2018-03-17, 15:46
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Nu såg jag det här komma så jag informerade mig hur Wish tänkte göra. Sen drog jag markant ner på beställningarna, men jag kunde inte föreställa mig att ett statlig bolag skulle införa dubiösa regler så snabbt och så rättsosäkert.

Fattar inte hur folk tänker när det löser ut en vara de redan betalat frakten för. Momsen är en sak men frakten har PN ingen rätt att ta betalt för. Momsen blir dessutom flera gånger högre än vad som gäller för varor i Sverige. Bara en sån sak är värd att revoltera emot.
Känmer du till att PN tar o lägger på 25% moms på din frakt som du betalat? Skrivit om detta förut. Det kan ju inte ens vara lagligt. De här avgifterna har garanterat tillkommit för att rädda PN från kk.
Citera
2018-03-17, 15:53
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Faktura för ett BREV som skickats direkt från Polen till en polsk/svensk familj!
Du kan nog se själv i Facebookgruppen postnordsverige.
Det finns även andra som berättar samma sak med post från Holland.

Hårresande. Man undrar hur många icke läs- och skrivkunniga som PostNord anställt för momsandet. Staten står för 80 procent av lönekostnaderna, så det är säkert lönsamt för PN att anlita nyanlända.

Detta försenar postgången också med en vecka eller mer. Anmäl till PTS.
Senast redigerad av Zeta9 2018-03-17 kl. 15:57.
Citera
2018-03-17, 16:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Nu såg jag det här komma så jag informerade mig hur Wish tänkte göra. Sen drog jag markant ner på beställningarna, men jag kunde inte föreställa mig att ett statlig bolag skulle införa dubiösa regler så snabbt och så rättsosäkert.

Fattar inte hur folk tänker när det löser ut en vara de redan betalat frakten för. Momsen är en sak men frakten har PN ingen rätt att ta betalt för. Momsen blir dessutom flera gånger högre än vad som gäller för varor i Sverige. Bara en sån sak är värd att revoltera emot.
Absolut, håller helt med! Allt har ju olika skattesatser, t ex böcker, mat kontorsmaterial, viss elektronik osv. Då kan man inte schleppa på 25% på allting!

Hur kommer det sig att folk finner sig i detta? Jag bytte omedelbart fraktlev efter det här klubbades igenom.
Citera
2018-03-17, 17:14
Medlem
Det komiska är väl att ingen kommer fortsätta handla utanför EU, jag har börjat köpa grejer från England och visst är det överpriser men ändå billigare mot Sverige. Summa sumarum, PN kommer inte få in några pengar, Sverige och Svenska handlare kommer inte få in några pengar..
Citera
2018-03-17, 17:25
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Känmer du till att PN tar o lägger på 25% moms på din frakt som du betalat? Skrivit om detta förut. Det kan ju inte ens vara lagligt. De här avgifterna har garanterat tillkommit för att rädda PN från kk.
Så har det alltid varit moms tas ut på varans värde + frakt + tull vad är det för konstigt med det?

"Momsen är 25 procent på alla varor förutom livsmedel där den är 12 procent och på vissa trycksaker där den är 6 procent. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Du behöver alltid betala moms, oavsett värdet på din vara."
Citera
2018-03-17, 17:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystalwhite
Alltså jag har reagerat starkt på att man behöver infoga ”bevis” fotomässigt eller video när man gör en dispute. Kan det inte vara tillräckligt att dom ser att man inte hämtat ut sitt paket? Om man kör på ”custom is holding the package” motsvarar det i princip en retur? Fan vad krångligt det känns!

Hur många dagar brukar det vara kvar på din purchase protection innan du väljer att disputa?
Om du inte löser ut ditt paket så kan det ta 10-12 veckor innan säljaren får tillbaka det. Hur skall han kunna veta om det returnerats, försvunnit eller du löst ut det innan dess?
Citera
2018-03-17, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Så har det alltid varit moms tas ut på varans värde + frakt + tull vad är det för konstigt med det?

