2018-03-18, 20:23
Medlem
smaug20017s avatar
En glädjes Dag för Afrin! En fantastisk seger för Turkiet med deras intåg i Afrin! Nu måste Turkiet befästa sin seger, att säkra återstående Bebyggelser i området så och att flyktingar kan återkomma hem. Något Sandneger Assad inte ville ge dem när de flydde till Aleppo.
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Här är några videos där Assad besöker Ghouta och träffar soldater och familjer som befriats. Man får läsa kroppsspråk och ansiktsuttryck.

https://sana.sy/en/?p=130988
Du och dina jävla Shia Nyheter. Hur fungerar Irans Sjukersättning?
Citera
2018-03-18, 20:24
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yaskaleh
Östra Qalamoun har varit orört ett längre tag. Dags för SAA att rensa det området från terrorister.
Inget större händer nog där innan Ghouta-operationen är klar. Östra Qalamoun bör vara en ordentligt mycket lättare operation än Ghouta.
Citera
2018-03-18, 20:25
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SU-35
Asked where the next target is after taking over Afrin, Turkish soldier vows to march towards Mosul, Aleppo, Kirkuk, Manbij, Qandil as he makes nationalist "Gray-wolf" sign

https://syria.liveuamap.com/en/2018/18-march-asked-where-the-next-target-is-after-taking-over

Nu har Jihadisterna siktet inställt inte bara på kurderna, utan även Syrienkontrollerade Aleppo. Lita aldrig på Erdogan, som sagt

Är väl lätt att råka ut för storhetsvansinne när de precis har krossat kurden, men kurder är ju inte precis kända för att bjuda på motstånd. Att ge sig på syrisk militär eller irakisk är en helt annan sak. Assad håller ju på att fimpa de sista "FSA" vid Damaskus as we speak.
Citera
2018-03-18, 20:40
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Asked where the next target is after taking over Afrin, Turkish soldier vows to march towards Mosul, Aleppo, Kirkuk, Manbij, Qandil as he makes nationalist "Gray-wolf" sign

https://syria.liveuamap.com/en/2018/18-march-asked-where-the-next-target-is-after-taking-over

Nu har Jihadisterna siktet inställt inte bara på kurderna, utan även Syrienkontrollerade Aleppo. Lita aldrig på Erdogan, som sagt
Frågan är om Turkiet har möjlighet att bromsa sina allierade. Om, säger om med tvekan, Erdogan står vid sitt ord och överlämnar de erövrade områdena till centralmakten så kommer det inte att hindra hans allierade att fortsätta gerillakriget.
Citera
2018-03-18, 20:44
Medlem
Totijans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Är väl lätt att råka ut för storhetsvansinne när de precis har krossat kurden, men kurder är ju inte precis kända för att bjuda på motstånd. Att ge sig på syrisk militär eller irakisk är en helt annan sak. Assad håller ju på att fimpa de sista "FSA" vid Damaskus as we speak.
Det är liksom svårt att stå emot när militär från ett natoland med 80 miljoner invånare invaderar från luften och marken när kurderna själv inte ens har en styrka på 100000 man plus alla civila att se till.

Rätt oschysst resonemang.
Citera
2018-03-18, 20:54
Medlem
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totijan
Det är liksom svårt att stå emot när militär från ett natoland med 80 miljoner invånare invaderar från luften och marken när kurderna själv inte ens har en styrka på 100000 man plus alla civila att se till.

Ja, den extrema Kurden som ståltserar med vapen i hand och skjuter hej vilt i luften, är ingen match mot TSK. De Kurdiska Zigenarna fick sig en tung "Box" i "fejset".
Sånt är livet.....
Citera
2018-03-18, 20:58
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totijan

Jo det köper jag. Det är också det jag menar med att om dom får för sig att börja avancera mot syrisk militär så kommer de få en helt annan match. Där kan de inte använda sitt flygvapen heller, för det finns risk att rysk personal kommer till skada.

