2018-03-14, 14:49
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Journalisten och bokrecensenten Yukiko Duke, som fick sparken av SVT och startade sin egen YouTube-kanal, har gått tillbaka till gammelmedia och är nu fastanställd på SvD. Tråkigt tycker jag, hade hellre sett att fler journalister lämnade gammelmedia och prövade lyckan på nymedia som YouTube.

Menmen, kanske tänker hon göra både ock?

https://www.journalisten.se/folk/pa-nya-jobb/yukiko-duke-0
Citera
2018-03-14, 18:17
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ha ha, ja desperationen är tydlig. Hur vore det om de gjorde sitt jobb i stället för att lipa och bröla?

Helena Giertta brukar jag läsa med stor behållning. Hon är verkligen "drottningen av journalistisk gråt och tandagnisslan" och är verkligen galjonsfigur för den desperata och gråtande, men fortfarande självgoda och världsfrånvända henvänsterjournalisten. En riktig dramaqueen. Väldigt underhållande

Dessutom har hon en gammal bild på sig själv. Jag googlade och fann att hon numera är både fetare, rynkigare och betydligt äldre än på sin byline.
Citera
2018-03-14, 20:05
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Dessutom har hon en gammal bild på sig själv. Jag googlade och fann att hon numera är både fetare, rynkigare och betydligt äldre än på sin byline.

Haha, oj, ja det var en viss skillnad mot bilden hon använder i tidningen Journalisten

Men nu är jag ju gentleman och tycker inte man ska racka ner på folks utseende, utan i stället se till vad de säger och skriver.

De kanske har lite dålig budget på tidningen Journalisten så de inte haft råd med nya foton på 15-20 år, vem vet i dessa tider av gammelmedias annalkande död...
Citera
2018-03-14, 20:59
Medlem
ChristianXs avatar
Johan Westerholm reflekterar lite över statistiken:

Citat:
Sitter och går igenom veckans trafikanalyser av nätbaserade mediekonsumenter.

Fråga till publiken:

Två dagstidningar har klappat igenom helt. SvD och GP.

GP har tappat elva (11) placeringar på en vecka och ligger nu på plats 100. Brantare kurva får jag leta efter.

Någon som läser GP som kan ge en förklaring?

En total genomklappning på mycket kort tid. Finns inga fel i indatan som jag ser det som baseras på Google Analytics, Facebooks trafikstatistik samt Twitters för att ta några exempel. Det vill säga i huvudsak Alexa.com fullständiga data.

Andra mätverktyg ger liknande resultat.

Förklaring? Någon?
https://www.facebook.com/johan.westerholm1/posts/10155639644100000
Citera
2018-03-14, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Johan Westerholm reflekterar lite över statistiken:

https://www.facebook.com/johan.westerholm1/posts/10155639644100000

De har inte råd att köpa fejkade besökare och likes längre från Indien. Besparingskraven går längs hela linjen.

Samtidigt visar det på en uppgivenhet. De vet hur obsoleta de är numera och ids inte blåsa upp siffrorna längre.
Citera
2018-03-14, 22:24
Medlem
Ilja.Oblomows avatar
En förklaring måste ju vara betalväggen som GP och SvD använder. De måste bestämma sig för vilken riktning man ska välja. Annonsörerna lär ju försvinna med stormsteg om detta fortsätter, vem ska ens se deras annonser när "ingen" ens går in på sajterna längre
Citera
2018-03-14, 23:27
Medlem
Grodfrityrs avatar
Resumé, 22 november 2017:
Citat:
Efter satsningen på räckvidd – GP börjar med betalvägg

Nu börjar Göteborgs-Posten låsa in material på sajten.

[...]
– För att kunna fortsätta att leverera bra lokal journalistik måste vi ta betalt. Den kostar pengar att producera, då går det inte att ge bort den gratis, säger chefredaktören Christofer Ahlqvist till den egna sajten.

Tidigare satsade tidningen hårt på att bygga digital räckvidd genom att lägga stora resurser på breaking news, politik och utrikesbevakning. Den förre onlinechefen Markus Hankins sågade planerna på inlåst material i en intervju i Resumés magasin tidigare i år.
– Jag tror inte riktigt på den strategin utan ser en risk att GP blir mindre än vad de behöver vara. Både sett till personal och räckvidd.
...
https://web.archive.org/web/20171122131707/https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/11/22/gp-borjar-med-betalvagg/

Alexa är rena skämtet:
(FB) Gammelmedias annalkande död
(FB) Största alternativa medier?
men visst, det stämmer att GP har tappat trafik sen de införde betalvägg.

