2018-03-18, 14:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Hur hamnade i så fall Edvins avtryck på AC:s mobil?

Jag tror inte du hade handlat på det sätt du beskriver om du varit i Edvins situation.

Jag har också funderat på detta.
Han har ju inte tagit ut pengar med Tors kort. Mobilen som användes för överföringen var AC:s. Men på Tors hade ju Edvin också kunnat ta ut pengar på samma konto. Paret hade korsvisa fullmakter på dessa konton på Swedbank (FUP G sid 955).

Fingeravtrycket måste ha kommit på Tors telefon efter tejpningen? Men hur mycket tejpning??? Kunde paret fortfarande andas genom näsa/mun?

Fanns det blod på telefonen?? Någon som vet?

Fick Edvin koder till Tors mobil/bankid, men fick veta att Tor inte hade några pengar som gick att få ut via bankomat? Försökte Edvin kolla om det fanns något på något av Tors konton "efteråt"?

Tror att Edvin (och möjligen även paret) inte hade kännedom om att det gick att ta ut resterande pengar, ca 13.000 kr från privatkontot.
Citera
2018-03-18, 14:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Risken för upprepning förr eller senare hade nog varit betydande så jag instämmer i vad
du skriver ovan. Ifall vederbörande alltså fått fortsätta vara på fri fot vilket man nu så klart
ser till så att så icke blir fallet. Han ska inte vara ute bland folk. Han har med besked
diskvalificerat sig från att få ingå i någon samhällsgemenskap något mera i sitt liv.

Apropå det du skriver; så här låter det från kände psykiatriprofessorn Sten Levander:

* Man kan inte hålla emot - man går från fantasi till verklighet.

* Istället för ångest upplever man efter brottet ett paradoxalt lugn som fullt ut
kompenserar för eventuell samvetsångest.

* Nu vet man dessutom hur man kan bli lugn!

Upprepning alltså. Förr eller senare.

Föreläsningen nedan är hörvärd i sin helhet. Det handlar om ondska och ansvar.
Vid cirka 23:20 tas det upp som jag nu citerat av Levander.

https://www.youtube.com/watch?v=JJ-gwcmDDG8

Skulle tidernas sensation inträffa att hovrätten köper dubbelmördarens desperata trams om
medkumpaner och han går fri så kommer antagligen varenda en svensk medborgare
som heter Mattias och Elias i förnamn att i samlad trupp bege sig till skitsnackaren.
För de känner sig allihop lika utpekade av fettot från Mullsjö, misstänkliggjorda för nåt
in i helvete hemskt, och är rättmätigt förbannade. Då blir det livat hos Svanen...

Sen som jag varit inne på tidigare och jag som förundrar mig något över fortfarande:
hur fan kan man i ena stunden bemöda sig så väldigt om att framstå som helt oskyldig
till några hemskheter som mord, omöjligt för en sån hyvens och fridsam grabb som honom,
för att i nästa ögonblick rent lidelsefullt förlora sig i utläggningar om lusten att mörda
och helst så blodigt som möjligt (och sen ska det förstås vara perfekt utfört också
.
Man ska helst komma undan givetvis men det "perfekta" kan också åsyfta att mordet/morden
man begår ska hålla" hög kvalitet", verkligen leva upp till det man fantiserat om tidigare.
Inte vara några hafsverk att bli besviken över alltså. Det ska vara fulländat och det kanske
det också blev för vederbörande. Intaget av den halva oxen nån timme efter de bestialiska
morden tyder på att han blivit mycket nöjd med vad han åstadkommit).

Det är ju precis som om en personlighetsklyvning föreligger faktiskt: den ene Edvin vet inte
vad den andre Edvin säger. Fast den andre Edvin känner han själv bäst till som "Mattias".
Eller är han bara dum som ett spån om än han klarar av att formulera meningar som
ter sig hyfsat välartikulerade i rätten.

Nu håller man väl som bäst på att försöka kolla hur det verkligen ser ut därinne i
hjärnkontoret på småbarnspappan med ett dubbelmord på sitt (obefintliga) samvete.
Kan ju bli intressant med resultatet från den undersökningen.
Bara han inte mestadels sabbar det med att köra med "Ingen kommentar" här också som
han gjorde vid de flesta av förhören. Fast här handlar mycket också om att studera
från psykiatriexpertisens sida. Hans beteende, hur han funkar tillsammans med de andra på
avdelningen som är föremål för utredning samtidigt.
Skulle han välja tigandets strategi genomgående så lär man ändå kunna skapa sig en hygglig
bild av vad det här egentligen är för en filur.

Intressant inlägg.
Ska försöka lyssna på föreläsningen vid tillfälle.
Väldigt märkligt (som även någon annan har påpekat, hur han kan från den ena stunden ha "svar på allt", att därför är han oskyldig, till att förlora sig själv i sin fantasi på det sätt han gör.

