Citat:
Ursprungligen postat av
hannes.muller
Ja på kort sikt har Israel om det vill överleva som judisk stat all anledning att se positivt på totalt kaos i grannländerna med den ena tokigare än den andra och stora sociala orättvisor och gangstervälde. Men om man tänker lite längre hur skall Israel någonsin kunna få ro och fred med sina grannar?
Svaret på det tror jag, som en slags hjärtevän till Israel, är stabila regimer i grannländerna med en bra samhällsutveckling och minskade sociala och etniska spänningar. Som nu till exempel en fortsatt Assad-regim skulle kunna bli vad jag hoppas.
Jag kan tänka mig att det finns en del som talar för eftergiftspolitik i Israel som resonerar som jag men jag tror i stället att just en sådan utveckling skulle kunna innebära att man skulle kunna göra mindre eftergifter och trygga statens bestånd på lång sikt.
De som måste göra eftergifter är inte Israel utan Abbas med Palestina.
Villkoren som Abbas ställer är omöjligt för Israel att acceptera, det skulle medföra att den judiska staten Israel försvinner och ersätts med en Palestinsk Islam stat.
En lösning på Palestina - Israel konflikten kunde vara att Västbanken blir en autonomi eller federation med Israel, men det kan inte bli en självständig Palestinsk stat.
En självständig Palestinsk stat kunde Gaza bli, som har alla möjligheter till det.
Det är nödvändigt att levnadsstandarden höjs på Västbanken och Gaza, som inte kan ske under nuvarande förhållande.
Palestinierna måste få ett fredsavtal med Israel som skapar investeringar och jobb.
Abbas för Palestinierna kommer med krav som skall göra att Israel blir en Palestinsk stat som Israel aldrig kommer att acceptera.
Abbas ställer kravet att Västbanken skall bli en Palestinsk stat men det är första steget, sedan skall Jerusalem bli deras huvudstad och de som blev utkörda 1947-1949 skall ha rätt att återvända och deras ättlingar, som rör sig om 5 miljoner araber.
Majoriteten i Israel blir araber under de kraven, som gör att det blir en Palestinsk stat.