2018-03-17, 09:39
Medlem
kimdah2002s avatar
Personalen i Örebro jobbar tvåskift i helgen för att hinna skicka ut så många paket som möjligt.
Citera
2018-03-17, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Tack Hanna, du är en pärla! Ska börja med att skicka ett mail.
Det är inte fel, tvärtom, att sända en kopia av sitt PTS-mail till finansminister Magdalena Anderssons (S) statssekreterare Leif Jakobsson
http://www.regeringen.se/sveriges-regering/finansdepartementet/magdalena-andersson/statssekreterare-leif-jakobsson/
Statssekreterare Leif Jakobsson har uttalat sig i frågan

Länk till kontaktformular med nänmda statssekreterare finns på den länkade sidan.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-17 kl. 09:59.
Citera
2018-03-17, 10:09
Bannlyst
Fick hem ett papper igår där de bad mig betala 80 spänn. Ringde upp och frågade vilket paket det kunde tänkas vara. Telefonkö på en halvtimme för att få reda på att det visste inte tjejen i växeln och bli kopplad vidare. Ännu en halvtimmes telefonkö för att killen på "rätt avdelning", efter över en timmes väntande alltså, skulle kunna se en bild på det (så storlek osv kunde han inte avgöra).

Värde på varan däremot syntes på hans bild...1.49USD.

Edit: ska inte heller glömma att de märkt över kollit med sitt eget nummer för inrikes frakt för att göra det sådär lite extra enkelt att veta vad det var.
Senast redigerad av wazzobazzo 2018-03-17 kl. 10:26.
Citera
2018-03-17, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Fick min första inbetalningsuppgift från Posten igår. Försökte ta reda på vad det var i paketet så jag kunde bestämma om jag vill ha det. Lyckades inte. Så nu kommer jag kanske att få ett paket med sulor i bara. För jag betalade.

Posten ger dig ju ett spårningsnummer. Du kan kontakta säljaren av sulorna om du inte fått ett spårningsnummer av dem. Det finns även en sida man kan mata in Aliexpress shipping number och få reda på spårningsnummer i Sverige. Jag fick den av posten en gång, kan leta reda på den.
Citera
2018-03-17, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Har så fruktansvärt dålig koll på detta.. Så någon kunnig i den här tråden kanske kan hjälpa mig.

Är det till konsumentverket man anmäler Postnord för att man t.ex. inte får en vettig beskrivning av vad man betalar för och att man inte får något kvitto? Eller är det någon annan man ska skriva till? För vad jag har förstått är man berättigad enligt lag en ordentlig beskrivning av vad det är man betalar för, plus ett kvitto som bekräftar köpet. (Rätta mig om jag har fel!)

Någon sådan lag finns inte när det är en avgift du ska betala till posten. Posten är inte en säljare. Men se mitt inlägg ovan.
Citera
2018-03-17, 10:26
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Edit: ska inte heller glömma att de märkt över kollit med sitt eget nummer för inrikes frakt.

Menar du att de klistrat över det gamla kollinumret med det nya postnord numret, så det inte syntes?

För min del så skulle det gamla kollinumret bäst säga mig vilket paket det är...
Citera
2018-03-17, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
- Kommer paketen utanfrån EU till Polen och skall till Sverige så klistrar Polska posten en gul lapp på paketet så Postnord vet att det skall momsas
- PN skriver inte in några mobilnummer det är de som beställt som uppgivit fel vid beställningen i så fall...

Men om det saknas mobilnummer, delas det inte ut då? Får man någon annan faktura?

Är det normalt att jag har saker som bara legat "för behandling" i snart två veckor? Hur långt efter är tullbehandlingen?
Citera
2018-03-17, 10:29
Medlem
Link85s avatar
Har en polare som fått jobb i PostNord Örebro. Enligt dem så har det skett en minskning med 100 tusen per dag (170k innan). Sedan så hade de beräknat att 30% skulle betala avgiften, men att 45% har gjort det. PostNord måste vara lyckliga för sin utpressning jävla skit företag!
Citera
2018-03-17, 10:33
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link85
Har en polare som fått jobb i PostNord Örebro. Enligt dem så har det skett en minskning med 100 tusen per dag (170k innan). Sedan så hade de beräknat att 30% skulle betala avgiften, men att 45% har gjort det. PostNord måste vara lyckliga för sin utpressning jävla skit företag!

Jaha, ja procenten betalande borde ju öka i samma takt som paketen minskar i antal... De som inte betalar lär ju sluta handla från kina...
Citera
2018-03-17, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Posten ger dig ju ett spårningsnummer. Du kan kontakta säljaren av sulorna om du inte fått ett spårningsnummer av dem. Det finns även en sida man kan mata in Aliexpress shipping number och få reda på spårningsnummer i Sverige. Jag fick den av posten en gång, kan leta reda på den.
Posten sägs använda sina egna "spårningsnummer i Sverige" som de märker paketet med.

Du verkar vara väl påläst i ämnet?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-17 kl. 10:37.
Citera
2018-03-17, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Men om det saknas mobilnummer, delas det inte ut då? Får man någon annan faktura?

Är det normalt att jag har saker som bara legat "för behandling" i snart två veckor? Hur långt efter är tullbehandlingen?
Från PostNords hemsida:
"Efter att försändelsen ankommer till PostNords lager kommer den att registreras och en avisering skickas ut med sms till mottagaren i de fall mobilnummer är registrerat. I de fall mobilnummer saknas kommer en brevavisering att skickas till mottagaren. Av aviseringen framgår hur betalning ska göras. Om inte betalning är registrerad inom tre dagar skickas en påminnelse ut i form av en brevavisering. I aviseringen framgår när betalning senast måste ske för att försändelsen inte ska skickas tillbaka till avsändaren. Mottagaren har alltid åtminstone 14 dagar på sig. "
https://www.postnord.com/sv/media/pressmeddelanden/postnord/2018/nya-riktlinjer-for-moms-pa-varor-i-postforsandelser/
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-17 kl. 10:43.
Citera
2018-03-17, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Menar du att de klistrat över det gamla kollinumret med det nya postnord numret, så det inte syntes?

För min del så skulle det gamla kollinumret bäst säga mig vilket paket det är...

Precis vad jag menar...och ja. Med originalkolli vet jag vad som är vad men de hade märkt det med UB----SE. Säger mig inte ett skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in