2018-03-16, 13:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det kan hända att media upplever att dom får andra möjligheter att skriva om fallet när alla omständigheter är fastställda, eller som polisen skriver, när man vet händelseförlopp och dödsorsaker. Som det är nu har dom skrivit allt dom vet och som går att skriva inom ramen för publicitetsreglerna.

Så är det nog. Men jag tror t.o.m. kvällspressen inser att de kan göra sig illa, om de dreglar fram vinklar som skulle sälja in det här.
Citera
2018-03-16, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Hej.
Jag får ingen Fritzl känsla, men...
En sak som slog mej här på kontoret med kaffekoppen i högsta hugg är....:
OM nu pappan, eller mamman, eller båda två ville isolera sina barn och sin familj från insyn från övriga samhället, så borde det väll rimligtvis betyda att man inte vill att någon skall komma hem till dom och eventuellt upptäcka problemet eller situationen.
Eller hur ??
Men, istället väljer man att berätta för båda arbetsgivarna detaljerat, vilket ger en anledning för arbetsgivarna och medarbetarna att hålla ett extra öga på dom.
Man har flera möten med skolan, där ett flertal ur personalen deltar - kurator - rektor - skolsköterska - lärare och där pappan berättar om situationen, vilket ger skolan en anledning att hålla ett extra öga på familjen.
Föräldrarna ser även till att en lärare kommer hem till dom 7ggr (!!!) i veckan (4+3) med en stooor risk för att denna/dom lärarna upptäcker situationen hemma, samt att risken att döttrarna kan börja prata privat med lärarna.
Men ingen orosanmälan har kommit från lärarna eller skolan.
Jag tror verkligen inte att föräldrar har gjort allt detta för att dölja nått, eller för att isolera sin familj från insyn.
För mej så känns spåret med isolering och ingen insyn konstigt !!
Om man verkligen är tvungen att hålla sig undan från samhället av någon anledning, så finns det bra mycket bättre alternativ att hålla sig undan, än att ge arb-givare, skola, rektor, vänner anledning att ha koll.
Skola, arb-givare, polis, vänner eller någon annan har ju inte haft någon som helst anledning att göra en anmälan till ex socialen, för det verkar som att alla har varit rörande överens om hur det var där hemma för den familjen.

Följsamma och uppfostrade barn utan blåmärken med papper på att de kan vara sjukligt trötta.
Minst en förälder som arbetar hemifrån.
Engagerade och högutbildade föräldrar.
Varför skulle någon göra en anmälan mot en sån familj?
Senast redigerad av CountMyshkin 2018-03-16 kl. 13:06.
Citera
2018-03-16, 13:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Det beror på. Det kan vara så att polisen samtidigt utreder om fler är inblandade i skuldfrågan t ex om det finns misstanke att beslutsfattare, läkare mm agerat felaktigt. Folk är helt enkelt rädda att avslöja för mycket för de har polisens ögon på sig.

Tystnaden kan även bero på att omgivningen själva känner skuld i att inte ha förhindrat den destruktiva spiralen, där man istället stått bredvid och betraktat den negativa utvecklingen. Varje person med insyn i familjen ställer sig nog frågan: varför gjorde jag inte mer? Att då gå ut offentligt är inte särskilt troligt eftersom man kommer att hängas ut och få stå till svars.

Det kan vara så till någon del, men här har skolan ändå odlat kontakten med familjen, och beslut kring barn tas i allmänhet i grupper av särskilt kvalificerade, så så sätt så är det ganska troligt att det gått ganska så rätt till.

De "svaga punkterna" i det upplägget är kanske läkarintyget/diagnos och föräldrarnas mående.
Citera
2018-03-16, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
På något sätt tror jag att föräldrarna ev hade tänkt att media skulle få veta lite mer. Alltså de verkade ju väldigt angelägna om att rentvå sig själva med ett brev. Att polisen inte gått ut med mer tror jag beror på att det som hänt är så galet att om mer av sanningen kom fram skulle det inte gå att hejda en massiv uppmärksamhet. Det är ju trots allt ett typ världsunikt fall.

Detta tror jag också. Jag har hört att "brevet var riktigt sjukt att läsa" av en person jag har stort förtroende för. Denna person har givetvis inte själv läst brevet, men har en nära poliskälla som i sin tur hört det av sin poliskälla. Så infon har ju gått i flera led, ta det för vad det är. Men brevet sägs alltså vara sjukt, i den mening vi tolkar sjukt som "galet, obehagligt, sinnesförvirrat, osunt" osv. Jag tänker också att bara det lilla polisen öppet gått ut med kan man se som "sjukt", så man undrar ju verkligen vad som mer stod i det där brevet. Frågan är om vi någonsin får veta.
Citera
2018-03-16, 13:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Följsamma och uppfostrade barn utan blåmärken med 1. papper på att de kan vara sjukligt trötta.
2. Minst en förälder som arbetar framifrån.
3. Engagerade och högutbildade föräldrar.
4. Varför skulle någon göra en anmälan mot en sån familj?

