2018-03-17, 09:11
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Att UD ber Oksanen skriva en (positiv, antar jag) artikel om en människorättsaktivist från Krim och att Oksanen accepterar detta.
Och allt som visats är offentligt , varför hänga ut Bali? Övergår mitt förstånd.
Citera
2018-03-17, 09:13
Medlem
Citat:
Att UD ber Oksanen skriva en (positiv, antar jag) artikel om en människorättsaktivist från Krim och att Oksanen accepterar detta.
Ok, tack! Låter skumt, är det en offentlig handling så kanske någon har möjlighet att ladda upp den så man kan läsa och själv bilda sig en uppfattning? DN's insats i ärendet förefaller ju snarast vara att leda bort uppmärksamheten från sakfrågan.
Citera
2018-03-17, 09:18
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P2L
Förmodligen är det något sådant som hänt, att han fått det av Frick eller någon annan på Nyheter Idag och han vill inte bli förknippad med den tidningen. Det som blir lite lustigt i hela den här situationen är att Hanif brukar ha väldigt hård ton mot t.ex. Özz Nujen och nu är det plötsligt Hanif som ljuger. Ska bli kul att få veta vad som hänt, kanske finns någon rimlig förklaring men det ser inte bra ut.
Hanif Bali bekräftar nu på sin Facebooksida just detta. Han fick informationen av Chang Frick och förteg detta när DN ringde.

Hanif Balis uttalande på Facebook:
Citat:
Jag har förekommit i DN:s granskning och för att motverka spekulationer vill jag utöver min ursäkt ge full inblick i vad jag har gjort fel och vad som skett.

Måndag 12 Mars
18.20 Får jag ett tips skickat till mig av Chang Frick på Nyheter Idag om en offentlig handling som är en konversation mellan Patrik Oksanen och UD daterad den 5-13 februari som handlar om att försöka sälja in en intervju. I efterhand har jag förstått att det är vanligt att UD säljer in nyheter på detta sätt, det kände inte jag till och därför reagerade jag. Jag sparar ner den offentliga handlingen. Jag blir dagligen bombarderad av journalister och medborgare som hör av sig med länkar, tips och material.

Något senare läser jag Patrik Oksanens artikel på Helahälsingland.se och tycker att den är bra. Jag skriver: ”Väldigt bra artikel av Oksanen, däremot hade det varit lite mer transparent om du hade sagt att intervjun i fråga såldes in av UD.” Jag bifogar skärmdumpen på konversationen mellan UD och Oksanen.

20.45 hör Henrik Sundholm av sig på Facebook och påpekar att det är väldigt vanligt att UD säljer in intervjuer - jag visste inte det. Han frågar om det är jag som begärt ut handlingen från UD. Jag skriver till honom att jag fått den från en bekant.

21.00 Jag får samtal av partiet som påpekar att Oksanen är väldigt utsatt och att det är en dålig tweet. Detta leder till att jag raderar tweeten omedelbart.

Tisdag 13 Mars
På morgonen träffar jag gruppledare Tobias Billström och han markerar tydligt att tweeten inte var ok. Jag håller med.

Onsdag 14 Mars
På onsdagen ringer jag Patrik Oksanen och ber om ursäkt.

Fredag 16 Mars
Jag blir uppringd av DN och de frågar mig varifrån jag fått den offentliga handlingen och varför jag raderade inlägget. Jag är väldigt vag i mitt svar då jag tyckte att det var olustigt att ge upp källan.

Mina fel:
- Jag borde varit mer kritisk och tänkt igenom vad konsekvenserna av tweeten var, om vilka krafter det skulle gynna och trigga.
- Att jag inte sa att källan var Chang Frick och Nyheter Idag.

Jag delar ofta material och tips från journalister från Svenska Dagbladet till DN - antingen offentliga eller privata. Jag brukar inte outa dem. Men för att bringa klarhet i den rättfärdigade kritik som riktas mot mig så hoppas jag att denna insyn kan ge klarhet och transparens.

Att insinuera att jag skulle vilja pusha Kremls agenda är helt verklighetsfrämmande. Jag har enbart yttrat mig kritiskt om Putins Ryssland och en enkel sökning på alla plattformar jag deltar i kan styrka detta. Därför är det extra beklagligt att jag riskerar ha gynnat denna agenda.

I grunden handlar affären om att jag på min kanal delat en offentlig handling som begärts ut av journalist från Nyheter Idag. En lärdom från detta är att jag måste vara mer kritisk när jag granskar material jag publicerar.

Jag hoppas innerligen att ni kan förlåta mig för detta.

Väl mött, Hanif Bali
https://www.facebook.com/hanif.bali/posts/10155452023515686
Citera
2018-03-17, 09:19
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuanFlores
hanif bali ljuger när han säger att han hittat mailkonversationen på internet. han fick förhandsinfo och dumpade materialet ikväll. när säpo ringde M:s gruppledare , så fick han kalla fötter.