Någonstans får det mig att vackla i min tro att han enbart är en psykopat som inte kunde "hålla emot" sin impuls. Han gör ju uppenbarligen allt för att verka oskyldig, men här sitter han och pratar om sitt drömmord som låter just som det mord han sitter åtalad för. Plötsligt fattas all logik....

Är det med mening???
Om det var för att insinuera att det ändå var psykisk sjukdom, borde han inte sagt att han mådde dåligt då?

Tycker att det verkar underligt med det överfall i hissen som Edvin berättat om när han 2014 flydde till ett hotell? Om han hallucinerat det då, kanske han ändå har någon slags psykisk sjukdom?
Citera
2018-03-18, 14:55
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Munnarna kan ju inte varit tejpade innan de (AC) lämnat sina koder mm.
Med tanke på att överföring har skett från AC men inte från Tor, samt att det är Tors mobil som Edvin har lämnat fingeravtryck på..
Kanske beror detta på att AC gjorde överföringen med några varv eltejp runt handlederna - hade ju händerna på magen - medan Tor ju omöjligen kunde göra samma manöver med sina händer på ryggen.
(Sedan kan ju Tor och Edvin ha misslyckats i kommunikationen eller att Tor inte minns (i symbolform) eller inte vill uppge sin(a) kod(er).)
Senast redigerad av linkebodabo 2018-03-18 kl. 15:01.
Citera
2018-03-18, 15:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Med tanke på att överföring har skett från AC men inte från Tor, samt att det är Tors mobil som Edvin har lämnat fingeravtryck på..
Kanske beror detta på att AC gjorde överföringen med några varv eltejp runt handlederna - hade ju händerna på magen - medan Tor ju omöjligen kunde göra samma manöver med sina händer på ryggen.

Ja, så kan det ha gått till.
Om man kollar på hur AC:s händer tejpats (visserligen väldigt hårt) men visst ser det ut som att Edvin tejpat RUNT tummen (C1, sid 58)? Det ser ju ut som en liten ögla som har klippts upp för tummen.

Tejpningen är ju inte heller lika omfattande som Tors.
Citera
2018-03-18, 15:07
Medlem
Nikhitas avatar
Har försökt hänga med här men rör ihop allt. Dog dom av kvävning och blev knivskurna i halsen efteråt?
Citera
2018-03-18, 15:13
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Jag har också funderat på detta.
Han har ju inte tagit ut pengar med Tors kort. Mobilen som användes för överföringen var AC:s. Men på Tors hade ju Edvin också kunnat ta ut pengar på samma konto. Paret hade korsvisa fullmakter på dessa konton på Swedbank (FUP G sid 955).

Fingeravtrycket måste ha kommit på Tors telefon efter tejpningen? Men hur mycket tejpning??? Kunde paret fortfarande andas genom näsa/mun?

Fanns det blod på telefonen?? Någon som vet?

Fick Edvin koder till Tors mobil/bankid, men fick veta att Tor inte hade några pengar som gick att få ut via bankomat? Försökte Edvin kolla om det fanns något på något av Tors konton "efteråt"?

Tror att Edvin (och möjligen även paret) inte hade kännedom om att det gick att ta ut resterande pengar, ca 13.000 kr från privatkontot.

Om jag har fattat det rätt så var det -13162 kr på kontot efter att E**** gjort uttagen .
Då borde E**** ha kunnat ta ytterligare 6838 kr eftersom kreditgränsen var 20000 kr .
Tur att E**** är så jävla dum så han inte fattade det trots att han har samma bank .
Eller så fick han aldrig T**:s kod därav skadorna på Tor och att han låg omkullvält på
golvet eller så slarvade fårskallen bort koden på vägen till Borensberg .
Kan ju ha varit att T** vägrade lämna ut koden som gjorde att E**** gick bananas .
Senast redigerad av boidis12 2018-03-18 kl. 15:25.
Citera
2018-03-18, 16:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Om jag har fattat det rätt så var det -13162 kr på kontot efter att E**** gjort uttagen .
Då borde E**** ha kunnat ta ytterligare 6838 kr eftersom kreditgränsen var 20000 kr .
Tur att E**** är så jävla dum så han inte fattade det trots att han har samma bank .
Eller så fick han aldrig T**:s kod därav skadorna på Tor och att han låg omkullvält på
golvet eller så slarvade fårskallen bort koden på vägen till Borensberg .
Kan ju ha varit att T** vägrade lämna ut koden som gjorde att E**** gick bananas .

Edvin kunde tagit alla pengarna som var kvar!
Spärren var inte bunden till bankomaten eller kontot, utan endast till kortet (FUP G, sid 965).Så han kunde tagit ut resten med Tors kort (om han nu hade koden, vem vet)
Spärren låg dock på max 15.000/vecka och kort.
Citera
2018-03-18, 16:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikhita
Har försökt hänga med här men rör ihop allt. Dog dom av kvävning och blev knivskurna i halsen efteråt?

