2018-03-19, 16:29
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Fast det har ju gjorts masttömningar och man kunde inte inte finna någon som kopplat upp sig mot området och sedan inte mer. Skulle alla i bilen åkt utan mobiler redan den 10 juni i vilket syfte? Rekat?
Skulle jag personligen åka ut på en utflykt, för att begå ett dubbelmord, så är att stänga av telefonen det första jag skulle gjort. Eller lämnat den hemma.

Citat:
Att åka runt i en sådan uppseendeväckande bil för att ha något lurt i påsen, verkar inte så smart. Att de sedan dessutom ha kontakt med Edvin? Om det skulle varit hans suspekta kompisar, skulle väl det inte vara alltför svårt att koppla ihop denna bil med någon/några kriminell/a som vistats i dessa trakter dagen före och efter morddagen. Så enormt många mintblå amerikanare kan det väl ändå inte finnas?
Nej det är inte smart. Men samtidigt påstår Edvin att han haft en kontantkortstelefon som han hade fått av Elias.
Deras kommunikation behöver inte heller ha skett inom Östergötland.

Det har ju stått en mintgrön amerikanare där enligt flera oberoende vittnen.
Citat:
Och om de inte har haft med sig mobiler, hur har de sedan tagit sig från mordplatsen när Edvin lämnat dom?
Kan komma på flera exempel.
Starta upp en kontantkortstelefon och skriva krypterat via internet (se min signatur), använda sig av mobilt bredband eller helt enkelt bestämma tid och plats för upphämtning muntligt, av en chaufför.

Fanns det fler GM så visste de precis vad de höll på med.
Citat:
Som jag ser det, har man utrett det man kunnat förvänta sig för att följa upp vittnesuppgifterna.
Tror att det är ett blindspår faktiskt.
Kanske stämmer det du skriver. Hoppas verkligen att du har rätt.
Citera
2018-03-19, 16:32
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Lite kritik mot polisen, det bor allt en liten rebell i dig.

Faktum är att jag tror du har rätt. Med rätt pedagogisk kan man få de flesta att tala.

Just när det gäller att förhöra personer så är polisen inte så smarta tyvärr .
De har sitt gamla vanliga sätt att mala på och när det inte funkar så blir det pannkaka .
I det här faller var ju förundersökningen mycket bra så det spelade mindre roll egentligen .
Men det hade ju varit bra om man hade fått ur E**** sanningen , inte minst för de anhörigas
skull så att de förhoppningsvis lite lättare hade kunnat gå vidare .
Sen hade det ju varit värt massor att se tryckkokaren explodera bland
alla araber , ziegenare och kommunister och andra "undermänniskor" .
Senast redigerad av boidis12 2018-03-19 kl. 17:17.
Citera
2018-03-19, 16:48
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Skulle jag personligen åka ut på en utflykt, för att begå ett dubbelmord, så är att stänga av telefonen det första jag skulle gjort. Eller lämnat den hemma.

Det är lätt att vara efterklok va ?
Nu är ju tyvärr inte E**** så värst klok varken före eller efter morden .

Citat:
Nej det är inte smart. Men samtidigt påstår Edvin att han haft en kontantkortstelefon som han hade fått av Elias.

Var det inte av Mattias han fick den s.k burnern ?

Citat:

Den vet vi inte med säkerhet att den existerar . Vittnen kan ha fel .

Citat:
Starta upp en kontantkortstelefon och skriva krypterat via internet (se min signatur), använda sig av mobilt bredband eller helt enkelt bestämma tid och plats för upphämtning muntligt, av en chaufför.

Så man gör reklam för att få fler PM ?
Vem skulle ha kört hem Mattias och Elias och varför åker de inte med E****
i hans mobila svinstia även på vägen hem ?
Då måste det ju vara minst ytterligare en person inblandad .
Var har du bevisen för att det finns ännu fler inblandade ?
Hittills har du inte presenterat ett enda bevis som håller och som matchar ut kvinnan Gestrin .
VART tror du att kniven tog vägen förresten ?
Senast redigerad av boidis12 2018-03-19 kl. 16:52.
Citera
2018-03-19, 16:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Fast det har ju gjorts masttömningar och man kunde inte inte finna någon som kopplat upp sig mot området och sedan inte mer. Skulle alla i bilen åkt utan mobiler redan den 10 juni i vilket syfte? Rekat?

Att åka runt i en sådan uppseendeväckande bil för att ha något lurt i påsen, verkar inte så smart. Att de sedan dessutom ha kontakt med Edvin? Om det skulle varit hans suspekta kompisar, skulle väl det inte vara alltför svårt att koppla ihop denna bil med någon/några kriminell/a som vistats i dessa trakter dagen före och efter morddagen. Så enormt många mintblå amerikanare kan det väl ändå inte finnas?

