2018-03-27, 13:14
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Om staten endast har fått in futtiga 2.8 miljoner i intäkter hitintills,
förstår vilken tänkande människa som helst att det här håller på att haverera totalt.
Nu är bara frågan, hur länge innan PN ger upp, och lägger ytterligare förluster till deras
redan förlustdrabbade företag, i form av en idiotsatsning som gått käpprätt åt helvete.

Alla dessa idioter som har suttit och kalkylerat, vad det här skulle dra in till statskassan,
och bli en guldko till PN, ha ha ha!!!
Fett sparken skall dom ha!!

Som jag skrev tidigare, det finns en anledning till 22 Euro gränsen i övriga länder,
och det är att det helt enkelt inte är lönsamt att driva in småbelopp.
Kostnaderna överstiger intäkterna.
T.o.m. en gravt förståndshandikappad hade kunnat räkna ut det, med 5 promille i blodet.

Ja, man behöver inte många hjärnceller för att räkna ut detta...

Men de har sysselsatt flera hundra nyanlända och det räknas väl som en vinst av den här pajasregeringen.

Citat:
Totalt har svenska staten fått in 2,8 miljoner kronor i momsintäkter, en bråkdel av det belopp som Tullverket hade i sina kalkyler i slutet av förra året.

Är momsen på själva administrationsavgiften inräknad i denna summa? Hittills verkar de fått inte mer moms på avgiften än på varorna.

Citat:
Det är dock inte stora pengar som kunderna betalt i moms för sina paket. Hittills har de 200 000 kunderna betalat in i genomsnitt 14 kronor i moms. Samtidigt har de betalt fem gånger mer, dvs 75 kronor till Postnord i administrationsavgift.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-siffror-fran-postnord-endast-halften-har-betalt-momsen-pa-billiga-paket
Citera
2018-03-27, 13:35
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Är momsen på själva administrationsavgiften inräknad i denna summa? Hittills verkar de fått inte mer moms på avgiften än på varorna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-siffror-fran-postnord-endast-halften-har-betalt-momsen-pa-billiga-paket
Den som har skrivit artikeln verkar inte veta hur det ligger till med avgiften, nej man får in 15 kr per paket i moms också så totalt 6 mille har staten fått in än så länge.

Största förlorarna är väl de kinesiska säljarna som skall reda ut alla returkostnader för en massa paket som börjar dyka upp hos dom om 8-10 veckor... Dom undrar säkert vad som hänt, från att vara ett 100 tal returer till att bli 100 tusentals per vecka...
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-27 kl. 13:40.
Citera
2018-03-27, 13:40
Medlem
Awendelas avatar
Min värsta hittills: 75,02kr

Någon som fått 75kr ännu där de öresavrundat nedåt? ^^
Citera
2018-03-27, 13:47
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Suck. Postnord är ett statligt bolag. Om postnord går med förlust pga av kinasnyltarna får vi skattebetalare stå för notan. Då är det bättre att de som faktiskt köpa massa skit från kina får betala för det genom rimliga avgifter.

Eller du tycker det är rimligt att skattebetalarna ska betala frakten för kinapaketen istället för de som faktiskt köper paketen?

Såg du på rapport igår? Postnords lösning har kostat skattebetalarna ~13 miljoner kronor än så länge. Precis som jag skrev att det skulle bli.

Var är ni nu alla som tyckte att denna avgift var en fin idé? lmao

https://www.svtplay.se/video/17437978/rapport/rapport-26-mar-19-30-3?start=auto&tab=2018

Inslaget om postnord är någonstans i mitten av programmet för den som vill se.
Senast redigerad av Zot^ 2018-03-27 kl. 13:50.
Citera
2018-03-27, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Den som har skrivit artikeln verkar inte veta hur det ligger till med avgiften, nej man får in 15 kr per paket i moms också så totalt 6 mille har staten fått in än så länge.

Största förlorarna är väl de kinesiska säljarna som skall reda ut alla returkostnader för en massa paket som börjar dyka upp hos dom om 8-10 veckor... Dom undrar säkert vad som hänt, från att vara ett 100 tal returer till att bli 100 tusentals per vecka...

Vad säger du om det här citatet från artikeln?

Citat:
Vi har transporter och vi har returer till Kina som kostar extremt mycket pengar om man inte betalar momsen och avgifterna. Så det drar i väg ganska fort.

