2018-03-17, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Men jag kan inte skaka av mig känslan att "den sista tiden förtjänade inte du" att det kan ha rört sig om någon form av dispyt på arbetsplatsen som lyser igenom i uttalandet att hans svaghet var att han prioriterade sin familj.
Kanske var det tom så att pga av detta blev han aldrig riktigt aktuell eller prioriterad för professorstjänsten.

Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Så kan det förstås också ha varit. Något åt det hållet. Någonting var inte som det skulle på arbetsplatsen/ med karriären.

Det låter rimligt att det har varit arbetsrelaterat. I alla fall något som kollegan har haft insyn i och nu konstaterar. En människa som brann för sitt jobb och fick släppa allt för att rädda det som kunde räddas av livet och som misslyckades. Den sista tiden förtjänade inte du och det som inte fick hända hände.
Citera
2018-03-17, 17:38
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag tror att det var en olycklig kombination.
JA, Agnes hade "kronisk trötthetssyndrom" (eventuellt ME) som sakta blev värre o värre men vissa dagar var bra.... andra riktigt skit-dåliga.
Hon var inte dödligt sjuk, men tillräckligt dålig för att få hemundervisning.
Detta berodde på ett genfel, som aktiverats av borrelia eller gardasil, eller liknande (skit samma)
Moa visar samma symptom.
Hon är i starten av sin sjukdom.
Detta går såklart att leva med, och med täta kontakter med läkare så borde man kunna leva vidare, och jag ser ingen anledning till att dö på grund av det.
Vad kan det då vara ??
Jo.. Hanna var inne i en fruktansvärd depression. Hanna mådde jättedåligt och hade bland annat stora sömnproblem.
Och varför mådde hon då så dåligt?
Jag tror att hon var ganska ok när "bara" Agnes var sjuk, men när även Moa blir dålig så klarar hon inte det.
Hon anklagar sig själv o Oskar för detta, och hon kan inte hantera det.
Hade hon mått bra, så hade dom levt idag.
Men hennes tillstånd gjorde flickorna ännu sämre.
Hon hittar ingen lösning på sin destruktiva spiral... hon anklagar sig själv, hon anklagar Oskar.
Oskar måste leva med detta, och det slutar såklart med att han oxå går in i en depression.
Han får också skuldkänslor......
Hanna vill att detta skall ta slut.
Hanna var drivande.
Hannas depression gjorde familjensituationen ohållbar.
Barnens sjukdomar blev värre pga Hanna...
Till slut gick det inte längre.........

Riktigt ledsamt. Med tiden kunde det ha löst sig till det bättre. Vet folk med t ex ME som trotsat sin sjukdom och därmed fått ett bättre liv. Arma flickor. Som hade framtiden framför sig. Att de inte fick avlösning i hemmet.
Citera
2018-03-17, 18:20
Medlem
Citat:
Detta tror jag också. Jag har hört att "brevet var riktigt sjukt att läsa" av en person jag har stort förtroende för. Denna person har givetvis inte själv läst brevet, men har en nära poliskälla som i sin tur hört det av sin poliskälla. Så infon har ju gått i flera led, ta det för vad det är. Men brevet sägs alltså vara sjukt, i den mening vi tolkar sjukt som "galet, obehagligt, sinnesförvirrat, osunt" osv. Jag tänker också att bara det lilla polisen öppet gått ut med kan man se som "sjukt", så man undrar ju verkligen vad som mer stod i det där brevet. Frågan är om vi någonsin får veta.

Citat:
Ursprungligen postat av Winborg
Hej.

Ganska omgående efter denna händelsen uppdagades så fick jag höra av en person, att OH hade synts ute på uppfarten, helt apatisk och okontaktbar nästan. Han hade även stått och skakat tills en person som jag antar var granne eller åtminstone boende i närheten hade lyckats lugna ner honom. Då vänder han och går in i huset igen.
Jag har ingen aning om detta hände innan jul, i mellandagarna eller kanske kvällen innan alla hittades.

Kan det varit så att resten av familjen redan låg döda inne i villan?
Oavsett när detta hände så känns det ju som att han kanske var på väg att tappa förståndet eller något.
Min källa är för mig pålitlig men jag kommer inte försöka försvara mig när påhoppen kommer.
Jag har ingen mer info angående detta, så jag kommer inte kunna svara på eventuella följdfrågor.
Ta infon som ni vill.

