2018-03-16, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Enligt uppgift ska polisen göra DNA tester av ett stort antal personer som var max 15 år 04 under 2018.
Jaha, nu kanske polletten trillar ner ...
Citera
2018-03-16, 19:01
Medlem
Citat:
Enligt uppgift ska polisen göra DNA tester av ett stort antal personer som var max 15 år 04 under 2018.
Vid ev vägran att topsas kollas naturligtvis förekomsten av äldre brorsa. Topsning av släkting på mödernet kan då ge träff.
Citera
2018-03-16, 19:10
Medlem
Citat:
Ett sånt scenario är tänkbart. Mest logiskt. Sen har inte många känt till denna konflikt. Troligen en småsak.
M:s familj har naturligtvis fått besvara frågor om ev ovänner till M. Föräldrar vill gärna se sina barn som oskyldiga lamm, i synnerhet invandrade familjer visavi svensk polis (jag vet). Den vägen har utredarna nog inte fått så mycket att gå efter.
Citera
2018-03-16, 19:11
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Vid ev vägran att topsas kollas naturligtvis förekomsten av äldre brorsa. Topsning av släkting på mödernet kan då ge träff.

Precis. Om en person som polis är intresserade av inte vill lämna sitt DNA så blir det en hämtning. Polis har inte haft problem med det i det här ärendet.
Citera
2018-03-16, 19:17
Medlem
Citat:
Ska man tolka Janséns uttalande som att polisen/utredaren nu gjort ett mentalt lappkast och bytt taktik?
Citera
2018-03-16, 19:27
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Ska man tolka Janséns uttalande som att polisen/utredaren nu gjort ett mentalt lappkast och bytt taktik?

Ja det tror jag. Är nog ingen slump att han gör den bedömningen nu. Ett nytt uppslag.
Citera
2018-03-16, 19:39
Medlem
Link04s avatar
Polisen fick ett nytt spår för en månad sedan. Det är troligen det som dom gör sin nya bedömning på.

Spåret gäller en minderårig GM med konflikt med M. En konflikt som hänt under helgen före morden. Som jag skrivit innan så har kniven ev en avgörande betydelse för hela konflikten. Det är bara en teori men den verkar inte helt dum.

Teorin är att M har tagit GM:s butterflykniv helgen innan morden och att det var när GM skulle ta tillbaka sin kniv som det spårade ur.
Citera
2018-03-16, 19:40
Medlem
Link04s avatar
Vi får hoppas att dom kan plocka in rätt personer för att köra DNA test och se om det här kan stämma. Det kommer dom med säkerhet att göra men det kan ta lite tid.
Citera
2018-03-16, 22:55
Medlem
Citat:
Polisen fick ett nytt spår för en månad sedan. Det är troligen det som dom gör sin nya bedömning på.

Spåret gäller en minderårig GM med konflikt med M. En konflikt som hänt under helgen före morden. Som jag skrivit innan så har kniven ev en avgörande betydelse för hela konflikten. Det är bara en teori men den verkar inte helt dum.

Teorin är att M har tagit GM:s butterflykniv helgen innan morden och att det var när GM skulle ta tillbaka sin kniv som det spårade ur.
M kan ha visat kniven för någon av sina kompisar, skrytit. Kanske därifrån ev tips kommer.
Citera
2018-03-17, 00:20
Medlem
Citat:

Det var det du skrev om för någon vecka sedan? Det som utspelade sig i omklädningsrummet? Borde det inte ha funnits vittnen? Borde inte åtminstone någon av dessa ha hört av sig till polisen? Det kan såklart ha utspelat sig utan vittnen. Fick för mig att du bara kastade ut det som en teori, utan substans. Finns det något konkret i det?

Tycker hela det här spåret känns väldigt osannolikt, men om det finns ett rykte eller något så är det iaf värt att undersöka.
Citera
2018-03-17, 00:28
Medlem
Citat:
Precis. Om en person som polis är intresserade av inte vill lämna sitt DNA så blir det en hämtning. Polis har inte haft problem med det i det här ärendet.

Känns som att du ofta vill ge intrycket av att vara insatt i utredningen. Stämmer det? Och isf: vad är det mer exakt som får dem att helt plötsligt inrikta sig på en gm som är hälften så ung som de mest trovärdiga vittnena (enligt dem själva) tidigare uppgett?

Det är bra att de breddar sökfältet, hursomhelst. Men snacket om att de är gm på spåret, gm kommer vara fast inom ett år... tycker jag undergräver deras trovärdighet. De har sagt det så många gånger utan att något har hänt. Min teori är att de använder sig av telefonavlyssning och säger såna här saker för att höra om personerna de avlyssnar säger någonting.
Citera
2018-03-17, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Det var det du skrev om för någon vecka sedan? Det som utspelade sig i omklädningsrummet? Borde det inte ha funnits vittnen? Borde inte åtminstone någon av dessa ha hört av sig till polisen? Det kan såklart ha utspelat sig utan vittnen. Fick för mig att du bara kastade ut det som en teori, utan substans. Finns det något konkret i det?

Tycker hela det här spåret känns väldigt osannolikt, men om det finns ett rykte eller något så är det iaf värt att undersöka.
Pojken M är primär måltavla. Någon är ute efter honom. M har gjort något mot GM alt närstående till GM. Problemet är att M:s familj är invandrad från Mellanöstern, redan välkända pga diverse affärshändelser och Sverige vid tiden för morden är ett relativt nyvaknat land för invandringsproblem, dvs vi tassar på tå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in