Citat:
Ursprungligen postat av
Gach
Du kanske tillhör dom som gått LHS, men för vanliga Svenssons som inte lever i misär känns det konstigt om man inte skulle betro sin livskamrat med koden till bankdosan. Hon lagar ju redan all mat, tvättar diskar och städar. Det är klart att hon ska betala räkningarna också
Livets Hårda Skola behöver man inte gå, för att inse att när förhållandet börjar knaka i fogarna, kan ens partner börja bete sig allt annat än rationellt. Titta på vad som händer vid otaliga skilsmässor. Vilken skada kan partnern inte göra om han/hon rent tekniskt är du, via din mobil och ditt mobila bank-ID?
Vad gäller att betala räkningar, så kan min fru göra det helt smärtfritt utan att ha tillgång till min bankdosa. Vi har till största delen delad ekonomi via ett gemensamt konto dit vi överför en överenskommen summa varje månad. Kvar på mitt konto ligger mina "lekpengar" som jag kan göra precis vad jag vill med. Kanske inte så rosaskimrande romantisk lösning som att ha helt delad ekonomi som du, men den funkar alldeles utmärkt för oss.
Ingen av oss lagar mat, tvättar, diskar eller städar. Vi käkar ute eller tar med oss färdiglagad mat hem och vi har en diskmaskin. Städning och tvättning sköts varje vecka av vår städerska. En kapitalistisk lösning på att slippa utföra sysslor vi båda ogillar.