2018-03-19, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgBlattePostar
Du är säker på det? Känns lite för bra att vara sant om det är postnord som måste betala allt själva, inklusive att sända tillbaks paketen.

Och Jo jag såg den tråden, men 400 sidor och när ingen verkade ställa samma fråga efter att jag bläddrat en del kändes detta vettigare.

Ja, så har det alltid varit.

Sen så är det ingen momsavgift. Momsen är skatt som alltid har funnits(som folk har struntat i) på kina paket. Adrminstrationsavgiften är däremot en avgift. Borde du verkligen beställa paket saker från utlandet om du inte har koll på svenska lagar, skatter, avgifter och regler? För att inte tala om att du tycker att du behöver en egen tråd...
Citera
2018-03-19, 17:37
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Ska man tro deras tidigare siffror så lär det ligga över 1 miljon försändelser i lagret nu som personal med 2 veckors erfarenhet ska hantera. De lär nog bara kommer ikapp med extrem övertid eller massiv nyanställning om folk fortsätter att beställa i samma utsträckning. De hoppas nog på att folk ska tröttna på att vänta och sluta beställa.

Det är skandal om det dröjer mer än en vecka innan folk får sina paket efter betalning. Risken är att många kinesiska säljare inte skickar något till Sverige längre på grund av alla klagomål om sena leveranser och krav på återbetalningar. Många paket lär också försvinna i den kaotiska hanteringen eller skickas i retur på grund av missar att avisera. Många postombud har redan tidigare klagat att paket har gått i retur därför att PN "glömt" att skicka en avisering. Och nu förlitar man sig plötsligt på sms, vilket är ännu mer osäkert med paket från utlandet.

Beställer man ett paket från ett svenskt företag vet man ungefär när man kan vänta sig en avisering. Men de flesta paket från Kina går inte att spåra hela vägen och man vet inte om leveransen tar 2 veckor eller 2 månader. Det jobbiga är ovissheten.

Nästan omöjligt också att resa bort några veckor eftersom man inte vet när paketen kommer fram. Numera måste man bevaka betalningskrav. En lång process innan man förhoppningsvis får hem sitt paket från Kina. Ett stort handelshinder är vad det är. Vad säger kineserna?

Jag har flera beställningar som hänger i luften nu och är försenade av olika anledningar. Något sms har jag ännu inte fått.
Citera
2018-03-19, 17:38
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Fick idag bekräftelse från Aliexpress att de skickat skiten jag beställde för 5,84 ink gratis frakt. Jag följde genast upp med en ny beställning. Lite synd att man inte kan spraya liquid ass på paketet för att få den naturtrogna känslan i försändelsen. Jag tror PN kommer drunkna i skit, bokstavligen, som ingen hämtar ut.
Ett tips för att vara snäll mot säljaren, kolla att han har ett avtal med Direct Link om att varorna destrueras och inte returneras annars kan det bli dyrt för säljaren om det kommer en massa skit tillbaka till honom om 10-12 veckor.
Citera
2018-03-19, 17:41
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Eftersom det är en gåva så märk försändelsen med "Gift", ingen straffavgift då.

Inte om det är en gåva, märkt "Gift".
PostNord har sagt det motsatta till mig två gånger..
Citera
2018-03-19, 17:44
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
idag när jag kom hem låg det en liten lapp från Posten i min brevlåda , nyfiken på vad det kunde vara ,fick ju ett sms från posten i fredags ,så den produkten kunde det ju knappast vara , .
Blev förvånad när jag öppnade paketet , det var en pryl jag trodde jag skulle behöva betala en 300-400 kr för med moms och avgift ,och då vet jag att Kinessäljaren skulle sätta ner priset rejält.
Paketet kom via ett Europeiskt land ,jag tackar och bugar!

Grattis! Varifrån beställde du?
Citera
2018-03-19, 17:46
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Vad bra att veta, det skall tala om för dhl, tnt och ups att dom inte behöver köra ut paket till mig utan att postnord gör det åt dom...
Varför läser du inte? Jag har för fan pratat med PN medarbetare!
Det gäller BREV, inte PAKET.
Citera
2018-03-19, 17:55
Medlem
s-täljes avatar
har nu fått 2st sms från Postnörd
betalt och få se när dom kommer?
enligt appen ank svedala 8/3
och tulldeklareas
betala den 16/3 fick sms samma datum
tog 8 dagar för dom skicka sms!
Så frågan är hur länge ska vänta på dom?
Citera
2018-03-19, 17:58
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
idag när jag kom hem låg det en liten lapp från Posten i min brevlåda , nyfiken på vad det kunde vara ,fick ju ett sms från posten i fredags ,så den produkten kunde det ju knappast vara , .
Blev förvånad när jag öppnade paketet , det var en pryl jag trodde jag skulle behöva betala en 300-400 kr för med moms och avgift ,och då vet jag att Kinessäljaren skulle sätta ner priset rejält.
Paketet kom via ett Europeiskt land ,jag tackar och bugar!

Kan du kolla om det sitter en gul lapp på paketet?
Citera
2018-03-19, 17:59
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
PostNord har sagt det motsatta till mig två gånger..

Det är märkligt att PostNordasen kan göra så när det inte står någonstans i lagen att det är förbjudet för privatpersoner att skicka gåvor genom företagspost... Kan ju lika gärna vara någon som skickat det som en gåva till dig men skrivit in dig som mottagaradressen för att undvika att betala dubbla fraktkostnader. Hur kan dom vara så säkra? :-)
Citera
2018-03-19, 18:00
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ett tips för att vara snäll mot säljaren, kolla att han har ett avtal med Direct Link om att varorna destrueras och inte returneras annars kan det bli dyrt för säljaren om det kommer en massa skit tillbaka till honom om 10-12 veckor.
Det ankommer väl på PN att ta returfrakten vid obeställbara försändelser? Finns ingen avsändare angiven så destrueras paketet.

Om inte annat kanske jag utlöser ett handelskrig med Kina.
Citera
2018-03-19, 18:03
Medlem
252lifes avatar
Citat:

Bara att klicka på confirmed recived så får säljaren betalt. Skiten skickas som brev, china small packet dvs inte rekomenderat spårbart. Sen står det bara avsändare typ "ding dong feng" går inte att returnera. Säljarna i Kina är väldigt smarta och vet hur dom ska klara sig. Ingen behöver vara orolig för dom.

Posten kommer få nöjet att packa upp skiten och desturera den.
Citera
2018-03-19, 18:05
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Det ankommer väl på PN att ta returfrakten vid obeställbara försändelser? Finns ingen avsändare angiven så destrueras paketet.

Om inte annat kanske jag utlöser ett handelskrig med Kina.
Ja avgiften pn tar ut betalar frakten tillbaka till kina med båt för de försändelser som returneras. När paketen kommer till kina är det China post ansvar att returnera dom till säljaren som får en faktura på det. Varför skulle pn stå för några fraktkostnader i Kina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in