Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-17, 09:13
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej det är inte en rationell och sund tankegång och har ingen referens i verkligheten.

Tvärt om är det så att mordkonspirationer mot offentliga personer mycket sällan sker utanför det offentliga.

Mönstret är att ensamma galningar däremot begår sina handlingar helst inför publik. En Ensam galning hade alltså troligen slagit till direkt vid biografen eller stått vid OP:s port och väntat. Det finns många exempel på sådant med attentat mot offentliga personer. Reagan mfl.

Tillvägagångssättet. Konstaterad tidigare övervakning, val av plats etc pekar mycket tydligt mot att det är någon slags konspiration med flera inblandade.
Jo, Gratis121 ger en rationell förklaring till mordet, som enligt dig strider mot erfarenhet. Men varken rationalitet eller erfarenhet är några riktigt bärande argument när det gäller lustmord.
Citera
2018-03-17, 09:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vad jag tror mig veta om WT-observationerna. rätta mig i de delar ni tycker jag har fel.
Finns det mer säkerställd information som jag missat?

Det fanns folk i närområdet på mordkvällen med WT.
Med tanke på antalet observationer bör det ha varit fler än en person med WT.
Det finns ingen officiell förklaring till dessa observationer.
WT-bärarna har inte varit så särskilt diskreta.
Det verkar som att dessa observationer inte undersöktes nämnvärt vare sig av Holmer eller Ölvebro,
eventuellt på hemlig basis.
Det är ingen av WT-bärarna som gått fram offentligt och förklarat sin närvaro..
Det tog ungefär 30 år innan man officiellt gick ut och sa att man skulle undersöka dessa observationer, men det har inte kommit fram någon konkret information än så länge.

Några vittnen som lämnat informationer om WT-bärare har blivit förlöjligade av de tidigare spaningsledningarna.
Det kan ha funnits olika typer av WT-bärare: narkotikapoliser, FMN, Barbrogruppen, SB, mordkommando.

- WT-personerna som utförde tester i Skandiahuset verkar ha varit en sort för sig.
- Att relativt oinformerade FMN:are uppträdde öppet i syfte att stressa knarklangare är inte konstigt.
- Vissa WT-personer smög faktiskt enligt uppgift med radion.
Citera
2018-03-17, 09:24
Medlem
Citat:
Nej det är inte en rationell och sund tankegång och har ingen referens i verkligheten.

Tvärt om är det så att mordkonspirationer mot offentliga personer mycket sällan sker utanför det offentliga.

Mönstret är att ensamma galningar däremot begår sina handlingar helst inför publik. En Ensam galning hade alltså troligen slagit till direkt vid biografen eller stått vid OP:s port och väntat. Det finns många exempel på sådant med attentat mot offentliga personer. Reagan mfl.

Tillvägagångssättet. Konstaterad tidigare övervakning, val av plats etc pekar mycket tydligt mot att det är någon slags konspiration med flera inblandade.

Det är kanske som GW sagt förut att gm inte hade vapnet när han såg paret Palme vid bions början utan hämtade det o väntade sen utanför o följde efter dom.
Såg nu att jag missförstod vad du menade. Men att skjuta i ett bioutsläpp blir nog inte så bra.
Senast redigerad av Cianneli 2018-03-17 kl. 09:33.
Citera
2018-03-17, 09:41
Medlem
ieshos avatar
Jag tror:
att det är relevant att ANC hade kongressat i Stockholm en kort tid innan MOP
att man inte ska bortse ifrån att SAs agenter var erfarna, okänsliga och ideologiskt motiverade
att CP, VG och kanske fler var alternativa patsys som lockats till City
att Barbrogruppen kan men inte behöver ha anlitats för MOP
att mordet hade en säregen planering så att tid och plats var givna för ett mordförsök
att den stegrande kampanjen mot Palme var samordnad med MOP
att Lars-Kristians Berghs uppgifter har mycket att berätta om utförandet av MOP
att ÅO, OF och DF berättar initierat om Barbro från olika perspektiv
att mordet är mycket politiskt känsligt
Citera
2018-03-17, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det kan ha funnits olika typer av WT-bärare: narkotikapoliser, FMN, Barbrogruppen, SB, mordkommando.

