2018-03-17, 19:51
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr
Jag förstår fortfarande inte vad han har gjort för fel och varför han bett om ursäkt. Är det nån som har PK for dummies och kan förklara?

Tror inte det handlar om PK här.
Som sagt:
Anledningen till att M ledningen gått in och stoppat det här tror jag handlar om att man inte ville att den (tills nu) välbevarade hemligheten att UD styr journalister skulle komma ut. Samma sak gör naturligtvis även M när dom är vid makten.
Citera
2018-03-17, 20:05
Medlem
nu påstår dn i en konspirationsteori att nyheteridag hackat oksanens mail
https://nyheteridag.se/det-vet-jag-inte-det-har-jag-ingen-aning-om-dn-journalisten-svarar-om-pastadd-signalspaning-mot-ud/

hur kan de vara lagligt att dreva med lögner som dn gör?
Citera
2018-03-17, 20:12
Medlem
Ordpistolens avatar
Någon som har råkar ha en kopia av skärmdumpen?
Citera
2018-03-17, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -93
nu påstår dn i en konspirationsteori att nyheteridag hackat oksanens mail
https://nyheteridag.se/det-vet-jag-inte-det-har-jag-ingen-aning-om-dn-journalisten-svarar-om-pastadd-signalspaning-mot-ud/

hur kan de vara lagligt att dreva med lögner som dn gör?

Haha Chang Frick och Zacrkisson hackat Oksanens email? Det här är ju ren lyteskomik.
Citera
2018-03-17, 20:23
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Men detta är ju en storm i ett snapsglas som ligger högst upp på Flashback.
Vem bryr sig?

Om själva händelsen med Oksanens mailkonversationer? Förmodligen väldigt få, men om DN och deras tokkonspiratoriska insinuationer, förmodligen desto fler.

Man får ha i åtanke att DN är den av de aktörer som, såhär i valtider, får pengar från staten (via Vinova) för att motverka spridning av s.k. "fake news". Samtidigt gör samma tidning sig känd för att gång på gång leverera överdrifter, lögner och rena konspirationsteorier. Här kan vi verkligen snacka om att göra bocken till trädgårdsmästare.
Citera
2018-03-17, 20:23
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr
Jag förstår fortfarande inte vad han har gjort för fel och varför han bett om ursäkt. Är det nån som har PK for dummies och kan förklara?

Offentliga handlingar kan ryssen komma över när den vill genom sina ryssar här.
Offentliga handlingar är offentliga och bara att be om.
DNs artikel är en kvasinyhet.
Hanif har ett äckligt utseende och ser ovårdad och galen ut, skäl nog att uteslutas kanske.
Citera
2018-03-17, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skeptoid
Nej, det gör jag inte men jag förstår vad du menar. Jag undrar utan baktankar eller insinuationer varför denna skitfråga ändrade Balis grundläggande karaktärsdrag och selling point i all hans nätaktivitet: att vara provocera just sådant folk som DN-journos, det är hans livsluft. Inte fan är han rädd för att DN drevar. Tvärtom, det är bra för hans varumärke att det drevas mot honom. Att partiledning kommer med en förtrytsam och senkommen "varning" spelar heller ingen roll. Detta hände dessutom i onsdags.

Av detta drar jag slutsatsen att det står något kompromenterande om antingen Oksanen eller UD eller båda. Och vad stod det i Balis tweet? Inte ens det tycks någon veta.

Ok, jag tror att Bali-tweetsen går att hitta någonstans på tråden men så här löd Bali-tweetsen:

tweet #1
“Väldigt bra artikel från Oksanen, däremot hade det ju varit lite mer transparent om du hade sagt att intervjun i fråga såldes in av UD”.

tweet #2

“Nu är det ju tur att jag tar upp det - 3:e land hade ju kunnat spinna loss med konspirationsteorier med sitt “avslöjande” annars”.
Med i tweet #2 finns en skärmdump av svar från UD-tjänstemannen Karolina Johansson till Oksanen 13 feb. Hon är glad att Oksanen (svar 5 feb) vill träffa MR-försvarare från Krim som hon uppenbarligen sålt till Oksanen i ett tidigare mejl. Dumpen i DN slutar där så jag vet inte när mejlandet startade.

Bali har inte gjort något fel om inte DN menar att Bali själv aktivt medverkat till att skaffa fram dessa mejl och haft skumma avsikter. Det är väl därför SÄPO nu kopplats in för att skrämma ihjäl alla som vill komma åt allmänna handlingar. Bali lämnade svävande svar till DN men inte mer än vad jag skulle ha gjort om DN ringt och frågat. DN är ingen polis som har rätt att förhöra någon. Det konstiga är hänvisning till 3 land i tweet #2.

