Citat:
Ursprungligen postat av
LegalEgalist
Vad gäller tidsintervallet mellan att Oksanen mejlar UD och Pelle Zackrisson begär ut mejlen, så tycker jag att det troligaste (som inte alls tas upp av DN), är att Pelle fått nys om att intervju tillsammans med UD ska göras då han nyss bytt arbetsplats från att ha delat den med Oksanen, och begärt ut handlingarna från UD. Vilket inte alls vore konstigt.
Om det nu är så att antingen UD eller Oksanen avlyssnas, så är det förstås oerhört allvarligt, och förstås relevant vem som avlyssnat och varför Pelle Zackrisson tipsades. Men det känns rejält långsökt att det skulle ligga till på det viset, jag tycker att slumpen (som Pelle Zackrisson hävdar) är ungefär lika troligt som avlyssningsscenariot.
Jag delar din analys. Det är inte otänkbart att Zachrisson på något sätt fick nys om intervjun, med tanke på att mejlkonversationen (enligt SDs propagandaorgan, Samhällsnytt) begärdes ut samma.månad som Zachrisson slutade på Mittmedia.
Samtidigt finns det säkert ett intresse av Ryssland att utmåla, inte bara Oksanen, utan andra journalister och aktörer som nyttiga idioter. Då Oksanens intervjun var med
Crimean Human Rights Groups ordförande,
Olga Skrypnyk, är rysk inblandning inte helt otänkbar. Något som också UD tycks tro. DN skriver dock att "det finns idag inga bevis för att det skett en avlyssning."
Vad det gäller Hanif Bali, är hans avbön knappast överraskande. Inte ens Moderaterna vill att deras representanter stöter sig med UD, och under ett valår riskera att framställa sig själva som rättshaveristiska.