2018-03-14, 13:07
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tror inte att anhöriga visste vad som pågick inom familjen i Bjärred. Så här skriver Oskars syster rätt vackert före katastrofen:

"– Jag vill visa tacksamhet mot livet för att vi får leva på den här planeten. Att vi ser, hör, luktar och har mat att äta. Vi stressar så mycket att vi glömmer vara tacksamma för det."

För övrigt är systern med i en facebookgrupp mot psykiatriska mediciner och gängse psykiatrisk behandling. Gruppen med dryg 7000 medlemmar anordnar upprop och namninsamlingar mot psykiatriska mediciner inklusive antidepressiva, mot ADHD-mediciner och ECT-behandlingar av unga. De är mot all psykiatrisk medikamentell behandling och anser att svensk sjukvård inte kan erbjuda psykiskt sjuka hjälp.
Vilket ju onekligen för tankarna till SC och patientföreträdare för ME-sjuka angående forskning och behandling av ME.

https://www.facebook.com/groups/naturligvard/

Det är svårt att komma ifrån tankarna på att Hannas gillande av Gottfries och fasterns medlemskap i förening mot gängse psykiatrisk vård kan ha påverkat hur och var föräldrarna lät barnen behandlas och utredas. Flickorna kanske helt enkelt inte fick den hjälp de behövde.
Är någon sjuk och söker allehanda alternativa behandlingar istället för skolmedicinen finns risken att denne blir ännu sjukare i brist på korrekt vård.

Oskar och hans syster satt båda i styrelsen för hans bolag. De hade tydligen talats vid bara några dagar före. De stod antagligen varandra nära som enda syskon, dessutom hade hon som var tre år äldre tagit sin journalistexamen just i Lund. De kanske delade många åsikter och värderingar - kanske även angående bojkott av svensk psykiatri?
Nu går du alltså så långt att du jämställer ME föreningen med scientologer.

Hur mås det egentligen?

ME föreningen är inte emot psykiatri vad får du det ifrån?

I övrigt bra gräv om systern. Fast mamman hade ju samtalskontakt och pappan hade ju också sökt hjälp för något eftersom han fått ut. Jag minns inte vad.
Citera
2018-03-14, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Man ska inte först ställa frågan varför, när något hänt, utan kolla runt först, sa GW nyss.

Tips: lyssna på honom just nu på Tv 4! (Tror dock inte Bjärred nämns men intressant)
Missade detta, skulle du vilja referera, tack!
Citera
2018-03-14, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vad i hela friden betyder det fetade?

Att allt levande har en strävan att föröka sig och därför investerar extremt i sitt och sina barns överlevnad. Men det tar förmodligen lika mycket kraft och energi att känna att man misslyckas. Det måste krävas extraordinärta omständigheter för att gå emot sin natur, om man inte tror att det finns ett nytt bättre liv inom räckhåll efter döden.
Citera
2018-03-14, 15:07
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakhoger
Missade detta, skulle du vilja referera, tack!

Ha, jo GW gjorde la bakom sig hans sista program hos SVT igår kväll.
Och i morse talade han lite om det på SVT.

Sen var karln i 4:an och intervjuades av nyhetsstudion och hos Malou. De diskuterade runt det och varför han lämnat och så. Ingen harm har varit emellen.

Men han ska tydlien tala om mord som varit men ett och annat med. Så jag HOPPAS att han är den som på ett värdigt sätt kommer att presentera om/när/hur det kom att ha gått till i Bjärred. Verkligen.

Fattat att det ska vara hans eget program, tror det börjar den 23 mars, men kolla upp och googla nu när det är ute. Det har varit knäpptyst om byte ha ha, innan han bytte till fyran.
Citera
2018-03-14, 15:20
Medlem
Citat:

Sen var karln i 4:an och intervjuades av nyhetsstudion och hos Malou. De diskuterade runt det och varför han lämnat och så. Ingen harm har varit emellen.

Men han ska tydlien tala om mord som varit men ett och annat med. Så jag HOPPAS att han är den som på ett värdigt sätt kommer att presentera om/när/hur det kom att ha gått till i Bjärred. Verkligen.