Och om de inte har haft med sig mobiler, hur har de sedan tagit sig från mordplatsen när Edvin lämnat dom?

Som jag ser det, har man utrett det man kunnat förvänta sig för att följa upp vittnesuppgifterna.
Tror att det är ett blindspår faktiskt.

Jag skulle tilltro polis/åkl lite proaktivt tänkande i sin ambition att hämta in uppgifter och screena trakterna. Så det är kanske "blint" i en bemärkelse, men inte i en annan...
Citera
2018-03-19, 17:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
De flesta brottslingar är dumma i huvudet och fattar inte när de har gjort bort sig .
En oskyldig person har aldrig anledning att svara ingen kommentar på några frågor
och framförallt inte att ändra sin historia efter att ha fått veta vad polisen vet .
Att de är så jävla dumma underlättar ju i och för sig att döma dom och det är ju bra .
Är man sen psykopat som E**** och andra mördare tror jag inte ens man reflekterar över
att man faktiskt inte har rätt att döda andra människor .
De kan ju alltid skylla på att det är offrens eget fel att det gick som det gjorde .
Känner man ingen ånger eller andra känslor så är det väl knappast en själv det är fel på .

Nu vet jag inte hur det står till med IQ nivåerna på våra brottslingar generellt sett, men ibland blir jag helt förvånad över den uppfinningsrikedom, smarthet och den enorma energi en del verkar ha. Några skulle helt klart kunna kvalificera sig som framgångsrika företagare (om de inte hade valt det kriminella spåret).

Jag vet några läskiga typer (seriemördare ) som Edmund Kemper och Russel Williams som helt klart har mycket hög IQ.

Det som möjligen skiljer oss vanliga människor från dem i den här situationen när man begått ett brott (ok, vi skulle ju inte göra detta, men...) är att de verkar inte bry sig om det skamliga i att ljuga. De ljuger på tills de blir överbevisade. De fortsätter att ljuga ändå. Verkar inte skämmas ett dugg. Mer lögner. De måste ju ändå fatta att alla fattar att de ljuger, men det hindrar dom inte.

Tror att normalt fungerande människor skulle i en sådan sits, när man förstår att loppet är kört, erkänna. Skammen att ljuga när man är överbevisad sitter så djupt, att man säkert inte ens reflekterar på det. Det sker nästan via ryggmärgen. Lika mycket en reflex för oss, som lögnen är för dom.

Det tricket att köra "inga kommentarer" kan ju ändå vara lösningen för en förhärdad typ om loppet är kört. Då trasslar man iaf inte in sig som Edvin i sina egna lögner. Men självklart. Alla fattar ju i den stunden att man är skyldig.

Fast Sandra verkar kanske (vill tro) på Edvins förklaring om hotet från de påhittade kumpanerna.
Citera
2018-03-19, 17:41
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Utveckla tack.

Att sätta sin tilltro till myndigheter är bara naivt.

Har hittills inte sett något som motsäger Edvins historia, förutom en massa förståsigpåare och andra som tycker ditt och datten.

Att sätta sin tilltro till en notorisk lögnare som E****:s historia är ännu mer naivt .
Har hittills inte sett något som bevisar E****:s historia heller .
Varken du , E**** eller hans försvarsadvokat har något att komma med .
När det här är över har kvinnan Gestrin gjort slarvsylta av er .
E**** sitter på livstid och alla är nöjda och glada .
Citera
2018-03-19, 17:44
Medlem
Citat:
Hur kommer det sig att du blev kallad till förhör?

Jobbat på samma arbetsplats (olika byggnader) vid något tillfälle och gått i samma klass delar av grundskolan. De hade korta förhör med väldigt många på min arbetsplats.
Citera
2018-03-19, 17:49
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Utveckla tack.

Att sätta sin tilltro till myndigheter är bara naivt.

Har hittills inte sett något som motsäger Edvins historia, förutom en massa förståsigpåare och andra som tycker ditt och datten.

Det är ändast den blinde som inget ser.
Citera
2018-03-19, 17:49
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Nu vet jag inte hur det står till med IQ nivåerna på våra brottslingar generellt sett, men ibland blir jag helt förvånad över den uppfinningsrikedom, smarthet och den enorma energi en del verkar ha. Några skulle helt klart kunna kvalificera sig som framgångsrika företagare (om de inte hade valt det kriminella spåret).

Jag vet några läskiga typer (seriemördare ) som Edmund Kemper och Russel Williams som helt klart har mycket hög IQ.

Det som möjligen skiljer oss vanliga människor från dem i den här situationen när man begått ett brott (ok, vi skulle ju inte göra detta, men...) är att de verkar inte bry sig om det skamliga i att ljuga. De ljuger på tills de blir överbevisade. De fortsätter att ljuga ändå. Verkar inte skämmas ett dugg. Mer lögner. De måste ju ändå fatta att alla fattar att de ljuger, men det hindrar dom inte.

