2018-03-16, 21:34
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Grattis! Berätta mera. Hur beställde du? Visste du i förväg att paketet skulle gå via annat EU-land?

Hej nä jag såg adressen utanpå paketet och sedan gick jag in och gjorde en sökning på beställningen på wish. Jag tryckte på "var är mitt paket" och när jag fick fram den sidan så kan man trycka på en länk till för att få detaljerna.

Har fått ett paket tidigare från Tallin innan avgifterna var på tal ens.

Följande står på paketet:

SF EXPRESS
From: Dongjian Peng P.O. Box 7031 14002 Tallin Estonia.
HAWB Ship to: mitt namn.

Det står vad det är för vara och värde 3 dollar.

På Wish paketsida:

Levererad - 【Sweden】 Delivered. Thank you for using SF Express. Looking forward to serving you again
Plats: Sweden
16 mars 2018

I Transit - 【Sweden】 Arrived at the place of delivery, please go to pick up with notice letter
15 mars 2018

I Transit - 【Sweden】 Arrived at the destination country
13 mars 2018

I Transit - 【Europe Distribution Center】 Shipment transiting to destination country
12 mars 2018

I Transit - 【Europe Distribution Center】 Arrived at Europe Distribution Center
Plats: Europe Distribution Center
5 mars 2018

I Transit - 【HONG KONG】 Shipment transiting to next station
Plats: HONG KONG
3 mars 2018

I Transit - 【HONG KONG】 Shipment arrive at HONG KONG distribution center
Plats: HONG KONG
3 mars 2018

I Transit - 【SHENZHEN CITY】 Shipment transiting to next station
Plats: SHENZHEN CITY
24 feb. 2018

I Transit - 【SHENZHEN CITY】 Shipment arrive at SHENZHEN CITY distribution center
23 feb. 2018

I Transit - 【SHENZHEN CITY】 Shipment transiting to next station
23 feb. 2018

I Transit - 【SHENZHEN CITY】 S.F. Express has picked up the shipment
Citera
2018-03-16, 23:25
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Hej nä jag såg adressen utanpå paketet och sedan gick jag in och gjorde en sökning på beställningen på wish. Jag tryckte på "var är mitt paket" och när jag fick fram den sidan så kan man trycka på en länk till för att få detaljerna.

Har fått ett paket tidigare från Tallin innan avgifterna var på tal ens.

Följande står på paketet:
SF EXPRESS
From: Dongjian Peng P.O. Box 7031 14002 Tallin Estonia.
HAWB Ship to: mitt namn.

Intressant. Jag har sparat en grå påse som också kom via Estland förra året. Inget jag hade räknat med. Där står också SF Express samt en Boxadress. Något med Forward.

Kuvertet har en gul etikett med texten att det är emot EUs regler enligt artikel 9 och 10 etc. Om någon hade satt på den etiketten nu, efter den 1 mars, hade kanske paketet inte släppts igenom utan moms.

Jag trodde först att företaget som skickade paketet hade ett lager i Estland, men det verkar som om kinesiska SF Express fixar rutten via annat EU-land. Vet inte om de alltid gör så numera och om de tar extra betalt för det. Jag har inte handlat på Wish tidigare utan paketet jag nämnde här beställdes av Ebay.
Citera
2018-03-17, 01:02
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Intressant. Jag har sparat en grå påse som också kom via Estland förra året. Inget jag hade räknat med. Där står också SF Express samt en Boxadress. Något med Forward.

Kuvertet har en gul etikett med texten att det är emot EUs regler enligt artikel 9 och 10 etc. Om någon hade satt på den etiketten nu, efter den 1 mars, hade kanske paketet inte släppts igenom utan moms.

Jag trodde först att företaget som skickade paketet hade ett lager i Estland, men det verkar som om kinesiska SF Express fixar rutten via annat EU-land. Vet inte om de alltid gör så numera och om de tar extra betalt för det. Jag har inte handlat på Wish tidigare utan paketet jag nämnde här beställdes av Ebay.

Ett paket kom via Tyskland och då satt det ett par gula lappar på som du beskriver. Å det var innan momsdebatten också.
Citera
2018-03-17, 07:40
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Hämtat ett kinapaket på ICA i dag. Från Kina till Tallin och hit. Ingen avgift.

Levererad - 【Sweden】 Delivered. Thank you for using SF Express. Looking forward to serving you again
PERFEKT! Estland är ju inom EU. Heja heja! Håll oss uppdaterade hur det går. Såg på postnords sida på Facebook så har folk börjat få "faktura-sms" för:
-paket som skickas från Polen (tidigt med i EU lol!)
-paket som inte ens är till dom för de har inte beställt något. Klantarslena på PN kan inte ens skriva in mobilnr rätt!
Citera
2018-03-17, 07:42
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Vad händer när man har gått in på Postnords sida med "knapparna" betala med Visa/Mastercard och Swish, och klickat på knappen? Vad står det när man har betalat?

