2018-03-14, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
I ett litet försök att få igång tråden och spekulationerna lite, så tänkte jag lägga
in min spekulation igen.
Vem vet, det kanske drar igång nått, eller så skiter man bara i den....
Jag har säkert missat nått, men om jag lägger ihop min info så TROR jag att det gick till såhär.......
På ett ungefär......

Här är min spekulation.

Barnen blev visserligen sämre och sämre, och vissa dagar var nog fruktansvärt jobbiga.
Inte så mycket Moa.. hon var nog ganska ok... men Agnes hade det jävligt tufft.
Men, detta gick att leva med, och det hade dom gjort i några år.....
Moa påverkades nog av allt negativt, och var väll heller inte så munter, egentligen.
Men, livet rullade på.
Då kom beskedet, strax innan jul, som ställer allt på kant för familjen.
Först blir Agnes jättedålig.
Sen får Hanna reda på att hennes medicin inte fungerat.
Ett besked som gör att Hanna inte vill leva längre.... hon vet att hon skall dö, och hon ger upp.
Hon fick sin dödsdom !!
Inte en gång till..... tänker hon.
Hon går in i en djup depression, och kan varken sova eller vara vaken.. djup depression.
Hanna orkar inte mer.. hon vill dö !
Oskar försöker få henne på bättre tankar, och försöker med alla medel, in i det sista, men till slut så märker han.... Hanna VILL dö ! Och hon vill ta barnen med sig !!
Detta pratar dom om mellan Jul och nyår.
Fröet som Hanna sådde börjar slå rot.
Oskar kan inte leva utan sin Hanna, eller sina barn.. och han vet att Hanna har bestämt sig.
Han går upp till sina barn...Han tittar på dom, han kramar dom, och han säger till sina barn att han älskar dom.
Sen går han ner till Hanna och säger.
- Vi gör det tillsammans....
- Om barnen aldrig blir bättre, utan bara sämre och sämre, och du inte vill leva längre, då vill inte jag heller leva.
Oskar har bestämt sig. Han bestämmer sig runt 2/1 - 4/1
Dom planerar under några dagar, hur dom skall göra det, och när dom skall göra det, och vilken tidpunkt som blir bäst.
Dom bestämmer sig för den 8:e, för då kommer dom vara saknade den 9:e, och även bli hittade.
Detta är ett gemensamt beslut.
Oskar pratade med sin syster den 7/1... då levde dom.
Barnen vet ingenting, men samtidigt vet Hanna och Oskar att barnen inte VILL bli lämnade kvar utan mamma och pappa.
På kvällen den 8/1.... då händer det.
Oskar och Hanna hjälps åt att förbereda cocktails, och snaran för hängning.
Dom går upp till barnen tillsammans, dom kramar och pratar med sina barn, tills dom somnar in.
Dom skriver avskedsbrev och förklarar....... brevet blev tydligen "sjukt jobbigt"
Dom spelar in video till anhöriga.
Efter midnatt...Hanna lägger sig i sängen, hon tar sin cocktail, och Oskar hjälper henne att somna in.
Oskar går runt i huset... ångest...gråt...panik....förtvivlad.
Han väntar 2 kanske 3 timmar, men sen.....
Han samlar mod...Han tar själv en cocktail
Tidigt på morgonen den 9:e...... Oskar lägger snaran runt halsen.......
TYST....Bara tyst.
På tidig förmiddag kommer läraren och ringer på....Ingen öppnar.
På eftermiddagen den 9/1 så hittas dom av polisen, Fruktansvärt !

Så här är jag övertygad om att det gick till.

Ambitiös, träffsäkert och inte alls ett orimligt händelseförlopp.
För att jag ska helt kunna ta till mig historien krävs dock även en cocktail av psykiatriska sjukdomar och tillstånd, såväl aktuella som historiska, hos bägge föräldrarna.

Jag behöver dock varken sekter, ME-geschäft eller aggressiv anti-ME-lobby, även om vart och ett av dessa element kan ha påverkat negativt.
Citera
2018-03-14, 17:57
Bannlyst
Citat:
Jag tror att sanningen ligger väldigt nära, i alla fall.
Är säkert lite detaljer hit eller dit, men i grova drag, så tror jag att det är nära sanningen.
Och, jag ändrar lite i texten... som N.Armstark säger så tror jag att Agnes och Moa fick veta.
Sista dygnet den 8:e tror jag dom visste.
Men fick tyvärr inte välja.......