Fetat 1. Kallas för läkarintyg..... Innebär att dom har träffat läkare som har undersökt flickan/flickorna.
Flera gånger till och med.... och inte minsta lilla oro om förtryck... ingenting.

Fetat 2. Skolan har berättat att ibland var en förälder hemma, ibland båda två, och ibland var lärarna ensamma när dom undervisade barnen..... och inte minsta oro om förtryck.... ingenting.

Fetat 3. Högutbildade, Absolut.... Engagerade, Absolut tydligen så var ju barnen aktiva med alla möjliga aktiviteter och sporter som föräldrarna flängde runt på, innan dom blev sjuka.
Mycket märkligt sätt att isolera sina barn på - Låta dom vara med på så mycket.
Inte en enda på nån av dessa aktiviteter såg nån tendens till förtryck...... Ingenting.
Inte ens den beryktade pianotanten kände att hon behövde göra en orosanmälan.

Fetat 4. Skulle inte du det ?
Det skulle i alla fall jag, och dom flesta med mig, tror jag
Snacket på byn sprider sig ganska fort om det är nått märkligt med nån familj, och att ingen skulle ha märkt nått.... inte det minsta lilla....Ingenting.
Om nu Oskar var en så märkvärdig och högfärdig person, så finns det säkert flera stycken som mer än gärna hade gjort en anonym anmälan.
Men tänka sig.... ingen hade anledning att göra det... Ingen.

Uppenbarligen så ser du nån tydlig och fullt logisk förklaring till Oskar o Hanna först hade en anledning till att isolera barnen/familjen, och sen på ett helt otroligt sätt lyckas dölja det i flera år utan att nån misstänkte nått... inte en enda.

Eller så stämmer helt enkelt inte uppgiften om att Oskar förtryckte och isolerade familjen, av onda anledningar.

Men, vad vet jag.....
Citera
2018-03-16, 13:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Hej.
Jag får ingen Fritzl känsla, men...
En sak som slog mej här på kontoret med kaffekoppen i högsta hugg är....:
OM nu pappan, eller mamman, eller båda två ville isolera sina barn och sin familj från insyn från övriga samhället, så borde det väll rimligtvis betyda att man inte vill att någon skall komma hem till dom och eventuellt upptäcka problemet eller situationen.
Eller hur ??
Men, istället väljer man att berätta för båda arbetsgivarna detaljerat, vilket ger en anledning för arbetsgivarna och medarbetarna att hålla ett extra öga på dom.
Man har flera möten med skolan, där ett flertal ur personalen deltar - kurator - rektor - skolsköterska - lärare och där pappan berättar om situationen, vilket ger skolan en anledning att hålla ett extra öga på familjen.
Föräldrarna ser även till att en lärare kommer hem till dom 7ggr (!!!) i veckan (4+3) med en stooor risk för att denna/dom lärarna upptäcker situationen hemma, samt att risken att döttrarna kan börja prata privat med lärarna.
Men ingen orosanmälan har kommit från lärarna eller skolan.
Jag tror verkligen inte att föräldrar har gjort allt detta för att dölja nått, eller för att isolera sin familj från insyn.
För mej så känns spåret med isolering och ingen insyn konstigt !!
Om man verkligen är tvungen att hålla sig undan från samhället av någon anledning, så finns det bra mycket bättre alternativ att hålla sig undan, än att ge arb-givare, skola, rektor, vänner anledning att ha koll.
Skola, arb-givare, polis, vänner eller någon annan har ju inte haft någon som helst anledning att göra en anmälan till ex socialen, för det verkar som att alla har varit rörande överens om hur det var där hemma för den familjen.

Faktum är att man inte utsätter sig för det där frivilligt, även om man inte skulle föredra att "hålla sig undan samhället". Och barnen ska vi inte tala om.

Den "isolering" som man kan komma på som går att tala om är den från kamrater och skolmiljö, som är tänkt att forma och utveckla barnen i gemenskap och dynamisk interaktion. Det är nog så vikitigt. Men barn som inte kan hålla "takten" med den miljön på de plan som kan krävas, kommer ändå att förlora greppet eller hakas av (i somliga avseenden). Vilket är ett större eller mindre problem, beroende på barnet och vad det kan ersättas med, men givetvis olyckligt.

När det gällde döttrarna här var det någon som påstod sig vara bekant med en bekant till familjen (tror jag), bekanta som skolföräldrar då, som gav uppgiften att döttrarna hade avtalade besök av klasskamrater på helgerna. Vilket skulle uppväga en del. Om det är sant kan jag inte säga.

