2018-03-21, 13:30
  #5137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Det där mer att Kinesiska leverantörer slutar leverera till Sverige.....

Enligt initierade källor är det extremt kortvarigt problem. PostNord installerar ju ny utrustning som ska klara mångdubbelt högre volymer från Kina när Aliexpress mfl har vant sig vid den svenska momsen och volymerna skenar i höjden med större volymer mot idag, Det har vi ju alla hört i denna tråden..

Tror också att handeln kommer att öka kraftigt, ifall kineserna börjar skicka "privata gåvor", som enligt regelverket är undantagna från avgifter!
Men frågan är om man gör sig det besväret, för någon promille av omsättningen som Sverige är?
Det är nog betydligt troligare att svensken också i fortsättningen möts av meddelandet, "Does not ship to Sweden ", som det är idag!
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2018-03-21 kl. 13:36.
Citera
2018-03-21, 13:35
  #5138
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Kan vara någon på vägen som kommit på att det är ett batteri och inte "gadgets" och plockat undan det. Li-Ion får inte skickas som China Post Air paket utan måste skickas antingen med båt, tåg eller speciellt lastflyg godkända för transport av farligt gods.

Jag fick nyligen ett meddelande om:
Dear all,
We’ve been informed that for aviation security, airmail service are prohibited from mailing packages that contain lithium batteries or lithium cells. We therefore have stopped selling all the laptop batteries which may easylier cause confiscation.
We apologize for all inconvenience it has caused you.
Best regards
DX Team

Men nu har jag kunnat beställa av DX och två batterier har skickats, ett kommit fram till Örebro. Detta är inte relevant just nu. Batteri-reglerna bryr sig väl inte terminalen i Örebro om. De skickar inget med flyg i alla fall därifrån vad jag vet. Jag har beställt kamerabatterier, inte till laptop. Vet bara att de måste skickas separat, registreras och inte kan fraktas med flyg eller passagerarflyg.
Citera
2018-03-21, 13:36
  #5139
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Amazon (både UK och DE) har länge haft många butiker som inte skeppar till Sverige. Har irriterat mig på detta en längre tid. Oftast kan man inte välja det billigaste alternativet eller också kostar frakten skjortan trots att det är fraktfritt inom Tyskland t ex.

Köpte några sjalar av en tysk butik på Amazon för flera år sedan. Multfunktionssjalar som inte väger mycket. När jag klagade på fraktpriset skrev han att han återbetalar den delen som överstiger den verkliga kostnaden. Det gjorde han, men han fick bokföra det som ett återköp hos Amazon. Var förvånad att han orkade krångla med sånt. Detta var ett undantag. Man kan inte räkna med sådana vänliga säljare.
Det var en riktig solskenshistoria. Det lutar åt att Sverige blivit paria tack vare PN. Ingen, inte ens svenskar vill ha med dem att göra.

Jag tänker hålla ut tills aliexpress slutar skicka bajskorvar i plast för 5,84 ink frakt. Sen får det bli äkta vara, ofrankerat till Maud och utan avsändare.
__________________
Senast redigerad av DirtyBertie 2018-03-21 kl. 13:39.
Citera
2018-03-21, 13:42
  #5140
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Men nu har jag kunnat beställa av DX och två batterier har skickats, ett kommit fram till Örebro. Detta är inte relevant just nu. Batteri-reglerna bryr sig väl inte terminalen i Örebro om. De skickar inget med flyg i alla fall därifrån vad jag vet. Jag har beställt kamerabatterier, inte till laptop. Vet bara att de måste skickas separat, registreras och inte kan fraktas med flyg eller passagerarflyg.
Det konstiga med li-ion batterier är att man kan inte skicka dom med vanligt flyg om man köper dom lösa men om man samtidigt köper en ficklampa och ber dom stoppa batterierna i den så då är det inga problem längre :-)

Har ditt batteri lyckats ta sig till Örebro så är det inga problem då är det på väg till dig brevbäraren bryr sig inte om det han kör ju ändå runt med sin elmoppe med 5 kWh li-ion batteri under sadeln :-)
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-21 kl. 13:49.
Citera
2018-03-21, 13:42
  #5141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Men nu har jag kunnat beställa av DX och två batterier har skickats, ett kommit fram till Örebro. Detta är inte relevant just nu. Batteri-reglerna bryr sig väl inte terminalen i Örebro om. De skickar inget med flyg i alla fall därifrån vad jag vet. Jag har beställt kamerabatterier, inte till laptop. Vet bara att de måste skickas separat, registreras och inte kan fraktas med flyg eller passagerarflyg.

Har de senaste månaderna beställt batterier från Kina flera gånger.
Fått uppfattningen det är lite lotteri, ifall de kommer med flyget?
Citera
2018-03-21, 13:45
  #5142
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det konstiga med li-ion batterier är att man kan inte skicka dom med vanligt flyg om man köper dom lösa men om man samtidigt köper en ficklampa och ber dom stoppa batterierna i den så då är det inga problem längre :-)

Har ditt batteri lyckats ta sig till Örebro så är det inga problem då är det på väg till dig brevbäraren bryr sig inte om det, han kör ju ändå runt med sin elmoppe med 5 kWh li-ion batteri under sadeln :-)

Jo, jag tycker också det är märkligt att det går utmärkt att skicka Lithium-batterier med vanligt flyg om de ingår i någon produkt.
Citera
2018-03-21, 13:50
  #5143
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Amazon (både UK och DE) har länge haft många butiker som inte skeppar till Sverige. Har irriterat mig på detta en längre tid. Oftast kan man inte välja det billigaste alternativet eller också kostar frakten skjortan trots att det är fraktfritt inom Tyskland t ex.