För övrigt försvann avspärrningarna förra veckan och bägge bilarna försvann tidigare denna veckan.
Det här låter som två scener ur samma akt - åtminstone är det min spontana reaktion
Citera
2018-03-17, 19:24
Medlem
Citat:
Jag vill lyfta vidare det här med att något kanske inte stämde helt på Oskars arbetsplats.
Hans arbetsgivare sade något i stil med "Hans enda svaghet var att han prioriterade sina barn" (jag minns inte exakt citat, minns någon annan?)
Det kanske bara är jag, men jag har reagerat på detta uttalande ändå från start.
Säger man verkligen så om en anställd med svårt sjuka barn?
Det låter hårt och kallt på något sätt, som att arbetet borde vara viktigare än barnen...vilket kanske vissa arbetsgivare tycker men jag tror få säger det rakt ut och definitivt inte till media och definitivt inte när en sådan här tragedi ägt rum.
Ingen annan som reagerat på det uttalandet?

Jo det reagerade jag direkt på, det är väl ingen ”svaghet” att prioritera sina sjuka barn. Mycket märklig formulering.
Citera
2018-03-17, 19:38
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag skriver inte om nån diagnos, både mitt inlägg och det jag länkade till handlar om kroniskt trötthetssyndrom, det är ingen diagnos. Att flickorna led av det är nog det enda som är 100% fastslaget i det här fallet. Rektorer och andra runt flickorna, med tillgång till historik, dokumentation, flickorna och läkarintygen säger att det handlar om en kronisk trötthet. Tidningarna som har begärt ut protokollen skriver
Citat:
någon form av kronisk trötthet
(...)
Mitt fetade.
Det finns ju verkligen inga bevis för detta. "Någon form av kronisk trötthet" är absolut inte samma sak som "kroniskt trötthetssyndrom". Långt ifrån 100% fastslaget.
Citera
2018-03-17, 19:41
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winborg
Precis som du säger så vet vi ju inte vad som gjorde att han stod på uppfarten i det tillståndet.
Men jag får också känslan av att det kan ha varit i anslutning till morden, han är sist kvar och får panik. Söker sig ut i ren desperation men samlar sig sen för att gå in och avsluta sig själv.
Men, det är bara vad jag tror.
Din sagesman måste väl veta vilken dag detta var, om hen såg Oskar stående där. Men så kanske det inte var och i så fall missuppfattade jag ditt inlägg. Ursäkta!
Citera
2018-03-17, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boboqqqq
Jo det reagerade jag direkt på, det är väl ingen ”svaghet” att prioritera sina sjuka barn. Mycket märklig formulering.

Beror på sammanhanget det sägs i. I detta fall ihop med en ansökan om en professur där han motsvarade kraven med råge, ger det honom ett tydligt ansikte av att också vara en omsorgsfull familjefader.
Citera
2018-03-17, 19:46
Medlem
Nu har iallafall nån Ank* Perss*n tröttnat och vill VETA!

”VAD HÄNDE EGENTLIGEN??” skriver hon på G*nilla B’s julgransbild. Väntar spänt på svar.
Citera
2018-03-17, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mitt fetade.
Det finns ju verkligen inga bevis för detta. "Någon form av kronisk trötthet" är absolut inte samma sak som "kroniskt trötthetssyndrom". Långt ifrån 100% fastslaget.

Berätta gärna vad det var eftersom du absolut vet vad det inte var.
Citera
2018-03-17, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det låter rimligt att det har varit arbetsrelaterat. I alla fall något som kollegan har haft insyn i och nu konstaterar. En människa som brann för sitt jobb och fick släppa allt för att rädda det som kunde räddas av livet och som misslyckades. Den sista tiden förtjänade inte du och det som inte fick hända hände.

Jag tror att Elli09 delvis vet vad detta rör sig om, hen har skrivit att O var kontroversiell i sin forskning.
Citera
2018-03-17, 20:31
Bannlyst
Gunilla o Torgny var stödmedlemmar i Fontänhuset Båstad.
Handlar om psykisk ohälsa och livskvalit'e.
Det kanske redan har varit på tapeten....
Fast dom stöttade väll flera organisationer mot psykisk ohälsa.

"Maybe a daughter issue"
Citera
2018-03-17, 20:40
Medlem
[quote=Zebrima|63528513]Jag vill lyfta vidare det här med att något kanske inte stämde helt på Oskars arbetsplats.
Hans arbetsgivare sade något i stil med "Hans enda svaghet var att han prioriterade sina barn" (jag minns inte exakt citat, minns någon annan?)
Det kanske bara är jag, men jag har reagerat på detta uttalande ändå från start.
Säger man verkligen så om en anställd med svårt sjuka barn?
Det låter hårt och kallt på något sätt, som att arbetet borde vara viktigare än barnen...vilket kanske vissa arbetsgivare tycker men jag tror få säger det rakt ut och definitivt inte till media och definitivt inte när en sådan här tragedi ägt rum.
Ingen annan som reagerat på det uttalandet.
Det var väl inte hanns arbetsgivare som sa utan en kollega eller kommer jag ihåg fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in