Materialet finns i DN artikeln här

https://www.dn.se/nyheter/sverige/ud-misstanker-hemlig-avlyssning-efter-forsok-att-misskreditera-journalist/

Det stora avslöjandet här är att UD tar hit en massa "människorättskämpar" med skattepengar och lobbar in intervjuer hos media. Ser ut som att UD inte lyckades få DN eller SvD att skriva om denna kämpe så de fick låta storyn gå till den prominente ledarskribenten i landsorten Patrik Oksanen. Att det tog hus i helvete handlar nog mest om att man i framtiden undrar så fort någon kämpe intervjuas hur mycket skattepengar som UD lagt ut denna gång. Och vilket hotell kämpen inkvarterats (Grand?) för skattebetalarnas pengar. Ohelig allians mellan medierna och UD. Riktigt äckligt. DN borde göra en uppföljare och kolla vad den här kämpen kostat oss. Men det är väl för mycket begärt.
Citera
2018-03-17, 20:53
Medlem
Orangemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Journalisten är en känd konspirationsteoretiker och PK-fanatiker, tillika DN-lakej - vart vill du komma?
Jag gav bara min syn på varför Moderat-ledningen agerade som de gjorde. Det handlar kanske inte så mycket om Oksinen, utan att partiet inte vill kopplas till ett pro-ryskt narrativ, samt att man kanske inte vill stötas med UD. Att Oksinen sysslar med tendentiös och slarvig journalistik, och som hellre agerar redskap, är en annan femma.
Citera
2018-03-17, 20:53
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flodur
Hur menar du? Är han ett tillskott till det svenska samhället? Förklara! Jag anser att det är exakt tvärtom! Ut med jävelskapet - vi behöver inte sådana som detta äckel i Sverige.

Hanif Bali är inget äckel. Han är en spelevink. En spjuver, en gamäng, tillhör den s.k pojkhögern.
Jag tror att DN gör för stor sak av det här, men jag vet samtidigt inte riktigt vad Chang Frick håller på med eller varför. Vad syftet är. Eller hur han fick reda på mejlväxlingen,
Hanif Bali tyckte att intervjun var alldeles utmärkt, men att det borde ha framgått att den var ett beställningsjobb från UD. Jag tycker att det känns som ett gränsfall. LRFs mjölkbönder sponsrade en bok ganska nyligen där man hånar laktosallergiker och det kan ju vara bra om läsaren av boken vet att det finns ett s.k särintresse i bakgrunden. I det här fallet kan det väl vara Sveriges/EU:s stöd till Ukraina som ligger bakom UD:s beställning av intervjun.
Man bör få veta om ett journalistjobb är beställt av någon aktör.
(På Hanif Balis facebook säger folk att UD förmedlar många såna kontakter av olika slag och att det inte är märkligt att de gör det - och det är ju fullt möjligt att det är så).
Citera
2018-03-17, 21:03
Medlem
Orobanches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Hanif Bali (M) publicerade i onsdags på Twitter en skärmdump av mejlväxling mellan UD och Patrik Oksanen. Tar bort den 1h senare, ringer Patrik Oksanen och ber om ursäkt. SÄPO inblandade och borttagningen från Twitter påstås vara en direkt order ifrån partiledningen.

Hanif Bali ber idag, 2 dagar senare, återigen om ursäkt för återpubliceringen av skärmdumpen som Hanif hävdar att han har hittat "i sitt flöde"

DN publicerar idag en artikel där de insinuerar Nyheter Idags inblandning, eftersom NI har begärt ut mejlen från UD men aldrig skrivit något om saken:

https://www.dn.se/nyheter/politik/m-bali-har-agerat-ytterst-omdomeslost-sapo-inkopplat/

Är detta DN:s linje fram till riksdagsvalet? Att insinuativt försöka stärka synvillan att moderater samarbetar med alternativa media i försök att cementera luftslottet att M är i allians med SD och Medborgerlig Samling?

Hanif Bali är inte bara en nagel i ögat på Pladdermoderaterna utan en hel bjälke. Så de kommer göra vad de kan för att kasta ut honom och då skall han bli upplockad av SD, för där skulle han vara välkommen.

Alliansen hade haft en strålande chans och det hade varit om de tillsammans gått ut och sagt att om vi blir vinnarna i valet kommer vi fullt ut att samarbeta med SD.
Eftersom detta inte kommer hända blir valet 2018 en fullständig katastrof. Både SVT och TV Marcus Oscarsson gör allt de kan för att lyfta in FI in i riksdagen i hopp att S och V och FI ska bli stora nog att bilda regering och Annie och hennes fantasiparti Centern kommer säkert putta på för ett blodbad av rött och grönt.

Som Sverige ser ut idag och där eländet bara fortsätter lär ingenting bli bättre, bara sämre!
Citera
2018-03-17, 21:03
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Men låt dem då sparka ut Bali ur moderaterna! Det är självklart bra för Sd om Bali inte hamnar på moderaternas riksdagslista. Då finns det ingen anledning att rösta M bara för att man är en Bali beundare.

Moderaterna gör naturligtvis bort sig om de sparkar ut honom. Tror dock att det finns starkare krafter som vill tysta Bali, hela jävla PK-sverige tycker att det är jobbigt med Balis obekväma sanningar och drömmen för dem är väl att han gör sig så omöjlig att inte ens SD skulle vilja ta i honom med tång. Det är väl det man försöker få det till nu men det är ju ett högst patetiskt försök. 😁
Citera
2018-03-17, 21:25
Medlem
GNOMDSs avatar
Bonniers vill styra debatten i Sverige via Dagens Nyheter.DN vill kontrollera.Annars blir det drev och uthängning som straff. DN agerar som en överförmyndare.Jag behöver ingen överförmyndare som bestämmer vad jag skall tycka och läsa. DN's Big Brother anspråk är absurda.DN är ett hot mot den Svenska demokratin.(Och Hannef Bali har inget att be om ursäkt för.).DN kan stoppa upp sin blaska dit solen aldrig når
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in