2018-03-15, 20:40
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det har sagts att skolan ordnade vilrum, men det har aldrig framkommit att något av barnen skulle ha nyttjat vilrummet, dvs testat om det funkade att "vandra" till vilrummet när omgivningen blev för påfrestande. Snarare tvärtom, får man intrycket att denna lösning inte ens prövats, om man läser vad som sagts i saken.
Det verkar som att vilrum inrättats för bägge barnen:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP0jP5/sa-levde-bjarred-familjen-fore-morden
...som trots detta inte orkat med skolan och undervisningen där.
Citera
2018-03-15, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Har en kollega som bor i Bjärred och har frågat honom ett antal gånger om han visste vilka det var men nä, ingenting vet han...

Vad tror du det beror på?
Citera
2018-03-15, 20:48
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Dock inte mer isolerade än att dom båda har jobbat med allt vad det innebär vad gäller att träffa folk. Borde finnas en hel del människor som har snappat upp ett och annat om O & H men uttalar sig här eller till nån av skribenterna här gör dom inte dock

Det är skillnad på att vara social på jobbet. Jag är social själv på jobbet men inga av mina kollegor vet om mitt privatliv. Om jag skulle dö tror jag inte de skulle kunna berätta så mkt om mig.

Jag tror både O & H hållt sig till bara jobbsnack, får en känsla av torra akademiker. Hela händelsen är bara för sorglig. Livet är så mycket mer än karriär och pengar och de måste verkligen ha saknat ngt som inte gett dem en mening med livet. Döttrarnas tillstånd blev droppen. De kanske avundades omgivningens sociala gemenskap och kände att de aldrig kom in i samhället och Bjärred.
Citera
2018-03-15, 20:48
Bannlyst
Citat:
Dock inte mer isolerade än att dom båda har jobbat med allt vad det innebär vad gäller att träffa folk. Borde finnas en hel del människor som har snappat upp ett och annat om O & H men uttalar sig här eller till nån av skribenterna här gör dom inte dock
Vi har haft en handfull i den här tråden som varit bekant med familjen som velat berätta om dem. De har inte mottagits särskilt väl dock, blivit misstänkliggjorda och ifrågasatta hårt. Det är väl egentligen bara en som stått ut någon längre tid.
Att vi inte haft någon här som är riktigt nära familjen vittnar väl egentligen bara om att familjen hade god smak vid val av vänner. Och familj.
Citera
2018-03-15, 20:50
Medlem
Citat:
Det finns några korta kommentarer från arbetskamrater, men egentligen väldigt lite om man tänker efter. Inga minnesord på facebook eller liknande. Det är ju lite olika med arbetskamrater, om några vet man allt och med andra vet man knappt om dom är gifta. En del har stark integritet och pratar jobb och fotboll men inget mer. Det känns så i det här fallet. Men det konstiga är att jag har sökt till och med på lokaltidningarnas facebooksidor och olika grupper men länkarna till artiklar om tragedin har nästan inga kommentarer. Dom få som har delat artiklarna har inte ens själv kommenterat sina delade inlägg. Det är onaturligt tyst.
Citera
2018-03-15, 20:53
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Det är skillnad på att vara social på jobbet. Jag är social själv på jobbet men inga av mina kollegor vet om mitt privatliv. Om jag skulle dö tror jag inte de skulle kunna berätta så mkt om mig.

Jag tror både O & H hållt sig till bara jobbsnack, får en känsla av torra akademiker. Hela händelsen är bara för sorglig. Livet är så mycket mer än karriär och pengar och de måste verkligen ha saknat ngt som inte gett dem en mening med livet. Döttrarnas tillstånd blev droppen. De kanske avundades omgivningens sociala gemenskap och kände att de aldrig kom in i samhället och Bjärred.

Ja, men varför inte.... en nog så "varm" förklaring, till det ändå så beklagansvärda slut som har presenterats
Citera
2018-03-15, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns några korta kommentarer från arbetskamrater, men egentligen väldigt lite om man tänker efter. Inga minnesord på facebook eller liknande. Det är ju lite olika med arbetskamrater, om några vet man allt och med andra vet man knappt om dom är gifta. En del har stark integritet och pratar jobb och fotboll men inget mer. Det känns så i det här fallet. Men det konstiga är att jag har sökt till och med på lokaltidningarnas facebooksidor och olika grupper men länkarna till artiklar om tragedin har nästan inga kommentarer. Dom få som har delat artiklarna har inte ens själv kommenterat sina delade inlägg. Det är onaturligt tyst.

