Citat:
Ursprungligen postat av
EnLitenFrys
Tack! Jag hängde med på din tankegång, tack för det.
Dock funderar jag på sannolikheten att dessa lag helt ska slippa varandra, inte att de specifikt får möta varandra.
Jag ska förtydliga:
Grupp A:
Barcelona
Real Madrid
Bayern München
Manchester City
Grupp B:
Liverpool
Sevilla
Juventus
Roma
Sannolikheten för att inget lag ur grupp A lottas mot ett annat lag ur grupp A. Och följaktligen, att inget lag ur grupp B lottas mot ett annat lag ur grupp B.
Jag vill alltså åt fler än 6/105 möjliga utfall. Typ om City får möta Barcelona, men övriga lag ur listan slipper möta varandra.
Okej! Totala utfall är fortfarande 105.
Om jag förstår dig rätt är antalet möjliga utfall följande:
Tänk dig att vi placerar ut lagen som vi inte vill ska möta varandra som du kallar "grupp A" i 4st fack.
|Barcelona|Real|Bayern|City|
Lagen är alltså separerade i 4st olika fack och kommer således inte bli lottade mot varandra.
Därefter lottar vi ut lagen från "grupp B" som vi heller inte ska möta varandra i de 4 facken, alla lag ur grupp B hamnar i olika fack och kommer alltså inte möta varandra. I varje fack finns alltså ett lag från grupp A och ett lag från grupp B - vilket vi ville.
Efter att grupp A är placerade i facken så finns det 4 alternativ(lag) att placera ut i fack 1, därefter 3st i fack 2, 2st i fack 3 och 1st i fack 4.
Antalet möjligheter är alltså 4*3*2*1 = 4! = 24.
Sannolikheten att
inget lag från grupp A möter ett lag från grupp A
samt att
inget lag från grupp B möter ett lag från grupp B är 24/105 = 8/35 = 0,2286 = 22.86%.