Fattat att det ska vara hans eget program, tror det börjar den 23 mars, men kolla upp och googla nu när det är ute. Det har varit knäpptyst om byte ha ha, innan han bytte till fyran.

Den 20/3 kommer tydligen GW:s mord som handlar om Arboga-fallet. Det blir även två specialsändningar under våren om rättegången inför och efter rättegången mot Peter Madsen.
Sedan kommer GW att deltaga regelbundet i Nyhetsmorgon.

Ja, hoppas verkligen att han tar sig an detta fall - det skulle sannerligen behövas.
Citera
2018-03-14, 15:28
Bannlyst
I ett litet försök att få igång tråden och spekulationerna lite, så tänkte jag lägga
in min spekulation igen.
Vem vet, det kanske drar igång nått, eller så skiter man bara i den....
Jag har säkert missat nått, men om jag lägger ihop min info så TROR jag att det gick till såhär.......
På ett ungefär......

Här är min spekulation.

Barnen blev visserligen sämre och sämre, och vissa dagar var nog fruktansvärt jobbiga.
Inte så mycket Moa.. hon var nog ganska ok... men Agnes hade det jävligt tufft.
Men, detta gick att leva med, och det hade dom gjort i några år.....
Moa påverkades nog av allt negativt, och var väll heller inte så munter, egentligen.
Men, livet rullade på.
Då kom beskedet, strax innan jul, som ställer allt på kant för familjen.
Först blir Agnes jättedålig.
Sen får Hanna reda på att hennes medicin inte fungerat.
Ett besked som gör att Hanna inte vill leva längre.... hon vet att hon skall dö, och hon ger upp.
Hon fick sin dödsdom !!
Inte en gång till..... tänker hon.
Hon går in i en djup depression, och kan varken sova eller vara vaken.. djup depression.
Hanna orkar inte mer.. hon vill dö !
Oskar försöker få henne på bättre tankar, och försöker med alla medel, in i det sista, men till slut så märker han.... Hanna VILL dö ! Och hon vill ta barnen med sig !!
Detta pratar dom om mellan Jul och nyår.
Fröet som Hanna sådde börjar slå rot.
Oskar kan inte leva utan sin Hanna, eller sina barn.. och han vet att Hanna har bestämt sig.
Han går upp till sina barn...Han tittar på dom, han kramar dom, och han säger till sina barn att han älskar dom.
Sen går han ner till Hanna och säger.
- Vi gör det tillsammans....
- Om barnen aldrig blir bättre, utan bara sämre och sämre, och du inte vill leva längre, då vill inte jag heller leva.
Oskar har bestämt sig. Han bestämmer sig runt 2/1 - 4/1
Dom planerar under några dagar, hur dom skall göra det, och när dom skall göra det, och vilken tidpunkt som blir bäst.
Dom bestämmer sig för den 8:e, för då kommer dom vara saknade den 9:e, och även bli hittade.
Detta är ett gemensamt beslut.
Oskar pratade med sin syster den 7/1... då levde dom.
Barnen vet ingenting, men samtidigt vet Hanna och Oskar att barnen inte VILL bli lämnade kvar utan mamma och pappa.
På kvällen den 8/1.... då händer det.
Oskar och Hanna hjälps åt att förbereda cocktails, och snaran för hängning.
Dom går upp till barnen tillsammans, dom kramar och pratar med sina barn, tills dom somnar in.
Dom skriver avskedsbrev och förklarar....... brevet blev tydligen "sjukt jobbigt"
Dom spelar in video till anhöriga.
Efter midnatt...Hanna lägger sig i sängen, hon tar sin cocktail, och Oskar hjälper henne att somna in.
Oskar går runt i huset... ångest...gråt...panik....förtvivlad.
Han väntar 2 kanske 3 timmar, men sen.....
Han samlar mod...Han tar själv en cocktail
Tidigt på morgonen den 9:e...... Oskar lägger snaran runt halsen.......
TYST....Bara tyst.
På tidig förmiddag kommer läraren och ringer på....Ingen öppnar.
På eftermiddagen den 9/1 så hittas dom av polisen, Fruktansvärt !