Köpte några sjalar av en tysk butik på Amazon för flera år sedan. Multfunktionssjalar som inte väger mycket. När jag klagade på fraktpriset skrev han att han återbetalar den delen som överstiger den verkliga kostnaden. Det gjorde han, men han fick bokföra det som ett återköp hos Amazon. Var förvånad att han orkade krångla med sånt. Detta var ett undantag. Man kan inte räkna med sådana vänliga säljare.

Problemet med att sälja saker på Amazon är att man i vissa fall inte får betalt för frakten, t ex om köparen handlar hos flera olika butiker. Kunden får bara 1 gemensamt fraktpris som ska räcka till alla butikerna som säljaren köper ifrån, säljaren får tilldelning baserat på % av ordern. Så antingen får butiken köra "fraktfritt" och höja priset för alla (och riskera att tappa en del inhemska kunder) eller så väljer dem att inte sälja till länder där man riskerar att inte få tillbaka hela fraktkostnaden (t ex dyrare internationell frakt). I din order så fick säljaren hela fraktavgiften (som är fastpris) trots att hans internt angivna frakt var lägre. Hade du inte påpekat detta så hade han förmodligen behållit denna för att täcka upp förlusterna på en annan kund.

CDON kör på liknande modell för deras externa säljare. De kör däremot att den butik som har högst angiven fraktavgift får rubbet då kund endast betalar upp till den högsta fraktavgiften. Dock om kund har en rabattkod för fri frakt får ingen någon fraktavgift.
Citera
2018-03-21, 13:58
  #5144
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Tror också att handeln kommer att öka kraftigt, ifall kineserna börjar skicka "privata gåvor", som enligt regelverket är undantagna från avgifter!
Men frågan är om man gör sig det besväret, för någon promille av omsättningen som Sverige är?
Det är nog betydligt troligare att svensken också i fortsättningen möts av meddelandet, "Does not ship to Sweden ", som det är idag!

De nya sorteringsmaskinerna ska ju ha "machine learning", så då borde det inte vara särskilt svårt att upptäcka "privatpersoner" i Kina som skickar "Gift" till flera olika mottagare. Efter 10 packet från samma "privatperson" kan de hamna på en observationslista, och efter xx antal paket så hamnar de på en lista över misstänkta förtäckta e-handelspaket som automatiskt skickas till tullverket.

Kineserna kan rotera anställda, men efter ett tag så har maskinen identifierat även fabrikens adress som potentiell källa av fejkade gåvor.

Enstaka gåvor är okej, men upprepade gåvor = verksamhet.
Citera
2018-03-21, 14:00
  #5145
Medlem
kickikotts avatar
Bra sammanfattning!
Dessutom verkar PostNord vara otroligt nitiska på att täppa till "läckor" som "Gift" och paket via andra EU-Länder.

Det tror (och Hoppas) jag är ett misstag!
Alla impopulära och auktoritära system behöver kryphål för att folket skall kunna andas, annars knakar dom sönder!


Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Självklart skall PostNord beskyllas för problemet. Enligt media var Tullverkets krav - presentera en plan för oss innan den 1:a mars när det gäller momsning av postförsändelser av ringa värde.

PostNord kunde ha presenterat en plan den 16 februari som påbörjade momsningen tre månader senare.
Deras argument skulle ha varit: Regler skall inte gälla retroaktivt. De som redan har beställt enligt de äldre reglerna skall inte påverkas.

Men PostNord valde att svika sina kunder och kaos, och det skall de ha skit för!
Citera
2018-03-21, 14:09
  #5146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
De nya sorteringsmaskinerna ska ju ha "machine learning", så då borde det inte vara särskilt svårt att upptäcka "privatpersoner" i Kina som skickar "Gift" till flera olika mottagare. Efter 10 packet från samma "privatperson" kan de hamna på en observationslista, och efter xx antal paket så hamnar de på en lista över misstänkta förtäckta e-handelspaket som automatiskt skickas till tullverket.

Kineserna kan rotera anställda, men efter ett tag så har maskinen identifierat även fabrikens adress som potentiell källa av fejkade gåvor.

Enstaka gåvor är okej, men upprepade gåvor = verksamhet.

Hos massor av säljare på t.ex. eBay möts man av budskapet, "Does not ship to Sweden ".
Så kommer det med största säkerhet även se ut i framtiden!
Citera
2018-03-21, 14:12
  #5147
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Hos massor av säljare på t.ex. eBay möts man av budskapet, "Does not ship to Sweden ".
Så kommer det med största säkerhet även se ut i framtiden!

Absolut så länge ingen lösning presenteras för säljarna så kommer de inte vilja riskera att få tillbaka en hög procent av det som skickas. Det är mycket enklare att bara slippa hantera skiten än att sätta upp ett system som löser problemet för de flesta mindre säljarna.
Citera
2018-03-21, 14:16
  #5148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Vad ska de ha den utrustningen till när de lyckats döda all försäljning? Vore ju bättre om de investerade i flytande pråmar som kan ta all outlöst skit som folk beställer men inte hämtar ut.

Det var inte jag som kom med påståendet att Kina trafiken skulle öka till nya rekordnivåer och detta bara är en kort dipp i affärerna.

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Postnord tror bara att införandet av avgiften kommer att bli en dipp i kurvan och att volymerna på sikt kommer att öka igen när man vant sig vid att kalkylera med momsen.
https://youtu.be/HJblveEXhAU

Tänk 2 miljoner paket i veckan a 75 kr, Det är över 7.5 miljarder in i kassan varje år.

PostNord gnuggar händerna
__________________
Senast redigerad av EnAnonymTyp 2018-03-21 kl. 14:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in