2018-03-17, 01:32
Medlem
Caracallass avatar
Kan det här utspelet vara ett sätt att stoppa Hanif? Jag misstänker att han kanske har blivit för populär med sitt raka sätt att diskutera Sveriges problem. https://youtu.be/pbo9h8BKaxo
Citera
2018-03-17, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Om han tog det från Chang Frick kanske han inte ville uppge det då det skulle medföra anklagelser och den sedvanliga brunsmetningen.

Förmodligen är det något sådant som hänt, att han fått det av Frick eller någon annan på Nyheter Idag och han vill inte bli förknippad med den tidningen. Det som blir lite lustigt i hela den här situationen är att Hanif brukar ha väldigt hård ton mot t.ex. Özz Nujen och nu är det plötsligt Hanif som ljuger. Ska bli kul att få veta vad som hänt, kanske finns någon rimlig förklaring men det ser inte bra ut.
Citera
2018-03-17, 01:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Du har alltså fortfarande inte fattat att mailväxlingen är en offentlig handling?

Eller kanske var det Putin i egen hög person som tipsade Hanif Bali?

begäran kom ut precis innan publikation. avlyssning?
Citera
2018-03-17, 01:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pinger99
Det är ju klart.
P.g.a Hanifs skärmdumpar så kommer jag att rösta på SD?

Är det så resonemanget går?
Är mina uppfattningar om Annies svammel bara ett tecken på "russian collusion"?

det kan jag inte uttala mig om.
Citera
2018-03-17, 01:46
Medlem
Orangemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegalEgalist
Vad gäller tidsintervallet mellan att Oksanen mejlar UD och Pelle Zackrisson begär ut mejlen, så tycker jag att det troligaste (som inte alls tas upp av DN), är att Pelle fått nys om att intervju tillsammans med UD ska göras då han nyss bytt arbetsplats från att ha delat den med Oksanen, och begärt ut handlingarna från UD. Vilket inte alls vore konstigt.

Om det nu är så att antingen UD eller Oksanen avlyssnas, så är det förstås oerhört allvarligt, och förstås relevant vem som avlyssnat och varför Pelle Zackrisson tipsades. Men det känns rejält långsökt att det skulle ligga till på det viset, jag tycker att slumpen (som Pelle Zackrisson hävdar) är ungefär lika troligt som avlyssningsscenariot.

Jag delar din analys. Det är inte otänkbart att Zachrisson på något sätt fick nys om intervjun, med tanke på att mejlkonversationen (enligt SDs propagandaorgan, Samhällsnytt) begärdes ut samma.månad som Zachrisson slutade på Mittmedia.

Samtidigt finns det säkert ett intresse av Ryssland att utmåla, inte bara Oksanen, utan andra journalister och aktörer som nyttiga idioter. Då Oksanens intervjun var med Crimean Human Rights Groups ordförande, Olga Skrypnyk, är rysk inblandning inte helt otänkbar. Något som också UD tycks tro. DN skriver dock att "det finns idag inga bevis för att det skett en avlyssning."

Vad det gäller Hanif Bali, är hans avbön knappast överraskande. Inte ens Moderaterna vill att deras representanter stöter sig med UD, och under ett valår riskera att framställa sig själva som rättshaveristiska.
Senast redigerad av Orangeman 2018-03-17 kl. 01:49.
Citera
2018-03-17, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Så det är alltså typ samma som Amineh Kakabaveh; riksdagsledamot impulsdelar omdömeslöst material på sociala medier. Tar bort, gör fullständig pudel, tvingas äta partisekreterarskit.
"Omdömeslöst material"? Det är ju offentligt material. Och jag fattar inte varför Hanif ber om ursäkt.
Citera
2018-03-17, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
Kan det här utspelet vara ett sätt att stoppa Hanif? Jag misstänker att han kanske har blivit för populär med sitt raka sätt att diskutera Sveriges problem. https://youtu.be/pbo9h8BKaxo
För att han lägger ut offentlig handling? Ja jag hoppas verkligen att han ryker för det. Precis vad facist-partiet moderaterna förtjänar.
Citera
2018-03-17, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuanFlores
begäran kom ut precis innan publikation. avlyssning?

Nej. Stämmer inte. 14 feb begärs dokumenten ut och läggs sedan ut på nyheter idag.
Citera
2018-03-17, 01:59
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
För att han lägger ut offentlig handling? Ja jag hoppas verkligen att han ryker för det. Precis vad facist-partiet moderaterna förtjänar.
Jag undrar vad är problemet egentligen?
Citera
2018-03-17, 02:05
Medlem
Orangemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
"Omdömeslöst material"? Det är ju offentligt material. Och jag fattar inte varför Hanif ber om ursäkt.
Därför att:
A) Han ovetandes kan ha deltagit i en rysk kampanj i att misskreditera en svensk journalist, vars fokusområde är bl.a. ryska desinformationskampanjer.
B) Oavsett om ovanstående stämmer eller ej, vill partiet inte stöta sig med UD, eller framställa sig själva som rättshaverister, och därmed ge oppositionen ett poltiskt slagträ.

