2018-03-16, 20:25
Medlem
Herregud vad tjockt det var med ryssvänliga bruningar som försöker blanda bort korten här i tråden. Är ni på riktigt??

Det hela är mkt enkelt:

- NI finansieras delvis av ryska stålar och jobbar gladeligen för Putin. Ryssarna backar som bekant brun alternativmedia i hela Europa och Sverige är inget undantag (visste ni förresten att svensk rasisthöger är ökänd internationellt för att vara så oerhört korkad?)

- Hanif Bali är uppmärksamhetskåt och har dålig impulskontroll och fattar inte att han springer ärenden åt ryssarna. Men nu åker han alltså ut på arslet från moderaterna. Det har letat efter en anledning att dumpa honom.
Citera
2018-03-16, 20:26
Medlem
Fortfarande nyfiken på vad som stod i mailkonversationen?
Citera
2018-03-16, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Det är inte bara DN som slår på stora trumman:

– Oavsett vad utredningen ger vid handen har Hanif Bali agerat ytterst omdömeslöst, säger Tobas Billström.

Internutredning inom M. För att Bali publicerat en offentlig handling på twitter(?)

Det är inte publicerandet av handlingen som är det problematiska - det är vägen dit. Av allt att döma bygger "case":t på ovissheten om hur Nyheter Idag kände till mejlen öht (vem har tipsat NI?) samt ovissheten om hur mejlen sedan hamnade hos Hanif Bali. Via Nyheter Idag? Via någon som på annat sätt kommit åt mejlen? Via samma part som tipsade Nyheter Idag? (DN spekulerar i att det är Ryssland)
Citera
2018-03-16, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LinusSarud
Du missar ingenting. Det "hemska" är tesen/insinuationen att Hanif Bali (M) får information "under bordet" av en tidning som ägs av partiledaren för Medborgerlig Samling. DN har nu dessutom släppt en uppföljning och insinuerar vidare att Hanif Bali slirar på sanningen om hur han fick tag i skärmdumpen/mejlet.

"Grejen" är väl att DN har bestämt sig för att Hanif Bali har fått mejlet ifrån Nyheter Idag, från Ryssland (som har fått mejlet på olagligt sätt) eller från Ryssland (som har fått mejlet ifrån Nyheter Idag).

4:e alternativet (Den tes som DN driver hårdast) är att:

"Ryssland" har avlyssnat mejltrafiken
"Ryssland" har tipsat Nyheter Idag
Nyheter Idag begär ut mejlen
Nyheter Idag förser Hanif Bali med mejlen

Personligen så tror jag inte på att något av de fyra ovanstående alternativen är hela sanningen, allra minst det fjärde alternativet.
Ok, nu fattar jag.

Om det fjärde alternativet stämmer så håller jag med om att det är allvarligt.
Citera
2018-03-16, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av levkrotsi
Herregud vad tjockt det var med ryssvänliga bruningar som försöker blanda bort korten här i tråden. Är ni på riktigt??

Det hela är mkt enkelt:

- NI finansieras delvis av ryska stålar och jobbar gladeligen för Putin. Ryssarna backar som bekant brun alternativmedia i hela Europa och Sverige är inget undantag (visste ni förresten att svensk rasisthöger är ökänd internationellt för att vara så oerhört korkad?)

- Hanif Bali är uppmärksamhetskåt och har dålig impulskontroll och fattar inte att han springer ärenden åt ryssarna. Men nu åker han alltså ut på arslet från moderaterna. Det har letat efter en anledning att dumpa honom.
Japp, så är det troligtvis.

Jag har inte alls fått ryssvänliga vibbar av Hanif, däremot är han ju där ute i den delen av högern som är lite för närliggande till alt-right/brunhögern, och dessa älskar som bekant Putins Ryssland.

Trist om det skulle sluta så här för Hanif, även om jag har svårt att se att M skulle "leta" efter en orsak att fimpa honom. Han har aldrig varit hetare och att göra sig av med honom under ett valår vore att spela ett högt spel med tanke på hur många röster han lär dra till sig.
Citera
2018-03-16, 20:35
Medlem
Inte mig emot att M skulle göra sig av med Bali då jag inte är något större fan av M. Det skulle de tappa 1-3 procentenheter på i valet i höst, då han, genom att inge falska förhoppningar om att M nu blivit att lita på, drar in många väljare som är på gränsen mellan M och SD.
Citera
2018-03-16, 20:36
Medlem
Varför ringde Hanif till Oksanen och bad om ursäkt? Vad har han att be om ursäkt för till honom? Vad har han att be om ursäkt över överhuvudtaget? Vad händer egentligen? Hela den här affären verkar absurd
Citera
2018-03-16, 20:38
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Det skulle vara bra om han åkte ur M och gick till: Med, AfS eller Sd eller något eget initiativ.

M tänker bara ha honom som maskot till valet för att återgå till Cucklinjen direkt efter valet.
Citera
2018-03-16, 20:44
Medlem
Om det är något skumt i den här saken så står nog Chang Frick för det. Hanif Bali har nog i så fall bara varit godtrogen.

En annan möjlighet är att Frick har fått ett tips om mejlen utan att veta att tipsaren var den ryska underrättelsetjänsten och då är han också oskyldig.
Citera
2018-03-16, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Japp, så är det troligtvis.

Jag har inte alls fått ryssvänliga vibbar av Hanif, däremot är han ju där ute i den delen av högern som är lite för närliggande till alt-right/brunhögern, och dessa älskar som bekant Putins Ryssland.

Trist om det skulle sluta så här för Hanif, även om jag har svårt att se att M skulle "leta" efter en orsak att fimpa honom. Han har aldrig varit hetare och att göra sig av med honom under ett valår vore att spela ett högt spel med tanke på hur många röster han lär dra till sig.

Nä, jag tror inte heller Hanif är det minsta ryssvänlig. Dock lite impulsiv av sig i sociala medier och därmed "spelbar" för andra. Jag tror det är kört för honom nu. Finns många respektabla moderater som börjat se honom som en risk eller ett potentiellt sänke. Men han har en lysande SD-karriär framför sig, om han står ut med några blatteskämt på grov skånska.
Citera
2018-03-16, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Det skulle vara bra om han åkte ur M och gick till: Med, AfS eller Sd eller något eget initiativ.

M tänker bara ha honom som maskot till valet för att återgå till Cucklinjen direkt efter valet.
Så är det. Partiledningen avskyr Bali, men de är medvetna om att han är poppis i många av partiets led, samt att han säkert på egen hand drar in ett par procentenheter. Deras plan är att sätta honom i EU efter EU-valet 2019.
Citera
2018-03-16, 20:50
Medlem
Västkustskts avatar
Nån som har PLUS?
https://nyheteridag.se/plus/har-ar-oksanen-mejlet-som-nyheter-idag-begarde-ut-fran-utrikesdepartementet/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in