Den äldre av döttrarna är ganska gammal för att vara "barn". Gick i åttan väl, eller skulle ha gjort.
Citera
2018-03-16, 13:43
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Jag vill tro att de var en någorlunda normal familj enda till äldsta dottern blev sjuk. Då började problemen. Jakten på diagnos. Jakten fortsatte utan resultat. När då den yngsta dottern började visa symptom fortsatte jakten ännu längre. Sen kom den dagen när det tragiska beskedet kom. Det visar sig att mannen och kvinnan är halvsyskon och det har därmed blivit nåt fel genmässigt eller nåt, och därmed har flickornas symtom/sjukdom/åkomma debuterat vid samma ålder. Föräldrarna skyller så klart på sig själva trots att de var ovetandes om det. Blir deprimerade. Djupare och djupare. Skorna blir allt tyngre att föra framåt. De klandrar sig själva trots att det inte är deras fel att någon släkting famlat i fel byk. Skammen blev för stor för föräldrarna och om flickorna drabbats av en extremt dödlig sjukdom där det snabbt skulle gå utför, så valde föräldrarna att lämna som en hel familj och knacka på pärleporten tillsammans.

Så tror jag att det gick till. Tills motsatsen är bevisad.
Citera
2018-03-16, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stensturedenstore
Mycket bra skrivet. Har samma tankebanor och vill tillägga det kollegor till OH skrivit. DU förtjänade inte sista tiden. Det bör var var något arbetsrelaterat, eftersom hon inte skrev ni eller familjen. Familjen hade haft problem länge och inte bara sista tiden

Jag har också svårt att släppa det. Det stod ”den senaste tiden förtjänade inte du” och ”alldeles för bra för den orättvisan”. Väldigt starka uttryck direkt efter någon dött.

Någon i tråden som skrev att hans karriär var på topp slutet 2014 och definitivt var den spikrak fram till dess när man tittar på hans CV. Hans ansökan för befordran till professor är fortfarande lite oklar. När ansökte han? Var det bara E.K. på ÖU, hon som skrev en annan eloge, som kommit in med sin rekommendation lite väl sent? Hur många rekommendationer behövs det? Var hon den första, sista och varför försökte Oskars vän på UU i början av juni få honom professors-bedömd där?

Innebär det något att ingen av hans fyra artiklar från hösten 2016 fram tom 2017 var faktagranskade vid hans död? Dvs "peer reviewed". Någon i tråden ansåg att sista artikeln 2017 saknade stringens och röd tråd... Inget jag kan bedöma. Omfattande artikel i Skattenytt men om någon vill läsa och kommentera.

Oskar hade uteblivit från flera sammankomster senaste året och han, eller hans chef, ville dra ned på arbetstiden ett tag framåt. Hönan eller ägget? Började Oskar må dåligt av sin arbetssituation som gick ut över hemmet eller var det hemmets miljö som gick ut över arbetsprestationen? Den akademiska världen utsätter många för mobbing och Lund är inget undantag. Skulle någon ha intresse av att berätta nu om Oskar blev förbisedd? Kan man bli så knäckt av jobbet så att man behöver en trygg borg att vara i hemma?
Citera
2018-03-16, 13:48
Medlem
Angående den här minnesceremonin som var, där anhöriga tetades med varandra. Var det handgemäng eller gick det så långt att hårstrån rök? Var en sida av släkten värre? Den andra sidan mer avvaktande? Det är frågor jag funderar över. Här kan man hitta svar.
Citera
2018-03-16, 13:50
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Jag vill tro att de var en någorlunda normal familj enda till äldsta dottern blev sjuk. Då började problemen. Jakten på diagnos. Jakten fortsatte utan resultat. När då den yngsta dottern började visa symptom fortsatte jakten ännu längre. Sen kom den dagen när det tragiska beskedet kom. Det visar sig att mannen och kvinnan är halvsyskon och det har därmed blivit nåt fel genmässigt eller nåt, och därmed har flickornas symtom/sjukdom/åkomma debuterat vid samma ålder. Föräldrarna skyller så klart på sig själva trots att de var ovetandes om det. Blir deprimerade. Djupare och djupare. Skorna blir allt tyngre att föra framåt. De klandrar sig själva trots att det inte är deras fel att någon släkting famlat i fel byk. Skammen blev för stor för föräldrarna och om flickorna drabbats av en extremt dödlig sjukdom där det snabbt skulle gå utför, så valde föräldrarna att lämna som en hel familj och knacka på pärleporten tillsammans.

Njääh, att föräldrarna skulle ha varit halvsyskon har jag svårt att tro på. Vet man ens om de var gifta? Tänkte på olika efternamn. Om de var gifta så görs ju alltid hindersprövning och då borde ju släktskapet ha kommit fram om inte...
Citera
2018-03-16, 13:52
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha

I de banorna har jag också grubblat !
Svar på ett eller två dna-test under julen.
Men det motsäges kanske av att familjen varit "under isen" ett tag.
"Det som inte fick hända hände"
Citera
2018-03-16, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Njääh, att föräldrarna skulle ha varit halvsyskon har jag svårt att tro på. Vet man ens om de var gifta? Tänkte på olika efternamn. Om de var gifta så görs ju alltid hindersprövning och då borde ju släktskapet ha kommit fram om inte...

Vet inte om de var gifta, men det verkar som att de skämdes för varandras efternamn i så fall.

Är också lite inne på att någon av dem var smygalkoholist. Som bidrog till den psykiska ohälsan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in