Citat:
Ursprungligen postat av
Hatt-Kaninen
I flera krönikor på Journalisten blir tonläget allt mer desperat angående journalisternas framtida arbetsmarknadsutsikter. De tycker uppenbarligen inte det är roligt att förlora den makt de suttit på obestridda i över hundra år.
https://www.journalisten.se/ledare/demokratin-behover-oss
https://www.journalisten.se/kronika/politiker-forsvara-oss
När Helena Hjerta börjar med att nämna ”The Post” visar det hur lång ifrån samhällsmedborgarna hon är. En inlaga från Hollywood-Demokraterna som inte ens kulturnyheterna på SVT var speciellt snälla mot i sin recension.
Citat:
Men filmens största behållning ligger utanför dess ramar, enligt Kulturnyheternas filmkritiker Fredrik Sahlin -klipp-
Hela recensionen
Att sedan gnälla över sin arbetssituation kan vara ok, men att göra det i sin egen produktionskanal som de själva uppger har som syfte att granska makten blir ju bara pinsamt.
Den här tråden är en av de bästa någonsin på Flashback. Jag har följt den en längre tid och läst det mesta. Jag tycker mig ha sett hur förfallet började hos tidningarna redan i slutet av 90-talet. Någon som kommer ihåg hur mediaträning för politiker fick ordentligt fotfäste vi den tiden och att journalister insåg att lönen var bättre som informatör på privata bolag?
Jag minns också hur Jan Guillou berättade vid någon intervju att han gästföreläst för blivande journalister och att de skrattat när han talade i något ämne gällande grävande journalistik, etik och tredje statsmakten. De skrattade så ofta att han undrade om de druckit alkohol inför föreläsningen. Han förstod att så var inte fallet. Tiderna förändras, agendasättande journalistik med förbestämda narrativ verkar sättas i främsta rummet, på bekostnad av riktig journalistik. Visserligen har massmedia alltid varit lite vinklad, det ligger i sakens natur, men ändå av högre kvalité. Någon som snubblat över Expressens kultursidor från 70-talet?
Jag känner mig gammal då jag inte kan förstå hur annonsörerna utvärderar utfallet på en kampanj på nyhetsmediernas plattformar. Är de inte medvetna att det köps klick och likes på världsmarknaden? Hur kan de få en vettig ROI på de pengarna? Mycket underligt. Kanske dags att gå i pension då jag verkar ha börjat tappa greppet...
/BubbasBoy