Citat:
Ursprungligen postat av
kimdah2002
Om FedEx sköter frakten från utlandet och sedan när planet landar på Arlanda slänger in paketet till Postnord och säger kan ni vara hyggliga och dela ut det här jag har inte tid, måste flyga tillbaka i kväll. Postnord tittar då på paketet och ser aha det är ett varubrev som det skall betalas moms på och slänger det på bandet avsett för det. Paketet drabbas då givetvis av samma öde som alla andra paket att PN tar ut en avgift och skickar ett sms/avi till mottagaren om att dom vill ha betalt innan dom delar ut det. FedEx lägger inte på någon avgift för hantering av moms dom tar endast betalt för frakten, att sista biten sköts av Postnord får dom säkert bjuda på en öl för nästa gång dom träffas...
Ja jag vet att det är svårt att förstå men läs texten flera gånger långsamt och tänk efter, så kanske du så småningom fattar...
Nix. Inte en siffra rätt. Du jobbar alltså inte på postnord (ironi)

. Jag har dock tagit reda på hur det ligger till.
Alla brevförsändelser, oavsett avsändare, körs ut av postnord. Dvs Fedex, TNT, DPD mfl. De betalar en summa för att PostNord ska ta hand om leveransen, alltså kommer inte kunden undan den administrativa avgiften, även om de andra fraktbolagen har betalat in tullavgift och tagit betalt av kund för det.
Alltså, så länge det skickas ut med brevbäringen så kommer slutkund inte undan Postnords gisslan-summa på 75 kr. Man måste alltså skicka/välja paket (med annat fraktbolag än PN) för att slippa avgiften.
Värt att veta!