GP, KIA-index, antal besök de senaste två åren:
http://www.kiaindex.se/?site_name=L%C3%A4gg+till+webbplatser+%28svt.se%2C +sr.se%29&sites_compare=gp.se+Total&comp_from_year =2016&comp_from_week=10&comp_to_year=2018&comp_to_ week=10&compare_col=visits

GP, Google trends, de senaste två åren:
https://trends.google.se/trends/explore?date=2016-03-14%202018-03-14&q=%2Fm%2F01dff0
Senast redigerad av Grodfrityr 2018-03-14 kl. 23:40.
Citera
2018-03-15, 05:25
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Bara för MSM att börja tugga i sig att om man vill ha läsare gäller det att göra saker tillgängliga, inte tvärtom. Man får satsa på finansiering via annonser.

Ett annat tips är att skriva relevant och objektivt förstås.
Citera
2018-03-15, 08:45
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
Alexa är rena skämtet:
(FB) Gammelmedias annalkande död
(FB) Största alternativa medier?
men visst, det stämmer att GP har tappat trafik sen de införde betalvägg.
Ja, visst är de usla på att mäta trafik men de är ju ungefär lika usla hela tiden så man kan ju använda dem till att se förändringar över tid. GP tar ju medvetet död på sig själv genom sin betalvägg där så gott som allt ligger bakom den.

Det är ju en rätt märklig affärsidé - att sälja annonser som knappt någon kan se.
Citera
2018-03-15, 09:23
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilja.Oblomow
En förklaring måste ju vara betalväggen som GP och SvD använder. De måste bestämma sig för vilken riktning man ska välja. Annonsörerna lär ju försvinna med stormsteg om detta fortsätter, vem ska ens se deras annonser när "ingen" ens går in på sajterna längre
Jag brukar inte använda detta uttryck. Men att försöka försörja sig på annonser, bakom en betalvägg, måste räknas som "hål i huvudet".
Citera
2018-03-15, 09:29
Medlem
Mitt tips är att de s k gammelmedia i vart fall överlever den här tråden ...
Citera
2018-03-15, 12:39
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Just nu pågår ett väldigt intressant rättsfall som jag inte sett det rapporteras om i tråden.

Om jag har fattat det hela rätt så rör det sig om journalisten Mikael Strand som arbetat som fotograf på Norrköpings Tidningar sedan 1983. 2016 fick han sparken i samband med ett sparpaket och nu har Journalistförbundet dragit ärendet till Arbetsdomstolen och argumenterar för Mikael Strand inte skulle ha fått sparken utan istället fått nytt jobb på tidningen som reporter.

Under onsdagen hördes flera vittnen för att svara på frågor om hur svårt alternativt enkelt det är för en journalist som arbetat länge som fotograf att börja arbeta som reporter.

En multireporter på Hälsingetidningarna i Mittmedia, som hördes per telefon redan under tisdagen, har blivit central under rättegången. Han gick från att vara fotograf till att bli multireporter 2013 och arbetar numera i skift tillsammans med övriga reportrar, vilket bland annat innebär ensamarbete vissa kvällar och helger. Hans vittnesmål åberopades av Journalistförbundet som ett exempel på att det går att byta arbetsuppgifter inom en redaktion.

Medieföretagen menade att Hälsingereportern var en av få tidigare fotografer som lyckats byta inriktning, samt att reportern i dag arbetade med enklare journalistik och att kraven för reportertjänster på Östgöta Media såg annorlunda ut.

Journalistförbundet driver linjen att för Mikael Strand som gått journalistutbildningen på JMG och varit yrkesverksam på en dagstidning i över 30 år, bland annat som lokalredaktör i slutet av 1980-talet, handlar det om en mindre omställning för att bli skrivande journalist, och han skulle därför vara kvalificerad för flera olika tjänster inom Östgöta Media när fotograftjänsterna togs bort 2016.

Under slutanförandet tog Mikael Strands och Journalistförbundets ombud Maria Fridolin från LO-TCO Rättsskydd upp det faktum att Mikael Strand efter att han sagts upp från Norrköpings Tidningar gjorde praktik på Katrineholms-Kuriren under två veckor, och att han under den tiden fick flera artiklar publicerade, med puffar på förstasidan. Detta pekar på att han hade tillräckliga kvalifikationer för att arbeta som reporter, enligt Fridolin.

Almegas Roine Johansson som är ombud för Medieföretagen och Östgöta Media inledde sitt slutanförande med att dra upp skillnader mellan yrkesgrupper inom journalistiken. Mest anmärkningsvärt enligt mig är att Roine Jansson argumenterar för att journalist inte är att betrakta som ett yrke!

Citat:
Ursprungligen postat av Roine Johansson
Journalist är inte ett yrke. Redigerare är ett yrke, fotograf är ett yrke, reporter är ett yrke och en gång i tiden fanns det korrekturläsare på tidningarna, det var ett yrke. Att byta från fotograf till reporter är att byta yrke.

Roine Johansson menade att det faktum att Mikael Strand gått en journalistutbildning på JMG i slutet av 1980-talet inte kunde vara relevant för bedömningen av hans kvalifikationer 30 år senare.

Dom faller onsdagen den 2 maj.

https://www.journalisten.se/nyheter/almega-under-ad-forhandlingen-journalist-ar-inte-ett-yrke
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in