2018-03-17, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag tror inte att OH eller HB har uttryckt självmordstankar till någon.
Men att han har berättat om hur han upplevde situationen hemma.

Edit: alltså man kan väl inte jobba på LU, uttrycker självmordstankar utan att en himla massa åtgärdar hade satts in. Eller? Det är ju ingen som inte då försöka att organisera akut hjälp. Man vill ju absolut inte att något händer och man inte har gjort något. Det vill man inte har på sitt samvete.
Beror kanske på vem man anförtror sig till, men visst har du en poäng där
Citera
2018-03-17, 14:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag tror att det var en olycklig kombination.
JA, Agnes hade "kronisk trötthetssyndrom" (eventuellt ME) som sakta blev värre o värre men vissa dagar var bra.... andra riktigt skit-dåliga.
Hon var inte dödligt sjuk, men tillräckligt dålig för att få hemundervisning.
Detta berodde på ett genfel, som aktiverats av borrelia eller gardasil, eller liknande (skit samma)
Moa visar samma symptom.
Hon är i starten av sin sjukdom.
Detta går såklart att leva med, och med täta kontakter med läkare så borde man kunna leva vidare, och jag ser ingen anledning till att dö på grund av det.
Vad kan det då vara ??
Jo.. Hanna var inne i en fruktansvärd depression. Hanna mådde jättedåligt och hade bland annat stora sömnproblem.
Och varför mådde hon då så dåligt?
Jag tror att hon var ganska ok när "bara" Agnes var sjuk, men när även Moa blir dålig så klarar hon inte det.
Hon anklagar sig själv o Oskar för detta, och hon kan inte hantera det.
Hade hon mått bra, så hade dom levt idag.
Men hennes tillstånd gjorde flickorna ännu sämre.
Hon hittar ingen lösning på sin destruktiva spiral... hon anklagar sig själv, hon anklagar Oskar.
Oskar måste leva med detta, och det slutar såklart med att han oxå går in i en depression.
Han får också skuldkänslor......
Hanna vill att detta skall ta slut.
Hanna var drivande.
Hannas depression gjorde familjensituationen ohållbar.
Barnens sjukdomar blev värre pga Hanna...
Till slut gick det inte längre.........

Inte dumt. Nu är jag långt ifrån expert, men scenariot med mammans depression ser ej orimligt ut. Vilket uttryck det nu tog sig. Och ett "familjecentrum" som blir sjukt och lider mår inte flickorna bra av, och potentiellt blir det en mycket dyster brygd, som äter upp dem.
Citera
2018-03-17, 14:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Om inte det normala var en skickligt utförd charad.

Det har slagit mig att de kan ha tagit livet av barnen för att de av erfarenhet "visste" vilka svin som barnen troligen skulle råka i händerna på, när de själva dog i cancer. Men det är ju ofta mest just charader.
Citera
2018-03-17, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Hur förklarar du att hon jobbade som vanligt fram till jul, samt var på julbord i Gbg i början av december?

Jag tror inte att hon jobbade 100%
Kanske halvtid.
Jag vet att hon hade möjlighet att jobba hemifrån, det bekräftade hennes arb-givare.
Jag tror inte att hon låg utslagen i sängen på grund av sin depression, utan hon fixade nog ett julbord i början av december.
Verkligheten kanske kom ikapp i slutet av december, och då brast allt.
Eller så var det nog bara Oskar som gick på julbordet.
Eller så var det aldrig nått julbord.....

Vad tror du själv hände ?
Har du nån teori ?
Citera
2018-03-17, 14:37
Medlem
Avd 9

Det är intressant det du skriver.
Men varför tror du att de anklagade sig själva?
Var det för att de visste om genfelet?
Var det för att de gett flickorna Gardasil? Först Agnes och sen Moa trots att de misstänkte att A blev dålig av den?
Eller något annat, vad?
Man kan ju oftast inte hjälpa att ens barn får sjukdomar men om de klandrar sig själva så...varför?
Citera
2018-03-17, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Inte dumt. Nu är jag långt ifrån expert, men scenariot med mammans depression ser ej orimligt ut. Vilket uttryck det nu tog sig. Och ett "familjecentrum" som blir sjukt och lider mår inte flickorna bra av, och potentiellt blir det en mycket dyster brygd, som äter upp dem.

