2018-03-17, 19:00
Medlem
Att Edvin hade gott om tid för brottets genomförande är väl ingen utopi. Det som verkar lite förbryllande är överföringen mellan BO:s konton.

Det är väl inte så vanligt att det finns flera konton. Normalt brukar det väl finnas ett, vilket kallas lönekonto och är kopplat till ett betalkort.

Hur kunde då Edvin känna till att det fanns pengar på andra konton i detta fall?
Senast redigerad av April62 2018-03-17 kl. 19:07.
Citera
2018-03-17, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum

*klipp*

För mig är 6 timmars felmarginal för stor. Med tanke på hur kort tid de legat, och att de inte utsatts för väder och vind borde felmarginalen inte vara så stor.

*klipp*

Felmarginalen är just så stor.

Ladda gärna ner den här filmen så kanske du förstår hur svårt det är att beräkna tiden för dödsögonblicket: http://mobwom.com/video/the-forensic-teacher-henssges-nomogram-tutorial/SawVmpy4gBQ
Citera
2018-03-17, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Att Edvin hade gott om tid för brottets genomförande är väl ingen utopi. Det som verkar lite förbryllande är överföringen mellan BO:s konton.

Det är väl inte så vanligt att det finns flera konton. Normalt brukar det väl finnas ett, vilket kallas lönekonto och är kopplat till ett betalkort.

Hur kunde då Edvin känna till att det fanns pengar på andra konton i detta fall?
Har för mig att jag någonstans läste att på betalkortet hade A bara lagom med pengar så att det räckte till att handla, sen flyttades det över pengar igen till nästa gång. 1000kr om jag kommer ihåg rätt. Normalt sett är det ju en säkerhetsåtgärd om man råkar tappa sitt kort så det är ju inte så konstigt. Alla konton syntes väl när E tvingade henne att logga in. Många har väl både lönekonto och ett sparkonto?
Citera
2018-03-17, 19:38
Medlem
Poddes avatar
Citat:

Har inte de flesta ett konto som är kopplat till kortet och ett som inte är det? Så har jag i.a.f. har sällan över 4000kr tillgängligt på kortet. Det tar 30 sekunder att fylla på via mobilbanken.

I vilket fall som helst var det ju smartare att kolla att det fanns pengar på kontot via nätbanken först och inte åka iväg med kortet direkt och sen märka att det bara fanns 500kr.
Citera
2018-03-17, 19:57
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:

Edvin hade själv samma upplägg med ett sparkonto och ett privatkonto (likaså hans sambo).
Det är bankkorten till Lekanders gemensamma privatkonto som är försvunna, medan ACs betal-&kreditkort finns kvar i hemmet. Överföringarna är från ett gemensamt E-sparkonto (som bl.a. lönen kom in) till just det gemensamma privatkontot.
Tors personkonto på Nordea har inga transaktioner under den närmaste tiden.
(Kolla FUP G)
Senast redigerad av linkebodabo 2018-03-17 kl. 20:11.
Citera
2018-03-17, 20:12
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Herr TryckQokaren, det är du som är väldigt Quick i dina tankar.. Det är vad du tror, och jag tror du har fel. Jag tror han fick väldigt mkt gjort på kort tid.
Mr Ronald McQwack, visst har han fått mycket gjort på en kort tid. Bara tidsrymden han utförde detta på, är en bedrift i sig. Förutsatt att han verkligen var ensam.

Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jag skrev att jag tror att han var där lite tidigare än kl 15. Tyckte detta med att han frågade efter vägen, att han fick saft och toabesöket lät troligt och rimligt. Jag tror inte han flög in där med nån softairgun och började agera direkt.
Då har du förklarat vad du grundade det på. Bra.
Citera
2018-03-17, 20:52
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Mr Ronald McQwack, visst har han fått mycket gjort på en kort tid. Bara tidsrymden han utförde detta på, är en bedrift i sig. Förutsatt att han verkligen var ensam.

