2017-09-21, 18:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Angående spritflaskor så är det enda jag sett i media från denna artikel från dagen efter mordet: http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/misstankt-dubbelmord-i-ostergotland/

Här i tråden har detta sen ändrats till att spritflaskorna hittades i huset, och att de kom från granngården: (FB) Ann-Christine och Tor Lekander hittade döda på gård i Mjölby 2017-06-12

Någon helt annan har påstått att det har påträffats utspridda spritflaskor: (FB) Ann-Christine och Tor Lekander hittade döda på gård i Mjölby 2017-06-12

Nu i september har någon annan påstått att husets spritförråd hade tömts: (FB) Ann-Christine och Tor Lekander hittade döda på gård i Mjölby 2017-06-12

Gemensamt för alla dessa uppgifter är att de alltid kommer från en enda källa som är väldigt opålitlig och i princip baserar sig på "snacket på stan". Det kan mycket väl vara de ursprungliga uppgifterna från expressen som sedan förvanskats mer och mer vid ryktesspridning.

Kanske Mantorp-jippot 9-11/6 kan svara för en del spridda spritdryckskärl i trakten?
Citera
2017-09-21, 19:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
Är någon insatt i om polis/åklagare är tillåtna att medvetet gå ut med falska uppgifter för att vilseleda en eftersökt gärningsperson som försöker följa med i media?

Åkl lär ha tämligen stora befogenheter att organisera sin utredning så som denne finner bäst i syftet att nå fram till sanningen. Men det ligger i sakens natur att det bör ske med största försiktighet, för att inte framkalla situationer som innebär fara för någon. Det finns ju också fler dumskallar i världen än de för tillfället eftersökta, och att manipulera sanningen kan ju ge responser från figurer som inte var förväntade.

Dessutom skulle det inte alltid uppfattas i positivt ljus av alla, som kan förstå det som brottsprovokation eller snärjning av någon oskyldig, om det kom ut.

Att uttryckligen ljuga eller sprida falsk information är nog, som någon skrev ovan, inte tillåtet just av dessa skäl. Men lite tänjande på sanningen kan vara svårt att leda i bevis.

Men jag skulle utgå ifrån att så kan ske och sker.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-09-21 kl. 19:13.
Citera
2017-09-21, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Åkte förbi Lekanders hus idag.
Det har nämnts tidigare i tråden att parets bil (silverfärgade Volvon) skulle vara omhändertagen för undersökning/spårsäkring.
Möjligen har bilen redan i ett tidigt skede blivit undersökt/spårsäkrad, men nu står den i alla fall parkerad utanför huset....
Känns riktigt kusligt att se huset med avspärrningarna 😐.

https://minfil.org/f9Pf34c5bf/IMG_2081.JPG

Tack! Inte annat än att man skulle vilja se bilder innifrån huset. Kanske kan man se genom fönstren om tex golven ser fuktskade ut, blod osv? Är antagligen ingen smart idé dock.
Citera
2017-09-21, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alfamiso
Är någon insatt i om polis/åklagare är tillåtna att medvetet gå ut med falska uppgifter för att vilseleda en eftersökt gärningsperson som försöker följa med i media?

Nej det är inte tillåtet. Det är heller inte till gagn för utredningen. Det är bara att lägga locket på så finns inget att läsa.
Däremot sker medvetna släpp av fakta, så kallade läckor, för att nå ut till allmänheten och därigenom få in fler tips i en viss riktning.
Citera
2017-09-21, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Mycket möjligt, men som synes på fotot står bilen prydligt och snyggt parkerad så den måste ju ha flyttats i alla fall eftersom det framkommit tidigare att dottern med sambo som hittade paret uppgett att dom reagerat på att bilen var "slarvigt parkerad"....

Några klargörande utifrån info från åklagare via Corren.

EG var nummer 294 av 300 pers som topsades. Planer på ev fler fanns/finns.

Värt att notera är att det tidigare faktiskt relaterats till BILAR. inte bil.
"Parets dotter reagerade direkt på att föräldrarnas bilar stått slarvigt parkerade på gården"

Felskrivet/syftningsfel eller sanning vad vet jag. Men om det stämmer blir ju det hela ännu märkligare.
---------------------------------------------------------------------------------------------------- --------------
Och att EG´s sambo dels skulle ha deltagit vid morden och sedan uppsökt ett närliggande stall och slafsat runt "naken" och blodig... Jisses. Finns inget som tyder på det så det tror jag är fria fantasier från diverse skribenter med livlig fantasi.