Sen kan jag tycka att kurderna verkar ha gett upp alldeles för enkelt. Det skulle ha smakat för turken och radikala "FSA" eller vad de kallar sig själva nuförtiden att ta Afrin.
Citera
2018-03-18, 20:58
Medlem
Totijans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Ja, den extrema Kurden som ståltserar med vapen i hand och skjuter hej vilt i luften, är ingen match mot TSK. De Kurdiska Zigenarna fick sig en tung "Box" i "fejset".
Sånt är livet.....
Det skulle vara skrämmande ifall TSK fick en match med de överväldigande förutsättningarna de hade
Citera
2018-03-18, 21:13
Medlem
Totijans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Jo det köper jag. Det är också det jag menar med att om dom får för sig att börja avancera mot syrisk militär så kommer de få en helt annan match. Där kan de inte använda sitt flygvapen heller, för det finns risk att rysk personal kommer till skada.

Sen kan jag tycka att kurderna verkar ha gett upp alldeles för enkelt. Det skulle ha smakat för turken och radikala "FSA" eller vad de kallar sig själva nuförtiden att ta Afrin.
Yes det blir helt andra förutsättningar, jag vet inte hur enkelt/svårt de hade innan de var tvungen att dra men om man jämför med Al Nusra eller Daesh eller hizbollah så tror jag kurder är mer rädd om sig och inte är lika förtjust i martyrskap.
Citera
2018-03-18, 21:21
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Frågan är om Turkiet har möjlighet att bromsa sina allierade. Om, säger om med tvekan, Erdogan står vid sitt ord och överlämnar de erövrade områdena till centralmakten så kommer det inte att hindra hans allierade att fortsätta gerillakriget.

Det kommer han inte. En ny jihadistfront har öppnats. Kurderna skulle ha givit Afrin åt Damaskus när chansen gavs. Nu gråter de istället över att "SAA och Ryssland övergav dem i deras svåra stund" när problemet kunde ha undvikits lätt. Nu kommer inte bara kurderna få lida, utan hela Syrien.

Är det riktigt illa så är hela akten egentligen en överenskommelse mellan USA och Turkiet: "ni lämnar kurderna åt oss, vi får fäste i Syrien, vi hjälps åt med Assad, annars ryker NATO". Med andra ord så kan det vara så att inte bara kurderna är grundlurade av USA, utan Syrien och Ryssland av Turkiet.

Är ett sådant scenario farligt? Absolut! Men jag vet inte hur långt Ryssland är beredda att gå om Turkarna rusar mot Aleppo om någon månad. Denna nya front är farlig, för alla!
Citera
2018-03-18, 21:31
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Det kommer han inte. En ny jihadistfront har öppnats. Kurderna skulle ha givit Afrin åt Damaskus när chansen gavs. Nu gråter de istället över att "SAA och Ryssland övergav dem i deras svåra stund" när problemet kunde ha undvikits lätt. Nu kommer inte bara kurderna få lida, utan hela Syrien.

Är det riktigt illa så är hela akten egentligen en överenskommelse mellan USA och Turkiet: "ni lämnar kurderna åt oss, vi får fäste i Syrien, vi hjälps åt med Assad, annars ryker NATO". Med andra ord så kan det vara så att inte bara kurderna är grundlurade av USA, utan Syrien och Ryssland av Turkiet.

Är ett sådant scenario farligt? Absolut! Men jag vet inte hur långt Ryssland är beredda att gå om Turkarna rusar mot Aleppo om någon månad. Denna nya front är farlig, för alla!
Går han mot Aleppo tror jag i och för sig att tom de flesta inom NATO sätter i halsen.

Även om t ex USAs militära ledning inte kunde bry sig mindre om den syriska civilbefolkningen så skulle de nog tvingas sätta p för en sådan plan. Men osvuret är bäst i denna vedervärdigt sjuka konflikt som inte tycks kunna ta slut.
Citera
2018-03-18, 21:42
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:

Du måste vara väldigt sinnessvag om du tror att Turkiet hade ens kunnat öppna en front mot Aleppo. Enskilda soldater kan uttala sig om vad de vill, men det är ledningen som bestämmer. Turkiet har inget intresse av att starta en offensiv mot Aleppo, som Ryssland har bekostat med egna liv och politiskt och moraliskt anseende internationellt.

Överenskommelsen mellan i Afrin har skett mellan Ryssland och Turkiet. USA har ingen makt över situationen. Det finns inget scenario där USA stoppar Turkiet i Afrin utan att förlora Turkiet som allierad, vilket USA absolut inte kan göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in