2018-02-26, 17:57
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
...... Varför ha en omaskerad gärningsman så pass nära när man kunde haft en prickskytt med ljuddämpare på ett tak eller i en bil? Även om man på något sätt kunnat säkerställa att inga poliser var i närheten kunde ingen förutsäga antalet vanliga medborgare kring paret Palme, samt dessa medborgares reaktioner.
Själva skotten talar inte heller för någon militärt (special)utbildad. Det var två skott på nära håll, det dödande skottet i ryggen sköts på ett avstånd av ca 20 cm. Det andra skottet missade. Varför säkerställde inte gärningsmannen att det blev två träffar? Varför sköt gärningsmannen inte två skott mot huvudet? Därtill låter vittnet intill leva trots att han inte bär mask (varför ingen mask/huva?).
Men skytten kanske inte var militärt (special)utbildad utan bara på något sätt anlitad av en organisation? Då undrar jag, skulle en militär/paramilitär organisation anlita en oerfaren/slarvig person och därmed både äventyra resultatet (ingen träff/enbart såra) och riskera att skytten åkte fast? ....
Allt det här förklaras av att det bara var ett verkligt skott från prickskytten Baresic på knappt 10 m håll. All utredning kring kulor och trappspringande gm är ren bluff.
Citera
2018-02-26, 18:00
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Allt det här förklaras av att det bara var ett verkligt skott från prickskytten Baresic på knappt 10 m håll. All utredning kring kulor och trappspringande gm är ren bluff.
Vad har du på Baresic? Finns något konkret? Källor?
Citera
2018-02-26, 18:01
Medlem
Ska det här ältas i ytterligare 32 år?
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Nu är expressenartiklarna ute på webben.

Palme-vittnesmål sågas: ”Ingen likhet”

https://www.expressen.se/nyheter/palme-vittnesmalet-sagas-ingen-likhet/
Citera
2018-02-26, 18:05
Medlem
ieshos avatar
Ur förhöret med Per Wallin den 27 mars 1986:
F: Ja. Men direkt när du hör dom där smällarna, så fångar du tydligen in den här gruppen, eftersom du säger att det är action där. Hur många personer ser du ursprungligen där?

W: Ja, det enda jag ser då är en man, jag antar att det är en man i varje fall, som springer upp alltså, för jag ser den där jackan fladdra upp och sådär och det är mörkt.

F: Och kvar på den plats där han har sprungit ifrån, hur många personer är där?

W: Ja, det enda jag ser sedan är Palme själv liggande på trottoaren.

F: Och hur många fler personer är det bredvid honom just då?

W: Ja, sen när jag kommer fram då - man kollar ju på gatan när man springer över, så man koncentrerar sig ju på det också delvis då, men det enda jag riktigt kan komma ihåg, innan det börjar komma fler och fler så här, det är Lisbeth, en tjej som jag upplevde som flinande, och jag sa åt henne, det här är väl ingenting att flina åt, så då vart hon lite stött på mig. Sedan var det någon kille i 20-25 årsåldern - jag vet inte riktigt - som stod bakom henne, ljushårig. Det var det som jag liksom först koncentrerade mig på att lägga märke till.
Det kan mycket väl ha varit Anna Hage och Stefan Glantz som Per Wallin såg. Det verkar så.
Senast redigerad av iesho 2018-02-26 kl. 18:10.
Citera
2018-02-26, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Ska det här ältas i ytterligare 32 år?

Njaa, man vet aldrig.
De kanske stänger utredningen nästa månad eller så håller man på 50 år till.
Citera
2018-02-26, 18:25
Medlem
Citat:
Ur förhöret med Per Wallin den 27 mars 1986:
F: Ja. Men direkt när du hör dom där smällarna, så fångar du tydligen in den här gruppen, eftersom du säger att det är action där. Hur många personer ser du ursprungligen där?

W: Ja, det enda jag ser då är en man, jag antar att det är en man i varje fall, som springer upp alltså, för jag ser den där jackan fladdra upp och sådär och det är mörkt.

F: Och kvar på den plats där han har sprungit ifrån, hur många personer är där?

W: Ja, det enda jag ser sedan är Palme själv liggande på trottoaren.

F: Och hur många fler personer är det bredvid honom just då?

