Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-16, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Vet inte var han e men han har flera nyliga "sightings" i sydafrika.
Jo, jag har sett några sådana inslag med foton på internet men tror inte särskilt mycket på dom.
Citera
2018-03-16, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Man får nog ta WT observationerna för vad de är. Det är i de flesta fall trovärdiga vittnen.
Märkligt som du säger att staybehind grupper skulle vara så oförsiktiga och öppna.

Tja det är ganska mycket som talar för att det är rent svammel han kommer med och det vet med all säkerhet PU också.
Citera
2018-03-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tja det är ganska mycket som talar för att det är rent svammel han kommer med och det vet med all säkerhet PU också.
Svamlet kan vara graverande i sig. Det är det jag funderar på just nu. 😀
Citera
2018-03-16, 22:54
Medlem
299792458s avatar
Vittnet Anders B säger i forhör, att han hörde ett utländsk språk på mordplatsen.

På side 215 i boken Blood on the Snow: The Killing of Olof Palme står det:

"It is curious that Björkman later added that he thought Lisbet Palme had been speaking French; see RA, vol. 15, letter from I. Heimer dated November 15, 1994"

Vet någon något om detta ?
Citera
2018-03-16, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Vittnet Anders B säger i forhör, att han hörde ett utländsk språk på mordplatsen.

På side 215 i boken Blood on the Snow: The Killing of Olof Palme står det:

"It is curious that Björkman later added that he thought Lisbet Palme had been speaking French; see RA, vol. 15, letter from I. Heimer dated November 15, 1994"

Vet någon något om detta ?
Han säger en hel del som sedan inte gäller.
Ändrar och modifierar historien vart efter.
Jag börjar tro att han, liksom Anna Hage blivit hotad.
Kanske mycket värre med AB. Han har troligtvis sett mer än vad han kan säga.
Senast redigerad av gida 2018-03-16 kl. 23:31.
Citera
2018-03-16, 23:38
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det vore intressant att reda ut hur det var med det. Var kommer uppgiften ifrån?
Wikipedia: (...)
She was commissioned on 22 January 1983 with First Lady Nancy Reagan, the ship's main sponsor, having the honor of christening the ship on 16 May 1981. The first Captain of the ship was Roland George Guilbault who later became an Admiral.

In the late 1980s, she served in the Persian Gulf as part of Operation Earnest Will while under the command of Captain James M. Arrison III, USN.

For a time in the late 1990s, she was based at Pascagoula, Mississippi, as part of Commander, Naval Surface Forces Atlantic's Westerns Hemisphere Group.
(...)
Ticonderoga was featured in the 1986 Tom Clancy novel Red Storm Rising, defending the Nimitz and Saratoga battlegroups against the saturation anti-ship missile attack in the Norwegian Sea by Soviet bombers.
I tjänst 22 januari 1983
1984 i Medelhavet utanför Beirut
Juli 1985 Virginia Capes

Äsch, det är kanske jag som virrar till det. I DN:s arkiv läser jag om att Ticonderoga möttes av protester i Göteborg i oktober 1985 på grund av att man vägra svara på frågor om bestyckningen ombord. Jag kan ha uppfattat skrivningen helt fel.
Citera
2018-03-16, 23:39
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gida
Han säger en hel del som sedan inte gäller.
Ändrar och modifierar historien vart efter.
Jag börjar tro att han, liksom Anna Hage blivit hotad.
Kanske mycket värre med AB. Han har troligtvis sett mer än vad han kan säga.
Ingen förstår varför Palme mördas. Därför uppstår en mängd missuppfattningar och konstiga reaktioner efter mordet.
Citera
2018-03-16, 23:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
18 av 28 dagar i februari var Olof Palme utan skyddande . Två dagar före mordet var han och Lisbeth Palme och käkade middag på restaurang Asia vid Kornhamstorg. Dagen före MOP var OP ute och sprang på stan utan skydd, besökte bl a Ströms herrekipering . Samma eftermiddag såg en blond bjässe på fredsgatan utanför Rosenbad. Troligtvis är det startskottet på det sista dyngets övervakning som Övervaknings-PM beskriver.

Jag har samma uppgifter om livvaktsskyddet, men inga uppgifter om vad som sägs i övervaknings-PM:et, men tänker mig in i en övervakning och...
...allt detta jobb det innebär.
För att slutligen med bara ett skott (försöka) uppnå målet att eliminera Palme.