Det Ryska hotet mot vår riksdag är högst påtagligt. Jag vet att ni aldrig kommer svälja detta , inte ens när MSB,SÄPO,FRA,MUST tycker samma sak.
Jag vet att ni lever i en bubbla där allt och alla är emot er. Men förstå detta. Jag värnar mer om vår demokrati än den statliga censur ni tycker er leva under.

Som jordan peterson sa här om dagen: grow the fuck up. (han syftar på osäkra arga män som lever sina liv i sociala medier och som till stor grad lever helt ensamma )

Du har blandat ihop allting, Säpo lyder under regeringen numera, de har inget med demokrati att göra...

Det är klart att Ryssarna är ett hot, de kan ju säga sanningen bara, och den är ett stort hot mot vår demokratur...
Citera
2018-03-17, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Och allt som visats är offentligt , varför hänga ut Bali? Övergår mitt förstånd.
För att DN ogillar Bali och (i synnerhet) Nyheter Idag.

Nu trummas budskapet ut att ryssarna har avlyssnat UD, gett materialet till Nyheter Idag som i sin tur har gett material till Bali. Guilt by association.

Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
Ok, tack! Låter skumt, är det en offentlig handling så kanske någon har möjlighet att ladda upp den så man kan läsa och själv bilda sig en uppfattning? DN's insats i ärendet förefaller ju snarast vara att leda bort uppmärksamheten från sakfrågan.
Materialet finns på Nyheter Idag, men låst artikel.
Citera
2018-03-17, 09:24
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
För att DN ogillar Bali och (i synnerhet) Nyheter Idag.

Nu trummas budskapet ut att ryssarna har avlyssnat UD, gett materialet till Nyheter Idag som i sin tur har gett material till Bali. Guilt by association.

Materialet finns på Nyheter Idag, men låst artikel.
Denna ryssrädsla. När jag var barn blev jag ordentligt skrämd för att ryssen skulle komma och ta över allt.Jag drömde mardrömmar om ryssen. Nu blommar denna ryssrädsla upp igen. Kan man inte skylla allt elände på högerextremisterna och rasister så går det bra att skylla på ryssarna. Snacka om fakenews.
Citera
2018-03-17, 09:32
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Hanif Bali bekräftar nu på sin Facebooksida just detta. Han fick informationen av Chang Frick och förteg detta när DN ringde.

Mycket bra förklaring.Tack.
Citera
2018-03-17, 09:43
Medlem
Citat:
Denna ryssrädsla. När jag var barn blev jag ordentligt skrämd för att ryssen skulle komma och ta över allt.Jag drömde mardrömmar om ryssen. Nu blommar denna ryssrädsla upp igen. Kan man inte skylla allt elände på högerextremisterna och rasister så går det bra att skylla på ryssarna. Snacka om fakenews.

Jag tror man har anledning att vara mer rädd för Nato och USA. Inte i meningen att dom direkt hotar oss eller har för avsikt att attackera oss utan för att dom genom sitt hetsande och beteende mot Ryssland höjer risken att vi blir en del av en aktiv konflikt med Ryssland.
Citera
2018-03-17, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Det är inte bara DN som slår på stora trumman:

– Oavsett vad utredningen ger vid handen har Hanif Bali agerat ytterst omdömeslöst, säger Tobas Billström.

Internutredning inom M. För att Bali publicerat en offentlig handling på twitter(?)

Tobias Billström. M gör nog klokt i att hålla honom bakom skynket. Annars stagnerar partiet, vilket man redan kan skönja, till ett postreinfeldskt styckegods igen. Billström? Det är den väloljade och glappkäftade lundapågen det, han som en gång för alla ca 100 ggr reste ned till Bryssel för att prata motsträviga EU-medlemmar till rätta i flyktingmottagandet, och det redan på 00-talet och fortsättningsvis fram till -14.
Spola ned den där göken, han är en bromskloss för M.
Komma här och tro den dumma gåsen att man glömmer hans svassande och strykhundsbeteenden inför matten Reinfeldt.
Citera
2018-03-17, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel

Hanif är ju en idiot om han pudlar på detta, helt i onödan. Men riksdagslönen är viktigare förstås. Bekräftar egentligen bara allt vi redan vet om M.
Citera
2018-03-17, 09:57
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:

M kanske vill offra honom för att få tillbaka liberala röster? Jag älskar Bali, men på sistone har han drabbats av hybris och är farligt fartblind. Då är det lätt att man gör ett misstag och ger m-styrelsen den anledning de väntat på att göra sig av med en vildhjärna. I deras ögon.
Citera
2018-03-17, 09:58
Medlem
Och nu är nyheten i stort sett död.

Det är bara DN som gör någon större sak av det. Även Aftonbladet (oväntat, inte) gör en grej.

SVT och SR har pliktskyldigast kvar den korta TT-artikeln om saken en bit ned i flödet. Annars tomt i media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in