2018-03-18, 21:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I detta fall verkar åklagaren varit både rutinerad och snabb. Dom tog en resolut hand om detta redan från start. Madsen såg aldrig varifrån den kom, den Handen.
Sedan dess har inte greppet släppts.
Onekligen intressanta dagar som kommer.
Håller helt med och med det även polisiär insats. De gav sig fan på att hitta kroppsdelarna för att erhålla bevisning - vilket sen är av största vikt för anhöriga.
Ja, med tanke på allt som framkom i presentation och viss del förhör med PM så ser det bra ut. Förväntar mig att tempot höjs.
Citera
2018-03-18, 21:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Jag har öht inget över för svensk media, antar att det inte krävs några större kunskaper för att bli "journalist" i Sverige idag. Jämför du med t.ex. fransk press, så är till och med kvällstidningarna här nere betydligt mer korrekta och seriösa än vad de stora dagstidningarna i Sverige är...
It's all about the money...
... och jag pratar om expertens uttalande och inte media. Det är oavsett ett eget ordval vad du än tycker om media rent generellt. Get a grip.
Senast redigerad av develi 2018-03-18 kl. 22:21.
Citera
2018-03-18, 21:58
Medlem
trngws avatar
Kommer PM dömas för "överlagt mord", dvs planerade och dödade han KW, eller inte?

Som vi haft uppe tidigare i tråden skiljer dansk rätt inte på vållande, dråp och mord på samma vis som svensk rätt. I dansk rätt finns "bara" "manddrab" och "uagtsomt manddrab". Hade man för avsikt att döda, så blir det mord, hade man inte för avsikt att döda, men begick en handling som resulterade i det, så blir det uagtsomt manddrab. Exakt var gränsen går kan man ju alltid fundera över.

Men, frågan här är, hur detta påverkar fallet KW.

KW är död, så långt råder ingen tvekan. Dog hon av ett rent olycksfall, av en handling utförd av PM som inte hade för avsikt att döda henne, eller dödade PM henne med avsikt?

Huruvida hon dog av ett rent olycksfall är egentligen helt oväsentligt om man inte kan bevisa att hon dog av en ren olycka, i vilket fall den bevisningen i så fall skulle fria en eventuell misstänkt gärningsvarelse. I övrigt handlar det om man kan bevisa någon av de andra två. Det finns inga bevis som entydigt bevisar en olycka, alltså är det de andra två fallen som är intressanta.