Det stod inte i artikeln att lagerkostnader, transporter, samt 550 anställda kostar extremt mycket pengar.
Citera
2018-03-27, 14:08
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela

Oj, jag trodde min var rekord på lägsta summan hittills. Har precis fått sms att jag ska pröjsa 75,04 kronor. Vet inte vad det är. Ett kinesiskt kolli-nummer igen.
Citera
2018-03-27, 14:12
Medlem
Zot^s avatar
Citat:

Kolla mitt inslag från rapport igår som jag länkade, vid 15.00 framåt.

https://www.svtplay.se/video/17437978/rapport/rapport-26-mar-19-30-3?start=auto&tab=2018

Fått in 2.8 miljoner kronor. Kostat 15 miljoner kronor och det är bara än så länge snart behöver dem en hangar till.

Skadeglädje är den enda sanna glädjen

Även en idiot som jag kunde ju räknat ut det här i förhand, förstår inte hur efterblivna dem på postnords ledning är.
Citera
2018-03-27, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela

Fantastiskt, hela två öre i moms.

Magdalena Andersson måste vara väldigt stolt över detta.
Citera
2018-03-27, 14:31
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^

Fått in 2.8 miljoner kronor. Kostat 15 miljoner kronor och det är bara än så länge snart behöver dem en hangar till.

Även en idiot som jag kunde ju räknat ut det här i förhand, förstår inte hur efterblivna dem på postnords ledning är.
Även dom räknar fel... Avgiften som går till Postnord är inte 75 utan 60 kr resten är moms. Om man räknar med att man i genomsnitt får in 14 kr per paket i mams + 15 kr moms på avgiften så får man in 29 kr i moms per paket vilket totalt blir ca 6 miljoner.

Eftersom volymerna har minskat från 150.000 till ungefär 60.000 paket om dagen och i stort sett alla paket som kommer nu är beställda efter avgiften infördes så kommer alla att betala in momsen då dom var medvetna om den när man la beställningen.

Man blir ju dessutom av med över 200000 paket nästa vecka från lagret med en gång när dom skeppas tillbaka till Kina med båt. Sedan fyller man på nästa container o.s.v så mängden paket kommer att minska i lagret efterhand.
Citera
2018-03-27, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^

PN gör ju bara så gott de kan egentligen ,tråkigt att folk inte verkar förstå att detta spektakel är skapat ytterst av regeringen.
Citera
2018-03-27, 14:35
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
PN gör ju bara så gott de kan egentligen ,tråkigt att folk inte verkar förstå att detta spektakel är skapat ytters av regeringen.

Postnord fick till första mars på sig att lägga fram en handlingsplan hur man skulle hantera detta. Istället för att göra någon vidare plan öht så valde man att vara lat och ha den gamla lösningen kvar och köpa ett stort lager i örebro.

Man hade kunnat ta fram en digital lösning. Det var ju inte sagt att dem var tvungna att ha lösningen klar den 1:a mars, enbart handlingsplanen om hur det skulle hanteras.

Citat:
Även dom räknar fel... Avgiften som går till Postnord är inte 75 utan 60 kr resten är moms. Om man räknar med att man i genomsnitt får in 14 kr per paket i mams + 15 kr moms på avgiften så får man in 29 kr i moms per paket vilket totalt blir ca 6 miljoner.

Eftersom volymerna har minskat från 150.000 till ungefär 60.000 paket om dagen och i stort sett alla paket som kommer nu är beställda efter avgiften infördes så kommer alla att betala in momsen då dom var medvetna om den när man la beställningen.

Man blir ju dessutom av med över 200000 paket nästa vecka från lagret med en gång när dom skeppas tillbaka till Kina med båt. Sedan fyller man på nästa container o.s.v så mängden paket kommer att minska i lagret efterhand.

Okej, kommer fortfarande gå med förlust.
Citera
2018-03-27, 14:36
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Vad säger du om det här citatet från artikeln?

Det stod inte i artikeln att lagerkostnader, transporter, samt 550 anställda kostar extremt mycket pengar.
Jo hanteringen i Sverige och frakten med båt till Kina kostar givetvis pengar det tas av avgiften alla betalar in. Returkostnaden i Kina fakturerar China Post säljaren som förmodligen inte blir så glad över att få tillbaka allt han skickat för 12 veckor sedan till Sverige...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in