Då har du förklarat vad du grundade det på. Bra.

Det verkar som om alla mördare inklusive E**** har tidspress enligt dig ?
Exakt vad är det som skulle ha tagit så lång tid för E**** att genomföra .
Du kanske menar att E**** lider av prostatabesvär så det tog lång tid att sitta och pissa .
Sen var det ju det där med sirapen förstås som tog sån tid att hälla ut .
Trots att sirapsburken stod kvar oöppnad i kylskåpet i garaget .
Har du kommit på nåt som motbevisar kvinnan Gestrins tes om att E**** var utan sällskap ?
I annat fall finns det väl inget tvivel om att det var så att E**** var ensam .
Citera
2018-03-17, 21:05
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Om det ver vi inget. Det är mycket möjligt att du har rätt, men det är lika möjligt att han nu hade fått smak för denna form av ångestredusering. Det är mycket möjligt att han är tillfälligt nöjd och belåten. Men när tiden går och trycket ökat och lustkänslan över det han gjort lägger sig. Då finns det inget som säger att det inte skulle hända igen.
Risken för upprepning förr eller senare hade nog varit betydande så jag instämmer i vad
du skriver ovan. Ifall vederbörande alltså fått fortsätta vara på fri fot vilket man nu så klart
ser till så att så icke blir fallet. Han ska inte vara ute bland folk. Han har med besked
diskvalificerat sig från att få ingå i någon samhällsgemenskap något mera i sitt liv.

Apropå det du skriver; så här låter det från kände psykiatriprofessorn Sten Levander:

* Man kan inte hålla emot - man går från fantasi till verklighet.

* Istället för ångest upplever man efter brottet ett paradoxalt lugn som fullt ut
kompenserar för eventuell samvetsångest.

* Nu vet man dessutom hur man kan bli lugn!

Upprepning alltså. Förr eller senare.

Föreläsningen nedan är hörvärd i sin helhet. Det handlar om ondska och ansvar.
Vid cirka 23:20 tas det upp som jag nu citerat av Levander.

https://www.youtube.com/watch?v=JJ-gwcmDDG8

Skulle tidernas sensation inträffa att hovrätten köper dubbelmördarens desperata trams om
medkumpaner och han går fri så kommer antagligen varenda en svensk medborgare
som heter Mattias och Elias i förnamn att i samlad trupp bege sig till skitsnackaren.
För de känner sig allihop lika utpekade av fettot från Mullsjö, misstänkliggjorda för nåt
in i helvete hemskt, och är rättmätigt förbannade. Då blir det livat hos Svanen...

Sen som jag varit inne på tidigare och jag som förundrar mig något över fortfarande:
hur fan kan man i ena stunden bemöda sig så väldigt om att framstå som helt oskyldig
till några hemskheter som mord, omöjligt för en sån hyvens och fridsam grabb som honom,
för att i nästa ögonblick rent lidelsefullt förlora sig i utläggningar om lusten att mörda
och helst så blodigt som möjligt (och sen ska det förstås vara perfekt utfört också.
Man ska helst komma undan givetvis men det "perfekta" kan också åsyfta att mordet/morden
man begår ska hålla" hög kvalitet", verkligen leva upp till det man fantiserat om tidigare.
Inte vara några hafsverk att bli besviken över alltså. Det ska vara fulländat och det kanske
det också blev för vederbörande. Intaget av den halva oxen nån timme efter de bestialiska
morden tyder på att han blivit mycket nöjd med vad han åstadkommit).

Det är ju precis som om en personlighetsklyvning föreligger faktiskt: den ene Edvin vet inte
vad den andre Edvin säger. Fast den andre Edvin känner han själv bäst till som "Mattias".
Eller är han bara dum som ett spån om än han klarar av att formulera meningar som
ter sig hyfsat välartikulerade i rätten.