Har PM begått en handling som ledde till KWs död, utan att ha för avsikt att hon skulle dö?
KW har inte fått en lucka i huvudet det vet vi. Dog hon av syrebrist eller kolmonoxidförgiftning nere i ubåten, såsom PM vill göra gällande, och kan PM i så fall klandras för det.
Låt oss börja med det senare. SKulle PM kunna klandras om det vore så. PM har förklarat att det är ett känt problem med ubåten att detta kan hända. Han kände alltså till risken. PM är skeppare ombord och har som sådan ett långtgående ansvar för samtliga passagerare ombord och deras säkerhet. Trots allt detta så lämnade PM KW ensam nere i ubåten, med motorn igång, och stängde luckan ner till ubåten, i just samband med att ett problem med motorn uppstått. Detta är så många "misstag" på en och samma gång, i en ubåt behäftad med kända brister där problem nu uppstått, att det aldrig kan råda någon tvekan om att PM skulle anses ansvarig för det inträffade, det är till och med så grovt, att PM skulle kunna misstänkas för att medvetet har mördat KW på detta vis, om nu så vore. Slutsats, om rätten finner att KW dog av syrebrist eller kolmonoxidförgiftning, så kommer de också döma PM för uagtsomt manddrab, tveklöst.
Så, finns då några bevis för att KW dog på detta vis, eller finns bevis för motsatsen?
Allt vi vet så långt tyder på motsatsen, att KW inte kan ha dött på detta vis. Vi har inte fått några besked om att de rester av dieselpartiklar som borde funnits i KWs lungor, har hittats där, om hon dött av att avgaser kommit in i ubåten (vilket då skulle ha lett till syrebrist eller kolmonoxidförgiftning).
Om detta hade varit fallet, hade KW så klart försökt ta sig ut ur ubåten, hon hade så klart gjort ett fasligt liv i sina försök att komma ut. PM menar att det inte gick att få upp luckan till följd av undertryck inne i ubåten. Lustigt nog har PM inte sagt ett enda ord om att KW försökte ta sig ut ur ubåten, eller signalerade problem.
Rent tekniskt så finns det många saker som motsäger PMs förklaring och som visar att detta inte kan ha skett. Den mest uppenbara är kombinationen av undertryck i ubåten och utsläpp av avgaser i densamma. Detta är ett par ganska enkla saker som väver samman.
Motorn behöver luft för att gå, denna luft tar motorn från ubåtens inre. Därmed, menar PM, uppstår ett undertryck i ubåten varefter det inte gick att öppna luckan pga undertrycket. Dock är det så, att motorn orkar inte suga luft vid undertryck, istället stannar den. Så något undertryck som omöjliggör lucköppning kan inte uppstå. Ovanpå detta skall man komma lägga att PM hävdar att avgaser kommit ut i ubåten. Dessa avgaser ersätter då den luft som motorn tar från ubåten. Det resulterar i att det snarare blir ett övertryck än ett undertryck inne i ubåten. Ty, all luft som tas ur ubåten, kommer tillbaka i avgaserna, tillsammans med den förbrända dieseln, som också förvandlas till gas och partiklar. Summan av detta är att något undertryck aldrig kan ha uppstått, och alldeles särskilt inte ett undertryck som leder till att luckan inte går att öppna. KW kan inte ha dött på detta vis.
Rent teoretiskt kan PM ha orsakat KWs död på annat vis, utan ha mena att hon skulle dö, men det finns inga som helst bevis för något sådant och PM har heller inte framfört något sådant. Så sannolikheten att han skulle fällas för en alternativ sådan händelse, är i princip noll.

Återstår då manddrab, att PM haft för avsikt att mörda PM (vilket inte betyder att han måste ha planerat det månader, veckor, dagar, eller ens timmar i förväg, även om han ev. gjorde det, bara att han haft avsikten).

Finns bevis för att PM mördat KW?

Vilka är de kritiska delarna i en mordutredning?

Mordoffer
Mordplats
Vapen
Misstänkt gärningsman som kan knytas till ovanstående
Motiv
Dödsorsak

Vi har allt ovanstående, utom en entydig dödsorsak. Vi vet dock att KW tillfogats skador som är dödliga, runt tidpunkten då hon dog.

Utöver ovanstående, så har vi en lång kedja full av indicier (ingen nämnd ingen glömd, men lång är den), och inte en enda plausibel förklaring till hur KW skulle kunna ha dött, om hon inte blev mördad av PM.

Och, några mycket viktiga detaljer i tillägg - PM har inte vid något enda tillfälle vidtagit några som helst åtgärder för att kalla på hjälp för att rädda KW till livet. Samt att PM har givit tre olika förklaringar till det inträffade, och ingen av dem kan vara sann.

Detta är ett pussel fullt med bitar, och om man lägger bitarna i mönstret "överlagt mord", så passar alla bitar perfekt in i pusslet. Och det har de gjort ända från start.
Det finns inte en enda pusselbit, som inte passar in i det pusslet.

I slutändan återstår egentligen bara en enda fråga. Kan man anse det bevisat bortom rimligt tvivel att PM mördade KW trots att dödsorsaken inte är fastställd?

