2018-03-17, 22:07
Medlem
sannes avatar
Enligt tingsrättens förhör med gärningsman.

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/bilderna-som-ska-forklara-dubbelmordet-om5019037.aspx

Jag tejpar först (svart tejp)händerna på mannen, händerna på kvinnan, foten på mannen, foten på kvinnan.

Jag har fått koderna till korten, jag har vetskap om vad som finns på kontona.

Efter det tar de andra 2 fram silvertejpen, och jag börjar tejpa på händer och bringa, får instruktioner om att jag ska tejpa för munnarna, inte näsan vilket jag gör. Jag får instruktioner om att jag ska tejpa på deras ögon, vilket jag påbörjar på mannen, men efter 1 eller 2 varv så inser jag att fingertoppen på den blå handsken jag har på mig är borta, då överlämnar jag tejprullen till personen jag har med mig in i huset. Då får jag instruktioner att jag ska åka och ta ut pengarna på bankomaten.

Citera
2018-03-17, 22:24
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag hade läst att det fanns DNA på platsen. Så jag reflekterade inte att det var min DNA , som sen visade sig att det var jag. - gärningsman. Förhör Tingsrätten.

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/bilderna-som-ska-forklara-dubbelmordet-om5019037.aspx

Undra om han trodde han begått det perfekta mordet tills polisen kom och tog hans DNA 2017-09-13.
Jo, tycker det lyser igenom lite i början av polisförhören (FUP N).
Citera
2018-03-17, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangklang
Har för mig att jag någonstans läste att på betalkortet hade A bara lagom med pengar så att det räckte till att handla, sen flyttades det över pengar igen till nästa gång. 1000kr om jag kommer ihåg rätt. Normalt sett är det ju en säkerhetsåtgärd om man råkar tappa sitt kort så det är ju inte så konstigt. Alla konton syntes väl när E tvingade henne att logga in. Många har väl både lönekonto och ett sparkonto?

Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Har inte de flesta ett konto som är kopplat till kortet och ett som inte är det? Så har jag i.a.f. har sällan över 4000kr tillgängligt på kortet. Det tar 30 sekunder att fylla på via mobilbanken.

I vilket fall som helst var det ju smartare att kolla att det fanns pengar på kontot via nätbanken först och inte åka iväg med kortet direkt och sen märka att det bara fanns 500kr.

Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Edvin hade själv samma upplägg med ett sparkonto och ett privatkonto (likaså hans sambo).
Det är bankkorten till Lekanders gemensamma privatkonto som är försvunna, medan ACs betal-&kreditkort finns kvar i hemmet. Överföringarna är från ett gemensamt E-sparkonto (som bl.a. lönen kom in) till just det gemensamma privatkontot.
Tors personkonto på Nordea har inga transaktioner under den närmaste tiden.
(Kolla FUP G)

Tackar för svaren, det motsvarade det förväntad. Nu är det dock inte alla äldre människor som har det ordnat på detta sätt.

Edvin utgick ifrån sig själv och antog att BO hade det på samma sätt.
Han antog att det gick att kolla deras konton via mobilen.
Han hade tur och det enda som ev. behövdes var ett lösenord.

Detta kan också betyda att första tejpningen skedde innan överföringen.
Detta kan också betyda att han anlände tidigare än vad som antagits i tråden.

Detta betyder att tidsramen blir större och hans joxande efter överföringen kunde ske i lugn takt.
Citera
2018-03-17, 22:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Att Edvin hade gott om tid för brottets genomförande är väl ingen utopi. Det som verkar lite förbryllande är överföringen mellan BO:s konton.

Det är väl inte så vanligt att det finns flera konton. Normalt brukar det väl finnas ett, vilket kallas lönekonto och är kopplat till ett betalkort.

Hur kunde då Edvin känna till att det fanns pengar på andra konton i detta fall?