Hade varit jätteintressant om nån som tycker tvärt om, kunde knåpa ner en liknande teori, fast med psyko-Oskar eller annan orsak, bara för att ha nått att jämföra med.
Tror inte nån sån teori har presenterats, utan man har bara sagt att han var ett psyko.
Men en teori-berättelse hade varit önskvärt.

Lonnrot - Grattis till nr 21.000

Fast jag tycker nog redan du har knåpat ihop en historia med både psyko-Oskar och psyko-Hanna, även om jag med psyko inte menar hat, ondska, narcissism eller psykopati.

Jag la för sådär 10k inlägg sen in en historia som i sin kvintessens - förtvivlan - påminner om din.

Din är dock mycket mer detaljerad och välskriven!
Citera
2018-03-14, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag vet inte om du menade ngt annat?
Edit: man får inget pris för att ha skrivit inlägg nr 21.000?

Jag menade nog precis så faktiskt. Ett sätt att försöka komma inpå tragedin och se om det går att få nån rätsida på vad som kan ha sagts och gjorts. Ju fler dörrar man gläntar på desto större chans att någon är olåst så man kan kika in. Tack för dina inlägg, fortsätt gärna med fler. Det är dom som väcker frågor som är intressanta, inte dom som delar med sig av sin enda och rätta sanning.
Citera
2018-03-14, 18:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag menade nog precis så faktiskt. Ett sätt att försöka komma inpå tragedin och se om det går att få nån rätsida på vad som kan ha sagts och gjorts. Ju fler dörrar man gläntar på desto större chans att någon är olåst så man kan kika in. Tack för dina inlägg, fortsätt gärna med fler. Det är dom som väcker frågor som är intressanta, inte dom som delar med sig av sin enda och rätta sanning.

Ibland blir det så, jag kan inte rå för det.

Skämt åsido så bidrar väl mobilplattformens möte med lite ohemula tendenser. Men man får ta seden dit man kommer....
Citera
2018-03-14, 18:15
Medlem
Tyckte den här artikeln var intressant:

”Herhjemme i Danmark har disse sager igennem de sidste år tiltrukket sig store overskrifter i medierne, men uanset hvor makabre og vanvittige disse familiemord kan virke, så er de mennesker, der slår deres familier ihjel, sjældent sindssyge.

Men de har en brist, som de fleste normale mennesker ikke har. Det fortæller psykiater Henrik Day Poulsen, der har mentalundersøgt adskillige drabsmænd:

»Vi har at gøre med nogle meget perfektionistiske og nærtagne mennesker, som tackler modgang i livet meget dårligt. Udadtil fungerer de godt og er vellidte blandt venner og kolleger, men hvis de pludselig oplever, at konen er utro eller deres økonomi sejler, så oplever de det som en stor ydmygelse. Deres problem ligger i, at de ikke er i stand til at tackle den ydmygelse på samme måde som andre mennesker,« siger Henrik Day Poulsen fra Bispebjerg Hospital.” [...]

”For ifølge psykiater Henrik Day Poulsen er det meget svært for andre at se nogle tegn på, at drabsmændene falder fra hinanden. De er nemlig usædvanligt gode til at skjule problemerne:

»De vil ligesom ludomaner og andre misbrugere finde på alverdens løgnehistorier for at dække over deres egen fiasko, og for dem vil det mest forfærdelige i verden være, hvis deres løgne afsløres. Derfor vil andre ofte ikke kunne fornemme, at der er noget helt galt, før korthuset braser sammen,« siger han og fortæller, at psykiaterne ved mentalundersøgelserne nogle gange kan gå tilbage i drabsmændenes fortid og se, at de tidligere har haft problemer med at styre deres deres temperament. Men oftest finder man ingen tegn på voldelig adfærd eller psykiske lidelser.”

https://www.b.dk/danmark/naar-mor-og-far-slaar-ihjel

Fortsättningen följer
Citera
2018-03-14, 18:17
Medlem
Läs Oskars momsskrift till döttrarna och fundera på uttryck och innehåll. Jag ska fingranska den när jag har mer tid, men lite snabbt:

Båda döttrarna beskrivs som "nästan vuxna". Vem skriver så om en 11-åring?
Båda döttrarna blev misstänkt sjuka när de började bli könsmogna.