Jag stör mig så på detta enda skott... även om utgången blev just en "eliminering" så hade ju några skott till verkligen säkerställt målet.
Citera
2018-03-17, 00:45
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Enligt Donald for han (Pappan) ju runt i landet efter kriget och likviderade nazister. Hur många Nazister försvann eller mördades i Sverige efter kriget?
Nej, det låter som en familjeskröna.
Citera
2018-03-17, 01:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fashwave
Du har rätt till din åsikt.

Fakta är att tanten inte har alla hästar hemma vilket står klart för alla oss med en hjärna.

Frågan är varför du har förtroende för henne.

Är du sosse?
Svaret är givet.
Alla har vi en hjärna och dess uppgift är att styra kroppens rörelser. Förståndet saknas dock hos vissa. Vilket är en annan historia.

Varför har man förtroende för någon? Vänd på frågan: varför har man inte förtroende för någon? Förtroendet borde vara det självklara. Något man har om man är förmögen till det.

Jag har inte förtroende för alla vittnena och jag tror inte heller att LP talar sanning om allt, men om allt på mordplatsen. Man måste ta alla uppgifter och alla vittnen på allvar, inte bara LP och hennes uppgifter, men också LP och hennes uppgifter.

När man lägger pussel ska man vara noggrann och ha tålamod och göra sitt bästa för att lägga pusslet rätt. Inte kasta bort pusselbitar eller pressa ned dem på fel ställe etc.

Jag har alltid stått långt till vänster om socialdemokratin och står idag till vänster om allt och alla egentligen.
Citera
2018-03-17, 01:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Tja det var mycket sabotageövning. Improviserade sprängladdningar. Sprängning av järnvägar, broar mm. Olika vapen inklusive motsidans. Tradiga memoreringar av fientlig förbands utrustning och uppträdande etc. Underrättelseinhämtning, trupp , underhåll rörelser etc och kommunikation fast inte direkt med WT Lokalkännedom hamnar och installationer. Det är liksom svårt att kommunicera till England där exilregeringen skulle vara vid ockupation med WT.

SB:s primära funktion är underrättelseinhämtning inklusive sk humint, sekundärt sabotage och därefter att stödja kvarvarande förband i fria kriget och upprätta kommunikation med ledningen utomlands vid ockupation. Särskilda förband upprättade för att etablera livlinor och exfiltration infiltration av trupp och materiel via land luft och vatten. Där ingick olika kompetenser i varje grupp. Aldrig fanns vad jag vet homogena förband av enbart radioamatörer som tjattrar med varandra. Däremot fanns kompetens för att avlyssna fientliga förbands radiotrafik på förbandsnivå inklusive teletrafik på telenätet.
Fantastiskt vilken överblick du har över Sveriges mest bevarade hemlighet. Du måste ha varit själva arkitekten eftersom du vet allt i detalj, som t.ex. att de inte började använda WT när dessa uppfanns.
Citera
2018-03-17, 01:11
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Tja jag är mer intresserad av vad DF sa som föranledde PU att begära ut personuppgifter från MUST för att sedan hålla nya förhör med DF. De lär ju inte ha nöjt sig med det han påstår publikt.

I sammanhanget WT observationer har ju inte DF:s påståenden bäring. WT observationer och övervakningen av OP med 3-4 man liknar mera hur civilspanare inklusive ex Säpo jobbar och som Säpotrion gjorde "privat". Dessutom är det ytterst otroligt att SB förband skulle öva "öppet". Iden är liksom att det är dolt och okänt. Många var med på sk "fria kriget" kurser men långt i från alla var värvade. Även om flera på en kurs tillhörde samma grupp ville man inte röja kontakten.

DE enda som lekte med radiosamband var FRO och de var ej SB grupper. SB var helt enkelt inte organisarat så. Max 1-2 sambandskunniga killar i varje enhet. Inte sällan televerkare.
Då har vi alltså ditt ord på att "leka radiosamband" inte var något som SB någonsin sysslade med (din påstådda överblick är imponerande). Vad var det nu du hette..? Nej visst ja, du är ju en anonym hybrid av kejsaren av Portugallien och baron von Münchhausen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in