Jag tror att paret i början trodde att det var ett rån.
Edvin tilltvingar sig koden till bank-id och får då upp summorna för de olika kontona. Han frågar kanske till vilket konto kortet är kopplat. Kanske hotar han med att han ska komma tillbaka om han inte får ut summan. AC vågar inte sätta emot...

Citera
2018-03-17, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne

Tack för din skarpa iakttagelse.
Citera
2018-03-17, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62

Edvin utgick ifrån sig själv och antog att BO hade det på samma sätt.
Han antog att det gick att kolla deras konton via mobilen.
Han hade tur och det enda som ev. behövdes var ett lösenord.

Utgick och utgick, det rimliga är väl att han befaller dem att ge honom en summa på X kronor. Paret har då inte X kronor löst hemma och han kräver att få pengarna på annat sätt(kontokort, lär ju inte ha bett om en swish). Och av okänd anledning blev det A som fick ordna så att pengar fanns tillgängliga på kortet så att han skulle kunna hämta ut.
Citera
2018-03-17, 23:15
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Fy fan vad jävla tråkiga ni är. Ett jävla ältande , ifrågasättande där motparten glömmer att lyssna. Folk verkar inte inte gå in på tråden för att man har ett intresse av fallet, utan för att gnälla och gny.
Med en stor vilja att missförstå, och ett raljerande språk. trycka till andra användare. Att kollektivt Ge sig på enskilda skribenter, med låg skott och ett språkbruk era morfäder hade luggar Er för, det är bitter-troll i mina ögon. Skäms!

Tänk att vi lyckades hålla bättre ton här när ingen fakta fanns och alla hade olika teorrier, är ju anmärkningsvärt. Kanske det är vi som är normala och ni som är konstiga.

Ett tillåtande klimat är grunden för en rolig debatt.
Om jag för argumentationen skull skulle skriva:

Jag tror verkligen att Edvin inte var själv, jag tror verkligen på Mattias. Edvin har beskrivet honom som två meter lång och grov och tatuerad. Jag tror inte ett par 47r glappade på honom jag tror de snarare klämde lite.

Att jag nu (hypotetisk) tror detta, betyder inte att alla som tror motsatsen måste ifråga sätta det, kolla om någon annan frågat först. Läs inte vad andra frågat för att försöka övertrumfa, med yttligare knorr och ännu idiotförklaranden. Läs i stället vad andra frågat och se om du kan nöja dig med det svaret. Om personen inte svarat kan det bero på att man inte varit inne på tråden eller att man har läst vad du skrivet och helt enkelt inte tycker att du lyssar och därför inte tycker att ett svar inte kommer att leda någonstans.

Man behöver heller inte hugga på allt, det är okey att tro olika, lärde ni er inte det i skolan? Kanske man kan läsa ett inlägg som exemplet över och tänka, tröttmössa för sig själv, och bara läsa vidare. Låta de som vill konsperera angående medgärningshen. Ingen av de spekulerande säger att du är idiot för att tycka att det var en utmärkt utredning. Om ni bara låter det passera, kommer ingen att samankolla er med teorierna.
Om ni däremot låter det blir era väderkvarnar och likt Don Qujonte, drar ut i strid varje gång en väderkvarn tornar, kommer folk att sammankoppla er med det. Alla vet ju att väderkvarnar är lite konstiga, men det är ju Don Qujonte man minns som den riktiga foliehatten.

Mycket bra inlägg detta, tack!
Jag är själv en av dem som tvivlat på att EG var ensam, tycker att det finns luckor i FUP som jag tagit upp tidigare i tråden. Har dock tänkt om sedan Grandioso skrev om the BTK killer, då insåg jag att det faktiskt fanns sådan ondska och att även om en person varit en bra pappa med familj, vänner och jobb så kan denna person vara ond och ensam begå fruktansvärda brott på helt okända människor av okända skäl.
Citera
2018-03-17, 23:21
Medlem
Nu har jag en liten fundering kring Edvins teatraliska konster i TR.

