggde sin världsbild på kålsupardoktrinen, medan SKP i största allmänhet ignorerade (r) när man inte utmålade Sovjet som det stora hotet och beskrev dess ekonomi som ett exempel på bekvämt småborgerlig reaktionär statskapitalism.

Så här finns lite för många lösa tåtar för att det pålsteksliknande trasslet ska kunna uppvisa någon riktig styrka. Tycker jag. Tror jag. Som i och för sig bara sitter på andrahandsinformation.

Bäringen på MOP, infiltrationsparanoian och Göteborgsnarrativet finns där och är såväl spännande som ”spelbara”. Men glänta på dörren mot 1975 istället, mot sjukhusspionen och PFLP. Då antar berättelsen en annan form som - tyvärr! - inte skramlar det minsta.

Idéer?
Citera
2018-03-20, 03:12
Medlem
Citat:
IM säger i TR att han observerar makarna Palme ungefär när de är i jämnhöjd med mördaren.

I HR säger han att han ser dem strax efter att de passerat annonspelaren 10-15 m norr om mordplatsen.

Vill man spekulera vidare så kan man dra slutsatsen att mördaren befinner sig strax söder om annonspelaren, och går bakom makarna Palme ett tiotal meter innan han skjuter.

Det stämmer någorlunda med både AD och CA:s observationer.

Han kan möjligen ha stått utanför dekorimaingången tidigare och väntat, men rört sig några meter norrut strax innan makarna Palme dyker upp. Gått dem lite till mötes helt enkelt.
Då borde de befunnit sig nästan exakt på samma plats som AB.

Om AB varit osynlig för IM finns nästan bara en möjlighet.
Att han stått exakt bakom annonspelaren, in vid fönstret till den lilla resebyrån mellan bankomaten och Dekorima.

AB gick inte in i porten strax efter att skjutandet börjat. Han säger inte det.

Han gick in efter att mördaren försvunnit.
Han uppskattar det till närmare minuter i TR, och i HR säger han 20 sekunder. Sedan stod han och observerade LP en stund, och hann dessutom med att få ögonkontakt med henne.
Det kan nog ha dröjt upp till en minut innan han var inne i porten.

Promenaden bakom har också reducerats från minst 5 meter till max 2 meter.
Det som är märkligt är att IM inte sett honom när han stod så nära under så lång tid.
Senast redigerad av gida 2018-03-20 kl. 03:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in