Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Ditt resonemang utgår ifrån en tolkning som du gör av en beskrivning som polisen gjort av självmordsbrevet.
Det står att man var överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. För mig är inte den formuleringen tillräcklig för att utesluta möjligheten av flera självmord.
Enligt Lönnrot m.fl är man tydligen Göebbels, pennalist eller bondpojke (spännande uppdelning av omgivningen) om man kan föreställa sig meningen, ”-Om resten av livet ska vara så här så kan jag lika gärna vara död” från en tonåring till en deprimerad mamma eller pappa som redan landat i samma tanke.
Redan tidigt i tråden var ett av argumenten att om föräldrarna tog livet av sig så var det fel av dom att ta barnen med sig, eftersom barnen föds med en oinskränkt rätt till sitt liv. Jag håller med i det resonemanget, men då måste man våga fullfölja hela resonemanget och landa i frågan om barnet i så fall även har en oinskränkt rätt till sin död. Om inte, så bör man i vart fall vara ärlig och säga att rätten inte är oinskränkt, eftersom den bara gäller med förbehållet att barnet måste vilja leva för att få bestämma.
Jag ber om ursäkt till Lönnrot att jag tynger tråden med såna här ytliga resonemang som hör hemma på logement bland pennalister och pryglade bonnpojkar med för långt mellan gårdarna. Du får gärna släppa det.
Du läser som en slalomåkare. Fundera på du, men sagor och julkalendrar är bara konstruktivt funktionella om de är uppbyggliga eller i stort harmlösa; är de sjuka eller onda så är de sjuka och onda.
Eftersom det finns ett garantförhållande.
Av det förstår du att barn inte har oinskränkt rätt till sin död. Deras oinskränkta rätt till liv är inte en personlig egendom utan en rätt given till dem, av samhället (Inte av naturen), som påverkar omgivningens rätt i förh. till dem. Denna oinskränkta rätt till liv står i motsättning till en oinskränkt rätt till död. Det är inte så att barn har rätt att välja livet eller döden -- att det är deras sak att välja. De är för små. Det är vitsen. Och det är en av anledningarna till att man inte diagnosticerar barn med ditt och datt, alltså utvecklingsdysfunktioner, heller. De har rätt att utvecklas fria från sånt.
Att låtsas ömma för barnen och antyda att de ingått i en "självmordspakt" med föräldrarna är att ikläda sig vargens roll i sagorna, och hen brukar sluta med ett skott mellan ögonen.
Det finns f.ö. inga självmordspakter, bara mord och självmord. Eller självmord och självmord.