Vad kan ha varit så fel att båda döttrarna måste upphöra med alla externa aktiviteter?
Vad kan ha varit så fel att båda döttrarna måste tas från skolan och bli undervisade hemma?
Vad kan ha varit så fel att de blev undervisade endast i vissa ämnen?
Vad kan ha varit så fel att båda flickorna hittas döda?
Citera
2018-03-14, 18:19
Medlem
”Det er tidligere chef for Klinisk Psykologisk Afdeling på Odense Universitetshospital, professor dr. med. Jørn Beckmann enig i:

»Rent faktisk er de meget hæmmede, for de ved ikke, hvordan de giver udtryk for deres vrede på en sund måde. Deres karakterer er ikke voldelige, men når bægeret tipper over, så forvandler de sig fra Dr. Jekyll til Mr. Hyde - uden dog at være sindssyge. Derfor bliver de også frygteligt kede af det bagefter og angrer deres forbrydelse,« siger Jørn Beckmann.”

[...]

”Ifølge eksperter kan drabsmændenes opvækst have stor betydning for deres håndtering af kriser. De er fra barnsben blevet overbeskyttet, derfor kommer det også som et chok for dem, når de møder den virkelige verden og bliver udsat for kritik.”

Citera
2018-03-14, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka

”Herhjemme i Danmark har disse sager igennem de sidste år tiltrukket sig store overskrifter i medierne, men uanset hvor makabre og vanvittige disse familiemord kan virke, så er de mennesker, der slår deres familier ihjel, sjældent sindssyge.

Men de har en brist, som de fleste normale mennesker ikke har. Det fortæller psykiater Henrik Day Poulsen, der har mentalundersøgt adskillige drabsmænd:

»Vi har at gøre med nogle meget perfektionistiske og nærtagne mennesker, som tackler modgang i livet meget dårligt. Udadtil fungerer de godt og er vellidte blandt venner og kolleger, men hvis de pludselig oplever, at konen er utro eller deres økonomi sejler, så oplever de det som en stor ydmygelse. Deres problem ligger i, at de ikke er i stand til at tackle den ydmygelse på samme måde som andre mennesker,« siger Henrik Day Poulsen fra Bispebjerg Hospital.” [...]

”For ifølge psykiater Henrik Day Poulsen er det meget svært for andre at se nogle tegn på, at drabsmændene falder fra hinanden. De er nemlig usædvanligt gode til at skjule problemerne:

»De vil ligesom ludomaner og andre misbrugere finde på alverdens løgnehistorier for at dække over deres egen fiasko, og for dem vil det mest forfærdelige i verden være, hvis deres løgne afsløres. Derfor vil andre ofte ikke kunne fornemme, at der er noget helt galt, før korthuset braser sammen,« siger han og fortæller, at psykiaterne ved mentalundersøgelserne nogle gange kan gå tilbage i drabsmændenes fortid og se, at de tidligere har haft problemer med at styre deres deres temperament. Men oftest finder man ingen tegn på voldelig adfærd eller psykiske lidelser.”

Fortsättningen följer

Absolut. Knäppa på ett eller annat sätt. Det är bara idioterna i tråden som tror att vanligt folk tar livet av sina barn, ungefär som man nattar barnen för kvällen. Lite extra ångest bara.

Så många barn i Sverige är både sjuka och trötta. De plågas av mobbing, sjukdomar, oerhörda lidanden. Men de lever. Ingen skulle komma på tanken att ta livet av dem. Ingen! Utom knäppskallar.

Systern till OH som kom upp i tråden är som sagt emot psykiatrin. Och hon gillar romanen Doktor Glas! Undrar vad hon tycker om den nu?

Barn ska få behandling av läkarvården och inga föräldrar ska upprätta självmordskliniker hemma! Fy fan måste jag säga för de senaste inläggen i denna tråd. Ni är helt vettlösa när ni lämnas själva! Tack till alla som orkar se vad som hänt. Två galningar tar livet av sina skyddslösa barn. Motivet? Spelar egentligen ingen roll för bedömningen av dem!

Varför undra över motivet då? Det kan man göra av empati med barnen. för att ytterligare utöka barnens oinskränkbara rättigheter att leva bra. Nej, barnen levde inte bra på slutet. Det var korrekt bedömt av föräldrarna. Och det var föräldrarnas fel. Hannas och Oskars eget, självförvållade fel! Oskar och Hanna var barnamördare. Går till historien som detta! (Med brasklapp för att en av de vuxna kanske också blev mördad.)

Sen har vi en tredje grupp i tråden, de värsta. De som medvetet leker med andra som en katt leker med en död råtta. De finns i vården, så se upp! Hittar du inte en empatisk och bra läkare? Sök dig till nästa. Jag är övertygad om att de som säger sig vara läkare i denna tråd är utmärkta sådana. De som "sett intyg" och annat - nej tack!