Jag har dock väldigt väldigt svårt att få ihop och tro på att EG skulle genomfört allt detta ensam.
Två offer- åka iväg till bankomat osv osv. Håller inte enligt mig.

Att vara så kall att antingen mörda innan bankomatbesök och sen återvända för VAD ?
Lämna tillbaka bil ?
Eller mörda en som hot för få bankomatkod och sen åka tillbaka och mörda en till och lämna bil.

Tror inte en sekund han varit ensam. Helt orimligt enligt mig.
Citera
2017-09-21, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aftonballe
"Det är sedan tidigare känt att gärningsmannen eller gärningsmännen stal offrens bil och att det gjordes uttag i bankomaten i Borensberg"

Nu är frågan, hur tog han sig till offrens hus? Nån som skjutsa honom? Är en bra bit att gå både från Mantorp och Mjölby om han tog buss eller tåg dit. Tror dock att det finns busshållsplatser nära brottsplatsen!

Knappast. Det är 2,8km att gå från stationen i Mantorp till BO's hus. 30min kanske om man är lunkar fram. 25 i rask takt skulle jag säga. Man behöver dessutom inte gå på stora vägen, man går igenom ett bostadsområde sen en gammal grusväg. Se länk:

https://www.google.se/maps/dir/58.3486869,15.2916463/58.3363085,15.2597344/@58.3419011,15.2685495,1944m/data=!3m1!1e3!4m2!4m1!3e2
Citera
2017-09-21, 19:41
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Det bekräftades av polisen att bilen fick stå kvar länge just av den anledningen: http://corren.se/nyheter/det-har-har-hant-dubbelmordet-om4817321.aspx:

Eftersom utredningen fortfarande pågår är bilen säkerligen fortfarande beslagtagen, så den har antagligen stått kvar hela tiden.

Vad jag vet finns inga tillförlitliga uppgifter på att bilen skulle ha stått "slarvigt". Kan ha missat något men tror bara det spekulerats i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdinand666
Några klargörande utifrån info från åklagare via Corren.

EG var nummer 294 av 300 pers som topsades. Planer på ev fler fanns/finns.

Värt att notera är att det tidigare faktiskt relaterats till BILAR. inte bil.
"Parets dotter reagerade direkt på att föräldrarnas bilar stått slarvigt parkerade på gården"
Dottern tyckte att bilarna stod slarvigt parkerade, kanske för att de inte stod där de brukar stå.
Det behöver ju ändå inte vara en slarvig parkering.
Citera
2017-09-21, 19:46
Medlem
Ja just det. Oavsett parkering så gick det från bilar till en bil ! EN !

Det var det som var poängen- inte själva parkeringen.
Citera
2017-09-21, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gp2700
Knappast. Det är 2,8km att gå från stationen i Mantorp till BO's hus. 30min kanske om man är lunkar fram. 25 i rask takt skulle jag säga. Man behöver dessutom inte gå på stora vägen, man går igenom ett bostadsområde sen en gammal grusväg. Se länk:

https://www.google.se/maps/dir/58.3486869,15.2916463/58.3363085,15.2597344/@58.3419011,15.2685495,1944m/data=!3m1!1e3!4m2!4m1!3e2
Tror du att killen gick den promenaden? Nej knappast.
Då ställde han sig nog och liftade-istället.
Kan han ha blivit upplockad - av någon vänlig själ ?
Och hur tog han sig från Lekanders?
Gående, igen? inte troligt.
Den där raggarbilen -den är ett mysterium.
Senast redigerad av moshes 2017-09-21 kl. 20:02.
Citera
2017-09-21, 19:57
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdinand666
Ja just det. Oavsett parkering så gick det från bilar till en bil ! EN !

Det var det som var poängen- inte själva parkeringen.

Var kommer ditt citat om att bilarna stod slarvigt parkerade ifrån? Kan inte hitta det varken i tråden eller genom googling?
Citera
2017-09-21, 20:12
Medlem
Citat:
Var kommer ditt citat om att bilarna stod slarvigt parkerade ifrån? Kan inte hitta det varken i tråden eller genom googling?

Reportage i Corren igår eller förrgår har jag för mig. Kollade länken igår men hittar ej tillbaka just nu.

Citera
2017-09-21, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Tror du att killen gick den promenaden? Nej knappast.
Då ställde han sig nog och liftade-istället.
Kan han ha blivit upplockad - av någon vänlig själ ?
Och hur tog han sig från Lekanders?
Gående, igen? inte troligt.
Den där raggarbilen -den är ett mysterium.

Antagligen inte, citatet syftade på att visa att avståndet inte är särskilt långt som tidigare person trodde.

Raggarbilen är ett mysterium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in