Tror att normalt fungerande människor skulle i en sådan sits, när man förstår att loppet är kört, erkänna. Skammen att ljuga när man är överbevisad sitter så djupt, att man säkert inte ens reflekterar på det. Det sker nästan via ryggmärgen. Lika mycket en reflex för oss, som lögnen är för dom.

Det tricket att köra "inga kommentarer" kan ju ändå vara lösningen för en förhärdad typ om loppet är kört. Då trasslar man iaf inte in sig som Edvin i sina egna lögner. Men självklart. Alla fattar ju i den stunden att man är skyldig.

Fast Sandra verkar kanske (vill tro) på Edvins förklaring om hotet från de påhittade kumpanerna.

Om man besitter en hög IQ borde man väl inte åka fast alls tycker man .
I E****:s fall är det bevisligen ganska så skralt med IQ:n eftersom han
har funderat i många år på hur han skulle begå det perfekta mordet .
Sen att sitta i förhör och berätta hur han hade tänkt sig det hela inklusive att hälla
ut västskor på graven (offret) för att "dölja lukten" var ju bara för jävla dumt .
Må så vara att det finns en och annan som är lite smartare men E****
hör definitivt inte till den minimala skaran av brottslingar .
Citera
2018-03-19, 18:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Nä. Nu skulle väl ingen av oss åka ut och mörda och dessutom ha vår egen mobil med sig.

Nu tror jag ju inte på den där kontantkortstelefonen. För även den måste ju koppla upp sig mot en mast.
Men om man har en kontanttelefon har mobilen ett IMEI nummer som man kan kopplas till i värsta fall. Eller du kan bli kopplad till köpet av mobilkortet via ditt kontokort och/eller övervakningskameror vid köpet. Om du fixa det här vid ett såpass grovt brott som det här, då måste du verkligen veta vad du gör:

https://www.flashback.org/sp62941534

Jo, visst. Du kan bestämma en tid för upphämtning.
Men vilken risk tar du inte med det? Du kanske inte är klar i tid, upphämtaren riskerar blir upptäckt när han cirkulerar omkring.
Men ännu värre; det kommer någon besökare och du behöver fly.

Helt hundra kan man kanske inte vara på att en mintgrön amerikanare inte varit i området 10 juni, men har svårt att tro att man är supersmart på det ena sättet (lyckas undvika att bli spårad, inte lämna minsta lilla spår efter sig på mordplatsen), sen väldigt osmart; åka runt i den mest uppseendeväckande bil man kan hitta.

Det och Edvins historia som inte håller för att synas närmare i sömmarna, gör att jag inte tror på att bilen har med det hela att göra.

Och det till synes oberoende vittnena. Är de verkligen så oberoende som de verkar? Tänk själv hur snacket skulle gå om några blev mördade på det bestialiska sätt som Lekanders i närheten av där du bor. Alla pratar med alla om det.

Men jag kan hålla med, lite konstigt är det med bilen.
Citera
2018-03-19, 18:17
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Lär ju ha varit fikabrödutdelning på Mantorp Gård 5 denna lördag så kan ju ha varit en Herr Skumberg som tittade förbi - skulle ju kunna vara en koppling till gryningsräden i Strålsnäs..
Måste nog medge att detta är ett dött spår i sammanhanget - har säkert med något annat mindre olagligt att göra.

Jag tänker oxå att den faktiskt inte hade med mordet att göra. Bror Grönut erkände ju faktiskt att hans mintgröna raggarbil, rullade i sommras. Kanske den obesiktigade bilen var ute på tur, de stannar och har en pisspaus precis vid Lekanders hus. De stojar en stund och slänger några ryska sprit flaskor och åker sen vidare. Att det sedan begås ett dubbelmord i huset bevid är bara höjden av otur kan man säga.
Citera
2018-03-19, 18:32
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Ja, och vad tjänar han på det, förutom mer tid i häktet?
Vore han oskyldig så borde han ha intresse av att delge info som kan styrka hans påståenden, men det gör han ju inte heller.. Och nej, hans resonemang kring hotbild är till syvende och sist bara trams - finns ingen trovärdighet i Edvins sätt att hantera detta.
Att försöka bortförklara teknisk bevisning med nya påståenden hjälpte inte i TR - hans påstående kring skorna fick han ju äta upp.

Hypotetisk sett så vet vi ju inget om Edvins syften med att inte berätta vad som hände i huset. Om han skyddar en medgärningshen behöver det ju inte vara för det finns en hotbild. Mattias och Elias var den bästa historia han kunde komma på, de det för honom är det absolut uteslutet att svika sin kumpan.

... andas Boris12, jag säger inte att det är så, jag bara spånar, och du, att nu använda ordet spånar till att jag är ett riktigt spån är Göteborgshumor, och ganska tråkig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in