Så här är jag övertygad om att det gick till.
Senast redigerad av Avd.9 2018-03-14 kl. 15:30. Anledning: lagt till text
Citera
2018-03-14, 15:33
Medlem
Citat:

Tack Rodja, detta hoppas jag blir intressant!
Citera
2018-03-14, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
I ett litet försök att få igång tråden och spekulationerna lite, så tänkte jag lägga
in min spekulation igen.
Jag har säkert missat nått, men om jag lägger ihop min info så TROR jag att det gick till såhär.......
På ett ungefär......

Här är min spekulation.

Barnen blev visserligen sämre och sämre, och vissa dagar var nog fruktansvärt jobbiga.
Moa påverkades nog av allt negativt, och var väll heller inte så munter, egentligen.
Men, livet rullade på.
Ett besked som gör att Hanna inte vill leva längre.... hon vet att hon skall dö, och hon ger upp.
Hon fick sin dödsdom !!
Hon går in i en djup depression, och kan varken sova eller vara vaken.. djup depression.
Oskar försöker få henne på bättre tankar, och försöker med alla medel, in i det sista, men till slut så märker han.... Hanna VILL dö ! Och hon vill ta barnen med sig !!
Oskar kan inte leva utan sin Hanna, eller sina barn.. och han vet att Hanna har bestämt sig.
Han går upp till sina barn...Han tittar på dom, han kramar dom, och han säger till sina barn att han älskar dom.
- Om barnen aldrig blir bättre, utan bara sämre och sämre, och du inte vill leva längre, då vill inte jag heller leva.
Dom planerar under några dagar, hur dom skall göra det, och när dom skall göra det, och vilken tidpunkt som blir bäst.
Dom bestämmer sig för den 8:e, för då kommer dom vara saknade den 9:e, och även bli hittade.
Barnen vet ingenting, men samtidigt vet Hanna och Oskar att barnen inte VILL bli lämnade kvar utan mamma och pappa.
Dom går upp till barnen tillsammans, dom kramar och pratar med sina barn, tills dom somnar in.
Dom skriver avskedsbrev och förklarar....... brevet blev tydligen "sjukt jobbigt"
Efter midnatt...Hanna lägger sig i sängen, hon tar sin cocktail, och Oskar hjälper henne att somna in.
TYST....Bara tyst.

Fick nåt skräp i ögat, svider som fan! Men det jag klarar av att läsa känns vettigt. Bortsett ifrån att jag faktiskt tror att dom pratade med Agnes och Moa.
Citera
2018-03-14, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
in min spekulation igen.
På ett ungefär......

Här är min spekulation.

Men, livet rullade på.
Hon fick sin dödsdom !!
TYST....Bara tyst.

Så kanske det var. Men jag tänker att om H fått cancer skulle de nog ha velat att det kom ut, som en "förmildrande" omständighet. Tror du de gjorde så med barnen, alltså pratade och satt med dom? Då borde barnen förstått? Vad tror du de tog för tabletter och hur tror du de fick i barnen dessa? Jag har inte så stor koll, men det måste till en hel massa tabletter för att man ska dö.
Citera
2018-03-14, 16:09
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Att allt levande har en strävan att föröka sig och därför investerar extremt i sitt och sina barns överlevnad. Men det tar förmodligen lika mycket kraft och energi att känna att man misslyckas. Det måste krävas extraordinärta omständigheter för att gå emot sin natur, om man inte tror att det finns ett nytt bättre liv inom räckhåll efter döden.

Jag vågar knappt svara, eftersom jag fick några långa utläggningar kasserade.

Ja, du sätter ju säkert fingret på några nyckelpunkter där, som säkert brytt även familjen ifråga.

"Historiskt" (evolutionärt) måste man nog dock räkna med att det varit vanligt att endast låta dem leva som man ansett livsdugliga och som man ansett sig ha förmågan att försörja. Då menar jag, som tillgängliga mänskliga funktioner, instanser och samhällsstrukturer kunnat ta sig an. Beroende på deras ålder, och beroende på samhällsform etc.

Detta är en del av det som fattas med evolution. Det och att de som förefaller bäst lämpade för en livs- och samhällsform förökar sig. Och tid. Massor av tid.