- WT-personerna som utförde tester i Skandiahuset verkar ha varit en sort för sig.
- Att relativt oinformerade FMN:are uppträdde öppet i syfte att stressa knarklangare är inte konstigt.
- Vissa WT-personer smög faktiskt enligt uppgift med radion.

Från Säpos PM rapporteras att ca 4 olika individer rapporteras att ha följt OP över flera dagar och från hemmet till mordplatsen och detta skall förklaras (bort) med att det är olika grupperingar och personer i legala syften varav inte en enda har trätt fram för vare sig för PU eller offentligheten förutom DF vars historia har muterat flera gånger och som inte håller för en enkel verklighetskontroll finns ingenting. Dessutom har vittnesmålen bekämpats av olika krafter med Desinformation som också den muterat.

Dina försök att utveckla DF:s och andras tidigare bortförklaringar ger förstärker inte direkt resonemangen utan leder tillbaka till ruta 1 när Wt-observationerna doldes bakom desinformation.

Den här diskussionen är i praktiken avslutad för alla som inte är faktaresistenta.
Citera
2018-03-17, 10:26
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Vittnet Anders B säger i forhör, att han hörde ett utländsk språk på mordplatsen.....
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Han säger en hel del som sedan inte gäller. Ändrar och modifierar historien vart efter. Jag börjar tro att han, liksom Anna Hage blivit hotad. Kanske mycket värre med AB. Han har troligtvis sett mer än vad han kan säga.
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Ingen förstår varför Palme mördas. Därför uppstår en mängd missuppfattningar och konstiga reaktioner efter mordet.
Mötesscenariot och vilket språk det fördes på är tydligen den absolut hemligaste biten som nya statsmakten tvingar PU till att förneka. Anna Hage fick tydligen heller aldrig vittna tillsammans med Anders B exv. Om den bekant som paret Palme mötte på gatan hade skyddsväst på sig eller ej kan vara det helt avgörande i skuldfrågan då det redan för Holmér stått klart att Baresic varit den professionella prickskytt ingen fick säga ett ord om.
Citera
2018-03-17, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Det är kanske som GW sagt förut att gm inte hade vapnet när han såg paret Palme vid bions början utan hämtade det o väntade sen utanför o följde efter dom.
Såg nu att jag missförstod vad du menade. Men att skjuta i ett bioutsläpp blir nog inte så bra.

Det finns omfattande statistik kring detta och ensamma galningar tänker inte på sådant som om de blir tagna.
Citera
2018-03-17, 10:37
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Nej men det där var också en suveränt sammandrag om än med smärre faktafel vad man nu vet. Den listan jag hade sparad var på två A4 med tydlig uppställning och numrering där Estonia kom på slutet som en chock för mig.
Från samma url här fann jag vidare hänvisning till en "FAQ - Scenario A" som var mig lika intressant. Konstigast av allt är ju att ingen velat diskutera Natos och storfinansens roll som också Tunander undviker fast han borde veta bättre.

Det där med Estonia kan nog avföras som en myt. Förvisso äger det riktighet att den officiella förklaringen till förlisningen är falsk, det på grund av fartygstekniska skäl.

Likaså fanns det faktiskt poliser ombord som arrenderat en konferenssal varav samtliga sedermera omkom. Men det rörde sig om ett tjugotal individer som inte tillhörde utredningen gällande mordet på Olof Palme.

Ett annat faktafel i listan är att fartyget sägs vara på väg från Stockholm till Tallinn. Det får väl anses klarlagt att det var tvärtom.
Citera
2018-03-17, 10:40
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vad vi vet är att det finns vittnesmål om olika typer av WT-personer.

Vissa kan ha varit knarkspanare. Och vissa av knarkspanarna kan ha haft en uppgift i MOP. Det finns uppgifter om att Barbrogruppen kan ha varit där. Och en uppgift om att FMN i samverkan med Barbrogruppen övade radiosamband. Lite som den ryska dockan: inom FMN gömmer sig kanske Barbro och inom Barbro gömmer sig kanske SB och inom SB gömmer sig kanske ett mordkommando, ungefär som Gladio II gömde sig inom Gladio?