W: Ja, sen när jag kommer fram då - man kollar ju på gatan när man springer över, så man koncentrerar sig ju på det också delvis då, men det enda jag riktigt kan komma ihåg, innan det börjar komma fler och fler så här, det är Lisbeth, en tjej som jag upplevde som flinande, och jag sa åt henne, det här är väl ingenting att flina åt, så då vart hon lite stött på mig. Sedan var det någon kille i 20-25 årsåldern - jag vet inte riktigt - som stod bakom henne, ljushårig. Det var det som jag liksom först koncentrerade mig på att lägga märke till.
Det kan mycket väl ha varit Anna Hage och Stefan Glantz som Per Wallin såg. Det verkar så.
Vet inte hur Glantz såg ut. Hittar inga rekonstruktionsbilder på honom, men det låter lite konstigt eftersom de borde varit upptagna med livräddande åtgärder vid detta tillfälle. Har svårt att tänka mig Anna Hage stå och flina innan hon drog i gång med livräddningen, och Glantz drog väl i gång tämligen omedelbart? Men det är mycket som är underligt, så jag håller det öppet...
Citera
2018-02-26, 18:29
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Vet inte hur Glantz såg ut. Hittar inga rekonstruktionsbilder på honom, men det låter lite konstigt eftersom de borde varit upptagna med livräddande åtgärder vid detta tillfälle. Har svårt att tänka mig Anna Hage stå och flina innan hon drog i gång med livräddningen, och Glantz drog väl i gång tämligen omedelbart? Men det är mycket som är underligt, så jag håller det öppet...
Men Wallin säger att han bara såg LP och dessa två. Exakt när de började livräddningen är väl inte absolut helt klart. Det är inte heller helt klart varför hon "flinade" - det kan ha handlat om nån sorts stress.
Citera
2018-02-26, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
Stämmer bra det. Borde komma upp på webben i någon form under dagen, vill minnas att Expressen brukar göra så med sina längre reportage.

Det här var i och för sig litet halvintressant: "– Min uppfattning stärks av revolvern som jag lämnade till utredningen. Vapnet har en intressant historia som stöder min hypotes, säger Leif GW Persson. "

Jag trodde att GW hade avskrivit revolvern vid det här laget.

https://www.expressen.se/nyheter/nya-kravet-i-palmeutredningen-utred-det-hemliga-natverket/
Citera
2018-02-26, 18:46
Medlem
Citat:
Men Wallin säger att han bara såg LP och dessa två. Exakt när de började livräddningen är väl inte absolut helt klart. Det är inte heller helt klart varför hon "flinade" - det kan ha handlat om nån sorts stress.
Han berättar senare om Glantz som försöker göra konstgjord andning, men blir bortknuffad av Lisbeth. Han berättar också om Anna Hage som gör hjärtmassage.
Det verkar inte som han kopplar ihop dem med den flinande tjejen och killen bakom henne, men som sagt: Jag har ingen klar uppfattning i den frågan. Alla var stressade och förvirrade, och det är inte lätt att sortera observationerna kronologiskt.
Citera
2018-02-26, 18:51
Medlem
StayupsBehinds avatar
– Nya rön stärker kravet på att det hemliga nätverket Stay behind bör utredas, säger Inga-Britt Ahlenius.

https://www.expressen.se/nyheter/nya-kravet-i-palmeutredningen-utred-det-hemliga-natverket/
Citera
2018-02-26, 18:52
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Han berättar senare om Glantz som försöker göra konstgjord andning, men blir bortknuffad av Lisbeth. Han berättar också om Anna Hage som gör hjärtmassage.
Det verkar inte som han kopplar ihop dem med den flinande tjejen och killen bakom henne, men som sagt: Jag har ingen klar uppfattning i den frågan. Alla var stressade och förvirrade, och det är inte lätt att sortera observationerna kronologiskt.
Nej, det är osäkert, men det är bra att pusselbitar inte limmas fast i bordet.
Citera
2018-02-26, 19:04
Moderator
Tystnads avatar
Uppdrag granskning kör ju nu en serie som handlar om Palmemordet och är baserat på att dom fått tillgång till Christer Peterssons kvarglömda prylar i ett källareförråd som legat där minst 10 år!

Någon som vet om dessa prylar i blev föremål för husrannsakan då det begav sig 1987 ?

Tror ni det kommer att avslöjas något nytt ur detta "skräp" ?
det hade ju varit lite kul dom i bråtet hittade Magnumrevolvern

Lite märkligt det kan legat orört över tio år men troligen hade förrådet inget riktigt lägenhets nr knytet till sig och därför fallit i glömska, eller så använde det tidigare hyresgästen aldrig förrådet , rätt vanligt man ser en del tomma förråd som aldrig används
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in