2018-03-14, 21:11
Bannlyst
Efterom halva gänget tycker precis tvärt om mot min teori, så måste jag ändå erkänna att det är jätteintressant att läsa hur just NI ser på saken, och för första gången fick jag läsa en samlad teori-berättelse.
Den var intressant.
Så fortsätt gärna berätta.

Det är väldigt spännande att se hur samma händelse kan tolkas på två helt olika sätt.
Det har nog mycket med egna erfarenheter, och egna upplevelser att göra, kanske.

Men, som sagt, Intressant att läsa motsatta teorier.

Tack
Citera
2018-03-14, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Här måste jag hålla med. Barn är ofta (alltid skulle jag säga men har ingen källa på det ) rädda för döden. Tror inte det går att övertyga något barn om att det är ”okej” att dö. Det går emot deras instinkter och skulle skrämma livet ur barnet att berätta om en sån plan.

Det finns nog inget barn som aldrig gråtit av rädsla för döden. Rädslan för att en förälder ska dö. Ett friskt barn funderar nog inte ens på sin egen död.
Citera
2018-03-14, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag tror att sanningen ligger väldigt nära, i alla fall.
Är säkert lite detaljer hit eller dit, men i grova drag, så tror jag att det är nära sanningen.
Och, jag ändrar lite i texten... som N.Armstark säger så tror jag att Agnes och Moa fick veta.
Sista dygnet den 8:e tror jag dom visste.
Men fick tyvärr inte välja.......

Hade varit jätteintressant om nån som tycker tvärt om, kunde knåpa ner en liknande teori, fast med psyko-Oskar eller annan orsak, bara för att ha nått att jämföra med.
Tror inte nån sån teori har presenterats, utan man har bara sagt att han var ett psyko.
Men en teori-berättelse hade varit önskvärt.

Lonnrot - Grattis till nr 21.000

Tycker det känns helt förfärligt att tänka sig att flickorna fick veta vad som väntade de - nästan så att jag inte ens kan tänka tanken. Vara medveten om att ens föräldrar, deras stora trygghet i livet, deras förebilder, skulle avsluta deras liv. Det måste ha varit ett fruktansvärt, plågsamt, förtvivlat outhärdligt dygn. Gråter inombords när jag tänker på töserna. Vad utspelade sig för hemska scener i huset sista dygnet/dygnen.

Din teori från början, med hänseende bland annat till PM du fått, har ju varit att föräldrarna gemensamt avslutade flickornas liv och sedan sina egna. Även medlemmen scheele och några fler trovärdiga nick har haft den teorin.

Men jag har då alltid tänkt att Agnes och Moa varit helt ovetande om vad som skulle ske. Att de i vanliga fall fick någon medicin på kvällen, men just denna kväll även en dödande dos. För att ta två tunna, smala flickebarn av daga krävs nog inga större doser, i motsats till en vuxen person.
Sömntabletter är beska i smaken men bakas de in i till exempel chokladbollar kanske det ej märks.
Starka värktabletter kan förstås även funnits i hemmet - erinrar mig att någon skrev att Hanna verkade ha varit smärtpåverkad vid något tillfälle och hade svårigheter att resa sig från en stol.

(Har ej haft tid läsa alla kvällens inlägg, så ber om ursäkt om detta redan avhandlats.)

Även jag får gratulera Lonnrot till inlägg nr 21000!
Citera
2018-03-14, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det började förmodligen som en influensa som aldrig riktigt gick över. Onormal trötthet, svårt att komma upp ur sängen, kanske huvudvärk. Vissa dagar bättre, nästan som vanligt, då ökar hoppet, sen värre igen. En känslomässig berg- och dalbana. Vård av barn, samtal till 1177, vårdcentral. Sänka, blodprover och vila. Kom ihåg att dricka mycket. Prioriteringar när orken inte räcker till allt. Oro, nattliga samtal. Nya prover, inga svar. Ont i magen, kanske gluten. Så höll det väl på ett tag............

............sakta men säkert blir det värre o värre, skolan börjar bli jobbig,
mycket frånvaro, utredning efter utredning, åka till Tyskland, åka till Belgien, åka till Tyskland igen, hemundervisning, mamma blir deprimerad, syrran börjar visa samma, pappa mår dåligt, syrran skall utredas, Tyskland igen, hela familjen är mentalt-kraschad, mamman bryter ihop, 3:e advent kommer... osv osv
Citera
2018-03-14, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Den s.k. videon är ett hittepå i den här tråden. Kanske finns den, kanske finns den inte...

Fast jag tror absolut att videon finns. Att Oskar blev tvingad att spela in den, förklara varför han dödat Hanna. Därför undrade jag vart informationen om att Hanna var drivande kommer ifrån? Kan han nämnt det i en film eller hur kan någon veta att Hanna var mera drivande?

De kan väl knappast tillsammans spelat in en film, eller skrivit ett brev, och sagt att ”detta är ett gemensamt beslut men jag, Hanna är mera drivande i dödspakten”? Vem skulle ha glädje av den informationen? Efterlevande, Hanna eller Oskar?
Citera
2018-03-14, 21:34
Medlem
[quote=Rakhoger|63503238]Jag är benägen att hålla med Avd 9, förutom att barnen skulle ha vetat. Vad är det som gör att du tänker så, undrar jag?