Men har man tagit sig an en människa (tagit upp den i gemenskapen) så dödar man den förvisso som regel säkert inte, utan låter den i så fall dö i egen takt. Med förbehåll för variation efter förutsättningar.

Men sen förändras ju mänskosamhällena och synsätten med dem.

"Livets okränkbarhet" torde dock vara en ganska sen uppfinning, men en som vi ska vara ganska glada för.

Men om barnen som man fått sig givna genom "förökning", och satsat alla krafter på, inte själva kommer leva, och "föröka sig", så kan det förstås kräva lite omställning från föräldrarnas sida. Då måste man ev. prioritera om. Efter regeln om livets okränkbarhet. Eftersom våra samhällen har utvecklats till vad de är idag.

Jag vet inte om du menade ngt annat?

Edit: man får inget pris för att ha skrivit inlägg nr 21.000?
Senast redigerad av Lonnrot 2018-03-14 kl. 16:47.
Citera
2018-03-14, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chariter
Kortfattat( jag är trött, orkar inte maska namn så jag skriver mamma pappa barn istället):

Pappan och mamman tog gemensamt beslutet att avsluta allas lidande. Det togs för länge sedan. Döttrarna var självklart inte medvetna om detta.

Med tanke på allas tillstånd fanns det mycket tunga mediciner tillgängliga. Pappan hade dessutom hamstrat propavan och imovane som han lyckats få utskrivet då han påstått att han hade sömnsvårigheter.

Cocktails gjordes till de båda barnen så att de smärtfritt och ovetandes fick somna in (nej, man stryper inte eller knivmördar de man älskar som många tror här).

Föräldrarna övervakade barnen tills de säkert visste att deras hjärtan slutat slå.

Därefter tog mamman sin cocktail och pappan väntade in hennes sista andetag.

De hade kommit överens om att pappan, som var i bäst fysisk och psykisk form — skulle vänta till sist. När han slutligen var alldeles ensam kvar i huset tog han en ordentlig överdos med tabletter och därefter hängde han sig. Detta för att han skulle minimera risken att överleva om någon plötsligt skulle komma in och hitta honom.

Föräldrarna spelade in en film där de förklarade varför de tillsammans valt att avsluta sina och barnens liv. Döttrarnas smärtor och symptom skulle förvärras och ett sådant liv, förtjänar ingen att genomlida i väntan på sin död. Det är inte värdigt. I deras ögon var alltså detta en slags kärleksförklaring. De ville inte se sina barn lida mer i väntan på en långsam död.
Så det blev dödshjälp.

Jag tror det var mammans idé från början och att hon nu bestämt sig för att dö tillsammans med barnen. Pappan drogs med i tankegångarna då han inte heller orkade se sina barn lida, liksom hustrun. Det blev helt enkelt ” allt eller inget ”.

Over and out!

Det här inlägget skrevs redan den 19/1, alltså 10 dagar efter familjen hittades.
Stämmer väl överens med Avd.9:s nyligen skrivna inlägg/spekulation.
Kanske det var precis så det gick till.
Citera
2018-03-14, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Det här inlägget skrevs redan den 19/1, alltså 10 dagar efter familjen hittades.
Stämmer väl överens med Avd.9:s nyligen skrivna inlägg/spekulation.
Kanske det var precis så det gick till.

Jag tror att sanningen ligger väldigt nära, i alla fall.
Är säkert lite detaljer hit eller dit, men i grova drag, så tror jag att det är nära sanningen.
Och, jag ändrar lite i texten... som N.Armstark säger så tror jag att Agnes och Moa fick veta.
Sista dygnet den 8:e tror jag dom visste.
Men fick tyvärr inte välja.......

Hade varit jätteintressant om nån som tycker tvärt om, kunde knåpa ner en liknande teori, fast med psyko-Oskar eller annan orsak, bara för att ha nått att jämföra med.
Tror inte nån sån teori har presenterats, utan man har bara sagt att han var ett psyko.
Men en teori-berättelse hade varit önskvärt.

Lonnrot - Grattis till nr 21.000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in