Även ett fett nej tack till dem som inte kan uttrycka sig så att patienten förstår. En bra läkare hade sett igenom barnens situation och undrat över den. Barn kan inte bli bättre av att hållas isolerade. Det är emot allt sunt förnuft. Och vet ni? Det finns läkare som ser och säger ifrån! På så sätt har barn räddats till livet.

Barn ska tvätta håret. Stiga upp. Gå till skolan. Blir de yra, trötta, deprimerade? Då diskuterar man igenom varför. Om det beror på föräldrarna? Tuff skit! Skolan skulle kopplat in BUP, soc, allt!

OH kan ha varit allt från sexbrottsling till psykoperfektionist! Det sista vet vi! Han hindrade barnen från att utvecklas i sin egen takt. Han påtalade att de pratade för mycket, spelade fel osv osv. Till slut började barnen bli sjuka och det blev bara värre, värre och värre! Jävla idiot han var!

Skyldiga till barnens död? Föräldrarna!
Medskyldiga? En lång, lång lista på aktörer...
Senast redigerad av rappytt 2018-03-14 kl. 18:34.
Citera
2018-03-14, 18:27
Medlem
Citat:
Är säkert lite detaljer hit eller dit, men i grova drag, så tror jag att det är nära sanningen.
Och, jag ändrar lite i texten... som N.Armstark säger så tror jag att Agnes och Moa fick veta.

Hade varit jätteintressant om nån som tycker tvärt om, kunde knåpa ner en liknande teori, fast med psyko-Oskar eller annan orsak, bara för att ha nått att jämföra med.
Tror inte nån sån teori har presenterats, utan man har bara sagt att han var ett psyko.

Jag är benägen att hålla med Avd 9, förutom att barnen skulle ha vetat. Vad är det som gör att du tänker så, undrar jag?

Haha Grattis på dej Lonnrot! Hädanefter 21:an?
Citera
2018-03-14, 18:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Tack, det är de utmärkelser man inte förtjänar som gör en gladast.

Din "synopsis" är bra, men jag tror man vid eftertanke kan lägga mer emfas på den inkommensurabilitet som du endast antyder: att OH ställs inför att fortsätta med barnen själv eller att följa dem alla. Det är måhända en konstruerad motsättning, men den kan ha uppfattats så, och dragit ner dem i sin virvelström.

Upplägget är då att situationen redan är "ohållbar", men att mammans förestående död skulle slita sönder OH. Om hon har fått en kort tidsfrist eller genast vill föregripa denna kan gå på ett ut.

Var de alla tre (utan OH) omedelbart döende skulle OH nog, kanske, "rädda sig ur båten", men i och med att flickorna nog kan förväntas leva längre, så blir bördan på OH av ett annat slag, och fruktansvärd att föreställa sig. Då framstår hans död (och flickornas) som det enda logiska svaret på hur ekvationen kan gå ut.

De har i så fall inte insett (eller det har inte ansetts som ett livsvärdigt eller uthärdligt alternativ) att man kan lyfta på luren. De har velat att flickorna skulle förbli i sin lyckligt ovetande bubbla, kanske. Och bespara pappan oron över hur han ska kunna sörja känslomässigt för sina döttrar.

Med reservation för att vi inte känner till deras lidande, deras diagnoser, pappans egen fysiska hälsa, deras oro och hur de bemötts av vård och läkare.

Jag tror ju på en annan diagnos än Me/trötthetssyndrom, men välkomnar all diskussion kring hur man ska överleva med en sjukdom som då enligt uppgift inte klassas som en sjukdom.

Jag lägger till ett frågetecken, för att inte förstöra mer av armstarks dag: ?
Citera
2018-03-14, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka

Jag måste gratulera till ännu ett lyckat val av expert för att bevisa era teser. Det måste kännas tryggt att kunna citera så kunniga och väl sedda experter Med stort förtroende bland kollegor och myndigheter.

https://www.bt.dk/danmark/tv-laegen-henrik-day-poulsen-faar-voldsom-kritik-fra-sundhedsvaesenet
Citera
2018-03-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ja jag är också inne på den linjen, i stora drag. Detaljer kan skilja. Kan de ha fått ett ogynnsamt besked om barnens hälsa (istället för HB) som har sänkt dem alldeles? (se även #20930).

Som ickedeprimerad är det svårt att förstå att man vill ta barnen med sig. I svartaste depression är det kanske annorlunda, men hur får man med sig den andra föräldern? Två ja på den frågan måste vara mer osannolikt än Harrisburg! OH måste ha varit uppgiven och deprimerad även han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in