Enligt Edvins utsaga var han inte ensam på BP. Han hade hämtat upp två personer på en parkeringsplats. Dessa hade bett honom inhandla div. attiraljer för att sedan få honom att styra mot BO:s bostad. Väl där hade dessa skumma figurer dirigerat vad Edvin skulle göra och vara klädd. De hade bett honom lämna bostaden tidigare för att ta ut pengar i Borensberg.

Edvin beskrev dessutom att dessa personer hade utgjort ett direkt hot mot honom och hans anhöriga, därför vågade han inte avslöja deras namn.

Nu köpte inte TR detta och enligt min åsikt begick Edvin ett antal fatala fel för att det skulle vara trovärdigt.

Vore intressant att se trådens deltagares åsikt. Vad ger ni för betyg på Edvins teaterdebut?
Citera
2018-03-17, 23:24
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Nej har aldrig påstått att det var fem GM heller. Om du läste diskussionen så hade du förstått att användaren jag diskuterade med, överdrev hur litet köket i själva verket var.
Min poäng var att det får plats fem personer i köket, utan problem.

Förstår hur du menar, men du har fel. Vi har inte all fakta, och kommer sorgligt nog aldrig få detta heller.
Samtidigt så är det inte att vara objektiv, när man låser sig på att bara Edvin, och Edvin ensam, är GM. Det mesta talar ju för det, tror själv att så är fallet, men det finns fortfarande tvivel enligt mig.

Vad är det som du saknar i brottsplatsundersökningen? Vad är det för ytterligare fakta som vi saknar för att dra rätt slutsatser? Hur vet du att "vi" inte har all fakta?

Du säger att vi "sorgligt nog aldrig kommer få det" heller, hur är det möjligt för dig att veta att det finns fakta vi inte är medvetna om, samtidigt som du inte tycks veta något om sådan fakta? Det låter snurrigt. Det låter minst sagt logiskt självförgörande. Det låter som trossats i mina öron.
Citera
2018-03-17, 23:24
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet666
Jag kom in i tråden en bit in så jag är osäker på om någon tidigare har tagit upp såpbubbelpinnen som satt lutad mot Tors bakdel. Jag tycker det är en ganska konstig detalj mitt i allt.
<klipp>

Enligt bevis så hälldes en flaska såpbubblor ut efter mordet i samband med andra vätskor. Tror den ramlade ur då.

FUP B sid 45

Vet inte om du fått svar på din fråga men skriver ändå.
Citera
2018-03-17, 23:45
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Mycket bra inlägg detta, tack!
Jag är själv en av dem som tvivlat på att EG var ensam, tycker att det finns luckor i FUP som jag tagit upp tidigare i tråden. Har dock tänkt om sedan Grandioso skrev om the BTK killer, då insåg jag att det faktiskt fanns sådan ondska och att även om en person varit en bra pappa med familj, vänner och jobb så kan denna person vara ond och ensam begå fruktansvärda brott på helt okända människor av okända skäl.

Okända skäl var väl fel ord , antingen så beror det på E****:s psykiska hälsa enligt
vår egen expert professor Mohammed Trckfis eller så beror det på som jag tror är mest troligt
på E****:s minst sagt knackiga ekonomiska situation .
Tydligen var grälet om leksaksspisen det som fick tryckkokaren att rinna över .
Vilket av alternativen tror du är mest SANNOLIKT ?
Citera
2018-03-17, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fet666
Utgick och utgick, det rimliga är väl att han befaller dem att ge honom en summa på X kronor. Paret har då inte X kronor löst hemma och han kräver att få pengarna på annat sätt(kontokort, lär ju inte ha bett om en swish). Och av okänd anledning blev det A som fick ordna så att pengar fanns tillgängliga på kortet så att han skulle kunna hämta ut.

Hur hamnade i så fall Edvins avtryck på AC:s mobil?

Jag tror inte du hade handlat på det sätt du beskriver om du varit i Edvins situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in