Dom dog av förblödning båda två. De var dock också tejpade på ett dödligt sätt (totalt, över hela ansiktet). De hade alltså dött av kvävningen ändå om de inte blivit skurna i halsen.
Citera
2018-03-18, 17:09
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Edvin kunde tagit alla pengarna som var kvar!
Spärren var inte bunden till bankomaten eller kontot, utan endast till kortet (FUP G, sid 965).Så han kunde tagit ut resten med Tors kort (om han nu hade koden, vem vet)
Spärren låg dock på max 15.000/vecka och kort.

Var det inte det jag skrev ?
Eller vad menar du med att E**** kunde ha tagit ut "alla" pengarna ?
Kreditgränsen var ju 20000 kr och efter uttagen på 5000 kr + 10000 kr var saldot -13162 kr .
Då måste han ju kunnat ta ut ytterligare 6838 kr på T**:s kort .
Det hjälper ju inte att kreditgränsen är 15000 kr på vardera kortet eller va ?
Menar vi samma eller är en av oss alldeles kokobäng i kolan ?
Citera
2018-03-18, 17:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag hade läst att det fanns DNA på platsen. Så jag reflekterade inte att det var min DNA , som sen visade sig att det var jag. - gärningsman. Förhör Tingsrätten.

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/bilderna-som-ska-forklara-dubbelmordet-om5019037.aspx

Undra om han trodde han begått det perfekta mordet tills polisen kom och tog hans DNA 2017-09-13.

Haha, han vill verka oskyldig genom att bete sig "oskyldigt". Eller så är han bara så säker på att han inte ska åka dit.

Men egentligen borde VARJE person (verkliga personer ) som varit i närheten eller i huset i samband med med morden vara orolig för att ens DNA kan kopplas ihop med det.

OM Edvin "bara" hade varit skyldig till olaga frihetsberövande och alltså enbart tejpat paret som han hävdar, skulle han inte då egentligen varit LIVRÄDD för att de skulle hitta honom (SÄRSKILT som att de grova och otäcka gängmedlemmarna nu var ute efter att sätta dit honom och han hade ju faktiskt inte handskar på sig till en början )och att han skulle åka dit?

Hans lögner håller ihop på ena ändan, medan de kryper ut i den andra....
Det går inte att ljuga så här mycket och hålla ihop det hela. Även om man har ett skarpt detaljminne.

Och som du skickligt upptäckte, lätt att säga fel (de andra två, istället för den andre...)
Citera
2018-03-18, 18:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Var det inte det jag skrev ?
Eller vad menar du med att E**** kunde ha tagit ut "alla" pengarna ?
Kreditgränsen var ju 20000 kr och efter uttagen på 5000 kr + 10000 kr var saldot -1316162 kr 2 kr .
Då måste han ju kunnat ta ut ytterligare 6838 kr på T**:s kort .
Det hjälper ju inte att kreditgränsen är 15000 kr på vardera kortet eller va ?
Menar vi samma eller är en av oss alldeles kokobäng i kolan ?

Det är kanske jag ?
Efter att Edvin tagit ut 15.000 kr med AC:s kort, fanns det väl 13.162 kr kvar på kontot?
Då kunde Edvin med Tors kort tagit ut dessa också, eftersom spärren låg på 15.000kr per kort/ vecka?

Den beviljade krediten på 20.000 kr som finns för det gemensamma privatkontot uppfattar jag är den kreditgräns som finns för kontot att handla för (summan kommer då att dras från kontot nästa gång pengar kommer in på kontot).

Den gränsen är en separat grej som inte har med maxgränsen på bankomatkortet att göra.

Så uppfattade jag det.
Citera
2018-03-18, 18:20
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Det är kanske jag ?
Efter att Edvin tagit ut 15.000 kr med AC:s kort, fanns det väl 13.162 kr kvar på kontot?
Då kunde Edvin med Tors kort tagit ut dessa också, eftersom spärren låg på 15.000kr per kort/ vecka?

Den beviljade krediten på 20.000 kr som finns för det gemensamma privatkontot uppfattar jag är den kreditgräns som finns för kontot att handla för (summan kommer då att dras från kontot nästa gång pengar kommer in på kontot).

Den gränsen är en separat grej som inte har med maxgränsen på bankomatkortet att göra.

Så uppfattade jag det.
Nästan helt riktigt - saldo hamnade dock på -13.162 efter Edvins uttag.

Lite intressant att han först försökte ta ut 5.000 + 16.000 - dvs lika mycket som hade blivit överfört under dagen.
(Kolla FUP G sidorna 16-17).
Senast redigerad av linkebodabo 2018-03-18 kl. 18:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in