Eller hur ??
Läs det en gång till, ta en ordentlig funderare.
Låter det så dumt, egentligen ?
Citera
2018-03-17, 14:44
Medlem
Jag vill lyfta vidare det här med att något kanske inte stämde helt på Oskars arbetsplats.
Hans arbetsgivare sade något i stil med "Hans enda svaghet var att han prioriterade sina barn" (jag minns inte exakt citat, minns någon annan?)
Det kanske bara är jag, men jag har reagerat på detta uttalande ändå från start.
Säger man verkligen så om en anställd med svårt sjuka barn?
Det låter hårt och kallt på något sätt, som att arbetet borde vara viktigare än barnen...vilket kanske vissa arbetsgivare tycker men jag tror få säger det rakt ut och definitivt inte till media och definitivt inte när en sådan här tragedi ägt rum.
Ingen annan som reagerat på det uttalandet?
Citera
2018-03-17, 14:47
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Det finns ju några punkter i historien som tycks kunna skilja ut den och som känns väldigt signifikativa: alla döda, föräldrarna överens enligt signerat avskedsbrev, hemundervisning och ej helt klar diagnos på två grundskoledöttrar som insjuknat i ungefär samma ålder, bjärredsvilla, inga varningsflaggor vad gäller kontakt med inkopplade skola/ myndigheter, två fullt fungerande högpresterande åtminstone delvis hyperaktiva högutbildade föräldrar, varav pappan i helt akademisk miljö, tidigare cancer hos modern, översvallande positivt utlåtande rörande ansökan om professors titel före 50 års ålder. Översvallande positiv känsloyttring från student/doktorand. Egentligen räcker kanske detta för att "sortera" händelsen, och att sjukdomen ("allvarliga sjukdomstillstånd") är svår till dödlig behöver man kanske inte tvivla på.

Ett aber kan vara om pappan på något sätt psykiskt "nötte ner" sin familj genom att lägga allt mentalt fokus på sin karriär och doktorander, och insåg först sent sitt ansvar.

Sen är det väl förstås en fråga om sjukdomarna är obotliga, fysiska och dödande eller mer av blandkaraktär. Och hur föräldrar och samhället har reagerat på detta över tid.

Dvs. var föräldrarnas beslut mer eller mindre "välgrundat" från deras egen synvinkel, eller byggde det till sist på en egoistisk felsyn med grund i personliga misslyckanden eller etc.

Det ser ju ut att kunna finnas en form av statusdimension, och därmed skam.

Men synbarligen har skolan haft full insyn, om inte föräldrarna mörkat deras riktiga diagnoser.

För mig så känns det dock mest troligt att i princip alla ödets boxar varit ikryssade i detta fall. Och att familjen gått under under detta. Annars hade något sett annorlunda ut. Man har troligen fått bara Svarte Petter på hand.

Det finns inget eller väldigt lite som talar för något ondskefullt utbrott, bara sånt som talar för undvikande av lidande, dödsångest, misär och snabb eller långsammare undergång.

Det är skammen för att inte kunna underhålla och uppehålla den känslomässiga och materiella livskvalitén intill dödsögonblicket, kanske.

Det kan finnas lite självöverskattning med i potten, visst. Men upplevelsen att inte kunna skydda familjen från smärta och lidande kan nog vara stark, eller växa sig stark, när man är helt försvagad på alla områden.

Sen hänger det ju på om flickorna var döende eller ej. Eller kanske bara föräldrarna, eller tre av dem eller alla fyra.

Vi får se...
För MIG ett av de bästa inläggen (=se ’teori’) i tråden!!
Citera
2018-03-17, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Avd 9

Det är intressant det du skriver.
Men varför tror du att de anklagade sig själva?
Var det för att de visste om genfelet?
Var det för att de gett flickorna Gardasil? Först Agnes och sen Moa trots att de misstänkte att A blev dålig av den?
Eller något annat, vad?
Man kan ju oftast inte hjälpa att ens barn får sjukdomar men om de klandrar sig själva så...varför?

Det fanns en trovärdig kille....
nån "jonatahnwena" typ....
Han talade i gåtor, men antydde detta.
Nån anklagade nån, på grund av nått.
Nått i stil med.... -Du ville ju att dom skulle ta "ex Gardasil" titta nu vad som har hänt !!!

Och tänker man efter så kan det såklart bli så.
Jag tror att Hanna anklagade sig själv o Oskar för flickornas mående.
Läs alla hans inlägg, så kanske man ser nått mellan raderna.
Citera
2018-03-17, 14:54
Bannlyst
Citat:
Det har slagit mig att de kan ha tagit livet av barnen för att de av erfarenhet "visste" vilka svin som barnen troligen skulle råka i händerna på, när de själva dog i cancer. Men det är ju ofta mest just charader.

Är det ovisst för dig att människor med psykiska symptom ofta försöker dölja detta för omgivningen? Vissa mer framgångsrikt än andra.
Citera
2018-03-17, 15:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Eller hur ??
Läs det en gång till, ta en ordentlig funderare.
Låter det så dumt, egentligen ?

Att barnen mår dåligt av att mamman är sjuk gör att hon mår dåligt över både att de är sjuka och att de mår dåligt av att hon är sjuk, vilket gör det ännu värre för mamman. Fastnar hon i det så tror jag att det kan öppna för desperata lösningar.
Citera
2018-03-17, 15:04
Bannlyst
Citat:
Att barnen mår dåligt av att mamman är sjuk gör att hon mår dåligt över både att de är sjuka och att de mår dåligt av att hon är sjuk, vilket gör det ännu värre för mamman. Fastnar hon i det så tror jag att det kan öppna för desperata lösningar.

Jag tror du satte den i krysset där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in