Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-18, 19:26
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan

*Gäller inte regeln med korsade bestick längre?


Nä, den regeln känner varken gäster eller personal till. Vidare tycks flera storstadshotell ha underdimensionerade frukostsalar, vilket kan förklara varför personalen är så snabba med att duka av. Jag försöker undvika rusningstiden genom att äta när frukosten börjar serveras, ungefär 06:00-06:30. Efter 08:00 brukar helvetet vara i full gång...

Jag har noterat problemet, så det var lustigt att snava över en tråd i ämnet. Jag tacklar det på två sätt. Dels tidig frukost enligt ovan, dels genom att ta det käk jag vill ha med en gång. Lämnar man en "ny" tallrik med orörd mat för att hämta kaffe och juice, så brukar den stå kvar. Går man på muggen kan man nog vara säker på att ha blivit av med sin plats!

Klädesplagg som markör kanske funkar, men jag skulle inte lämna något som jag är rädd om! Men det räddar bara platsen, inte den halvätna frukosten.

De som inte är vana vid att bo på hotell talar oftast i euforiska termer om hotellfrukostar. De tenderar att prova det mesta som bjuds, överskattar sin aptit och lämnar rejält med halväten mat. Inte konstigt att personalen då plockar hej vilt. Jag äter i princip samma sak som jag skulle ha ätit hemma. När det är dags för påtår så tar jag kaffemuggen och går, fyller på och sätter mig i någon fåtölj/soffa på en lugnare plats. Funkar för mig, lycka till!
Citera
2018-03-18, 19:34
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Skriv en lapp. Jag har försökt med bestick, ty jag är lärd att dess placering har innebörd. Tyvärr tycks de som jobbar med det inte ha en aning om det.
Tror snarare det beror på att dom inte vill ha tiotals platser där saker är kvarlämnade med korsade bestick för att de som ätit inte förstår att det betyder att de inte är klara. Tror på det mer än att de som jobbar på hotell x inte fattar.

Generellt allmänheten som är idioter.
Citera
2018-03-18, 19:43
  #51
Medlem
Tyvärr är detta en liten del av den försämrade samhällsservicen som pågått sedan massinvandringen. Många arbetsplatser envisas om att ha mångfald, trots att det försämrar servicenivån avsevärt. Det märks överallt numera. På vissa restauranger kan de knappt svenska.

Det är således bara ett symptom av det stora problemet. Om 10 år är det ännu värre.
Citera
2018-03-18, 19:46
  #52
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Om du tvunget måste avvika från en frukost, som tar 15 minuter att få i sig, kanske du kan skaffa en stomipåse eller ringa någon som kan babysitta din plats vid bordet?

Så att hämta en påtår till kaffet eller fylla på juiceglaset är något som folk inte brukar göra?!
Citera
2018-03-18, 20:03
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CokeLaRock
Nu är jag så cynisk att jag tror helt enkelt det rör sig om en besparingsfråga. Cheferna lär ut att försöka duka av så snabbt som möjligt och vid första bästa tillfälle så att gästerna inte hinner få i sig alldeles för mycket mat och på så sätt bli billigare för hotellet. Tror att många eller åtminstone en del bara skiter i att fortsätta äta och går därifrån.
Hur skulle det där funka? Tänker du dig att de återanvänder maten som de har dukat bort? Dessutom är det säkert många som inte går därifrån och istället tar mer mat än de annars hade gjort.
Citera
2018-03-18, 20:22
  #54
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Byt hotell.
Bedrövlig personal ingen uppmärksamhet alls.
Kan bara hålla med om detta.
Checkade in på jättefint hotell för sex veckor sedan tillsammans med
kompisar och var sedan en halvtimme tidigare än de andra till frukost.
Min tallrik fylld med fil dukades bort medan jag hämtade juice.
Det var sammanlagt 5 personer i matsalen då...
Citera
2018-03-18, 20:26
  #55
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Fixa en lapp, stor som ett vykort, laminera den och ha den i fickan.

"Är och hämtar något, vill ha kvar mitt bord"
Citera
2018-03-18, 20:36
  #56
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Skriv en lapp. Jag har försökt med bestick, ty jag är lärd att dess placering har innebörd. Tyvärr tycks de som jobbar med det inte ha en aning om det.