Haha Grattis på dej Lonnrot! Hädanefter 21:an? [/QUOTE

Avd9 jag väntar... vet inte om jag var otydlig eller om du missade min fråga? Hoppas du vill förtydliga,tack!
Citera
2018-03-14, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Tycker det känns helt förfärligt att tänka sig att flickorna fick veta vad som väntade de - nästan så att jag inte ens kan tänka tanken. Vara medveten om att ens föräldrar, deras stora trygghet i livet, deras förebilder, skulle avsluta deras liv. Det måste ha varit ett fruktansvärt, plågsamt, förtvivlat outhärdligt dygn. Gråter inombords när jag tänker på töserna. Vad utspelade sig för hemska scener i huset sista dygnet/dygnen.

Din teori från början, med hänseende bland annat till PM du fått, har ju varit att föräldrarna gemensamt avslutade flickornas liv och sedan sina egna. Även medlemmen scheele och några fler trovärdiga nick har haft den teorin.

Men jag har då alltid tänkt att Agnes och Moa varit helt ovetande om vad som skulle ske. Att de i vanliga fall fick någon medicin på kvällen, men just denna kväll även en dödande dos. För att ta två tunna, smala flickebarn av daga krävs nog inga större doser, i motsats till en vuxen person.
Sömntabletter är beska i smaken men bakas de in i till exempel chokladbollar kanske det ej märks.
Starka värktabletter kan förstås även funnits i hemmet - erinrar mig att någon skrev att Hanna verkade ha varit smärtpåverkad vid något tillfälle och hade svårigheter att resa sig från en stol.

(Har ej haft tid läsa alla kvällens inlägg, så ber om ursäkt om detta redan avhandlats.)

Även jag får gratulera Lonnrot till inlägg nr 21000!

Jag är såklart jätteosäker på just den detaljen.
Som sagt så har jag 5 ungar.....
Mina två flickor är 11 och 13.
Då är man ganska stor faktiskt (även om dom är barn)
*Mina flickor kan inte ens ta Alvedon i tablettform, så att jag skulle kunna "lura" i dom en hel näve tabletter skulle nog vara omöjligt.
*Att tvinga ner en näve tabletter i halsen på nån i den ålder tror jag inte heller på.
*Däremot att prata med dom och försöka förklara att allt blir så mycket bättre om vi alla sover en stund.... när vi alla vaknar så mår alla bra igen.....sitta med dom, en/två tabletter i taget, prata med dom... osv osv.

Därför tror jag att det var så.

Men, just den detaljen är en ren gissning.
Citera
2018-03-14, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag är såklart jätteosäker på just den detaljen.
Som sagt så har jag 5 ungar.....
Mina två flickor är 11 och 13.
Då är man ganska stor faktiskt (även om dom är barn)
*Mina flickor kan inte ens ta Alvedon i tablettform, så att jag skulle kunna "lura" i dom en hel näve tabletter skulle nog vara omöjligt.
*Att tvinga ner en näve tabletter i halsen på nån i den ålder tror jag inte heller på.
*Däremot att prata med dom och försöka förklara att allt blir så mycket bättre om vi alla sover en stund.... när vi alla vaknar så mår alla bra igen.....sitta med dom, en/två tabletter i taget, prata med dom... osv osv.

Därför tror jag att det var så.

Men, just den detaljen är en ren gissning.

Har inte en 14-åring huvudet på mer skaft än så?
Citera
2018-03-14, 21:42
Bannlyst
[quote=Rakhoger|63505168]
Citat:
Ursprungligen postat av Rakhoger
Jag är benägen att hålla med Avd 9, förutom att barnen skulle ha vetat. Vad är det som gör att du tänker så, undrar jag?

Haha Grattis på dej Lonnrot! Hädanefter 21:an? [/QUOTE

Avd9 jag väntar... vet inte om jag var otydlig eller om du missade min fråga? Hoppas du vill förtydliga,tack!

Hej.
Ojdå...missat.
Läs inlägget här ovan.
Citera
2018-03-14, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Har inte en 14-åring huvudet på mer skaft än så?

Hur tror du att föräldrarna gjorde ?
Citera
2018-03-14, 21:47
Medlem
Citat:
Här måste jag hålla med. Barn är ofta (alltid skulle jag säga men har ingen källa på det ) rädda för döden. Tror inte det går att övertyga något barn om att det är ”okej” att dö. Det går emot deras instinkter och skulle skrämma livet ur barnet att berätta om en sån plan.

Håller fullständigt med om detta.
Citera
2018-03-14, 21:54
Bannlyst
Citat:

Jag vacklar......
Tvingat i med våld...... Nej.
Pratat med dom.... Njae, är nog som du säger.
Lurat i dom.... Ja, så var det nog, för hade dom vetat, så hade dom nog inte vågat.
Som sagt, jag vacklar på den detaljen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in