I min bok - tveklöst JA! Långt bortom allt rimligt tvivel.
Citera
2018-03-18, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Håller helt med och med det även polisiär insats. De gav sig fan på att hitta kroppsdelarna för att erhålla bevisning - vilket sen är av största vikt för anhöriga.
Ja, med tanke på allt som framkom i presentation och viss del förhör med PM så ser det bra ut. Förväntar mig att tempot höjs.

Han är riktigt farlig och bör förvaras instängd för låång tid.
Citera
2018-03-18, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det var ju det jag fick så mycket skit för av en postare, kommer inte ihåg vem, att jag menade att han talde om sig själv i 3e person. Att han var klart rubbad.

Postaren menade att det bara var frågan om god retorisk sed, lol.

Madsen är fullständigt galen och att han lyckats ” dölja” det inför omvärlden så länge är ett mysterium..
Narcissistisk manipulation. Hans samarbetsproblem hänger nog ihop med "patologisk lögnare".
Så det har nog varit känt av nära medarbetare. Men det andra har gått spårlöst förbi tydligen.
Citera
2018-03-18, 22:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det jag ondgör mig över, är att the tables were set against M från början. Det var från starten en ovilja emot honom, från polisens, domstolens och medias sida.
Det är fullständigt ovidkommande.
Om så hela världen från start var emot PM är det aktuell bevisning som gäller och som de facto finns.¨
Det är allt från vidrigheter i dator till hur det perversa mordet genomförts.
Citat:
(...) till skillnad från 99 procent av alla de intagna i fängelserna, som aldrig gjort något annat än ofog och dragit från samhället... så skulle M ha mycket kvar att ge. Det är en förlust för världen, om han ska i fängelse. ...och ja, han är charmig..! Och vi behöver energiska, karismatiska, originella charmtroll i världen. Annars är där ingenting.
All den där rosiga charmen du fallit för har tyvärr (för din del) åkt down the drain i samma ögonblick som han mördade Kim och med tanke på mordet är han snarare livsfarlig för omgivningen än ett charmtroll.
Senast redigerad av develi 2018-03-18 kl. 22:13.
Citera
2018-03-18, 22:20
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Definitivt, det ska också bli väldigt intressant att höra PMs förklaring till de plastspännband som använts runt KWs lemmar, som PM förklarat med att han använt i försöken att hissa upp KW's kropp, ostyckad, ur ubåtens torn. Har en VÄLDIGT stark förnimmelse av att det finns teknisk bevisning på att samma spännband, har varit fästa i ubåten på div. "strategiska" ställen ....

Precis...det nämndes ju rester av band/remmar fastsatta i golvnivå och sedan påpekandet om att särskilt lägga märke till de två metallstängerna i taket...

Jag är helt övertygad om att han fängslat henne stående i just mässen
Citera
2018-03-18, 22:26
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Precis...det nämndes ju rester av band/remmar fastsatta i golvnivå och sedan påpekandet om att särskilt lägga märke till de två metallstängerna i taket...

Jo, det låter troligt, och är väl, bland annat, det de kommer att redovisa teknisk bevisning för i nästa vecka...
Citera
2018-03-18, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer

Jag trodde han bundit henne vid stegen. Men det var i mässen, tycks det ...

Same, same ... Uppstående, fjättrad men med ögonkontakt med Förövaren som kunde avläsa pinan och lidandet i dom. Fy f-n.
Citera
2018-03-18, 22:38
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag har självklart läst det som lagts ut här i tråden från bloggen. Men att jag inte från början själv läste hans blogg beror på att jag var orolig att han var manipulerande. Jag var orolig att det skulle påverka mitt omdöme om jag lärde känna den här personens tankar.
Jag har läst den lilla notisen i BT då när det begav sig, om fyndet som går tillbaka på en uppgift från live reportage. Men det är allt. Lite svårtolkat. Om du har länkar om detta fynd, som inte räknats upp bland bevisen i rättegången,så får du jättegärna länka det vid ett senare tillfälle. För jag har inte funnit något mer om det i svensk eller dansk press.