Står "...enligt specifikation på betalsidan." i SMS. Då borde det finnas en specifikation på sidan?

Enligt lag så måste man väl få något kvitto oavsett. Borde också få ett underlag som specificerar vad man betalar för innan man betalar.
Detta har många tagit upp på Facebook-gruppen postnordsverige också. Stämmer att det enl svensk lag måste komma ett kvitto. Men Postnord skickar inget kvitto!
Citera
2018-03-17, 08:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
PERFEKT! Estland är ju inom EU. Heja heja! Håll oss uppdaterade hur det går. Såg på postnords sida på Facebook så har folk börjat få "faktura-sms" för:
-paket som skickas från Polen (tidigt med i EU lol!)
-paket som inte ens är till dom för de har inte beställt något. Klantarslena på PN kan inte ens skriva in mobilnr rätt!
- Kommer paketen utanfrån EU till Polen och skall till Sverige så klistrar Polska posten en gul lapp på paketet så Postnord vet att det skall momsas
- PN skriver inte in några mobilnummer det är de som beställt som uppgivit fel vid beställningen i så fall...
Citera
2018-03-17, 08:35
Medlem
ballebojs avatar
Har så fruktansvärt dålig koll på detta.. Så någon kunnig i den här tråden kanske kan hjälpa mig.

Är det till konsumentverket man anmäler Postnord för att man t.ex. inte får en vettig beskrivning av vad man betalar för och att man inte får något kvitto? Eller är det någon annan man ska skriva till? För vad jag har förstått är man berättigad enligt lag en ordentlig beskrivning av vad det är man betalar för, plus ett kvitto som bekräftar köpet. (Rätta mig om jag har fel!)
Citera
2018-03-17, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
- Kommer paketen utanfrån EU till Polen och skall till Sverige så klistrar Polska posten en gul lapp på paketet så Postnord vet att det skall momsas
- PN skriver inte in några mobilnummer det är de som beställt som uppgivit fel vid beställningen i så fall...
Trollet verkar ha vaknat med nya morgon-lögner.

* Vad vet trollet om vad polska posten och dess anställda gör eller inte gör?
* "mobilnummer" oerfarna, nyanställda gör inga fel - är påståendet idioti eller lögn?
Citera
2018-03-17, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Har så fruktansvärt dålig koll på detta.. Så någon kunnig i den här tråden kanske kan hjälpa mig.

Är det till konsumentverket man anmäler Postnord för att man t.ex. inte får en vettig beskrivning av vad man betalar för och att man inte får något kvitto? Eller är det någon annan man ska skriva till? För vad jag har förstått är man berättigad enligt lag en ordentlig beskrivning av vad det är man betalar för, plus ett kvitto som bekräftar köpet. (Rätta mig om jag har fel!)
Du kan ringa Post- och telestyrelsen och fråga dem, de skall hjälpa till.

"PTS sätter upp spelregler för marknaden och granskar marknadsaktörerna (tillsyn) med utgångspunkt ibland annat lagar och föreskrifter. Tillsynen inleds genom dialog. Om problem inte kan lösas på annat sätt kan myndigheten fatta tvingande tillsynsbeslut (förelägganden) och besluta i tvister."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Post-_och_telestyrelsen

Edit: Ni andra i tråden som är upprörda över straffavgiften, skicka gärna mail eller ring till PTS och säg vad ni tycker.

Konversation via e-post, - spara svaren.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2018-03-17 kl. 09:02.
Citera
2018-03-17, 09:21
Medlem
Jofs avatar
Fick min första inbetalningsuppgift från Posten igår. Försökte ta reda på vad det var i paketet så jag kunde bestämma om jag vill ha det. Lyckades inte. Så nu kommer jag kanske att få ett paket med sulor i bara. För jag betalade.
Citera
2018-03-17, 09:26
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Fick min första inbetalningsuppgift från Posten igår. Försökte ta reda på vad det var i paketet så jag kunde bestämma om jag vill ha det. Lyckades inte. Så nu kommer jag kanske att få ett paket med sulor i bara. För jag betalade.

Skriv till PTS angående hur stört det är att man inte får reda på vad som ligger i försändelsen. Ju fler som skriver desto bättre.
Citera
2018-03-17, 09:26
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Du kan ringa Post- och telestyrelsen och fråga dem, de skall hjälpa till.

"PTS sätter upp spelregler för marknaden och granskar marknadsaktörerna (tillsyn) med utgångspunkt ibland annat lagar och föreskrifter. Tillsynen inleds genom dialog. Om problem inte kan lösas på annat sätt kan myndigheten fatta tvingande tillsynsbeslut (förelägganden) och besluta i tvister."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Post-_och_telestyrelsen

Edit: Ni andra i tråden som är upprörda över straffavgiften, skicka gärna mail eller ring till PTS och säg vad ni tycker.

Konversation via e-post, - spara svaren.

Tack Hanna, du är en pärla! Ska börja med att skicka ett mail.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in