Med stor säkerhet vet ingen av oss i tråden allt om detta även om vissa försöker ge intryck av detta.

Vi vet inte mycket om hur mordet var organiserat. Just att dyka upp bakom ett medelålders par och skjuta dem i ryggen var nog inte svårt att organisera. Men det tycks finnas mer bakom.
Tecken på att platsen var utsedd på förhand och tecken på att LOP påverkades att gå på en viss biograf just denna kväll.

Man kanske också bör ta Lars-Kristian Berghs uppgifter mer på allvar? Vad var det som Dan Klöfverskjöld skulle ha sagt? Jo, att Bergh inte skulle behöva tänka på någonting runt mordet. Han skulle bara behöva stå på en viss plats, dit Palme skulle levereras, för att då skjuta honom med ett anonymt vapen.

Behövde han ens tänka på att fly? Jag kan tänka mig ett flertal arrangemang där mördaren inte behövde fly från platsen...
Ok, iesho du har som många andra en känsla av att det är en grupp bakom det som hände, att det är något större bakom mordet på Sveriges statsledare.

Om jag säger, gruppen bakom det som utspelade sig på mordplatsen, hade ingen aning om vad GM syslade med. Mordet var ett soloprojekt, det var inte detta gruppen övade på. Det är inget samband mellan gruppen och GM. GM var en "copycat" som motarbetade gruppen och det de syslade med. Förstår du då något, av vad som hände?
Senast redigerad av 299792458 2018-03-17 kl. 10:56.
Citera
2018-03-17, 10:52
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Mötesscenariot och vilket språk det fördes på är tydligen den absolut hemligaste biten som nya statsmakten tvingar PU till att förneka. Anna Hage fick tydligen heller aldrig vittna tillsammans med Anders B exv. Om den bekant som paret Palme mötte på gatan hade skyddsväst på sig eller ej kan vara det helt avgörande i skuldfrågan då det redan för Holmér stått klart att Baresic varit den professionella prickskytt ingen fick säga ett ord om.
Det var för att de trodde att det var en främmande statsmakt bakom det som utspelade sig på mordplatsen. Det var det inte, det kunde inte ha varit mer svensk, än det var.
Senast redigerad av 299792458 2018-03-17 kl. 11:07.
Citera
2018-03-17, 10:53
Medlem
Gratis121s avatar
Citat:

Ja, det låter sunt.

HA teori låter ju rimlig för folk i allmänhet.

Men jag tror absolut inte heller att det är så enkelt i verkligheten.

Det verkar som att HA inte gått på djupet och då blir detta en rationell och sund tanke i hans värld.

För personer som verkligen dykt ner i fallet så är det inte rationellt som du också skriver.

Det var också därför jag fortsatte med ett ”men” ... i det inlägget för att just omkullvälta hans teori vilket du också gjorde här.
Citera
2018-03-17, 10:55
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fashwave
Du har rätt till din åsikt.

Fakta är att tanten inte har alla hästar hemma vilket står klart för alla oss med en hjärna.

Frågan är varför du har förtroende för henne.

Är du sosse?
Svaret är givet.

Den inflikningen bör nog utvecklas ytterligare.

För drygt 25 år sedan var jag åhörare till ett fördrag av Lisbet(h?) Palme. Hon utstrålade ett starkt intellekt samt en värme som gjorde fördraget intressant även för de som enbart var där p.g.a. ett måste.

Visst, hennes trovärdighet kan och bör diskuteras, men då utifrån ett perspektiv att hon faktiskt har "alla hästar hemma". Allt tyder på det, även om hon är spartansk med offentliga framträdanden numera.

Det är dock något som bör respekteras, det är trots allt hennes och familjens förlust av maken och fadern till sönerna. Sorg och saknad hanteras olika från person till person.

Jämför med Estonia och Sirje Piht som ända fram till sin död hävdade att maken Avo levde och hade kontaktat henne efter förlisningen.

Sorg och saknad ter sig i olika former, men det utgör ingen grund till att bestämma hur det ligger till med "hästarna".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in