"Momsen är 25 procent på alla varor förutom livsmedel där den är 12 procent och på vissa trycksaker där den är 6 procent. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Du behöver alltid betala moms, oavsett värdet på din vara."
Praxis har inte alltid varit moms från första kronan för konsumenten, tvärtom:
Citat från artikel publicerad 16 jan 2018:

"Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman":
“Det är inte korrekt. Vi jobbar i enlighet med en praxis som vi har utarbetat tillsammans med Tullverket. Vi tar in moms på försändelser som har ett värde på mer än 22 euro.” sa han till Breakit.
https://www.breakit.se/artikel/10968/finansminister-magdalena-andersson-ryter-ifran-om-kinapaket

Notera den tidigare praxisen: "Vi tar in moms på försändelser som har ett värde på mer än 22 euro".
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-17 kl. 18:01.
Citera
2018-03-17, 17:51
Medlem
252lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krystalwhite
Alltså jag har reagerat starkt på att man behöver infoga ”bevis” fotomässigt eller video när man gör en dispute. Kan det inte vara tillräckligt att dom ser att man inte hämtat ut sitt paket? Om man kör på ”custom is holding the package” motsvarar det i princip en retur? Fan vad krångligt det känns!

Hur många dagar brukar det vara kvar på din purchase protection innan du väljer att disputa?

Det står ett datum på order detail sidan när du tidigast kan öppna disspute. Men så länge som posten håller paketet gisslan så är det ingen idé. Då kan du välja extend buyer protection då lägger säljare på mer tid på ordern.
Citera
2018-03-17, 17:58
Medlem
Det som vi nu skulle behövas är någon som har beställt en vara av ringa värde från ett land utanför EU den 15:e februari 2018 eller tidigare, och som har fått straffavgift (momsning) på beställningen.

Om den finns någon sådan person, så bör personen ifråga överklaga momsningen både till till Tullverket och Post och telestyrelsen.

Skälet till överklagan bör vara att regler inte skall gälla retroaktivt. När inköpet gjordes var praxisen för köp av vara från land utanför EU upp till 22 Euro, momsfritt.

Överklagan bör också ställes till PostNord med skälet - "regler skall inte gälla retroaktivt".

Använd gärna följande citat i dina överklaganden:

"Postnords kommunikationsdirektör Thomas Backteman" (16 jan 2018):
“Det är inte korrekt. Vi jobbar i enlighet med en praxis som vi har utarbetat tillsammans med Tullverket. Vi tar in moms på försändelser som har ett värde på mer än 22 euro.” sa han till Breakit."
https://www.breakit.se/artikel/10968/finansminister-magdalena-andersson-ryter-ifran-om-kinapaket
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-17 kl. 18:17.
Citera
2018-03-17, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Hårresande. Man undrar hur många icke läs- och skrivkunniga som PostNord anställt för momsandet. Staten står för 80 procent av lönekostnaderna, så det är säkert lönsamt för PN att anlita nyanlända.

Detta försenar postgången också med en vecka eller mer. Anmäl till PTS.

posten har som anställningskrav att man behärskar svenska i tal och skrift

t
Citera
2018-03-17, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om du inte löser ut ditt paket så kan det ta 10-12 veckor innan säljaren får tillbaka det. Hur skall han kunna veta om det returnerats, försvunnit eller du löst ut det innan dess?
De har väl datorer i Kina oxå?
Citera
2018-03-17, 18:22
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gold-teeth
De har väl datorer i Kina oxå?
Deras spårning slutar när paketet kommer till Arlanda hur skall dom då se på sina datorer vad som hänt sedan menar du?

Paketen ankomsregistreras med ett nytt nummer av PostNord finns ingen återkoppling eller spårbarhet från kina på det. Dom vet ej om paketet fastnat i tullen, lösts ut eller returneras förrän dom får fakturan på returfrakten...
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-17 kl. 18:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in