När en nära arbetskamrat/kollega avlider eller som i detta fall en hel familj man känner, inte går man väl ut på Facebook och skriver minnesord direkt?

Eller berättar detaljer om familjen.

Att det är tyst är väl snarast ett tecken på sundhet.
Citera
2018-03-15, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I vart fall inte på samma sätt som på diktafonens tidevarv. Förstår att jag trampat i ett getingbo. Inte min mening att förolämpa en yrkesgrupp, som jag dessutom tycker har ett berättigande oavsett form.

Diktafoner används av läkare varje dag. Varför uttalar du dig så tvärsäkert när du inte vet så mycket?
Citera
2018-03-15, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Polisen kan ha meddelat chefer, medarbetare anhöriga och vänner att inte prata så länge utredningen pågår.
De få som har uttalat sig är t ex vittnen boendes i Bjärred.
Citera
2018-03-15, 21:18
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det verkar som att vilrum inrättats för bägge barnen:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gP0jP5/sa-levde-bjarred-familjen-fore-morden
...som trots detta inte orkat med skolan och undervisningen där.
Ja du, tack för att du tog fram länken
När det gäller Moa, började hon aldrig på skolan till höstterminen så henne kan vi räkna bort när det gäller att ha testat vilrummet. För Agnes är det också väldigt oklart om hon verkligen gjorde det.
Citat:
Inför högstadiet ville flickan gärna gå i skolan och man diskuterade en lösning med ett vilrum i beredskap när ljuden och störningarna blev för mycket.
Man beslutade att hon skulle avstå från hemkunskap, idrott, musik och moderna språk för att kunna koncentrera sig på kärnämnena svenska, matte, SO, NO och engelska samt bild eftersom hon brann för de estetiska ämnena.
Under konferensen pratade man om hur hon skulle klara antagningskraven till gymnasiet.
Hennes pappa och skolsköterskan skulle tillsammans informera hennes klasskamrater om situationen.
Lillasystern drabbad
I maj 2017, vid skolårets slut, hade det visat sig att 14-åringen inte orkade med skolmiljön, trots viljan och trots skolans anpassning. Istället hade hon undervisats hemma i skolans regi och så skulle det fortsätta i åttonde klass med fyra tillfällen i veckan.
Mitt fetade.
Om "skolans anpassning" gäller vilrum eller det specialsydda schemat framgår inte. Det enda som sägs är att hon undervisats hemma istället för i skolan. Ytterst oklart om hon ens prövade vilrummet, säger jag.
Citera
2018-03-15, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
När en nära arbetskamrat/kollega avlider eller som i detta fall en hel familj man känner, inte går man väl ut på Facebook och skriver minnesord direkt?

Eller berättar detaljer om familjen.

Att det är tyst är väl snarast ett tecken på sundhet.
Det kanske är en generationsfråga iofs men min erfarenhet efter både dödsolyckor, självmord och när någon har gått bort efter sjukdom så brukar det bli laviner av R.I.P och hälsningar både på personens facebook och på artiklar till händelserna. Barnen hade kompisar och Oskar måste ha haft många yngre studenter, men man ser inte en enda ”vila i frid”. Det är ovanligt skulle jag vilja säga.
Citera
2018-03-15, 21:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Det finns säkert en och annan som med samma logik funderat över barnen på dövskolan.
Ja, men bara under förutsättning att två döva barn mördats för att föräldrarna pga barnens dövhet inte längre sett någon livskvalitet eller framtid - en logik som också kan appliceras på andra handikapp. - Skillnaden på t.ex. dövhet, blindhet mm och det mer svårfångade fenomen som brukar kallas "kroniskt trötthetssyndrom" (ME/CFS: Myalgisk Encefalomyelit/Chronic Fatigue Syndrom), är att det i ME/CFS - helt eller delvis - kan finnas en obehandlad psykiatrisk problematik som egentlig grundorsak.
http://www.ds.se/Global/Om%20sjukhuset/Organisation/Dokument/Slutrapport%20ME_CFS-projektet%20juli%202013.pdf

Om två barn med kroniskt trötthetssyndrom mördas pga att de anses vara upphovet till sina föräldrars försämrade livskvalitet resp. dåliga framtidsutsikter (och att föräldrarna även anser att prognosen gäller barnen själva/familjen som helhet) kan det diskuteras hur stor del av dessa tankegångar som bottnar i psykiatrisk ohälsa samt hur de olika symptomen samspelar med tillförda läkemedel och andra botemedel eller terapier.

De döva, däremot, behöver framför allt en kraftfull hörapparat, alt. får lära sig att kompensera sitt hörselbortfall med hjälp av syn, känsel mm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in