Oavsett verkar Moderaternas damage control bygga dels på att ge Hanif offentlig smisk på pungen, samt att man gör en internutredning. Vi får se hur det slutar.
Citera
2018-03-17, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Nej. Stämmer inte. 14 feb begärs dokumenten ut och läggs sedan ut på nyheter idag.
En storm i ett vattenglas, men visar återigen att Hanif inte egentligen har ballarna för detta. Samt att Putin did it again - i alla fall om DN får bestämma
Citera
2018-03-17, 02:06
Medlem
Sam.Boyds avatar
Zackridsson slutar på lokaltidningen Hela Hälsingland. 
Kort efter kontaktar en sekreterare på UD (Tjänsteman J) tidningen Hela Hälsinglands journalist Patrik Oksanen via mail och tipsar om en konferens.

På tidningsredaktionen arbetar en redigerare (Mr Y) som hyser ett genuint agg mot Oksanen. Han tycker Oksanen sprätter och gör sig märkvärdig över att UD kontaktat honom om hjälp. Mr Y ser här sin chans att sätta dit Patrik Oksanen. Då han anser att Oksanen brustit i sina journalistiska principer och är en köpt springpojke till staten. Något som han hoppas när det avslöjas ska få Oksanen utesluten från Pressklubben, Journalistförbundet och förhoppningsvis även kosta honom jobbet. Så han kontaktar sin forna kolega Zackrisson som nu arbetar på Nyheter Idag och tipsar om "skandalen". Men han nöjer sig inte där. Han kontaktar alla han kan komma på.

Zackrisson hugger på tipset och begär ut majlem från UD. Att UD skulle betala journalister för att plantera nyheter i svensk media skulle vara en nyhet. Till sin stora besvikelse så är brevet inget annat än en pressreales. Inget om pengar eller annan ersättning för att utföra uppdraget.

Sent omsider totar Oksanen ihop en artikel utifrån UDs pressreales.

Då Oksanen gjort sitt inlägg så gör Chang Frick ett inlägg på sociala medier. Med den lätt omogna baktanken att ge Oksanen en liten förnedrande känga om lättja och svag journalistisk integritet. men redan efter en kort stund inser Chang att det snarare är han själv som riskerar att bli driftkucku. Så han raderar inlägget.

Men en understimulerad och uttråkad moderat riksdagsman vid namn Hanif dammsuger sociala medier för att kunna blåsa ut lite ånga, Som en stor vän av nya medier så är han blixtsnabb på att uppfatta och hinner hugga på inlägget, Han går ut i en Tweet med högre svansföring än vad han har teckning för. Vilket han sedan inser och i all tysthet plockar han bort inlägget.

På DN arbetar två agendasättande ”journalister” som har haft bevakning på Hanif. Då Hanif har fel värdegrund och dessutom skadeglatt kör totalt offroad om åsiktskorridoren så väntar de tålmodigt på att få sätta dit riksdagsman Hanif. 

En annan person som de har bevakning på är Chang Frick. Gerilla redaktören som för krig mot DN från sin källarredaktion ute i förorten med sin arme bestående av 3 anställda. Den som kan skjuta Nyheter Idag i sank har lovats en lysande karriär inom Bonniers av Wolodarski.

Plötsligt noterar de raderade tweet. En indikator lika tydlig som blod i vattnet är för en haj. Då misstankar tidigare har riktats mot Nyheter Idag om att finansieras av Ryssland och Nazistiska kapitalstarka fabrikörer, så kontaktar DNs två journalister sin egen trovärdiga rysslandsexpert (Mr V som bland annat skrivit ett manus i spionmiljö, suttit i soffprogram men nu har en paus pga #metoo). Mr V bekräftar att det enda sättet att få tag på innehållet i mail av denna karaktär och dignitet från UD är genom avancerad signalspaning. Ryssarna har helt klart buggat och tappat tjänsteman Js dator och telefon. Gett informationen till sin bullvan Nyheter Idag som i sin tur har matat en riksdagsman med informationen. DNs journalister gör nu en high five och konstaterar att Mr V gjort sig förtjänt av sitt konsultarvode.

DN går ut med "nyheten".

Moderaterna som just tagit del av en rapport som visar att Centern halverats efter skandalen i Solnatingsrätt får panik. Och för att visa handlingskraft polisanmäler man sin partikamrat.

På rysslands ambassad sitter tre troll och är oroliga att få sparken. Detta då de inser att de inte behövs utan att svenskarna klarar av att trolla, desinformera och skapa splittring utan deras hjälp.

Hur låter denna teori?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in