Men snälla du. Det har stått i flera danska medier. Jag har lagt ut länkar flera ggr till liverapporteringarna. Och även sparat dom som pdfer.

2:a omhäktningen, 3 okt

15:59
Caroline Clante, Ektrabladet.

”En erklæring fra retsmedicinsk institut om en effektpose med et tøjstykke af mulige vævsrester.
Det er et stykke tøj fra en kedeldragt, der er blod på venstre lænd og nedre del af ryggen.
Der er påvist forekomst af muskel, knogle og fedtvæv samt muligt hår og fibre, læser anklageren op.”

Det är bara att läsa själv:

https://ekstrabladet.dk/112/peter-madsens-computer-indeholdt-optagelser-af-aegte-drab-paa-kvinder/6853445

Eller ladda ner det som fil: https://cdn-05.minfil.org/49IaIacbb7/e7559b4b-1521408584/Peter_Madsens_computer_indeholdt_optagelser_af__gt e_drab_p__kvinder___Ekstra_Bla.pdf

Karina Svensgaard
3 okt 2017 16:01

”Anklager fortæller, at man også har fundet en pose med mulige vævsrester. Helt præcist er der fundet muskel, knogle og fedtvæv samt muligt hår og fibre. Tøjstykket stammer fra kedeldragt, som Peter Madsen har haft på i forbindelse med anholdelsen. Der også spor af blod på lænden og ryggen.”

https://www.bt.dk/krimi/raket-madsen-i-retten-video-med-tortur-og-drab-fundet-paa-hans-computer
Senast redigerad av T34Panzer 2018-03-18 kl. 23:06.
Citera
2018-03-18, 22:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Kommer PM dömas för "överlagt mord", dvs planerade och dödade han KW, eller inte?
Citat:
Vi har inte fått några besked om att de rester av dieselpartiklar som borde funnits i KWs lungor, har hittats där, om hon dött av att avgaser kommit in i ubåten (vilket då skulle ha lett till syrebrist eller kolmonoxidförgiftning).
Rättsmedicin har inte uttalat sig än men ÅK dementerar ju kolmonoxidförgiftning.

"Her til sidst gennemgår han de skader, der er fundet på Kim Wall. Man har blandt andet undersøgt Kim Walls lunger, og her har man fundet, at hun formentlig er død ved kvælning eller halsoverskæring."
"Anklageren oplyser også, at man ikke har fundet tegn på, at Kim Wall skulle være død af kulilteforgiftning, som Peter Madsen har forklaret. "
Live bt
Citat:
I slutändan återstår egentligen bara en enda fråga. Kan man anse det bevisat bortom rimligt tvivel att PM mördade KW trots att dödsorsaken inte är fastställd?
I min bok - tveklöst JA! Långt bortom allt rimligt tvivel.
Håller med, kan inte se annat än att han tas till förvaring.
Citera
2018-03-18, 22:48
Medlem
T34Panzers avatar
Och dessutom- eftersom det diskuterats några gånger de senaste dagarna och somliga verkar totalt ha missat en hel viktiga detaljer....

15:53 Caroline Clante
”Anklageren gennemgår nu en række af de skader, som Kim Walls torso har været udsat for.
Anklageren fortæller, at der er påført adskillige stik på torsoen. Et stik på brystkassens forside og i alt 14 stik i underlivet. Disse er påført 'omkring dødens indtræden eller kort tid efter, det kan ikke konkretiseres nærmere, men der er næppe tale om timer', læser anklageren op.
Desuden er amputationen foregået efter dødstidspunktet.”

15:54 Caroline Clante
”Der er desuden adskillige DNA-spor fra Kim Wall på Peter Madsen.”

https://ekstrabladet.dk/112/peter-madsens-computer-indeholdt-optagelser-af-aegte-drab-paa-kvinder/6853445
Senast redigerad av T34Panzer 2018-03-18 kl. 23:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in