Ta med frugan eller damen från kvällen innan och låt henne sitta kvar medans du gör påfyllning, en uppblåsbar Barbara eller i värsta fall en snodd skyltdocka kan också med fördel användas, vänd bordet upp o ner och ställ stolen på det med ditt glas, bestick och tallrik. En sista utväg: Vänta tills du ser den nästan osynlige matsalsanställde och berätta, signalera med teckenspråk att du snart ämnar att återvända till din plats...
Citera
2018-03-18, 20:40
  #57
Medlem
Får jag komma med en rolig anekdot till detta och samtidigt en jämförelse med personalens uppmärksamhet i Kina:
En finsk idrottare är i Kina tillsammans med några svenska kollegor. Efter att ha plockat en full tallrik med allehanda läckerheter sätter sig den finska idrottaren till bords och lägger tydligen besticken i ett läge som signalerar något.. varpå en servitör kommer och frågar:
-Are you finish sir?
Varpå idrottaren, glad att bli igenkänd i Kina, svarar:
-Oh, yes I am!
Då plockar servitören kvickt ihop idrottsmannens orörda tallrik med mat och kilar i väg med den till disken
Citera
2018-03-18, 20:42
  #58
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Så att hämta en påtår till kaffet eller fylla på juiceglaset är något som folk inte brukar göra?!
Gör du det på ett angränsande hotell eller behöver du gps för att navigera tillbaka till bordet?
Citera
2018-03-18, 20:45
  #59
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Får jag komma med en rolig anekdot till detta och samtidigt en jämförelse med personalens uppmärksamhet i Kina:
En finsk idrottare är i Kina tillsammans med några svenska kollegor. Efter att ha plockat en full tallrik med allehanda läckerheter sätter sig den finska idrottaren till bords och lägger tydligen besticken i ett läge som signalerar något.. varpå en servitör kommer och frågar:
-Are you finish sir?
Varpå idrottaren, glad att bli igenkänd i Kina, svarar:
-Oh, yes I am!
Då plockar servitören kvickt ihop idrottsmannens orörda tallrik med mat och kilar i väg med den till disken

Eller svensken som sitter och käkar på restaurang i USA och när han ätit klart kommer servitören och frågar: - Excuse me are you “Finnish”?
Varpå svensken svarar: - You’re good! That was really close... I am Swedish!
Citera
2018-03-18, 20:46
  #60
Avstängd
Intressant - jag har gått i samma tankar faktiskt.

Jag bor på scandic 2 dagar i månaden. De flesta som plockar disken är äldre invandrade kvinnor från asien som talar svenska.

Varför det här händer har jag faktiskt tagit reda på. Scandics värdelösa kundnöjdhetsindex har visat att ingen av gästerna vill ha disk på bordet så scandic är väl medvetna om att du håller på att äta och det gör inget att de måste kasta din mat, bara du inte lämnar en taskig review om hur långsamma de är med att plocka undan.
Kom ihåg att frukosten bara varar i 3,5h och att kökspersonalen sedan måste hinna byta om till städpersonal (ja samma damer kommer nu att städa ,bädda och göra iordning rummen) så förstår du varför de har så bråttom.

Prova istället att lämna mobilen på bordet så ska du se att de kommer låta din disk få vara ifred.


Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Jag tror denna tragiska utveckling har (minst) två orsaker:
  • Folk saknar i allmänhet uppfostran, varför subtila, men mycket användbara signaler i sällskapslivet snart helt har glömts bort. Korslagda, respektive parallella bestick på tallriken, är ett utmärkt exempel på detta.
  • Klientelet som arbetar som frukostvärdinnor/-värdar är ofta av annan geografisk bakgrund än den västeuropeiska. Möjligen saknas därför kännedom om grundläggande västerländsk restaurangkultur. Något intresse från Scandic/Whatever svennehotell att lära ut grunderna i restaurangservice, finns uppenbarligen inte heller. Bara de får sina 1400 för rummet, så skiter Scandic i resten. Bara att kolla när de ska duka ut. Ytterst få som kan bära tallrikar/disk i ena handen effektivt och restauraturmässigt idag.

Men så här kommer det att fortsätta eftersom marknaden accepterar förfallet. Jag har drivit motsvarande frågor kring dagligvaruhandelns förfall i en annan tråd. Det är du som väljer, Svensson. Med plånboken.

Edit: Givetvis kan vi också tänka oss andra varianter av ovanstående två; ouppfostrade svenska jävla 90-talister, som inte har en susning om någon annan restaurangkultur, än den man tillskansar sig på McDonalds. Eller ytterst kompetenta och serviceinriktade nysvenska vänner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback