Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-18, 14:23
  #1
Medlem
pestloppans avatar
Jag bor rätt ofta själv i enkelrum på olika hotell, mest i Stockholm. Ett problem som då uppstår titt som tätt i samband med frukosten är följande:

Jag lämnar bordet för att fylla på juice i glaset, hämta mer kaffe eller för att gå på toa. Eller något annat. På bordet står då min tallrik som kan vara antingen tom eller fortfarande ha mat kvar på den. Jag är noga med att lägga besticken i kors vilket åtminstone förr i tiden betydde "jag är inte klar!". Men när jag kommer tillbaka så är ofta min tallrik bortplockad, bordet torkat och en annan gäst sitter där! Ibland tar jag tallriken för att hämta mer mat och ställer då ett fullt glas med juice eller vatten för att visa att jag inte är klar. Tillbaka igen vid bordet så är det samma sak, glaset fyllt med juice är borta och ibland sitter det någon annan där jag nyss satt!

*Gäller inte regeln med korsade bestick längre?
*Om "nej" på ovanstående fråga, hur ska jag då få personalen att fatta att jag inte är klar än?

Visst kan jag ta med mig jackan ner och hänga den på stolen, men ska jag behöva göra det?!
__________________
Senast redigerad av pestloppan 2018-03-18 kl. 14:49.
Citera
2018-03-18, 14:28
  #2
Avstängd
MrMadoffs avatar
Ett A4 papper med texten "jag häntar mer mat, duka ibte undan" skulle hjälpa men tragiskt att det ska behövas, jag lider med dig.
Citera
2018-03-18, 14:28
  #3
Medlem
Sqrbankens avatar
Reser mkt. och detta var ett stressmoment för mig också. Snusar så i 9 fall av 10 fattar personalen vinken med en dosa kvarlämnad - även utomlands. Lämna kvar en tröja/jacka (annat plagg) hängd över stolen är också ett hyfsat säkert kort.

Nej, bestick i kors tycks vara helt otydbart idag vilket är frustrerande. Iaf. på hotell i min prisklass. Värstinghotell borde väll ändå förstå tycker man.
Citera
2018-03-18, 14:29
  #4
Medlem
Soluss avatar
Skriv en lapp. Jag har försökt med bestick, ty jag är lärd att dess placering har innebörd. Tyvärr tycks de som jobbar med det inte ha en aning om det.
__________________
Senast redigerad av Solus 2018-03-18 kl. 14:32.
Citera
2018-03-18, 14:37
  #5
Medlem
Knucklehugss avatar
Detta problem har även jag som titt och tätt! Jag försöker lägga nån tröja eller jacka på stolen för att visa att jag sitter där.
Citera
2018-03-18, 14:38
  #6
Medlem
Charlemanges avatar
Byt hotell.
Bedrövlig personal ingen uppmärksamhet alls.
Citera
2018-03-18, 14:39
  #7
Medlem
Teleslingas avatar
Jag tror denna tragiska utveckling har (minst) två orsaker:
  • Folk saknar i allmänhet uppfostran, varför subtila, men mycket användbara signaler i sällskapslivet snart helt har glömts bort. Korslagda, respektive parallella bestick på tallriken, är ett utmärkt exempel på detta.
  • Klientelet som arbetar som frukostvärdinnor/-värdar är ofta av annan geografisk bakgrund än den västeuropeiska. Möjligen saknas därför kännedom om grundläggande västerländsk restaurangkultur. Något intresse från Scandic/Whatever svennehotell att lära ut grunderna i restaurangservice, finns uppenbarligen inte heller. Bara de får sina 1400 för rummet, så skiter Scandic i resten. Bara att kolla när de ska duka ut. Ytterst få som kan bära tallrikar/disk i ena handen effektivt och restauraturmässigt idag.

Men så här kommer det att fortsätta eftersom marknaden accepterar förfallet. Jag har drivit motsvarande frågor kring dagligvaruhandelns förfall i en annan tråd. Det är du som väljer, Svensson. Med plånboken.