Nu håller man väl som bäst på att försöka kolla hur det verkligen ser ut därinne i
hjärnkontoret på småbarnspappan med ett dubbelmord på sitt (obefintliga) samvete.
Kan ju bli intressant med resultatet från den undersökningen.
Bara han inte mestadels sabbar det med att köra med "Ingen kommentar" här också som
han gjorde vid de flesta av förhören. Fast här handlar mycket också om att studera
från psykiatriexpertisens sida. Hans beteende, hur han funkar tillsammans med de andra på
avdelningen som är föremål för utredning samtidigt.
Skulle han välja tigandets strategi genomgående så lär man ändå kunna skapa sig en hygglig
bild av vad det här egentligen är för en filur.
Senast redigerad av Grandioso 2018-03-17 kl. 21:16.
Citera
2018-03-17, 21:07
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12

Sitter det sen tejp för munnen innan så är det ju lättare att börja tejpa ovanpå
denna tejp än att börja helt från scratch , det fäster ju bättre på tejp än på huden .

Men kvinnan var väl den enda som hade inre tejpning över munnen. De 2 tejpningar som gjordes på mannen är av lång sort.
Citera
2018-03-17, 21:41
Medlem
sannes avatar
Kan ha gå "loss" ifrån det här. Han erkänner ju rakt av att han tejpat paret 2 gånger (2*2) över mun ögon. Enligt bevis är det långa bitar han tejpar. Sen hans redogörelse för händelseförloppet stämmer nog överens med verkligheten så långt det går.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6896716

SVT · Cissi Säfström
1 mar10.36
Den misstänkte berättar att han lämnade över tejprullen till den andra mannen i köket utan att ha rivit av tejpen, detta innan han åkte till bankomaten
SVT · Cissi Säfström
1 mar10.35
Enligt den misstänkte var paret lugna då de tejpades, kvinnan ska en gång ha svurit
SVT · Cissi Säfström
1 mar10.35
Den misstänkte fortsätter att berätta om hur han tejpade paret
SVT · Cissi Säfström

1 mar10.34
Den misstänkte går nu in på då han märkte att toppen på en av hans skyddshandskar gått av, efter det fick han instruktioner om att åka till bankomaten
SVT · Cissi Säfström
1 mar10.33
Den misstänkte menar att han vid det tillfället började tänka på vad de gjorde och vad som skulle hända
SVT · Cissi Säfström
1 mar10.32
Han berättar hur många varv tejp han lindade runt paret
SVT · Cissi Säfström
1 mar10.32
Den misstänkte berättar nu vem han tejpade först över munnen, den misstänkte berättar att han också var rädd vid tillfället och därför inte är säker på vem han tejpade först
SVT · Cissi Säfström
1 mar10.31
Nu berättar han om hur han fick instruktioner om att tejpa paret över munnen
SVT · Cissi Säfström
1 mar10.31
Den misstänkte beskriver nu vem han tejpade först och hur han gjorde
SVT · Cissi Säfström
1 mar10.31
Den misstänkte menar att det var en slump att de mixade tejpen som användes för att tejpa paret
SVT · Cissi Säfström
1 mar10.30
Nu berättar den misstänkte om tejpen, var den förvarades då de var i köket
SVT · Cissi Säfström
Citera
2018-03-17, 21:47
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Men kvinnan var väl den enda som hade inre tejpning över munnen. De 2 tejpningar som gjordes på mannen är av lång sort.

Då får du lägga till 10 sekunder för säkerhets skull på tiden för tejpningen av T** .
E**** har ändå inte behövt ha någon större brådska för att hinna med det han gjorde .
Citera
2018-03-17, 21:52
Medlem
sannes avatar
Jag hade läst att det fanns DNA på platsen. Så jag reflekterade inte att det var min DNA , som sen visade sig att det var jag. - gärningsman. Förhör Tingsrätten.

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/bilderna-som-ska-forklara-dubbelmordet-om5019037.aspx

Undra om han trodde han begått det perfekta mordet tills polisen kom och tog hans DNA 2017-09-13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in