Citat:
Ursprungligen postat av
Mendes
Om DN inte har mer på fötterna än vad som har framkommit kan man verkligen fråga sig varför de publicerar något dylikt. Att på lösa grunder anklaga någon för sprida ryska underrättelseuppgifter, när det finns betydligt enklare och mer sannolika förklaringar, kan knappast kallas seriös journalistik. De är också ganska baksluga eftersom de vet att Nyheter Idag/Zackrisson måste röja sin källa för att helt kunna avfärda påståendena, vilket troligen inte kommer att ske.
Min tolkning är att UD, via det regimvänliga språkröret DN, vill ta tillfället i akt att få tyst på två obekväma röster. För ändamålet tar man till det senaste vapnet i propagandaarsenalen: rysstämpeln. Det kan inte ha undgått någon att taktiken detta valår är att trycka rysstämpeln i pannan på alla regimkritiska röster nu när rasiststämpeln inte riktigt vill fastna ordentligt. På ett djupare plan antar jag att de på så vis vill framställa alla som hyser en gnutta nationalism (till skillnad från etablissemangets globalister) som opatriotiska ryska agenter, för att sprida förvirring i leden. Ungefär som makthavare i en bananrepublik.
Det är samma DN som publicerade "den rasistiske brandmannen från Boden" och "Sandviken kommun går 500 miljoner plus".
De behöver inte mer på fötterna än så här för att försöka komma åt Hanif Bali.
Antingen är det rysk signalspaning som hamnat hos Bali via NI.
Eller så har en fd medarbetare till Oksanen begärt ut all mejlkonversation mellan honom och regeringskansliet (för att hitta skvaller), Frick delat en del av materialet (men raderat för att det blev "trams"), Bali sett denna delning och sedan twittrat om det.
Om jag förstår Moderaternas reaktion rätt så bygger "extremt omdömeslöst" på att de tror (åtminstone lite grand) på att NI är en hemlig agent åt Ryssland och att de fortfarande är rädda för att bryta mot de fram till idag rådande värderingarna om vem som är god (DN) och vem som är ond (sociala och alternativa media).
Jag tror det här är med DN:s egna personliga grej mot Bali och Chang Frick (kom ihåg Kungsträdgårdsgrejen) än det är UD som försöker tvåla till någon.
Och jag tror Bali blir kvar i M.