Edit: Givetvis kan vi också tänka oss andra varianter av ovanstående två; ouppfostrade svenska jävla 90-talister, som inte har en susning om någon annan restaurangkultur, än den man tillskansar sig på McDonalds. Eller ytterst kompetenta och serviceinriktade nysvenska vänner.
__________________
Senast redigerad av Teleslinga 2018-03-18 kl. 14:42.
Citera
2018-03-18, 15:04
  #8
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Jag tror denna tragiska utveckling har (minst) två orsaker:
  • Folk saknar i allmänhet uppfostran, varför subtila, men mycket användbara signaler i sällskapslivet snart helt har glömts bort. Korslagda, respektive parallella bestick på tallriken, är ett utmärkt exempel på detta.
  • Klientelet som arbetar som frukostvärdinnor/-värdar är ofta av annan geografisk bakgrund än den västeuropeiska. Möjligen saknas därför kännedom om grundläggande västerländsk restaurangkultur. Något intresse från Scandic/Whatever svennehotell att lära ut grunderna i restaurangservice, finns uppenbarligen inte heller. Bara de får sina 1400 för rummet, så skiter Scandic i resten. Bara att kolla när de ska duka ut. Ytterst få som kan bära tallrikar/disk i ena handen effektivt och restauraturmässigt idag.

Men så här kommer det att fortsätta eftersom marknaden accepterar förfallet. Jag har drivit motsvarande frågor kring dagligvaruhandelns förfall i en annan tråd. Det är du som väljer, Svensson. Med plånboken.

Edit: Givetvis kan vi också tänka oss andra varianter av ovanstående två; ouppfostrade svenska jävla 90-talister, som inte har en susning om någon annan restaurangkultur, än den man tillskansar sig på McDonalds. Eller ytterst kompetenta och serviceinriktade nysvenska vänner.

Det fetade: Jag tror du slår huvudet på spiken här! Och det ska nämnas att de flesta som jag hunnit se plocka av bordet har varit nordiskt blonda.

Nåväl, jag kan tackla detta på två sätt:

1. Lära all hotellpersonal jag träffar vad korslagda bestick betyder!
2. Strunta i personalen, gilla läget och hänga jackan på stolen.

Med hänsyn till personalens välbefinnande och mitt eget blodtryck så väljer jag nog nr 2...
__________________
Senast redigerad av pestloppan 2018-03-18 kl. 15:14.
Citera
2018-03-18, 15:05
  #9
Medlem
sebastian66s avatar
Gör det enkelt för dig gå fram och påpeka för personalen min tallrik står där för
att jag återkommer.
Jag ska bara skita ett tag för att kunna fylla på lite mer är det ok???
Annars som någon säger låt din jacka eller tröja hänga kvar på stolen..
Citera
2018-03-18, 15:13
  #10
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Gör det enkelt för dig gå fram och påpeka för personalen min tallrik står där för
att jag återkommer.
Jag ska bara skita ett tag för att kunna fylla på lite mer är det ok???
Annars som någon säger låt din jacka eller tröja hänga kvar på stolen..

Klockrent, den kör jag nästa gång! Omöjlig att missförstå...
Citera
2018-03-18, 15:16
  #11
Medlem
Riddarhusets avatar
Om du bor på samma hotell kan du fråga personalen hur man gör.
Eller hänga kavajen på stolen.
Men de tänker nog inte på kunden utan på uppgiften från den vite chefen: "
- se nu för faan till att det inte finns kvar något på bordet så nya gäster inte vet var de skall sitta!"
Man kan inte låta detta med korsade bestick vara en tillräcklig signal då det händer att även frukostgästerna inte kan denna kod och går på kundbesök med kvarlämnade i bestick i pausposition.
Dessutom finns det olika språk här och "paus" signaleras på olika sätt.
Ofta är ju personalen även från länder där fingrarna används som bestick.
Lägg besticken i kors när du skall hämta mer. (12->6 + 3->9). Det betyder "ready for a second plate."
Citera
2018-03-18, 15:19
  #12
Medlem
BewilderedHulders avatar
Du skyfflar bordskuvertet lite åt sidan och placerar stolen upp-och-ner på bordet. Du vet så där som man gjorde i högstadiet när städtanten skulle komma, skulle jag tro.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback